چشم انداز

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت دوم)

در قسمت قبلی این مطلب با دوازده خودروی تأثیرگذاری آشنا شدیم که مسیر صنعت خودروسازی جهان را تغییر دادند و حالا در این قسمت به دوازده نمونهٔ دیگر از این خودروها خواهیم پرداخت.

تریومف دولومایت اسپرینت سال ۱۹۷۳

تریومف اولین پیشرانهٔ تولید انبوه جهان با چهار سوپاپ در هر سیلندر را سال ۱۹۷۳ در مدل دولومایت اسپرینت معرفی کرد. افزایش تعداد سوپاپ‌ها مزیت‌های زیادی مثل کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی موتور را به دنبال داشت و هرچند مدتی طول کشید تا همهٔ خودروسازان به این مزیت‌ها پی ببرند اما پیشرانهٔ ۱۶ سوپاپی که تریومف بنیان گذاشت بیش از یک دهه بعد به ویژگی معمول اکثر خودروها تبدیل شد.

فولکس‌واگن گلف GTI نسل اول سال ۱۹۷۴

هاچ‌بک‌ها قرار بود همیشه خودروهای خانوادگی کاربردی باشند و ایدهٔ ساخت یک هاچ‌بک اسپرت منطقی به نظر نمی‌رسید تا اینکه تیمی از مهندسان فولکس‌واگن اقدام به ساخت یک گلف داغ کردند. زمانی که این گلف اسپرت به‌عنوان پروژه‌ای تحقیقاتی در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۷۵ به نمایش درآمد، مدیریت فولکس‌واگن غافلگیر شد. بدین ترتیب، هاچ‌بک داغ متولد شد و طولی نکشید که خودروسازان زیادی از روی آن تقلید کردند.

ساب ۹۹ توربو سال ۱۹۷۸

ساب ۹۹ اولین خودروی توربوشارژ جهان نبود زیرا این عنوان به الدزمبیل جت‌فایر تعلق داشت که ۱۶ سال قبل معرفی شده بود درحالی‌که ب‌ام‌و ۲۰۰۲ توربو و پورشه ۹۱۱ توربو نیز هردو قبل از ساب به بازار آمده بودند؛ اما کاری که ساب ۹۹ انجام داد، ارائهٔ این تکنولوژی در خودرویی خانوادگی و کاربردی برای استفاده‌های روزمره بود.

آئودی کواترو سال ۱۹۸۰

هرچند کواترو اولین خودروی چهارچرخ محرک تولیدی جهان نبود اما اولین خودرویی محسوب می‌شد که این تکنولوژی را در کنار پرفورمنس بالا ارائه کرد. به همین دلیل، کواترو بر مسابقات رالی سلطه پیدا کرد و باعث ساخت دیگر خودروهای پرفورمنس چهارچرخ محرک از سیتروئن BX و پژو ۴۰۵ گرفته تا لانچیا دلتا و سوبارو ایمپرزا شد.

دوج کاروان سال ۱۹۸۳

در سال ۱۹۸۴، رنو اولین مینی‌ون اروپایی را ارائه کرد اما یک سال قبل کرایسلر اولین مینی‌ون جهان را در قالب دوج کاروان و پلیموث وویجر به بازار فرستاده بود. این خودرو در داخل هفت صندلی و انعطاف‌پذیری بالایی را ارائه می‌کرد ولی بااین‌حال، کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد مینی‌ون‌های کرایسلر تا این حد بتوانند تأثیرگذار و محبوب شوند. امروزه اما کراس‌اوورها تا حد زیادی جای مینی‌ون‌ها را گرفته‌اند.

ب‌ام‌و M5 سال ۱۹۸۵

هرچند M5 اولین سدان اسپرت و قدرتمند جهان نبود اما مفهومی را ارائه کرد که تاکنون خیلی‌ها از آن تقلید کرده‌اند. البته زمانی که ب‌ام‌و اولین M5 را بر اساس نسل دوم سری ۵ معرفی کرد، خیلی‌ها متوجه خودرویی که باواریایی‌ها عرضه کرده بودند نشدند زیرا هرچند نمونه‌های اولیه این خودرو ۲۹۰ اسب بخار قدرت داشتند اما در ظاهر چندان اسپرت‌تر از ۵۱۸i به نظر نمی‌رسیدند.

لندروور دیسکاوری ۲ سال ۱۹۹۴

در حال حاضر، در بازار شاسی‌بلندهای هفت‌نفره با سه ردیف صندلی به‌وفور دیده می‌شوند اما این دیسکاوری بود که برای اولین بار مفهوم یک خودروی سه ردیفه همه‌جارو را ارائه کرد. البته پیش از این خودرو، شاسی‌بلندهایی با صندلی‌های تاشوی موقتی در صندوق بار ارائه شده بودند اما دیسکاوری ۲ در سال ۱۹۹۴ سه ردیف صندلی ایمن و راحت را ارائه کرد و بعداً از روی این ایده بسیار کپی‌برداری شد.

رنو مگان سنیک ۱۹۹۴

پس از موفقیت مینی‌ون فول سایز اسپیس در یک دهه قبل، رنو ایدهٔ ساخت مینی‌ون جمع‌وجور را مطرح کرد که می‌توانست هفت نفر را حمل کند بدون آنکه به فضای پارکی به‌اندازهٔ یک زمین فوتبال نیاز داشته باشد. این خودرو که بر اساس پلت‌فرم مگان ساخته شده بود، ترکیب صندلی‌های ۲+۵ را ارائه می‌کرد. طولی نکشید که رقبا هم از همین فرمول استفاده کردند و به فروش خوبی دست یافتند تا اینکه کراس‌اوورها به بازار آمدند.

تویوتا راوفور سال ۱۹۹۴

پیش از معرفی رافور، شاسی‌بلندهای آفرودی چهارچرخ محرک زیادی در بازار حضور داشتند مثل جیپ، لندروور دیفندر، سوزوکی SJ و لندکروزر خودرو تویوتا اما این رافور بود که همه‌چیز را در پکیجی بسیار کاربردی‌تر ارائه کرد. این خودرو که یکی از اولین کراس‌اوورهای جهان محسوب می‌شود، مزیت‌های یک شاسی‌بلند آفرودی را با کارایی یک هاچ‌بک ترکیب کرد. درواقع، رافور آغازگر موج محبوبیت کراس‌اوورها بود.

تویوتا پریوس سال ۱۹۹۷

هرچند نسل اول پریوس خودرویی با ظاهر بسیار ساده و کارایی نه‌چندان بالا بود اما الگوی قوای محرکهٔ هیبریدی را ارائه کرد که بعداً بسیار متداول شد. این اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه جهان بود که در دههٔ ۹۰ غیرمعمول و عجیب به نظر می‌رسید اما از سال ۲۰۳۰ به بعد، در کشورهایی مثل بریتانیا تمام خودروهایی که از پیشرانهٔ درون‌سوز استفاده می‌کنند باید حتماً هیبریدی باشند.

نیسان لیف سال ۲۰۱۰

از زمانی که نیسان لیف به بازار آمد تاکنون، خودروهای الکتریکی بسیار تغییر کرده و هم‌اکنون حتی در قالب شاسی‌بلندها و سدان‌های بزرگ لوکس هم ساخته می‌شوند اما لیف اولین خودرویی بود که نشان داد امکان ساخت یک خودروی الکتریکی خانوادگی با کابین جادار، رانندگی خوب و قیمت مناسب وجود دارد.

تسلا مدل S سال ۲۰۱۲

مدل S با بردی بیش از ۴۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ کامل، اولین خودروی الکتریکی بود که نگرانی شعاع حرکتی را برای بسیاری از خریداران برطرف کرد. مدل S همچنین با پرفورمنسی در حد سوپرکارها، ثابت کرد که خودروهای الکتریکی مدل‌هایی کند و کسل‌کننده نیستند. تسلا حرکت به سمت آیندهٔ الکتریکی را آغاز کرد و بیش از یک دهه بعد، رقبا هنوز در پس آن قرار دارند.

پایان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۰ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    اگرچه امثال مک لارن F1 و بوگاتی ویرون نیازی به حضور در این دست مجموعه ها رو ندارن اما آیا واقعا سزاوارش نبودن؟

    موافقم 55
    مخالفم 19
    1. AMANTE

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1855 ديدگاه)

      این مقاله خودروهایی رو معرفی میکنه که مسیر خودروسازی رو تغییر دادن.
      مکلارن F1 و بوگاتی ویرون هر دو جزو شاهکار های صنعت خودروسازی هستن ولی مسیر خودروسازی رو تغییر ندادن، چون قبل این دو سوپرکار تلاش برای سرعت زیاد بوده و در آینده هم همچنان ادامه داره و اینکه حداکثر سرعت یا موتور W16 چیزی نیست که بخواد مسیر خودروسازی رو تغییر بده.

      موافقم 33
      مخالفم 13
      1. Amir

        ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        برعکس تصور شما بوگاتی ویرون کلاس قیمتی و پرفورمنس جاده ای رو برای همه خودرو ها تغییر داد، زمانی که سوپر کارهایی از فراری و لامبورگینی نهایتا ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشتند اومد و کل بازی رو تغییر داد اما کمتر از یک دهه بعد خودرویی مثل BMW M6 ۵۶۰ اسب بخار قدرت داشت… و دیگه از فراری و لامبورگینی و… هم نگم چون با چندتا سرچ ساده به فارسی هم میشه نتایج خوبی بدست آورد
        پس میشد اسم بوگاتی رو هم آورد توی لیست در مورد کلاس قیمتی هم باید بگم که تا اون موقع هیچ کس فکر نمیکرد که کسی پیدا بشه و چند میلیون دلار فقط واسه خرید یه ماشین با این مشخصات بده و نگران هزینه های گزاف سرویس و نگه داریش هم نباشه و راه برای کمپانی های کوچک تر مثل مک لارن باز شد که الان به اینجا رسیدن

        موافقم 7
        مخالفم 9
    2. Taha Malek

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (914 ديدگاه)

      خیر زیرا خودرو هایی نبودند که مسیر خودرو سازی رو تغییر بدن فقط خودرو هایی بودن که در زمان خود در بالاترین سطح پرفورمنس بودن.
      مثلا اگه بعد بوگاتی ویرون پیشرانه کواد توربو متداول میشد تو این لیست جا داشت.

      موافقم 15
      مخالفم 14
      1. مازیار

        ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (819 ديدگاه)

        بوگاتی ویرون مفهوم هایپرکار رو ایجاد کرد اگه این یه مسیر جدید نیست پس چیه؟

        موافقم 21
        مخالفم 12
        1. AMANTE

          ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1855 ديدگاه)

          مفهوم اولین هایپرکار رو نمیشه به یک ماشین خاص داد چون در طول تاریخ ماشین های زیادی بودن که میتونستن لقب هایپرکار رو بگیرن.
          و اگه منظور از هایپرکار سرعت بالای 400 کیلومتر در ساعت باشه شرکت آمریکایی SSC یک سال قبل بوگاتی ویرون مدل التیمت آئرو داشت که بالای 400 کیلومتر در ساعت میرفت.

          موافقم 9
          مخالفم 7
        2. مجتبی .

          ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1170 ديدگاه)

          مقاله هنوز تموم نشده شاید قسمت بعدی باشن

          موافقم 1
          مخالفم 3
        3. مازیار

          ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (819 ديدگاه)

          کاربر AMANTE
          اگه به این لیست و همینطور لیست قبلی دقت کنی متوجه میشی که اغلبشون اولین نبودن چه توربوشارژ چه دو دیفرانسیل چه ردیف سوم و غیره…
          اما همشون اون فاکتور اشاره شده رو به “مقبولیت عمومی” رسوندن و این دقیقا همون کاری بود که ویرون برای هایپرکار انجام داد و هیچ اتومبیل دیگه ای به جز بوگاتی ویرون شایسته لقب اولین هایپرکار نیست
          و خیر، فاکتور کم اهمیتی مثل حداکثر سرعت مد نظر من نبود

          موافقم 12
          مخالفم 4
    3. MC20

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1625 ديدگاه)

      نه مازیار جان ، حتما نبودن دیگه برادر !!!!!!!!! 😠🤒🤢🤪 … دیدی که یه ایتالیایی ، نبود باز هم !!!! … ما هم دنبال زیر بغل مار نگردیم بهتره … یاد جمله یه بنده خدایی افتادم که میگفت ، آقای فردوسی پور شما دنبال چی هستی !!! ؟؟؟ فکر کنم قبل مکلارن f1 هم ، رکورد 386.4 کیلومتر بر ساعت دنیا ، زده شده بوده و استفاده از طلا در انجینش هم که خیلی عادیه 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️ … بوگاتی هم که اصلا کاری نکرده … نمی دونستی قبل بوگاتی ، تسلا رکورد 407 کیلومتر رو زده بود !!!!! 😬🤐🤪 … فیسکر بدبخت لیست و دیده ، میگه ما اینجا قاقیم !!! ؟؟؟

      موافقم 17
      مخالفم 11
  2. rezash17

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (123 ديدگاه)

    قسمت دوم شامل انتخاب‌های بهتری می‌شد.

    موافقم 14
    مخالفم 2
  3. فرامرز

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (230 ديدگاه)

    بی ام و M5 بعد از حدود ۴۰ سال هنوزم دلبری میکنه
    به نظر من یکی از زیباترین و گنگ ترین خودروهای دنیاست

    موافقم 28
    مخالفم 2
  4. یوسف

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (939 ديدگاه)

    عجب پرستیژی داره لندرور دیسکاوری…..
    در ضمن دیسکاوری برای ردیف سون لولر مجزا داشت…..

    موافقم 19
    مخالفم 1
  5. یوسف

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (744 ديدگاه)

    ساب واقعا خودروساز خاص و جذابی بود، من عاشق مدل هاش بودم، دیدن این ساب 99 داغ دلم رو تازه کرد، البته بر بقایای شرکت ساب یک شرکت سازنده خودروهای برقی ایجاد شده ولی ساب با اون مشخصات خاص دیگه وجود نداره متاسفانه.

    موافقم 14
    مخالفم 0
  6. محمد

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (630 ديدگاه)

    جلو پنجره رنو مگان سینک ۱۹۹۴، کجای خودرو قرار داره؟(جدا از طراحی مزخرفی که داره)
    این تویوتا پریوس ۱۹۹۷ چه طراحی زشت و کریه ای داره!
    نیسان لیف سال ۲۰۱۰ هم خیلی زشته🤢
    زیباترین‌ شان به نظر خودم لندروور دیسکاوری ۲ سال ۱۹۹۴ هست،البته بی ام و m5سال ۱۹۸۵ هم بسیار زیبا است(مخصوصأ اگه آبی رنگ بود).

    موافقم 10
    مخالفم 20
  7. محمد

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (630 ديدگاه)

    آقای اشتری تویوتا راوفور سال ۱۹۹۴ رو اصلاح بفرمایید.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. BMW

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1234 ديدگاه)

    قسمت دوم خیلی بهتر بود انتخاب من مخصوصا بی ام و M5 سال 1985

    موافقم 6
    مخالفم 0
  9. 18:45

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (475 ديدگاه)

    خوب بود قسمت دومش هم. ولی بهتر بود از بیشتر این خودروسازها بجای 1 نسخه دو نسخه بود، چون مثلا ب ام و فقط نسل اول m5 نبود که تو پیشرفت خودروسازی تاثیر گذاشت، مدل 328 رودستر افسانه ای در دهه 30 میلادی شوک بزرگی هم به ب ام و و هم به خودروسازی وارد کرد… خودرویی که پیست های مسابقات اروپا رو تسخیر خودش کرد، آیرودینامیک بالایی هم داشت و در واقع شالوده اصلی محصولات ب ام و قبل از معرفی محصولات New class این خودروساز بود!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. بهنام

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (831 ديدگاه)

    اون ب ام و ام فایو آدمو دیوونه میکنه . زبان قاصره از وصف زیبایی این ماشین.
    تویوتای راوفور اون زمان طراحی بسیار خوبی داشت. ضمن اینکه امریکایی ها چقدر اولین دارن !

    موافقم 6
    مخالفم 0
  11. Matin

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    ساب ۹۹ 😍
    ساب واقعا حیف شد😔

    موافقم 5
    مخالفم 0
  12. *ALI*

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    آئودی کواترو ماشین خوبیه جوری که توی رالی هم بود و چندتا عنوان قهرمانی هم بدست آورد

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. Amir

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اگه قسمت بعدی هم داره لطفا درمورد BMW i3 سبک طراحیش و… هم بنویسید چون خیلی از خودرو های برقی مثل زیکر، آواتار و… سبک های طراحیشون شبیه اون شده
    BMW X6 هم همینطور
    مرسدس جی کلاس…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. samurai

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (547 ديدگاه)

    ولی جای کرره ایا خالیه :))
    اولین ماشینایی بودن که باید صاحبش ببره بیرون شهر پارکش کنه تا صبح اتیش نگیره مرغ سوخاری بشه :)
    اولین ماشینایی هم که با یو اس بی دزدیده میشدن و فاقد تکنولوژی ایموبلایزر بودن ولی جایز ایمن ترین ماشینو از مجلات معتبر زرد :)) دریافت میکردن
    اولین ماشینسازی بودن که واسه خودشون جایزه میخریدن فاز ادم حسابی میگرفتن :)
    اولین در به کارگیری کودک در کارخونه واسه چند دلار :) بیشتر
    و………….

    موافقم 12
    مخالفم 3
  15. مهردادکمال

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1833 ديدگاه)

    تریومف احتمالا خیلی با پیکان اشتراک داره از پروفیل بغل و حتی جلو میشه تشخیص داد

    موافقم 1
    مخالفم 3
  16. Roham

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (734 ديدگاه)

    خدایی تاریخ تکنولوژی‌ها رو ببینید و بسنجید…
    خییییییییییییییلی عقبیم!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  17. قاسم

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    اولین انجین 4 سوپاپ را تریموف ساخته کجاس بنز پر مدعا!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا