چشم انداز

نگاهی به انواع مختلف سوپرکارهای هیبریدی به بهانه معرفی کوروت E-Ray

در این مطلب قوای محرکۀ انواع سوپرکارهای هیبریدی تاریخ از مک‌لارن P1 و لافراری گرفته تا هوندا NSX و مرسدس AMG One را بررسی خواهیم کرد

با توجه به سخت‌گیرانه‌تر شدن قوانین آلایندگی و حرکت صنعت خودروسازی به سمت الکتریکی شدن، طی سال‌های اخیر شاهد معرفی سوپرکارهای هیبریدی زیادی بوده‌ایم تا جایی که حتی به‌تازگی به خانوادهٔ شورلت کوروت هم یک نسخهٔ هیبریدی بنام E-Ray اضافه شده است؛ اما روند هیبریدیاسیون سوپرکارها از کجا و کی آغاز شد؟ نوع قوای محرکه‌ای که در این خودروها استفاده شده چه تفاوت‌هایی باهم دارد؟ در ادامه این موضوعات را بررسی خواهیم کرد.

لازم به ذکر است، ملاک ترتیب زمانی بررسی خودروها در این مطلب، سال معرفی نسخهٔ تولیدی آن‌ها است درحالی‌که ممکن است فرایند توسعه بسیاری از این سوپرکارها از سال‌ها قبل آغاز شده و در قالب کانسپت‌هایی معرفی شده باشد.

مک‌لارن P1 سال ۲۰۱۲

بدون شک، آغاز عصر سوپرکارهای هیبریدی با مثلث مک‌لارن P1، فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ بود که هر سه تقریباً به‌طور هم‌زمان در اوایل دههٔ ۲۰۱۰ معرفی شدند اما دراین‌بین مک‌لارن زودتر نسخهٔ تولیدی هایپرکار هیبریدی خود را در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی کرد. این خودرو از نسخه‌ای از همان پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی مدل MP4-12C استفاده می‌کرد که به‌تنهایی ۷۳۷ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور داشت. بااین‌حال، مک‌لارن ساختار بلوک این موتور را تغییر داده بود تا بتواند یک موتور الکتریکی را در پایین سمت چپ آن نصب کند. این موتور با ۱۷۹ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور، مجموع خروجی سیستم را به ۹۱۶ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند.

این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. برای تأمین انرژی موتور الکتریکی هم یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۴.۷ کیلوواتی در نظر گرفته شده بود که پشت کابین نصب شده و چگالی بالایی داشت. P1 خودرویی پلاگین‌هیبریدی بود که یعنی باطری‌های آن‌هم از طریق پیشرانهٔ بنزینی و هم از طریق منبع برق خارجی شارژ می‌شد. این خودرو همچنین از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی هم برخوردار بود که بسته به معیارهای مختلف چیزی بین ۱۰ تا ۳۰ کیلومتر بود. در P1 موتور الکتریکی به‌گونه‌ای تنظیم شده بود که تأخیر توربوی پیشرانهٔ بنزینی را حذف و شکاف قدرت در هنگام تعویض دنده‌ها را پر کند.

فراری لافراری سال ۲۰۱۳

فراری در هایپرکار لافراری که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ رونمایی شد، راه‌حلی متفاوت از مک‌لارن را برای قوای محرکهٔ هیبریدی به کار برده بود. در قلب این سیستم یک موتور ۶.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی قرار گرفته بود که ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت. یک واحد KERS یا سیستم بازیابی انرژی جنبشی هم که از فرمول یک گرفته شده بود با ۱۶۳ اسب بخار قدرت، در مقاطع کوتاهی به نیروی پیشرانهٔ بنزینی اضافه می‌کرد و مجموع خروجی را به ۹۶۳ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. این واحد که روی گیربکس قرار گرفته بود، توسط باطری ولتاژ بالایی با ۱۲۰ سلول تغذیه می‌شد که جلوی پیشرانه نصب شده بود. مثل P1، در اینجا هم کل نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد اما سیستم هیبریدی لافراری از نوع پلاگین نبود و طبیعتاً قابلیت پیمایش تمام الکتریکی هم نداشت.

پورشه ۹۱۸ سال ۲۰۱۳

چند ماه بعد از معرفی لافراری، با رونمایی از پورشه ۹۱۸ اسپایدر در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳، عضو سوم این جمع هم تکمیل شد هرچند که نسخهٔ کانسپت این خودرو چند سال قبل در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ معرفی شده بود. ۹۱۸ از یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده می‌کرد که بر اساس معماری موتور خودروی مسابقه‌ای لمانز پورشه ساخته شده بود و ۶۰۸ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت. در ۹۱۸ اما برخلاف دو هایپرکار رقیب پورشه از دو موتور الکتریکی استفاده کرده بود که یکی با ۱۵۶ اسب بخار قدرت به‌موازات پیشرانهٔ بنزینی به چرخ‌های عقب نیرو می‌داد و به‌عنوان ژنراتور اصلی عمل می‌کرد. نیروی این موتور و پیشرانهٔ V8 توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

موتور الکتریکی دوم اما با ۱۲۹ اسب بخار قدرت روی محور جلو نصب شده و مستقیماً به چرخ‌های جلو نیرو می‌داد تا سامانهٔ چهارچرخ محرک فراهم شود. دو موتور الکتریکی روی‌هم ۲۸۶ اسب بخار قدرت داشتند و مجموع خروجی قوای محرکه را به ۸۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساندند. در ۹۱۸ یک پکیج باطری ۶.۸ کیلووات ساعتی پشت کابین نصب شده بود که هم توسط منبع برق خارجی و هم از طریق پیشرانهٔ بنزینی و سیستم احیای انرژی ترمزها شارژ می‌شد. این خودرو همچنین از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی هم برخوردار بود و با استفاده از دو موتور الکتریکی می‌توانست تا حدود ۲۰ کیلومتر را بدون نیاز به پیشرانهٔ بنزینی طی کند.

ب‌ام‌و i8 سال ۲۰۱۳

در همان نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ که پورشه از ۹۱۸ رونمایی کرد، ب‌ام‌و هم پس از معرفی چند کانسپت مختلف، پرده‌ها را از چهرهٔ نسخهٔ تولیدی i8 کنار زد. البته برخلاف سه هایپرکار قبلی، i8 از یک پیشرانهٔ کوچک ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو با تنها ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کرد و بیشتر در دستهٔ خودروهای اسپرت قرار می‌گرفت تا سوپرکارها. این موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک آیسین نیروی خود را به چرخ‌های عقب تحویل می‌داد اما یک موتور الکتریکی با ۱۳۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور هم روی محور جلو نصب شده بود و مجموع خروجی را به ۳۶۲ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند.

این موتور علاوه بر فراهم کردن سامانهٔ چهارچرخ محرک و افزایش قدرت برای کمک به موتور بنزینی در هنگام شتاب گیری، قابلیت پیمایش تمام الکتریکی تا حداکثر ۳۵ کیلومتر و با حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را هم به دنبال داشت. برای تأمین انرژی این موتور الکتریکی که نیروی خود را توسط یک گیربکس دو سرعته به چرخ‌های جلو می‌فرستاد، یک پکیج باطری ۷.۲ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده بود که زیر کابین نصب شده و امکان شارژ آن از طریق منبع برق بیرونی هم وجود داشت.

هوندا NSX سال ۲۰۱۵

مدت کوتاهی پس از خاتمهٔ تولید نسل اول هوندا NSX در سال ۲۰۰۵، هوندا به فکر توسعهٔ نسل دوم آن افتاد اما پس از چند طرح و پروژهٔ نیمه‌تمام، در سال ۲۰۱۱ رسماً ساخت نسل دوم NSX اعلام شد. پس از معرفی کانسپت‌ها و پروتوتایپ‌ها در نمایشگاه‌های مختلف، هوندا سرانجام نسخهٔ تولیدی این خودرو را با برند آکورا در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۵ رونمایی کرد. NSX جدید از قوای محرکهٔ کاملاً متفاوتی نسبت به نسل قبلی استفاده می‌کرد. این سیستم از یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 توئین توربو با ۵۰۷ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با ۴۸ اسب بخار قدرت تشکیل شده بود که در گیربکس ۹ سرعته دوکلاچهٔ نصب شده بود تا پیشرانهٔ بنزینی را تقویت کند.

نیروی این موتورها به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد اما دو موتور الکتریکی هرکدام با ۳۷ اسب بخار قدرت هم روی محور جلو نصب شده بودند و مجموع خروجی قوای محرکه را به ۵۸۱ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور می‌رساندند. این سیستم همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک موسوم به سوپر هندلینگ یا SH-AWD را فراهم کرده بود که به گفتهٔ آکورا، شتاب و هندلینگ بهتری نسبت به رقیب NSX در آن زمان یعنی فراری ۴۵۸ فراهم می‌کرد. البته NSX از نوع پلاگین‌هیبریدی نبود و از یک پکیج باطری کوچک ۱.۳ کیلووات ساعتی استفاده می‌کرد. هرچند نسل دوم هوندا NSX در بازار موفق عمل نکرد اما تأثیر بزرگی در دنیای سوپرکارهای هیبریدی از خود به‌جای گذاشت.

مک‌لارن اسپیدتیل سال ۲۰۱۸

در اواسط سال ۲۰۱۸ مک‌لارن دومین هایپرکار هیبریدی خود را با نام اسپیدتیل به‌عنوان جانشینی برای F1 معرفی کرد. این خودرو از نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی ۷۲۰S بهره می‌برد که در اینجا ۷۵۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. علاوه بر این، یک موتور الکتریکی با ۳۱۰ اسب بخار قدرت هم مستقیماً روی شافت ورودی گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه نصب شده و مجموع خروجی را به ۱۰۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند که تمام آن به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. هرچند اسپیدتیل برخلاف P1 قابلیت پیمایش تمام الکتریکی ندارد اما امکان شارژ باطری کوچک ۱.۶۴ کیلووات ساعتی آن که زیر باک سوخت نصب شده از طریق یک شارژر بی‌سیم در زیر سپر جلو وجود دارد.

فراری SF90 استراداله سال ۲۰۱۹

پس‌ازاینکه فراری اولین تجربهٔ قوای محرکهٔ هیبریدی را در لافراری ارائه کرد، در اوایل سال ۲۰۱۹ با معرفی SF90 استراداله سطح جدیدی از این تکنولوژی را در محصولات خود به نمایش گذاشت. این خودرو قوای محرکهٔ پیچیده‌ای دارد که هستهٔ مرکزی آن یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۷۸۰ اسب بخار قدرت است. این نسخهٔ ارتقاءیافته‌ای از پیشرانهٔ F8 تریبوتو و ۴۸۸ پیستا است که سه موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۲۲۰ اسب بخار هم آن را همراهی می‌کنند. یکی از این موتورها بین پیشرانهٔ V8 و گیربکس قرار گرفته و به از بین بردن تأخیر توربوی اندک موتور بنزینی کمک می‌کند.

دو موتور دیگر نیز در جلو نصب شده‌اند که برای بهبود هندلینگ به‌صورت مستقل کار می‌کنند. این موتورها از سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت به بعد انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را قطع کرده و نیروی خود را به موتور عقبی ارسال می‌کنند. در SF90 انتقال نیرو به چرخ‌های عقب از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد که نوآوری جالبی دارد. در این گیربکس دنده‌عقب حذف شده و موتورهای الکتریکی خودرو را به عقب حرکت می‌دهند. فراری SF90 مجموعاً ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد و برخلاف لافراری، به لطف باطری‌های ۷.۹ کیلووات ساعتی و قابلیت شارژ پلاگین می‌تواند تا ۲۶ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند.

لامبورگینی سیان سال ۲۰۱۹

لامبورگینی برخلاف رقبای خود و علیرغم معرفی کانسپت آستریون در سال ۲۰۱۴، تا سال‌های پایانی دههٔ ۲۰۱۰ هنوز وارد عرصهٔ سوپرکارهای هیبریدی نشده بود تا اینکه در سپتامبر سال ۲۰۱۹ مدل سیان را معرفی کرد. این خودرو بر اساس اونتادور ساخته شده و از همان پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی استفاده می‌کند که با تغییراتی، قدرت آن در اینجا به ۷۸۵ اسب بخار رسیده است. علاوه بر این، یک موتور الکتریکی کوچک با ۳۴ اسب بخار قدرت هم در گیربکس خودرو ادغام شده که مجموع قدرت را به ۸۱۹ اسب بخار می‌رساند.

نوآوری سیان نسبت به دیگر سوپرکارهای هیبریدی اما استفاده از ابرخازن بجای باطری برای ذخیرهٔ انرژی است. این ابرخازن‌ها که به‌منظور توزیع وزن بهینه، بین کابین و پیشرانه نصب شده‌اند، سه برابر قوی‌تر از باطری‌هایی با همین وزن و سه برابر سبک‌تر از باطری‌هایی با همین قدرت هستند. هرچند قوای محرکهٔ سیان از نوع پلاگین‌هیبریدی نیست اما امکان حرکت‌های سرعت پایین برای پارک کردن و همین‌طور حرکت دنده‌عقب را به‌صورت الکتریکی دارد. البته لامبورگینی این نوع قوای محرکهٔ هیبریدی ابرخازنی را مناسب سوپرکارهای تولید سری نمی‌داند و در جانشین اونتادور از سیستم هیبریدی معمول‌تری استفاده خواهد کرد.

مک‌لارن آرتورا سال ۲۰۲۱

پس از استفاده از قوای محرکهٔ هیبریدی در دو هایپرکار گران‌قیمت و تولید محدود، مک‌لارن در آرتورا این سیستم را در خودرویی بسیار ارزان‌تر و تولید سری ارائه کرد. برای این سوپرکار یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی کاملاً جدید توسعه داده شده که به‌تنهایی ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۵۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. علاوه بر این، یک موتور الکتریکی با ۹۵ اسب بخار قدرت هم در محفظهٔ گیربکس نصب شده که از نوع شار محوری است. این موتور که مجموع خروجی را به ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند، نه‌تنها به روان‌تر شدن تعویض دنده‌های گیربکس کمک می‌کند بلکه به لطف باطری‌های ۷.۴ کیلووات ساعتی امکان پیمودن حداکثر ۳۰ کیلومتر را با حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت بدون نیاز به پیشرانه بنزینی فراهم می‌کند. این موتور الکتریکی همچنین مثل SF90 باعث حذف دنده‌عقب شده است.

مرسدس AMG One سال ۲۰۲۲

قطعاً یکی از چشمگیرترین هایپرکارهای هیبریدی تاریخ، مرسدس AMG One است. مهم‌ترین ویژگی قوای محرکهٔ این خودرو پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری V6 توربوشارژ فرمول یک است که ۵۶۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ اما این فقط نیمی از ماجرای قوای محرکهٔ One است زیرا چهار موتور الکتریکی هم این پیشرانهٔ فرمول یک را همراهی می‌کنند. از این تعداد، دو موتور روی محور جلو نصب شده است که هرکدام در یکی از چرخ‌ها قرار دارند و با تولید مجموعاً ۳۲۶ اسب بخار قدرت، سامانهٔ چهارچرخ محرک را فراهم می‌کنند.

موتور الکتریکی سوم با ۱۶۳ اسب بخار قدرت درواقع سیستم MGU-K یا بازیابی انرژی جنبشی هنگام ترمز گیری است که روی میل‌لنگ پیشرانهٔ بنزینی نصب شده است و موتور چهارم هم که ۱۲۲ اسب بخار قدرت دارد، واحد MGU-H یا بازیابی انرژی گرما است که انرژی تلف‌شدهٔ اگزوز را بازیابی می‌کند. این موتور که در توربوشارژر ادغام شده است، با حفظ چرخش توربین در دورهای پایین پیشرانه، تأخیر توربو را از بین می‌برد. مجموع قدرت این چهار موتور الکتریکی ۴۸۹ اسب بخار قدرت است و کل قدرت سیستم را به ۱۰۶۳ اسب بخار می‌رسانند. One به لطف باطری‌های ۸.۴ کیلووات ساعتی می‌تواند تا ۱۸ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند.

شورلت کوروت E-Ray سال ۲۰۲۳

و سرانجام به جدیدترین سوپرکار هیبریدی بازار می‌رسیم. شورلت در کوروت E-Ray علیرغم پیشرفت‌هایی که طی سال‌ها در سیستم‌های هیبریدی صورت گرفته، ترجیح داده از سیستم ساده‌ای استفاده کند. در این خودرو از همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی استینگری با ۴۹۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور استفاده شده که نیروی خود را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد. تفاوت اصلی با استینگری اما در محور جلو است یعنی جایی که یک موتور الکتریکی با ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته و نه‌تنها مجموع قدرت را به ۶۵۵ اسب بخار می‌رساند بلکه اولین کوروت چهارچرخ محرک را هم خلق می‌کند.

علیرغم اکثر سوپرکارهای هیبریدی مدرن، قوای محرکهٔ E-Ray از نوع پلاگین‌هیبریدی نیست و از باطری کوچک ۱.۱ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. البته در این خودرو حالتی بنام استیلث تعبیه شده که امکان پیمودن ۸ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی با حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. شارژ این باطری هم صرفاً از طریق سیستم احیای انرژی ترمزها و نیروی مازاد پیشرانهٔ بنزینی صورت می‌گیرد. در کوروت E-Ray از سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت به بعد، موتور الکتریکی از مدار خارج می‌شود و همه‌چیز بر عهدهٔ همان ۶.۲ لیتری V8 خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۵ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (743 ديدگاه)

    استون مارتین والکری و زینگر 21C چی شد؟؟

    موافقم 33
    مخالفم 3
    1. SH

      ۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (54 ديدگاه)

      و فراری ۲۹۶ GTB

      موافقم 36
      مخالفم 4
      1. R

        ۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1027 ديدگاه)

        و کونیگزگ

        موافقم 24
        مخالفم 4
    2. علی

      ۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (99 ديدگاه)

      فراری که عشقه و اما رتبه ها : شاه خودروها فراری ، وزیر لامبورگینی ، فیل پورشه ، اسب مک لارن و …. اینست رتبه های سوپرخودروها ،

      موافقم 17
      مخالفم 53
      1. فقط انگلستان

        ۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1046 ديدگاه)

        پس قلعه چی لابد آستون مارتینه😀

        موافقم 27
        مخالفم 5
      2. کسی

        ۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (28 ديدگاه)

        به نظر من حق مکلارن و پورشه بیش از فیل و اسبه

        موافقم 22
        مخالفم 4
        1. Trump

          ۷ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (191 ديدگاه)

          جالبه که این فیل و اسب از شاه و وزیر قدرتمندترن

          موافقم 6
          مخالفم 7
  2. TESLA

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    همون یه طرف ، ۹۱۸ هم یه طرف 🇩🇪🇩🇪😍😍

    موافقم 42
    مخالفم 17
    1. امین

      ۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (498 ديدگاه)

      مهندسان پورشه وقتی ۹۱۸ رو طراحی کردن یجایی خراب کردن موتور تنفس طبیعیش این موتور باید تویین توربو میشد اونوقت توسال ۲۰۱۳ پرفورمنس یک sf90 رو داشت با ارزش بالاتر بد جوری خراب کردن وزنشم زیاد بود

      موافقم 8
      مخالفم 30
      1. AMANTE

        ۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1856 ديدگاه)

        امین جان، پورشه 918 یک اسطوره بود.
        درسته وزن اش سنگین تر و قدرت اش کمتر از رقبا بود ولی عملکردی داشت که کرک و پر همه میریخت.
        توربو نبودن موتور یکی از مزیت هاش بود چون تاخیری در ارائه قدرت نداشت و در کنار موتور الکتریکی شتاب و عملکردی مثال زدنی داشت که از دو رقیب خودش توی اون زمان در پیست سریعتر بود.
        پورشه 918 الان با فراری SF90 یک مسابقه دور پیست بزاره 100% برنده پورشه است.

        موافقم 24
        مخالفم 18
        1. مازیار

          ۶ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (2569 ديدگاه)

          از P1 توی پیست سریعتر نبود دوست من
          در یازده پیست تایم مشترک دارن ۷ به ۴ برای P1 هست
          درگ رو هم P1 برده بود

          موافقم 21
          مخالفم 9
        2. Amin

          ۶ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (2175 ديدگاه)

          توی پیست ایندی پولیس ، که اس اف نود و ۹۱۸ تایم مشترک دارن ، اس اف نود ۵ ثانیه سریع تره ، ۵ ثاینه …. توی پیستی که کوچیک هست با زمان حدود ۱و ۳۰
          نمیخوام چیزی رو اثبات کنیم ، اما این پیشرفت تکنولوژی هست ، ماشین ها سریع تر میشن …

          موافقم 15
          مخالفم 0
  3. SH

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    یکی از بهترین مقاله های پدال در چند وقت اخیر
    تشکر آقای دهقان

    موافقم 13
    مخالفم 2
  4. مازیار

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2569 ديدگاه)

    چه رقابتی بود اوائل دهه قبل
    احتمال تکرارش (معرفی بالارده ترین محصولات تو بازه زمانی یکی دو ساله) خیلی کمه

    موافقم 20
    مخالفم 3
  5. MASOUD 0099

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (422 ديدگاه)

    ۹۱۸

    موافقم 12
    مخالفم 9
  6. Reza Waffen SS

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (5341 ديدگاه)

    لافراری – 918 – P1 سه ضلع آتشین 🔥

    موافقم 26
    مخالفم 2
    1. ژ

      ۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      9لامبورگینی کجاست؟

      موافقم 1
      مخالفم 8
  7. Royal Driver

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    LaFerrari, P1 , 918 فراموش نشدنی ترین هایپرکار های مدرن!

    موافقم 24
    مخالفم 2
  8. OM.01

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (410 ديدگاه)

    از سال 2010 تا به الان(اگر گوردون مورایT50و T33را فاکتور بگیرم) هیچ هایپرکاری به اندازه پورشه 918 گونه ای برام نبود که چشم‌هایم را باز کنه و دهانم را ببنده.

    تکنولوژی، پرفورمنس و اللخصوص مصرف سوخت و آلایندگی بعد گذشت 10 سال هنوز هم اوکی هست و خیلی هارو نابود میکنه.

    موافقم 17
    مخالفم 11
    1. ❤BMW❤

      ۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1246 ديدگاه)

      گوردون موری t50 ،
      فقط برای چاپیدن جیب پولدار های ماشین نشناس ساخته شده
      اما دلیلش:
      چون ببین ، این ماشین از فرمول وزن پایین و قدرت بالا واسش استفاده شده که امروزه ، اصلا رایج نیس
      یه مثال بزنم ،
      بی‌ام‌و m5 comptition
      این ماشین با وزن حدود ۲ تن وزن (وزن بیشتر)، و قدرت کمتر از ماشینایی مثل مک‌لارن f1 و فراری f40 ، شتاب بهتری رو داره
      چرا ؟
      به خاطر سیستم لانچ کنترل با الگوریتم های پیچیده و گیربکس دو کلاچه بی‌نظیرش
      حالا این ماشین ، با گیربکس ۶ دنده دستی منقرض شده ، چطوری میخواد عمل کنه
      تازه ، توربو هم نداره ( البته که کمی تاخیر داره ولی خب …)
      موتور این ماشین هم خیلی ضعف داره
      مثلا گشتاور کمتری از مک‌لارن f1 داره (حدود ۴۵۰ نیوتون متر) به نظرم توی ۳۶۰۰ دور در دقیقه
      که بی‌ام‌و m5 توی ۱۸۰۰ دور ، ۷۵۰ نیوتون متر یا مثلا ۹۱۱gt3 ، توی همین دور ، ۸۰۰ نیوتون متر رو به راننده هدیه میده
      شاید فقط چراغ ها و کولر های معیوب f1 ، توی این مدل تصحیح شده باشه
      (دلیل مقایسه t50 با f1 ، این بود ک بسیاری از رسانه ها ، اونو به عنوان جانشین f1 معرفی کرده بودن)

      موافقم 8
      مخالفم 13
      1. GMA

        ۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (743 ديدگاه)

        BMW
        متأسفانه شما همه چیز را در شتاب و قدرت و گشتاور می‌بینید و فکر می‌کنید شتاب بالاتر یعنی ماشین بهتر…
        اولا که هیچ شتاب رسمی ای در دنیای واقعی هنوز با T.50 ثبت نشده من نمیدونم شما چطوری داری با قاطعیت حرف میزنی
        دوم اینکه T.50 ساخته نشده که رکورد پیست بشکنه یا صفر تا صد زیر 2 ثانیه بزنه یا به سرعت 500 کیلومتر بر ساعت برسه و یا قدرت و گشتاوری در حد شیرون ارائه بده..
        از همون ابتدا هم اعلام شد این خودرو خالص ترین خودرو برای راننده هست و اولویتش مطلقا لذت رانندگی هست و علت انتخاب گیربکس دستی هم همینه،وگرنه بنظرت نمی‌توانستند از یه ٧ سرعته دو کلاچه مثل بقیه استفاده کنند؟؟
        شما اول ببین هدف از ساخت T.50 چیه بعد بیا این مقایسه های بی ارزش را انجام بده..
        https://www.google.com/url?q=https://www.pedal.ir/european/%25D9%2585%25D8%25B9%25D8%25B1%25D9%2581%25DB%258C-%25DA%25AF%25D9%2588%25D8%25B1%25D8%25AF%25D9%2588%25D9%2586-%25D9%2585%25D9%2588%25D8%25B1%25D8%25A7%25DB%258C-t-50/&sa=U&ved=2ahUKEwjGqZbl3OX8AhWfi_0HHZh7DQ8QFnoECAgQAg&usg=AOvVaw3U-qokXIyh2J3QjCg6P2IV

        موافقم 9
        مخالفم 6
        1. مازیار

          ۶ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (2569 ديدگاه)

          GMA
          حرفهاتون کاملا درست
          و در کنار اون، به نظر من T50 نسبت به مشخصاتش در پیست بی رقیب خواهد بود

          موافقم 7
          مخالفم 2
        2. GMA

          ۶ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (743 ديدگاه)

          مازیار عزیز
          صرف نظر از مشخصات، پیشرانه T.50 یک شگفتی محض هست
          «این پیشرانه ۳.۹ لیتری قول داده بالاترین میزان دوران، سریع‌ترین میزان پاسخ و بیشترین تراکم قدرت را ارائه کرده و سبک‌ترین پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی بکار رفته در یک خودروی تولیدی باشد.»
          نکته عجیب اینکه نسبت قدرت به حجمش، 163 اسب بخار بر لیتر هست که برای یه موتور تنفس طبیعی شگفتی هست و تقریبا با والکری برابر هست..
          «باید گفت این نیروگاه ردلاین ۱۲ هزار خواهد داشت. نیروگاه T.50 فوق‌العاده پاسخگو خواهد بود به‌گونه‌ای زمان رسیدن دور آن از حالت درجا به ردلاین تنها ۰.۳ ثانیه طول خواهد کشید!»
          «خود این پیشرانه از آلیاژ آلومینیوم با استحکام بالا ساخته شده است. نیروگاه آهنین T.50 همچنین دارای میل‌لنگ فولادی سبک‌وزنی است که تنها ۱۳ کیلوگرم وزن دارد. برخی قطعات نیز از جنس تیتانیوم هستند. به لطف تمرکز گوردون مورای روی کاهش وزن، این پیشرانه تنها ۱۷۸ کیلوگرم وزن دارد که برای یک پیشرانه ۱۲ سیلندر کاملاً عالی است.»
          «گوردون مورای اتوموتیو می‌گوید این پیشرانه از نیروگاه ۱۲ سیلندر ۳.۳ لیتری بکار رفته در فراری ۲۵۰ GTO، پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳.۵ لیتری ساخت هوندا و موجود در خودروهای فرمول ۱ مک لارن و پیشرانه ۱۲ سیلندر ساخت ب ام و که در دل مک لارن F1 قرار دارد الهام گرفته است. ایده کلی این شرکت استفاده از نقاط قوت پیشرانه‌های یاد شده و بهبود آن‌ها بوده است.»
          گوردون موری می‌گوید: «بالاتر از همه‌چیز من می‌خواستم این پیشرانه چیزی تمیز مثل پیشرانه S70/2 ب ام و باشد. این پیشرانه از پوشش‌های کربنی یا پلاستیکی استفاده نکرده و همه‌چیز جلوی چشم قرار دارد.»
          «این پیشرانه با یک گیربکس ۶ سرعته دستی که وزن ۸۰.۵ کیلویی خواهد داشت همکاری می‌کند. مورای می‌گوید این گیربکس بهترین تعویض دنده در دنیا را دارد.»
          همچنین نسبت تراکم این پیشرانه ١۴:١
          هست که یه رکورد برای خودرو های جاده ای تمام ادوار هست و با توجه به پایان راه درون سوز ها احتمالا این رکورد تا ابد خواهد ماند..
          دلیل گشتاور پایین هم اونطور که من خواندم، این پیشرانه از نوع شاتون کوتاه هست و میتونه به سرعت دور بگیره و البته ردلاین باور نکردنی داشته باشه،اما در عوض،برخلاف پیشرانه شاتون بلند که در دور کم گشتاور زیاد ارائه میدن،گشتاور این نوع موتور محدود هست
          اگر اشتباه میگم دوستانی که اطلاعات بالاتری دارند اصلاح کنند.

          موافقم 8
          مخالفم 3
        3. ❤BMW❤

          ۷ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1246 ديدگاه)

          من با توجه به مشخصاتی که ارائه شده دارم اینا رو میگم
          خب شما با گشتاور کمتر لذت میبری و یک سوپر اسپرت ، یا مثلا یه بی‌ام‌و m5 v10 با دنده دستی و قدرت بالا و ظاهر بینهایت وحشی ؟
          حالا من m5 رو به عنوان مثال گفتم ، و هر ماشین دیگه ای میتونه جاش باشه
          و اینکه با این مقدار قیمت بالا ، میشه انتخاب های خیلی قوی تر و بهتری رو انتخاب کرد .
          مثلا پورشه 911 gt3 و m4csl و AMG one و …
          حالا خب من هم ازین ماشین خوشم میاد و ظاهر زیبایی داره
          ولی خب انتخاب های بهتری ازین هم وجود داره با قیمت پایین تر یا قیمت تقریبا یکی
          و خب هر خودرو ساز و طراحی ، خودرو اش رو که بد جلوه نمیده ، و ازش به عنوان وسیله ای برای لذت بالا نام میبره

          موافقم 3
          مخالفم 5
    2. OM.01

      ۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (410 ديدگاه)

      bmw@
      (گوردون موری t50 ،فقط برای چاپیدن جیب پولدار های ماشین نشناس ساخته شده)

      گوردون موری T50 ماشینی هست که شاید از نظر خیلی ها مالی نباشه چون موتور 12سیلندر اتمسفر داره با 650 اسب قدرت و گشتاور 450 نیوتون متر و گیربکس دنده ای 6 سرعته. بله این مشخصات اصلا مالی نیست قدرت ها در حد911کررا هست.اما میدونی اصل ماجرا کجاس؟ اصل ماجرا اینکه وزن T50 حدود 980کیلو هست. یعنی نسبت قدرت به وزن تقریبا با بوگاتی شیرون برابره. دان فورس نسبتا خوب که چه عرض کنم بلکه دان فورس عالی هم تولید میکنه. تو نسخه T50s هم که نگم دیگه.

      T50 اینقدر شاهکار هست که سایت های معتبر گفتن شک تردید دارن آیا پروجکت وان و والکری میتونن تو پیست بهش برسن یا نه! تا زمان عرضه باید صبر کرد

      حالا الان سوال پیش میاد خب چرا موتور قوی تر نذاشتن روش؟آقای مورای میتونست یه موتور V8 تویین توربو و یه گیربکس اتومات بزاره که پرفورمنس خیلی بهتر بده ولی وزن طبیعتا سنگین تر میشد و از اون ور استهلاک هم بیشتر میشد. البته شاید وزن ماشین میشد 1200کیلو و قدرت 900 اسب میشد.شاید اینجوری میشد،ولی اون لذت خالص اتمسفر گیربکس دنده ای رو نمیداد.

      گوردون مورای T50 ماشینی هست که خود مانی خوشبین تو یکی از ویدیوهاش تو یوتویب گفت چندماه پیش=خیلی حیف شد پارکینگم دیگه جا نداره و دیگه الان نمیشه T50 خرید وگرنه ماشین واقعا عالی هست.

      موافقم 8
      مخالفم 4
  9. فقط انگلستان

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    خودروسازی آمریکا دو تا مشکل اساسی داره
    یکی اینکه تعداد مدل های تولیدی هر برندش خیلی کمه برای مثال فکر کنم چهار شرکت شورلت و بیوک و GMC و کادیلاک روی هم ۲۴ مدل خودرو تولید میکنن در حالی که فقط برند مرسدس بنز به تنهایی ۲۵ مدل خودرو تولید میکنه این درحالی هست که مرسدس بنز برند خیلی لوکسی هستش
    در دنیا چیزی که واضحه این هست که مردم دوست دارن گزینه های زیادی داشته باشن و تنوع بالایی پیش روشون برای خرید مدل مورد نظرشون داشته باشن یه حس خوب به مشتری میده این تنوع بالا
    مثلا برندهای سطح بالایی مثل فراری و مکلارن تا چند سال دیگه هر کدوم بالای۱۵ مدل خودرو روی خط تولید خواهند داشت و این علاوه بر موقعیت و شهرت و محبوبیت خوبی که برای این خودروسازها ایجاد میکنه یه حس قدرت و آزادی بالا برای مشتریها ایجاد میکنه
    مشکل دوم خودروسازهای آمریکایی این هست دیگه خیلی توی سطح های متوسط موندن و به نظر من باید مدل های سطح بالاتری بسازن و وارد کلاس کاری شرکت هایی مثل بنز و بی ام و بشن و بازار هم نشون داده این کار جواب میده چون اگر به بازار فروش آمریکا نگاه بکنید میبینیدکه گرون ترین مدل های شرکت های آمریکایی بیشترین فروش رو دارن و اگه مدل های گرون تر و سطح بالاتری هم این شرکت ها میداشتن اون ها هم فروش بالایی داشتن
    الان وقتشه که شرکت های آمریکایی به اصالت دیرینه خودشون باز گردن و تواناییشو هم دارن چند وقت پیش مطلبی میخوندم که نوشته بود برند دوج از نظر فنی توانایی هاش هیچ کمبودی نسبت به هیچ شرکتی حتی فراری هم نداره و بقیه برندهای آمریکایی هم توانایی فنی بالایی دارن
    به نظر میرسه خود آمریکایی ها هم این قضیه رو فهمیدن و دارن ابتدا پرفورمنس خودروهاشون رو خیلی بالا میبرن و طی چند سال آینده هم کیفیت و امکانات و تجهیزات و … رو هم بالا میبرن و خود واقعیشون رو نشون میدن و به اوج برمیگردن و مردم خودروسازی اصیل آمریکایی رو میبینن.

    موافقم 17
    مخالفم 14
    1. R@min

      ۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      دوست من تحلیلت چند تا اشکال داره.

      چهار شرکت زیر مجموعه جی ام هستن و در سطح بالا جی ام رو با مرسدس مقایسه می کنیم و مرسدس لوکس ساز صرف نیست و محصولاتش از 30k شروع میشه و تنوع مدل های هر دو هم خیلی بیشتر از 25 تا هست.

      مقایسه ابرکمپانی هایی مثل تویوتا، جی ام، فورد و فولکس واگن با فراری و مکی کاملا اشتباه هست. یه مثال ساده، فراری موتور F136 رو نزدیک بیست سال رو تمام نمونه های هشت سیلندرش سوار کرد با تغییرات مختلف اما بیس یکی بود ولی این کمپانی ها به خاطر وسعت کلاس هایی که از هاچ بک تا تراک رو پوشش میدن بسیار هزینه برتر و فاصله چند 100 میلیون دلاری داره حالا پلتفرم و بقیه مسائل به کنار. کمپانی های آمریکایی با وجود جهش بزرگشون تو 10 سال اخیر همچنان از بحران های دهه 80 و رکود اوایل قرن 21 آسیب دیده هستن و قدرت ریسکشون همچنان پایین تر از آلمانی ها هست. از طرفی نسبت سود حاصل از اضافه کردن یه سوپراسپرت یا حتی هایپر به سبدشون بسیار پایین تر از حد تصور هست و توجیح منطقی نداره. هر چند تو همین دوران هم شاهکارهای بی نظیری ساختن و از لحاظ پرفورمنس دیگه عقب مونده نیستن اما سود مهم ترین مسئله برای یه ابرکمپانی هست.

      مطلب راجب داج هم بنظرم یکی باهاتون شوخی کرده.

      موافقم 15
      مخالفم 9
      1. فقط انگلستان

        ۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1046 ديدگاه)

        نظر شما هم محترمه رامین جان.

        موافقم 6
        مخالفم 5
    2. سوشیانت

      ۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1952 ديدگاه)

      راجب دومی خیلی وقته که آمریکایی ها تو بالا رده ها فعالیت میکنن اسکالید خیلی وقته تو کلاس شاسی بلند های لوکس بالارده هست نویگیتور و جیپ هم همینطور تو بحث سدان فوق لوکس هم که سلستیک الان تو رده ی بالاتر از بنز و بی ام و قرار میگیره

      موافقم 4
      مخالفم 17
      1. بی خیال اسم

        ۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (790 ديدگاه)

        باشد

        موافقم 11
        مخالفم 3
      2. فقط انگلستان

        ۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1046 ديدگاه)

        باشه بهش میگم.

        موافقم 9
        مخالفم 3
  10. R@min

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    البته کانسپت nsx قبل از سه تا هایپر کار بود.

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. بی خیال اسم

      ۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (790 ديدگاه)

      آقا رامین یک سال ببخشید به این پست هم ربط نداره

      اما کایوت تیون پذیر تر هست یا ال اس؟

      و اینکه راست می گن اسمال بلاک های شورلت با نگاهی به اسمال بلاک های فورد تولید شده؟

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. R@min

        ۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1698 ديدگاه)

        کایوت تیون پذیرتر و گستره تیون بیشتری داره البته فاصله کمه و به مدل ماشین هم بستگی داره.

        موتورهای اسمال بلاک هم جی ام اختراع کرد و قضیه برعکس هست.

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. بی خیال اسم

          ۶ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (790 ديدگاه)

          بیگ بلاک چی؟

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. R@min

          ۶ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1698 ديدگاه)

          اون هم شورلت بود

          موافقم 2
          مخالفم 0
        3. بی خیال اسم

          ۶ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (790 ديدگاه)

          ببخشید منظورتون از
          تیون پذیر تر یعنی
          از کایوت حداکثر قدرت بیشتری می شه گرفت تا Ls?

          و اینکه تو ال اس ها ال اس ایکس از همه تیون پذیر تر هست درسته؟

          و تو کایوت ها کدوم؟

          موافقم 1
          مخالفم 0
        4. بی خیال اسم

          ۶ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (790 ديدگاه)

          حیف شد قسمت سوم مقالتون
          درباره
          مقایسه ال اس و کایوت رو پدال نگذاشت

          موافقم 1
          مخالفم 0
  11. Scuderia Ferrari

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (3907 ديدگاه)

    با احترام به تمام برندهای اسپرت ساز باید گفت که پورشه ، فراری و مکلارن تو یک سطح بالاتر و متفاوت تر کار میکنن

    لطفاً تقویم مسابقات FIA در کلاس هایپرکار و GT رو در سایت قرار بدین چون امسال مسابقات هیجان بیشتری داره با حضور بزرگانی مثل پورشه و فراری
    به نظرم فراری با 499P و 296GT3 میتونه بیشتر مقام ها رو به دست بیاره 🏆🏆

    موافقم 11
    مخالفم 5
    1. R@min

      ۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      خیلی وقت بود ندیده بودم فراری انقدر رویه ماشین مانور بده. انگاری چیزای زیادی واسه رو کردن داره.

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. Scuderia Ferrari

        ۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (3907 ديدگاه)

        آقا رامین
        فراری قبل از رونمایی رسمی از این دو ماشین هم تبلیغات زیادی براشون انجام داد و جالب اینکه پیج اینستاگرامی “Ferrari Hypercar” یک هفته بعد از شروع به کار و با تعداد کمتر از ۱۰ هزار دنبال کننده تیک آبی رو دریافت کرد !!!!
        جدا از این حواشی و مسائل باید گفت فراری خیلی روی این مسابقات تمرکز کرده و میخواد در هر دو کلاس موفق باشه و به نظر میرسه توانایی این کارو داره
        در کلاس هایپرکار بهترین رانندگان رو انتخاب کرده که ترکیبی از جوانی و تجربه هست و به شخصه دوست دارم “الساندرو پیِر گوئیدی” راننده ارشد تست محصولات فراری بتونه پرچم فراری رو ببره بالا چون خیلی برای توسعه 499P زحمت کشید

        موافقم 5
        مخالفم 0
        1. R@min

          ۶ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1698 ديدگاه)

          کاش تو فرمول ۱ هم قوی برگردن یه مثلث موتوراسپرت مدعی رو کنن.

          موافقم 2
          مخالفم 0
    2. سوشیانت

      ۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1952 ديدگاه)

      کلمه ی بالاتر اشتباهه شورولت تو نسل جدید کوروت بیشتر رو شتاب تمرکز کرده و کاملا هم موفق بوده تو مدل های غیر هیبریدی از پورشه فراری و مکلارن بهتر عملکرده ولی مدل ای ری هیبریدی حرفی برای گفتن در برابر فراری و پورشه نداره ولی هنوز از مکلارن بهتره

      موافقم 1
      مخالفم 18
      1. بی خیال اسم

        ۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (790 ديدگاه)

        سد در سد

        موافقم 6
        مخالفم 0
  12. Amiro

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (357 ديدگاه)

    بین این ها لافراری ♥️🐴🇮🇹♥️

    موافقم 7
    مخالفم 2
  13. Poria

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (106 ديدگاه)

    .amg one, Maclaren., SP90

    موافقم 6
    مخالفم 1
  14. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (713 ديدگاه)

    AMG one رو عشقه

    موافقم 6
    مخالفم 3
  15. Hamidreza

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (327 ديدگاه)

    لامبورگینی سیان هم تحسین برانگیزه
    با تکنولوژی ابر خازن و استفاده از سوپاپ تیتانیومی خیلی کار بزرگی و فوق‌العاده ای انجام داده
    گزاشتن موتور الکتریکی روی گیربکس و بهتر کردن عملکردش هم نوآورانه بوده
    ولی نباید از استارت مک لارن و فراری و پورشه تو این کلاس بزنیم…
    الحق که اروپایی ها تو این کلاس بهترین هستن ، مخصوصا ایتالیا…

    موافقم 10
    مخالفم 1
  16. payfast

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (807 ديدگاه)

    حالا قیمت همینارو با e-ray مقایسه کنید

    موافقم 2
    مخالفم 5
  17. Amir

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (36 ديدگاه)

    چرا اسمی از کوئنیگزگ رگرا نبردید؟
    برای من نوع سیستم هیبریدی که کریستین ون کوئنیگزگ در رگرا استفاده کرد از تمام خودروهای هیبرید جذابتره

    موافقم 5
    مخالفم 0
  18. ❤BMW❤

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    فقط i8 ،

    موافقم 2
    مخالفم 2
  19. پوریا چالش

    ۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (257 ديدگاه)

    سیان

    موافقم 2
    مخالفم 2
  20. حسین دهمرد

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    اگر روی i8 یه شش سیلندر خطی میزاشتن الان میشد جزو هایپرکار ها.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Shayan

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (129 ديدگاه)

    BMW i8❤️

    موافقم 1
    مخالفم 0
  22. فرشاد

    ۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (932 ديدگاه)

    جاست918بعدشم لافراری
    ولی از این گذشته اکثرشون اسطوره هستن مث
    پی وان
    اسپیدتیل
    یا ای ام جی وان
    بنظرم erayجلوی اینا شوخیه یا حداقل اونقد جذاب نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا