چشم اندازهفته نامه

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

با به پایان رسیدن سال ۲۰۲۲ نگاهی داشته‌ایم به برندگان و بازندگانی از بین همه خودروهایی که در این سال آزمایش و بررسی شده‌اند.

سال ۲۰۲۲ به پایان رسید و وارد سال ۲۰۲۳ شدیم. طی یک سال گذشته، صدها خودروی مختلف موردبررسی و آزمایش قرار گرفتند که برخی به خاطر عملکرد فوق‌العاده تحسین شدند و برخی دیگر به خاطر نمایشی پایین‌تر از حد انتظار ناامیدکننده عمل کردند؛ بنابراین، با بررسی تمام اعداد و اطلاعات خودروهایی که در سال ۲۰۲۲ آزمایش شده‌اند، برندگان و بازندگان این سال را مشخص کرده‌ایم.

برنده: پیشرانهٔ هوریکین جیپ

هرچند شرکت‌هایی مثل آئودی توسعه پیشرانه‌های درون‌سوز را متوقف کرده‌اند اما جیپ زیر کاپوت واگنییر غول‌پیکر موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدیدی را قرار داده است. نسخهٔ ۵۱۰ اسب بخاری این موتور گرند واگنییر L با وزن ۲۹۱۵ کیلوگرمی را ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند و مصرف سوخت کمتری هم دارد.

برنده: شورلت کوروت Z06

پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی LT6 با ردلاین ۸,۵۰۰ rpm نه‌تنها صدای فوق‌العاده جذابی دارد بلکه با ۶۷۰ اسب بخار قدرت، کوروت Z06 را ظرف تنها ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این سریع‌ترین خودرویی است که در سال ۲۰۲۲ آزمایش کردیم.

بازنده: مازراتی MC20

سوپرکار جدید مازراتی MC20 با قیمت ۲۰۰ هزار دلار، کاملاً فوق‌العاده بودن کوروت Z06 را اثبات می‌کند. هرچند تکنولوژی پیش احتراق مازراتی و بیرون کشیدن ۲۱۰ اسب بخار قدرت از هر لیتر حجم موتور ما را مجذوب خود می‌کند اما شورلت با قیمت ارزان‌تر، MC20 را در شتاب، ترمز، پیچیدن، درگیری راننده و صدا کاملاً تار و مار می‌کند.

بازنده: مرسدس EQS AMG

با هجوم خودروهای الکتریکی به بازار، اعداد اسب بخار بسیار چشمگیر و بزرگی را می‌بینیم اما این اعداد در دنیای واقعی چندان خود را نشان نمی‌دهند. برای مقایسه، آئودی E-Tron GT با ۵۲۲ اسب بخار قدرت، ظرف ۱۱.۹ ثانیه مسافت ۴۰۰ متر را طی می‌کند درحالی‌که مرسدس EQS AMG با ۷۵۱ اسب بخار قدرت، تنها نیم ثانیه سریع‌تر است. همچنین تا سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت نیز دو خودرو فقط یک‌دهم ثانیه باهم اختلاف دارند که این یعنی ۲۲۹ اسب بخار قدرت بیشتر مرسدس عملاً کاربرد چندانی ندارد.

بازنده: تویوتا bZ4X

هرچند به کمتر بودن برد خودروهای الکتریکی در دنیای واقعی نسبت به اعداد اعلامی عادت داریم ولی بااین‌وجود، اولین محصول الکتریکی تویوتا از این لحاظ واقعاً ناامیدکننده عمل کرده است. برد این خودرو با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۲۶۰ کیلومتر است که کمترین بردی است که در سال ۲۰۲۲ ثبت کرده‌ایم. همچنین برد کلی اعلامی ۳۵۷ کیلومتری bZ4X توسط سازمان EPA نیز از تمام خودروهای الکتریکی که در سال ۲۰۲۲ آزمایش کردیم کمتر است.

بازنده: پیکاپ‌های الکتریکی در یدک کشی

سه پیکاپ الکتریکی فورد F150 لایتنینگ، جی‌ام‌سی هامر EV و ریویان R1T که از آن‌ها برای یدک کشیدن یک کاروان ۲۸۰۰ کیلوگرمی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت استفاده کردیم، برد ناامیدکننده‌ای داشتند. در این شرایط، برد هامر به ۲۲۵ کیلومتر، ریویان به ۱۷۷ کیلومتر و فورد به تنها ۱۶۰ کیلومتر کاهش پیدا کرد.

برنده: لوسید ایر

در سوی دیگر، شرکت نوپای لوسید و سدان ایر را داریم که رکورد بیشترین برد با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را در آزمون‌های ما ثبت کرده است. این خودرو با ثبت برد ۶۶۰ کیلومتری، رکورددار قبلی یعنی تسلا مدل S دوربرد را با اختلاف ۱۴۵ کیلومتر مغلوب کرد.

بازنده: نیسان Z

وقتی نسل جدیدی خودرویی مثل نیسان Z به بازار می‌آید انتظارات از آن بالا است اما زمانی که پشت فرمان آن نشستیم احساس کردیم به دو دهه قبل و ۳۵۰Z بازگشته‌ایم. در اولین آزمایش ما با بنزین اکتان ۹۱، پیشرانه ناک می‌زد و بسیار بد کار می‌کرد درحالی‌که برای مقایسه، بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۱۶۰۰ اسب بخاری مشکلی با بنزین اکتان ۹۱ ندارد. Z همچنین پویایی ضعیفی هم داشت تا نهایتاً یکی از بازنده‌های سال ۲۰۲۲ لقب گیرد.

برنده: تویوتا GR

طی سال گذشته، بخش GR تویوتا یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی عالی را روی سوپرا نصب کرد و پس از عرضهٔ کوپهٔ عالی GR86، نشان داد که می‌تواند GR کرولا را با یک پیشرانهٔ سه سیلندر و سامانهٔ چهارچرخ محرک، به یک ببر کوچک تبدیل کند. این هاچ‌بک داغ ژاپنی خیلی زود توانست به لیست برترین خودروهای سال ۲۰۲۲ راه یابد.

برنده: تویوتا پریوس

تویوتا با ارائهٔ یکی از غیرمنتظره‌ترین خودروها یعنی یک پریوس خوش‌چهره، نشان داد که در این شرکت فقط مردان بخش GR نیستند که چیزهای جذابی می‌سازند. نسل جدید پریوس نه‌تنها برای اولین بار به خودروی زیبایی تبدیل شده بلکه در پرفورمنس هم نسبت به نسل قبلی پیشرفت بزرگی داشته است. این خودرو ظرف ۷.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که ۳.۴ ثانیه یا ۳۲ درصد بهتر از نسل قبلی است.

برنده: هیوندای آیونیک ۵ / کیا EV6 / جنسیس GV60

این سه کراس‌اوور کره‌ای از همه لحاظ خودروهای الکتریکی عالی‌ای هستند. این ماشین‌ها به لطف معماری ۸۰۰ ولتی، از قابلیت شارژ بسیار سریعی برخوردار هستند به‌گونه‌ای که با شارژرهای سریع ۳۵۰ کیلوواتی، ظرف تنها ۱۸ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطری‌های آن‌ها شارژ می‌شود. EV6، آیونیک ۵ و GV60 همچنین جزء سریع‌ترین خودروهای الکتریکی بازار با قیمت زیر ۱۰۰ هزار دلار هم به‌حساب می‌آیند.

برنده: فورد F150 رپتور R

این مگا F150 با ۷۰۰ اسب بخار قدرت به سریع‌ترین پیکاپ بنزینی تبدیل شد که تاکنون آزمایش کرده‌ایم. قبلاً این رکورد در اختیار رم TRX با ۳.۷ ثانیه بود اما رپتور R که ۳۲۰ کیلوگرم وزن سبک‌تری دارد، این کار را ظرف تنها ۳.۴ ثانیه انجام داد و یک شگفتی از خود به‌جای گذاشت.

برنده / بازنده: جی‌ام‌سی هامر EV

هامر EV در زمان معرفی با مشخصات چشمگیر خود همه را تحت تأثیر قرار داد. این ماشین با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت، خود را ظرف ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رساند و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۹ ثانیه طی کرد اما به دلیل وزن ۴۳۷۰ کیلوگرمی، برای توقف از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به بیش از ۱۵۲ متر مسافت نیاز دارد که حدود ۳۰ متر از رم TRX بیشتر است. همچنین بعداً متوجه شدیم که شارژ سریع باطری‌های هامر صد دلار هزینه خواهد داشت.

برنده / بازنده: کادیلاک اسکالید V

کادیلاک پس‌ازاینکه با سدان‌های اسپرت CT4-V بلک‌وینگ و CT5-V بلک‌وینگ کولاک کرد، سرانجام پس از سال‌ها انتظار نشان V را روی اسکالید هم چسباند. این ماشین از همان موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ CT5-V بلک‌وینگ استفاده می‌کند که قدرت آن با ۱۴ اسب بخار افزایش به ۶۸۲ اسب بخار رسیده است و صدای اگزوز دیوانه‌واری دارد اما گویا کادیلاک فراموش کرده تایرهای اسکالید V را هم ارتقاء دهد زیرا این شاسی‌بلند عظیم در آزمون چسبندگی ما شتاب جانبی تنها ۰.۶۹ جی را ثبت کرد که حتی از هامر EV با لاستیک‌های آفرودی هم ضعیف‌تر است.

منبع
Car&Driver
بیمه بازار

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۷ دیدگاه‌ها

  1. corvette

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (156 ديدگاه)

    کوروت . عالیه
    امیدوارم مازراتی اصالحاتی انجام بده
    چون به نظر میاد mc20 از رقبا عقب تره

    البته که من خودم دوستش دارم

    موافقم ۷۵
    مخالفم ۱۲
    1. ali(chevynova)

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (6204 ديدگاه)

      مثل همیشه ماشالاه آمریکن کارز
      بازم موفقیت
      این برای اصالتشونه
      لیست رو قبضه کردن
      خودروسازی مهندسی شده آلمان کجا بود؟

      موافقم ۵۹
      مخالفم ۷۸
      1. GMA

        ۱۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (440 ديدگاه)

        اگه واقعا از آلمان متنفری،چرا در به در دنبالشی و همش بهش فکر میکنی؟؟…:))

        موافقم ۸۵
        مخالفم ۱۷
    2. علی

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (586 ديدگاه)

      نویسنده بدجوری از مازراتی کینه داره که به mc20 میگه بازنده !! بنظر من از بهترین های سال بود

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۳۵
      1. Kamy

        ۱۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (535 ديدگاه)

        درسته mc20 ماشین خوبیه ولی با توجه به قیمتش و وجود کوروت بازنده به حساب میاد

        موافقم ۳۲
        مخالفم ۷
  2. mahdi-es17

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (415 ديدگاه)

    بازنده همیشگی
    سایپا با پیشرانه m15 توربو

    موافقم ۹۴
    مخالفم ۳۲
    1. RENAULT5

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (350 ديدگاه)

      تو اینجا حرفی از سایپا اومد؟
      چرا حالمونو بهم میزنی

      موافقم ۷۱
      مخالفم ۱۱
      1. mahdi-es17

        ۱۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (415 ديدگاه)

        افرادی مانند شما فضای سایت رو بهم میریزند

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۵۱
  3. R@min

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (483 ديدگاه)

    فکر می کنم بزرگ ترین بازنده امسال فورد بود !!!

    متاسفانه سایت فورد موتور رومئو برای همیشه بسته شد و با ساخت آخرین موتور predator هیجان انگیز ترین قسمت صنعت خودروسازی آمریکا برای همیشه خاموش شد.

    این اتفاق تلخ دیر یا زود برای سایت آفالترباخ مرسدس، مونیخ بی ام و، مارانلو فراری و …. اتفاق میوفته و نخبگان این مراکز خازن باتری لحیم خواهند کرد.

    موافقم ۶۳
    مخالفم ۸
    1. مازیار

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1761 ديدگاه)

      شایدم بشه بحساب آینده نگریشون گذاشت
      بهرحال زشت یا زیبا راه پیش رو ترسیم شده و هرچی زودتر بهتر

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۶
      1. R@min

        ۱۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (483 ديدگاه)

        قطعا که برای آینده الکتریکی هست، ولی برای من آینده ای که فرق یه فراری یا پورشه با آیونیک تو بدنه و سرعت سیم پیچ باشه دیگه لذتی نداره.

        موافقم ۴۶
        مخالفم ۵
    2. Amir Machine

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1129 ديدگاه)

      مگه موتور پریدیتور الان تو رپتور R استفاده نمیشه؟ چطور تولیدش متوقف شده؟

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱
      1. R@min

        ۱۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (483 ديدگاه)

        موتوری که رو GT500 سوار میشه با رپتور تفاوت داره و در دیربورن میشیگان ساخته میشه.

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۴
  4. GMA

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (440 ديدگاه)

    کادیلاک لیریک و رنجروور چی شدن؟؟

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۵
    1. RENAULT5

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (350 ديدگاه)

      برنده: هیوندای آیونیک ۵ / کیا EV6 / جنسیس GV60
      یا حضرت عباس الان کره ای فنا تا یه سال اینو میگن

      موافقم ۳۱
      مخالفم ۱۶
      1. Love car

        ۱۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (41 ديدگاه)

        نه تا یک سال که هیچ بلکه تا ده سال این گفته میشه:سلطان الکتریکی تویوتا
        حالا چرا تصمیم گرفتی پشت رنو قایم بشی؟

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۱۸
        1. RENAULT5

          ۱۳ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (350 ديدگاه)

          من جایی قایم نشدم وفن یه ماشین فسقلی وپر تاریخچه به اسم رنو پنجم
          راستی اگه نگاهی به جدول با استقامت ترین ماشینا داشته باشی بد نیست
          تویوتا فن نیستم زیاد ولی تویوتا احترام داره

          موافقم ۲۰
          مخالفم ۴
  5. Amir mahdi @-1387

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (153 ديدگاه)

    من موافقم ولی آخه کیا
    ولی انجین جیپ عالی ۶ سیلندر
    ولی بنز من نفهمیدم چرا برنده نشده
    ولی ماشین های آمریکایی برنده بودند از کوروت تا کادیلاک اسکایلد

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۶
    1. مردیم از خوشی

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1030 ديدگاه)

      تمام دنیا میگند کره ای ها دارند تو برقی عالی عمل می‌کنند الی متخصصان پدال این همه مقاوت در برابر حقیقت برا چیه ؟

      #تحریم خودروسازان

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۳۰
      1. مشتاقی

        ۱۵ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (115 ديدگاه)

        تویوتا تو برقی بازنده است
        کیا و هیوندای تو برقی برنده هستند.
        آینده از آن برقی هاست.
        آینده تویوتا بازنده محض و کیا و هیوندای برنده محض هستند.

        موافقم ۲
        مخالفم ۱
    2. Ehsan

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (105 ديدگاه)

      جاپون با این همه برند فقط دوتا برنده! که اونم در عوض دو تا بازنده داشت 🤣🤣
      فقط سلطان Bz4x که تا قیامت بازنده حساب میشه! لامصب چطوری بردت ١٢٠ کیلومتره! تازه اگه ۴ چرخ حساب کنیم 🤦🏻‍♂️

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۲۹
      1. علی

        ۱۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (586 ديدگاه)

        ژاپنی ها مثل کره ای ها اهل هدیه دادن نیستن !!! اینو بفهم داداش

        موافقم ۲۲
        مخالفم ۲۰
        1. Ehsan

          ۱۳ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (105 ديدگاه)

          تو هم زیر هر مطلب میگی هدیه میدن کره ای ها! خب اگ مدرکی داری که ثابت میکنه رو کن تا بقیه هم پی ببرن! این چه داستانیه که تو دنیا فقط تو فهمیدیش؟ 🤣🤣 منتظرم رو کنی،اگه نمیتونی دیگه صحبتشو نکن چون هر بار بگی منم میگم مدرک رو کن
          بعد مگه چرخشون در رفت و برد واقعیشون نصف اعلامی بود و جایزه گرفتن که میگی هدیه دادن؟ 🤣ماشین خوب ساختن نتیجشم دیدن
          اینو بفهم تا وقتی که چرخ در بره خبری از کسب عنوان نیست عزیزم

          موافقم ۱۹
          مخالفم ۱۰
  6. Alan.r

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (752 ديدگاه)

    بازنده دونستن EQS AMG کاملا اشتباست مقایسه‌ی
    ای ترون و EQS هم همینطور چون EQS تمرکزش روی لوکس بودن و راحتیه نه پرفورمنس (هر چند که پرفورمنس خیلی خوبی هم داره)

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۱۶
    1. MohammaD

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (176 ديدگاه)

      EQS AMG از AMG بودن فقط شتاب میخکوب کننده و فیبر کربن و دوخت قرمز صندلی داره و بس . اگه هدف لوکس بودنه ( که تو برقیای مرسدس هم هدف فعلا فقط همینه ) ، EQS عادی خیلی بهتره . حداقل تعلیق نرم تری نسبت به مدل AMG داره .

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۷
  7. زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (984 ديدگاه)

    لوسید شیره
    این برنده/بازنده دوتای آخر ینی چی

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۴
  8. محمد

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    دوستان بزرگوار پدال من به عنوان یه مخاطب نسبتا قدیمی کاملا به شما حق می دم که برای افزایش بازدید از سایت و کسب درآمد از خبرهای فروش خودرو در بورس کالا و کلا خبرهای این شکلی استفاده کنید. اما همچنین توقع دارم که راهی رو پیدا کنید که ما مخاطب های اصلی سایت که عمدتا دنبال همچین خبرهایی نیستیم بتونیم اونا رو فیلتر کنیم. مثلا یه راهی که به ذهن من می رسه اینه که همون بالای صفحه خبرها یه گزینه بذارید که با انتخاب اون محتوای غیرهدف مخاطبای اصلی فیلتر شه.

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۳
  9. Dead man95

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    مازراتی میگه چرا با قیمت۱۰۰ هزار دلار میخاین کوروت بخرین ؟بیاین با دوبرابر قیمت اینو بخرین ک کم کند تره هم ضعیف تر هم هندلینگش بد تره دگ چی میخاین؟

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۶
    1. AHMADREZA

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (824 ديدگاه)

      مازراتی خودرویی برای هر سلیقه‌ای نیست. برخی از آزمایش‌کنندگان آن را دوست دارند برخی کمی از آن وحشت داشتند اما همه قبول داریم که این سوپرکار از توانایی کافی برای اذیت کردن بهترین ساخته‌های فراری و مک‌لارن برخوردار است و این برای خودروساز ضعیفی مثل مازراتی دستاورد بزرگی محسوب می‌شود
      ((متن از بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ برای راننده به انتخاب اتو اکسپرس))

      MC20 هیچ مشکلی نداره فقط برندش یه خورده توی این چندسال تخریب شده و یه جورایی ناموفق شده
      همین اگه آلمانی یا آمریکایی حتی هم کشور خودش ولی ساخته لامبورگینی یا فراری بود همچین حجمه ای بهش وارد می‌شد؟
      حتی سوارش هم نشدن از نزدیک مازراتی ندیدن اما تا مازراتی میاد میگن عاا بی کیفیت نمی دونم استهلاک بالا نمی دونم هزینه های سنگین
      درحالی که دیدیم بیشترین استهلاک دنیا رو بی ام و داشت اما چون برند معتبریه اصلا بهش حجمه وارد نمیشه و فقط مازراتی هست که بولد میشه

      مازراتی تازه شروع کرده و یه جورایی واقعا از ویرانه هاش همچین جواهری ساخته
      بی عیب نیست اما ببین شرکتی که با سیاست های عجیب ویرانه تبدیل شده چطوری داره خودشو دوباره از نزدیک صفر میکشونه بالا

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۹
      1. OM.01

        ۱۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (140 ديدگاه)

        نکته جالبی اشاره کردید و لازم دونستم چندتا نکته بگم.

        یه سری ها از این ور بوم سقوط میکنن یه سری ها از اون ور. ولی من بیشتر مواقع سعی کردم وسط باشم و منطقی باشم. خود من طرفدار مازراتی هستم جایی که لازم باشه طرفداری میکنم و تعریف مدلیش رو میکنیم جایی که لازم باشه ازش بد میگم. مازراتی طی ۲۰ سال گذشته واقعا در حقش ظلم شده و همیشه پشت رقباش قرار گرفته و طرفدارانش خودشو کشتن نه آقا بهترینه و برخی هم اینقدر کوبوندش بیچاره له شده ولی نکته طلایی اینجاست که مازراتی را داریم با چه چیزی مقایسه می‌کنیم؟ با کدام خط‌کش اندازه می‌گیریم؟ کیفیت، تجربه، آمار و ارقام یا یک باور راست یا غلط؟این یک دفاعیه برای مازراتی نیست. داریم می‌گوییم وقتی چیزی را نقد می‌کنیم، باید مستندی هم ارائه کنیم. اگر می‌گوییم خوب هست چرا خوب هست و اگر می‌گوییم بد هست چرا؟

        در خصوص بخش استهلاک مازراتی باید بگم من اعتقادی دارم اونم اینکه وقتی ۶ رقم به خودروی خاص پر مهندسی ایتالیایی پول دادی باید تا آخر عمر برات کار کنه دقیقا عین رولزرویس ولی صحیح یا غلط بودن رو نمیتونم با ۴ ویدئو کارکرد ماشین ایتالیایی ۲۰۰هزارتایی تایید یا ۴ تا لینک سایت ماشین ۱۰هزار تا رفته خراب شده تکذیب کنم ولی خب اون چیزی که در مورد مازارتی مشخصه پر مستهلک بودنش هست آن هم دلیل داره
        در خصوص افت قیمت هم نکاتی گفتید باید بگم بله درسته خیلی ها فراموش میکنن پانامرا اس کلاس رنجروور سری۷هم اندازه محصولات مازراتی مثل گیبلی و کوادروپورته افت قیمت دارن. اما میدونید چرا مازراتی بیشتر جلب توجه میکنه افت قیمتش؟ علت وجود برخی اشتراکات فنی میان محصولات مازراتی و فراری است. باز کردن این مهم نیازمند مطلب تخصصی جداگانه‌ای است اما باید بدانید که جدا از هزینه‌های گزاف تعویض روغن و لنت ترمز و فیلترها و سایر هزینه‌های قابل توجه برای سرویس‌های استاندارد،فراری خودرویی پراستهلاک، پرهزینه و بسیار حساس و نیازمند رسیدگی زیاد است. تحلیل ساده‌تر آخرین جمله بیان شده آن است که هزینه‌های نگهداری فراری(و برندهای مشابه آن مانند بوگاتی، لامبورگینی، اَستن مارتین، پاگانی، کونیگزگ و …) به اندازه‌ای زیاد است که برای هزینه‌های نسبی آن را بر حسب واحد “دلار بر کیلومتر” می‌سنجند. همچنین نیاز به تاکید است که پیشرانه‌های مشترک فراری و مازراتی وابسته به شیوه و میزان استفاده در بازه ۳۰ تا ۵۰ هزار مایل (۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر) نیازمند اورهال و تعمیر اساسی در حد خرد شدن کامل پیشرانه (و رسیدگی اساسی گیربکس) هستند که هزینه‌ای در حدود ۳۰ هزار دلار، معادل قیمت یک خودرو سدان معمولی بر شانه‌های مالک می‌اندازند. به همین دلیل تعداد فراری، مازراتی، لامبورگینی یا خودروهای مشابه که بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر تردد کرده باشند در دنیا بسیار انگشت شمار است و معمولاً پیش از طی شدن این مسافت به مزایده گذاشته می‌شوند چرا که حتی افراد ثروتمند نیز صرف چنین هزینه گزافی را منطقی نمی‌دانند. در عوض خودرو قدیمی را فروخته و با هزینه‌ای که قرار بود صرف تعمیر آن بکنند، مدلی جدیدتر را خریداری می‌کنند و به همین دلیل نمونه‌ای کارکرده آن در بازار جهانی بسیار ارزان قیمت است.

        در خصوص متریال مازراتی باید بگم مجدد می‌رسیم سر داستان اینکه با کدام خط‌کش اندازه می‌گیریم؟ مازراتی در تمام کابین از چرم جیر آلکاترا پلاستیک نرم استفاده میکنه و صرفا دکمه هارو پلاستیک ارزان میزاره که خیلی ها غر میزنن اما خب چرا ایرادات برندهای دیگه رو نمیگین؟ چرا نمیگیرد پورشه ساده ترین پیش افتاده ترین آپشن ها هم پولی میکنه؟ چرا از ضعف مونتاژی و جیر جیر کردن برخی مواقع بنز بیمر در کابین چیزی نمی‌گید؟ (حرف من مستند هست)

        راستش من پشت مازراتی تا حالا نشستم هیچ قضاوتی هم نمیتونم بکنم ولی۷۱۸ بدون سقف رو تاچ کردم مدل ۲۰۱۷ تو نمایندگی پورشه (خارج از ایران) واقعا کیفیت خوب بود.

        ولی باید در نظر داشت که نه مازراتی بلکه سایر برندها را داریم با چه چیزی مقایسه می‌کنیم؟ با کدام خط‌کش اندازه می‌گیریم؟

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۷
        1. M.83

          ۱۳ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (48 ديدگاه)

          حله دا
          همرو خوندم 🤝🏻🪨

          موافقم ۸
          مخالفم ۲
    2. phonix

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1261 ديدگاه)

      اینو بخرید که مازاراتی هست دست ساز ایتالیاس و خوش چهره و زیباس در اعزای اون مبلغ یه چیزی هم بهت میده داش الان فکر کردی هرکی اینارو میخره میره در پیست ها و جاده های پر وپیچ و خم ببینه رانندگیش چقدر درگیر کنندس؟
      خیلی از خریداران مازاراتی و کورت از روی اسم این ماشین ها میرن دنبالشون چون یکی کوروته یکی هم مازاراتی به همین سادگی
      حالا شاید کوروت بتونه با این نمایش خوبش نفرات بیشتری رو علاقمند کنه که قبلا دوستش نداشتن مثل من ولی مازارتی خیلی فرقی نکرده و همون کسایی که قبلا می خریدنش میخرنش تفاوت اینجاس

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۶
    3. OM.01

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (140 ديدگاه)

      (مازراتی میگه چرا با قیمت۱۰۰ هزار دلار میخاین کوروت بخرین ؟بیاین با دوبرابر قیمت اینو بخرین ک کم کند تره هم ضعیف تر هم هندلینگش بد تره دگ چی میخاین؟)

      دوست من.
      ساعت مچی jaeger lecoultre master control tourbillon قیمت ۶۰ هزار دلاری دارد لوکس با پرستیژ و با کیفیت و زیبا هست

      و ساعت Louis Moinet Magistralis هم ۸۶۰ هزار دلار قیمت داره. آن هم لوکس زیبا بسیار با پرستیژ هست. حالا چرا باید دومی رو خرید که ۱۲ برابر اون قیمت داره!؟ اصلا چرا اینقدر گرونه؟

      با ۴۰۰دلار میشه هواوی نوا ۹ گرفت. چرا ۲۴۰۰دلار باید بریم بدیم هواوی میت X2؟ با ۱۰۰هزار دلار هم اس کلاس میشه خرید چرا ۲ برابر پول بدیم بنتلی فلاینگ اسپار بخریم؟

      هیچ ارزانی بی علت نیست و هیچ گرانی بی حکمت نیست.متاسفانه ما ایرانی ها هرچی می‌بینیم دنبال جایگزین ارزونش میگردیم.

      من خیلی وقت هست زومیت و زومجی رو دنبال میکنم(فکر کنم۴سال شد)در مقالات موبایل و لپ تاپ(مقایسه،بررسی،آنباکسینگ و…)اکثرا کاربرا دنبال جایگزینی اون محصول با نسخه ارزونتر می‌گردن. و خیلی تک بعدی به خیلی از ماجرا ها نگاه میکنن.

      بر خلاف نظر شما و سایت کارباز به نظر من محصولMC20(در وضعیت فعلی مازراتی) بسیار عالی عمل کرده و پرفورمنس بسیار عالی داره با توجه به RWD بودنش. تو یه سری ویژگی ها شاید کوروت ZO6 بهتر از mc20 باشه اما تو یه سری ویژگی ها mc20 برتری داره

      من چندسالی بود فکر میکردم مازراتی از دست رفته ولی مازراتی خیلی پتانسیل داره و من اینو تو نسل جدید گرن توریسمو و مدل جدید گریکاله و MC20 فهمیدم.

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۱۴
      1. R@min

        ۱۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (483 ديدگاه)

        مازراتی کوادروپورته و گیبلی هم قیمت بالایی داره اما در کیفیت ساخت و متریال فاجعه بار عمل کردن. این مثال هر گرونی بی علت نیست تو این صنعت تناقضات زیادی داره و این مسئله برندینگ و هزینه توسعه هست که قیمت رو تعیین می کنه.

        تکنولوژی این موتور یه نسل عقب تر از رقباش هست، پرفورمنس ضعیفی داره کجا عالی عمل کرده حتما بگین منم بدونم و نسبت به قیمت هم هیچی نداره. نمی دونم چه دلیلی باید اورد که به فراری یا مک لارن ترجیحش داد جز اینکه فقط طرفدار برندش باشی. امیدوارم این حرفو پای عکس پروفایلم نزارین.

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۶
        1. OM.01

          ۱۳ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (140 ديدگاه)

          R@min
          در بخش اول کامنت تون با قسمت هزینه توسعه موافق هستم ولی کیفیت کوادروپورته و گیبلی کمی مخالفم. بگذریم.البته علت داره مخالفیم ولی حال ندارم توضیح بدم چون باید چند لینک یوتویب بدم و چندین مبحث رو بحثش رو باز کنم که با این وضع زیبا اینترنت خیلی وقت میبره

          در خصوص تکنولوژی انجین mc20 و عقب بودنش باید بگم داریم با چه چیزی مقایسه می‌کنیم؟ با کدام خط‌کش اندازه می‌گیریم؟
          اما این انجین وزن۲۲۰ کیلوگرمی داره و سیستم کارتل خشک و محفظه احتراق برگرفته از فرمول ۱ داره نسبت قدرت به لیتر ۲۱۰ اسب بخاری بر ۱ لیتر داره که در نوع خود خوب هست

          (نمی دونم چه دلیلی باید اورد که به فراری یا مک لارن ترجیحش داد جز اینکه فقط طرفدار برندش باشی. امیدوارم این حرفو پای عکس پروفایلم نزارین)

          عکس پروفایل اصلا مهم نیست هرکی نظری داره ولی واقعا یه سری چیز ها دلیل نمیخواد چون بسته به علایق فرد هست. به قول جرمی کلارکسون=MC20 یک مکان آرام برای پشت سرگذاشتن مایل‌ها و مایل‌هاست. چیز زیبایی هم هست؛ اما دلیل اصلی ترجیح‌دادن این خودرو به رقبایش چیز ساده‌ای است: از آن خوشم آمد.

          ((شاید هیچ دلیل قانع کننده نباشه که بری ۲۵۰هزار دلار برانکو ولوسیتی رستوماد بدی ولی وقتی برسیش رو تو یوتویب دیدم دلیل ساده خلق شد=از آن خوشم آمد.(البته پولش نیست😂)
          Vehicle Virgins تست داریوش رو گذاشته بود تو یوتویب اگه نت یاری کرد برید ببینید جالبه))

          موافقم ۸
          مخالفم ۴
        2. R@min

          ۱۳ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (483 ديدگاه)

          https://www.pedal.ir/porsche/2022-maserati-mc20-vs-2021-porsche-911-turbo-s-lightweight-compared/

          اینجا با دوستمون محمدامین به طور نسبتا جامعی راجب موتورش بحث کردیم.

          کیفیت ساخت هم فقط در چرم کابین نیست و در تک تک قطعات و اتصالات بررسی میشه و راجب اون کامنت بالاتون هم که گفتین خرج یکسانی داره در یه فرصت دیگه حتما این تفاوت رو میگم که موتوری که رو فراری ها نصب شد با مازراتی ها تفاوت های نسبتا زیادی داره.

          متر و معیار هم سال ساخت و قیمت و امکانات هست مثل هر ماشین دیگه ای. قرار نیست بگیم چون برند ضعیفیه یا تازه داره احیا میشه مثلا ارفاق کنی، در وحله اول این توهین به کل برند هست.

          اصولا ماشینایی که نظرمو جلب کنه راجبشون زیاد حرف می زنم و این مازراتی هم جزو اون دسته بود و دو سال قبل خیلی کامنت گذاشتم راجبش.

          راجب بحث انتخابم گفتم بحث علاقه اولین و مهم ترین موضوع هست که من اصولا به علاقه کسی کاری ندارم چون کاملا شخصی هست و درست میگین هر کسی یه محصولی دوست داره و همیشه نظراتم فنی و مقایسه ای هست.

          موافقم ۶
          مخالفم ۱
        3. OM.01

          ۱۴ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (140 ديدگاه)

          (راجب اون کامنت بالاتون هم که گفتین خرج یکسانی داره در یه فرصت دیگه حتما این تفاوت رو میگم که موتوری که رو فراری ها نصب شد با مازراتی ها تفاوت های نسبتا زیادی داره)

          خانواده پیشرانه‌های فراری-مازراتی موتورF136 هست خانواده F136 به صورت مشترک بین فراری و مازراتی طراحی اما از سوی فراری تولید شد این سری پیشرانه‌ها در حجم‌های متنوع بر طیف گسترده‌ای از زیرمجموعه‌های فیات (فراری/مازراتی/آلفارومئو) استفاده شد که در محصولات فراری از میلنگ‌های تخت (۱۸۰ درجه) و در محصولات مازراتی و آلفارومئو از میلنگ‌های کراس (۹۰ درجه) بهره می‌بردند و دقیقاً به دلیل همین تفاوت جزئی اما مهم، صدای پیشرانه‌های مازراتی و آلفارومئو بم‌تر و دورپایین‌تر ولی صدای پیشرانه‌های فراری زیرتر و دور بالاتر است. از جمله خودروهای مجهز به سری پیشرانه‌های F136 به جز دو محصول مازراتی (گرن‌توریسمو و کواتروپورته دهه۲۰۰۰) باید به فراری‌های سری ۴۳۰، کالیفرنیا، ۴۵۸ و آلفارومئو ۸C اشاره کرد.

          لوانته و کوادروپورته نسل ششم و گییلی از پیشرانه F154 فراری استفاده میکنن که این پیشرانه سیلندر ها زاویه ۹۰درجه دارند و تا جایی که اطلاع دارم بین مازراتی ها و فراری های که با این موتور عرضه شدن مشترکه فرق های زیادی با هم ندارن به طور کلی. اما به طور جزئی بخواهیم بررسی کنیم فرق هایی دارن مثلا در فراری حجم های ۳۸۵۵ سی سی و ۳۹۰۲ سی سی و ۳۹۸۹ سی سی هست(در موتورهای سری F154)ولی مازاتی فقط حجم ۳۷۹۸ سی سی داره.از لحاظ قطر سیلندر هم فرق دارن با هم.

          در خصوص خرج یکسان باید بگم خرج دقیقا یکسان منظورم نبود. به طور کلی محصولات مازراتی که به پیشرانه V8فراری مجهز شدن چه F154 چه F136 ، کلا استهلاک نسبتا بالایی دارن و هزینه کمی بالایی دارن. البته اندازه فراری نیست ولی از همه آلمانی ها بالاتره.

          موافقم ۳
          مخالفم ۲
    4. علی

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (586 ديدگاه)

      داداش همه دنیا می‌دونن مازراتی لوکس سازه ولی شورولت نه !!!! بجز فن های نوجوون و جوون داخلی!!! مازراتی عمرمفیدش بالای ۵۰ ساله ولی شورولت کوروت ۵ تا ۱۰ سال!!! از قدیم گفتن هرچیز گرونی بی دلیل نیست ، برین از بابا و بابا بزرگ هاتون بپرسید بلکه قانع بشید

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۸
  10. مجتبی .

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (200 ديدگاه)

    بزرگترین بازنده ما ملت که بی کیفیت ترینها روبابالاترین قیمتها باید بخریم وجیکمون درنیاد. تحریم خودروسازان#

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۵
  11. TESLA

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (959 ديدگاه)

    واقعا از کارانددرایور همچین توقعی نداشتم ، eqs amg بازنده هست !!!! خودش داره میگه تو ۴۰۰ متر از آئودی etron gt حدود ۰/۵ ثانیه سریع تر هست ، نیم ثانیه تو ۴۰۰ متر یعنی حداقل ۳ خودرو اختلاف و اینکه etron gt یه سدان اسپرتی و پرفورمنس هست ولی eqs یه سدان فول سایز لوکس مقایسه این دو تا مثل مقایسه: سانتافه و پژو ۲۰۰۸ میمونه که بگیم چون ۲۰۰۸ شتاب سریع تری داره در نتیجه بهتره در صورتی که هدف ساخت این دو تا با هم یه دنیا فرق داره ، ( تازه ببنید amg چه شاهکاری ساخته که با وجود وزن ۲۶۰۰ کیلویی میتونه یک چهارم مایل رو در ۱۱/۴ طی کنه )

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۷
    1. ❤BMW❤

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (627 ديدگاه)

      بعله بازنده اس
      با اون طراحی زشت و حالت تهوع آورش

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۲۲
      1. Alan.r

        ۱۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (752 ديدگاه)

        لابد خوک های BMW قشنگن

        موافقم ۲۲
        مخالفم ۸
  12. TESLA

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (959 ديدگاه)

    بزرگ ترین برنده سال ۲۰۲۲ : تسلا مدل y بود ، با اینکه ۲۰۲۱ هم سال موفقی داشت ولی تو ۲۰۲۲ نه تنها با اختلاف فاحشی نسبت به دیگران پرفروش ترین الکتریکی جهان شد ، بلکه پرفروش ترین خودروی ۶ ماه اخیر اروپا نیز شد و اگر همینطوری ادامه بده ، همانطور که ماسک پیش بینی کرد تا پایان سال ۲۰۲۳ تبدیل به پرفروش ترین خودرو دنیا میشه

    موافقم ۹
    مخالفم ۱۵
  13. Scuderia Ferrari

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3692 ديدگاه)

    برندگان ۲۰۲۲ قطعاً درون سوزها هستن با پرچمداری آمریکا
    شرکت های بزرگی که خیلی زود به سمت الکتریکی شدن رفتن به زودی پشیمان خواهند شد
    برندهایی مثل BMW ، پورشه ، تویوتا و فراری متوجه خطر کاملاً الکتریکی شدن هستن و به خوبی مقاومت کردن
    به امید ادامه حیات درون سوزها ….

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۶
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (8196 ديدگاه)

      به امیدِ پاکی هرچه زودتره زمین !

      برنده‌ی سال فقط گروه GR تویوتا سلطان 👑❤.

      موافقم ۶
      مخالفم ۱۱
  14. M.83

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    پیشرانه جیپ یکم غیر قابل انتظار بود
    کوروت واقعا بروس وین دنیا خودرو شده ! این عملکرد با این قیمت همم یعنی پیروزی
    درمورد مازاراتی یکم نامردیه زیر مجموعه ی گروه رو با ی ابر خودروسازی مثل جنرال موتورز مقایسه کنی !
    اصن قیمت بالای ماشین یکیش بخاطر ارم مازراتیه

    طبق معمول فقط پرفورمنس مرسدسو در نظر گرفتن ک برای ی ماشین برقی ۴ درب
    ..

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۳
  15. phonix

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1261 ديدگاه)

    برند های واقعی اینا بودن
    GM که امسال نشون داد خیلی توانایی ها داره
    گروه هیوندایی که نشون داد در برقی سازی خیلی کارش خوبه
    ( این ها تونستن افرادی که قبلا علاقه خاصی بهشون نداشتن رو به خودشون علاقمند کنن از این رو برندن)

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۳
  16. Afg

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    همشون برنده هستن جز تویوتا bz4x

    موافقم ۸
    مخالفم ۹
  17. fordglx2008

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    اومدم یه نمه با هامر رویا بسازم مثلاً اروند یا ارس کیش دیدم تو هزینه شارژ باتریش میمونم سوخت فسیلی هم باشه کلا این آمریکایی ها هزینه بر هستن

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  18. امیرحسین

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (368 ديدگاه)

    موتور ضعیف جیپ جلوبندی قوی فورد

    موافقم ۱
    مخالفم ۶
  19. ARMAN سابق

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    کی بود می گفت از آمریکاییا خبری نیست ها کی بود؟؟؟
    حالا ببینه که چقدر برنده های آمریکایی زیادن و …..

    موافقم ۶
    مخالفم ۱۱
  20. Siyavash

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    کوروت داره به مرور زمان زیباه تر میشه..اوایل حالم از طراحیش بهم می‌خورد ولی الان میبینمش به دلم میشینه مخصوصا این رنگ مشکی و آبی.. واقعا عالی کار کرده با یه موتور ۸ سیلندر ۶۷۰ اسب قدرت گرفتن باید براش دست زد….موتور ۶ سیلندر تنفس طبیعی پورشه و ۸ سیلندر کوروت جواهر هایه دنیایه خودرو هستن…حس میکنم تویه همین یک سال نهایتا دوسال بتونه ۷۰۰تا ۷۱۰ اسب از همین موتور قدرت بگیره…مزراتی هم واقعا نا امید کننده ظاهر شد…

    موافقم ۸
    مخالفم ۳
  21. sina

    ۱۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2266 ديدگاه)

    واقعا این کوروت عالیه

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
  22. AMIN JAFARI

    ۱۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (64 ديدگاه)

    الان چند تا موتور درون سووز بودن
    سال دیگه خیلی کمتر میشند

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  23. اردلان

    ۱۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (60 ديدگاه)

    به اشغال بودن ماشینای برقی به خصوص پیکاپ ها پی بردیم
    برای تولید یه باتری۵۰۰کیلوگرمی باید۲۲۵تن متریل مصرف بشه
    برای این باتری ها باید لیتیوم زیادی استخراج بشه که بسیار واکنش پذیر با اب هستند
    تولید هر باتری تولید دی اکسید کربن را ۱۰ تا ۴۰ افزایش میده
    وکلی مورد دیگه
    اینم از عملکرد ماشیناشون واقعا چیزی جز گول زدن مشتری وضرر و زیان به خودمون وزمین نیس

    موافقم ۶
    مخالفم ۳
    1. حسن

      ۱۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (8 ديدگاه)

      ببخشیدجناب استاد اردلان به نظرشما آیا استخراج نفت از زیر زمین وتبدیل اون به بنزین و سوزاندن بنزین درموتورهای درونسوز آیا هیچ دی اکسیدکربنی ایجادنمیکنه؟؟؟
      شما که از ضرر وزیان خودروهای الکتریکی برای محیط زیست نگرانید آیا سوزاندن سوخت های فسیلی که اونم تاچندسال آینده تموم میشن برای محیط زیست خطرناک نیست؟؟؟
      اصلا به فرض محال حرفتون درست باشه بالاخره نفت و بنزین یه روزی تموم میشن بعدش چکارکنیم؟؟دوچرخه سوارشیم؟؟؟

      موافقم ۲
      مخالفم ۲
  24. Alireza

    ۱۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    عشق فقط کوروت😁😁

    موافقم ۱
    مخالفم ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست