فولکس واگنمزداهفته نامه

چطور مزدا 3 توربو به پادشاهی فولکس‌ واگن گلف GTI پایان داد؟

هرچند گلف GTI از بدو تولد تاکنون بهترین و محبوب‌ترین هاچ‌بک داغ بازار بوده اما در اینجا می‌بینیم که چگونه مزدا ۳ توربو آن را به چالش می‌کشد.

زمانی که فولکس‌واگن گلف GTI در سال ۱۹۷۵ در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد خودروی بی‌نظیری بود و رقبا سخت تلاش می‌کردند تا خودرویی به این سریعی را در چنین پکیج جمع‌وجور و درعین‌حال کاربردی تولید کنند. نیم قرن بعد هرچند مصرف‌کنندگان می‌توانند هاچ‌بک‌هایی سریع‌تر، با صندوق بار بزرگ‌تر و نشان لوکس‌تر خریداری کنند اما گلف GTI به دلیل ماهیت محافظه‌کارانه و معقول همچنان محبوبیت خود را بین خریداران حفظ کرده است. بااین‌حال، شرایط در حال تغییر است زیرا خودروسازی کوچک‌تر از هیروشیمای ژاپن با مزدا ۳ وارد قلمروی فولکس‌واگن شده است.

قوای محرکه

مزدا ۳ در حالی توانسته برای گلف GTI دردسر ایجاد کند که اصلاً هاچ‌بک داغ نیست. بااین‌وجود، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت مزدا و گلف به ترتیب با ۵.۴ و ۵.۱ ثانیه نزدیک به هم است و با ۲۴۵ اسب بخار در گلف و ۲۵۰ اسب بخار در مزدا، قدرت مشابهی هم دارند؛ اما چیزی که این دو خودرو را از هم متمایز می‌کند و برای خریداران این کلاس جذاب است، ۲۰ درصد گشتاور بیشتر مزدا است. این گشتاور ۴۳۵ نیوتن متری باعث می‌شود مزدا در شرایط رانندگی واقعی سریع‌تر باشد بدون آنکه به‌اندازهٔ گلف نیازی به افزایش دور موتور داشته باشد.

این ویژگی همراه با سامانهٔ چهارچرخ محرک، مزدا را به خودرویی سریع‌تر با پرفورمنس در دسترس‌تر در هر شرایط آب و هوایی تبدیل می‌کند. همچنین مزدا علیرغم قدرت و گشتاور بیشتر، یک محور محرک بیشتر و وزن سنگین‌تر، هنوز هم در هر صد کیلومتر در شهر ۱۰.۲ لیتر و در بزرگراه ۷.۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند که فقط کمی از گلف با ۹.۸ لیتر در شهر و ۶.۹ لیتر در بزرگراه بیشتر است.

داخل

گلف در داخل از لحاظ کیفیت و راحتی هیچ کم و کسری ندارد ولی بااین‌حال، مزدا با کابین بسیار لوکس‌تر خود خصوصاً با تریم شرابی، برتری خود را نسبت به رقیب دیکته می‌کند. علاوه بر این، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مزدا حس لوکس‌تری دارد و کابین آن در سرعت‌های بالا کمی ساکت‌تر از گلف است؛ اما یکی از قسمت‌هایی که مزدا مغلوب رقیب آلمانی می‌شود در حجم صندوق بار است. صندوق این هاچ‌بک ژاپنی ۳۳۴ لیتر ظرفیت دارد درحالی‌که این رقم در گلف ۳۸۰ لیتر است. البته مزدا با وجود سقف شیب‌دار، همچنان توانسته در صندلی‌های عقب فضایی مشابه فولکس‌واگن را فقط با چند سانتی‌متر اختلاف ارائه کند.

طراحی

مزدا طی نسل‌های گذشته به‌آرامی مدل ۳ را تقویت کرده است تا بتواند به گلف GTI برسد و بی‌سروصدا از آن پیشی بگیرد. زبان طراحی کودو که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی شد، در مزدا ۳ کنونی به بلوغ رسیده است. با نگاهی دقیق‌تر می‌توان عمق تلاشی که مزدا برای ساخت زیباترین هاچ‌بک حال حاضر بازار انجام داده است را متوجه شد. از سوی دیگر، ظاهر گلف که نتیجهٔ تکامل ملایم اما مداوم طراحی نسل اول است، کمی محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد.

قیمت

در این بخش باید برتری را با فولکس‌واگن دانست زیرا قیمت گلف GTI از ۳۰,۵۳۰ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که این رقم برای مزدا ۳ توربو ۳۶,۶۵۰ دلار است. البته قیمت گلف GTI در تیپ‌های بالاتر مثل SE به ۳۵,۳۳۰ دلار می‌رسد درحالی‌که مزدا ۳ توربو بالاترین تیپ این خودرو محسوب می‌شود و از تمام تجهیزات بهره می‌برد. همچنین برسی جی‌دی پاور نشان می‌دهد که خریداران از تجربهٔ نمایندگی‌های مزدا رضایت بیشتری نسبت به فولکس‌واگن دارند.

جمع‌بندی

مزدا ۳ در طول سال‌ها به بلوغ رسیده است تا با ظاهری زیبا، پرفورمنسی مشابه خودروهای اسپرت و کارایی مناسب، خود را به گلف GTI رسانده و از آن عبور کند. این هاچ‌بک ژاپنی مثل GTI، تعادل خوبی بین ظاهر ساده و غیرتهاجمی با پرفورمنس بالا برقرار می‌کند. در همین حال، مزدا یک شرکت خودروسازی مستقل است و این استقلال در محصولات آن منعکس شده است زیرا درحالی‌که فولکس‌واگن خودروهای خود را به‌گونه‌ای می‌سازد که به رقیب محصولات برندهای لوکس خود تبدیل نشوند، مزدا در طراحی و ساخت ۳ از برندهای لوکس آلمانی الهام گرفته و همان سطح تجمل را با قیمتی بسیار پایین‌تر ارائه می‌کند.

این ویژگی‌ها، مزدا ۳ را به پکیجی واقعاً قابل‌توجه تبدیل کرده‌اند. خودرویی شیک و اسپرت که بدون خودنمایی، چند کلاس بالاتر از قیمت خود احساس می‌شود. به همین دلایل، مزدا ۳ نه‌تنها گلف GTI را مغلوب می‌کند بلکه لیگی که این خودرو در سال ۱۹۷۵ بنیان نهاد را هم پشت سر می‌گذارد.

مقایسه مشخصات فنی

 

فولکس‌واگن گلف GTI

مزدا ۳ توربو

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو ۲.۵ لیتری I4 توربو
قدرت ۲۴۵ اسب بخار ۲۵۰ اسب بخار
گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر ۴۳۵ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۱ ثانیه ۵.۴ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳.۸ ثانیه ۱۴.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۷.۳ لیتر ترکیبی ۷.۳ ترکیبی
حجم صندوق بار ۳۸۰ لیتر ۳۳۴ لیتر
قیمت پایه ۳۰,۵۳۰ دلار ۳۵,۳۳۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۷ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. R/T

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    انتخاب خیلی سختی هست

    موافقم 80
    مخالفم 4
    1. داود

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (202 ديدگاه)

      یعنی چی سخته مزدا هر موقع تونست پیچهای لواسان را با ۱۲۰ تا بپیچه اونموقع معلوم میشه . تعادل و هندلینگ چیزیه که مزدا در برابر گلف هیچه

      موافقم 38
      مخالفم 177
      1. حسن

        ۱۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (187 ديدگاه)

        من دو سال مزدا چهارچرخ محرک داشتم، واقعا سر پیچ ها خیلی تند و تیزه، در حدی که می تونم بگم از گلف هم بهتره در هندلینگ.

        موافقم 89
        مخالفم 26
      2. Blue

        ۱۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (365 ديدگاه)

        گلف رو نمی‌دونم ولی مزدا کلا از قدیم به هندلینگ بالای ماشین های تو کلاس خودشون معروف بوده
        همین مزدا های تو ایرانم سیستم پایداری DSC داره که یه پله بالاتر از esp های معمول هست که رقیب های هم نسل تو ایران مثل کرولا و الانترا و سراتو دارن

        موافقم 65
        مخالفم 4
      3. MohammaD

        ۱۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (343 ديدگاه)

        حالا خوبه همین سالار ریویوز مزدا ۳ قدیمی رو بررسی کرده و تو بخش بررسی هندلینگ تو پیچای لواسون هم پر واضحه که ماشین عقبش هیچ جوره در نمیره و هندلینگ عملا در حد آلمانی های چند برابر قیمتشه . گلف صرفا بخاطر این محبوب تره که قدمت و شهرت بیشتری داره و اغلب موتور های قدرتمند تری نسبت به مزدا ارائه میکرده وگرنه مزدا ۳ بی حاشیه به شرط داشتن موتور بالای ۲۰۰ اسب قطعا لذت رانندگیش در حد سیویک و گلف هست .

        موافقم 41
        مخالفم 4
      4. ‌ ‌

        ۱۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (3286 ديدگاه)

        بابای من هم با ماشین ایرانی تونسته با این سرعت تو پیچ بره 😐

        موافقم 10
        مخالفم 8
      5. بهنام

        ۱۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (828 ديدگاه)

        امان از کره ای فن های عقده ای .

        موافقم 8
        مخالفم 3
  2. harry.potter

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (192 ديدگاه)

    کدوم کم خرج تره؟
    مزدا👍🏽
    گلف👎🏽

    موافقم 174
    مخالفم 29
    1. Ehsan

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (537 ديدگاه)

      از کسایی که هیچکدومو ندارن و نداشتن میپرسی کدوم کم خرج تره؟!!!

      موافقم 102
      مخالفم 15
      1. harry.potter

        ۱۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (192 ديدگاه)

        😂😂😂 emotional damage

        موافقم 63
        مخالفم 5
      2. محمدهادی

        ۱۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (2148 ديدگاه)

        دو نام با اصالت در این سگمنت
        البته نام گلف سرامده
        ولی مزدا هم دیگه بعد از ۳۰ سال حضور به بلوغ کامل خود رسیده
        برای گلف رقیب شدن چیزیه که فقط به چند نام شایسته میرسه،که مزدا ۳ یکی ازوناست
        چقدر نسل جدید خوب زیبا طراحی شده
        آدم رو یاد سبک طراحی ایتالیایی ها میندازه،مثل آلفارامئو
        خلاصه که هر دو رقیبانی هستند با هزاران حرف برای گفتن
        من در این نسل مزدا ۳ بیشتر بهش رای میدم
        مخصوصا با این رنگ آلبالویی جیگر

        موافقم 22
        مخالفم 3
  3. R/T

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    گلف که مثل همیشه ثابت شده است در همه زمینه ها
    مزدا هم که از لحاظ خوبه مخصوصا کابین لوکس

    موافقم 52
    مخالفم 2
    1. حسین

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (225 ديدگاه)

      انتخاب سختیه،یک ژاپنی در برابر یک آلمانی.

      موافقم 32
      مخالفم 3
  4. amir

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (113 ديدگاه)

    برعکس این مقاله به نظر من گلف هم در طراحی داخلی و هم بیرونی برتری داره و داخل گلف واقعا حس لوکس بودن بیشتری نسبت به مزدا داره

    موافقم 43
    مخالفم 71
  5. Reza.M

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (309 ديدگاه)

    با سیستم 4 چرخ محرکش حریف گلف R هست نه gti و همونطور ک میبینیم 5 هزار دلار هم گرون تر هست که این حرف رو تایید میکنه…ولی طراحی و متریال کابینش واقعا از گلف سر تره و این طبیعیه چون فولکس هنوز اصرار داره خودش رو به عنوان ماشین مردمی که هست نشون بده ولی مزدا داره خودش رو توی کلاس برند هایی مثل اینفینیتی و لکسوس جا میکنه…هر دو عالی ولی فولکس اشتباهات زیادی با گلف کرده…

    موافقم 46
    مخالفم 5
  6. زیزیگولو

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (4943 ديدگاه)

    با مهندسی بی نظیرش به این پادشاهی پایان داد

    موافقم 39
    مخالفم 18
  7. .

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (78 ديدگاه)

    مقاله کاملا ناقص و سطحی
    اومده فقط گشتاور و کابین رو مقایسه کرده بعد میگه مزدا بهتره
    گیربکس و هندلینگ و داینامیک رانندگی هم که کشک
    ۶ سرعته اتوماتیک مزدا کجا دو کلاچه فولکس واگن کجا
    تازه gti آپشن گیربکس دستی هم داره برا بعضی بازار ها
    مزدا موتور قوی ای داره ولی خودروی اسپورت نیست

    موافقم 36
    مخالفم 12
  8. سروش

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (228 ديدگاه)

    اینکه مزدا فروشش کم باشه و محدود کار کنه با نمایندگی های کم، انتخاب خودش بوده یا عدم استقبال مردم؟ حتی تو فروم های خارجی هم کسی از مزدا بد نمیگه و به نقطه ضعف خاصی اشاره نمیشه. ولی تو از تمام رقیب هاش پکیج بهتری ارائه می‌کنه. مخصوصا طراحی و کیفیت متریال. همینطور هندلینگ دقیق و جوان پسند

    موافقم 35
    مخالفم 2
    1. amirmohammad

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (8 ديدگاه)

      برای منم سوال بود.باید مقایسه ها رو با رقبا خوند.مثلا چند وقت پیش مقایسه مزدا cx5 و اسپورتیج رو میخوندم از سایت carsales.توی اون مقایسه اسپورتیج برنده شد.دلایل برتری اینا بودن: هندلینگ و سواری بهتر.ایمنی بالاتر.نمایشگر کامل تر.گارانتی بهتر.فضای جادارتر
      تو مقایسش با سانتافه هم تقریبا به همین دلایل باخت مزدا cx5
      توی مقایسه ها نکات مثبت و منفی بهتر مشخص میشه.البته اونجا هم مثل این مقایسه باز کابین مزدا ساکات تر و صندلی ها راحت تر بود

      موافقم 8
      مخالفم 19
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۱۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (2351 ديدگاه)

        آیا شما استرالیا زندگی می‌کنید؟

        موافقم 27
        مخالفم 8
        1. amirmohammad

          ۱۳ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (8 ديدگاه)

          شما لطف کن مزدا 3 مدل 2022 و گلف 2022 رو بیارین تو ایران بررسی کنین تا از منبع ایرانی برای بررسی این دو ماشین استفاده کنیم نه منبع استرالیایی! فکر هم نکنم استناد به منبع استرالیایی فقط مخصوص کسایی باشن که ساکن استرالیا هستن

          موافقم 19
          مخالفم 16
  9. cyrus-az

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (77 ديدگاه)

    هرچند این دو تا خیلی خوبن ولی من هوندا سیویک Type R رو بیشتر دوست دارم.

    موافقم 16
    مخالفم 12
  10. وی

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (343 ديدگاه)

    مزدا جذاب ترین خودرو های ژاپن رو میسازه ولی همیشه اندر ریتد بوده مثل rx7 که زیبا ترین و خوش صدا ترین ماشین ژاپنی دهه 90 هست ولی بچه ها همش از سوپرا تعریف میکنن (عملکرد rx7 در پیست هم خیلی بهتره)

    موافقم 36
    مخالفم 2
  11. JACK S 12

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مزدا واقعا با این خودرو دوباره قدرت خودشو تو طراحی و پرفورمنس و بازاریابی اثبات کرده . واقعا از هر زاویه ای این خودرو خوب طراحی شده .
    خوش بحالشون که میتونن با ۳۵ هزار تا یه ماشین با قدرت کافی و دو دف و با کیفیت و دوام بخرن .

    موافقم 30
    مخالفم 2
  12. *ALI*

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    خدایی هر دوشون خوبن ولی من مزدا رو بیشتر دوست دارم

    موافقم 22
    مخالفم 6
  13. Ehsan

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (537 ديدگاه)

    هر دو خیلی خوبه طراحیشون ولی بنظر من کابین جفتشون در یک سطح و خیلی ساده هست حالا منظور نویسنده از طراحی کابین لوکس مزدا چی بود مشخص نیست!
    هر دو افت فروش خیلی شدیدی داشتن تو امریکا احتمالا

    بخاطر اینکه این کلاس کلا داره طرفداراش کم میشه در حالی که خیلی ماشینای کاربردی داره و زیبا هستن مثل همین دو نمونه.
    اختلاف فروش جهانیشون هم خیلی زیاده فروش گلف تقریبا ده برابر فروش مزدا ٣ هست اما بنظرم اختلاف واقعیشون اینقدر نیست
    انتخاب سختیه ولی گلف رو انتخاب میکنم چون سنگ محکه همیشه علاقه داشتم بهش

    موافقم 6
    مخالفم 12
  14. کیان

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1435 ديدگاه)

    جدای این مقایسه، مزدا ۳ واقعا تو این نسلش عالی عمل کرده، نه تنها مزدا ۳ آخرین نسل خودروهای مزدا پرفکت بوده از لحاظ متریال و لوکس بودن

    مزدا واقعا خواستنی هست، گلف هم ک اصلا اسمش عالی هست

    موافقم 17
    مخالفم 2
  15. ARMAN سابق

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (453 ديدگاه)

    به نظر من گلف معیاره تو این کلاس
    هر چقدرم بقیه قوی تر و لوکس تر باشن بازم گلف یه چیز دیگس به نظر من

    موافقم 16
    مخالفم 4
  16. شهرام

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (50 ديدگاه)

    البته با نهایت سرعت ۲۱۰ من گلف رو ترجیح میدم.

    موافقم 9
    مخالفم 6
  17. کیکاووس

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    من چون تا حالاسوار گلف نشدم نمی توانم نظر بدم ولی مزدا ۳داشتم وخدایی بخوام صادق باشم متوسط بود خرجش زیاد بعد از اون ام جی خریدم ازلحاض کیفیت ساخت به اندازه مزدا نیست .ولی خرجش خیلی کمتره ولذت راننده گیش بیشتره البته توی مسافرت! ولی گلف بهترین ماشین از نظر استفاده از تک تک اسب بخارهای موتوره که خیلی مهمه نمونه ،:رانندگی سابینا اشمیت در نوربرینگ که کلی سوپراسپرت چند میلیون دلاری روسوسک کرد

    موافقم 7
    مخالفم 7
  18. دیمن

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (144 ديدگاه)

    با تمام این تفاسیر، گلف با موتور حجم پایین تر حرف اول رو میزنه

    موافقم 6
    مخالفم 13
  19. رامتین

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3052 ديدگاه)

    من گلف را ترجیح میدم، گرچه آئودی rs3 بهترین هاچبک مورد تصور هست. اما مزدا3 زیباییش در نسخه سدان فوق العاده هست. کلا هاچبک کلاس جذابی نیست. بنز یا بی ام و بزور فقط 1 مدل هاچبک تولید میکنند که صرفا گفته باشند سبد خودرویی ما کامله. وگرنه همونو هم حذف میکنند.

    موافقم 7
    مخالفم 7
  20. BMW

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1219 ديدگاه)

    مزدا وقتی هست دیگه تمومه

    موافقم 7
    مخالفم 7
  21. Hadi

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    هر دو رو دوست دارم ولی مزدا انتخابمه چون چهار چرخ محرکه و دوام بهتری داره طراحی اسپرت و ماندگاری هم داره 👌

    موافقم 11
    مخالفم 6
  22. Mehran Mirabolghasemi

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (38 ديدگاه)

    مزدا عشقه

    موافقم 6
    مخالفم 4
  23. نویدی

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (300 ديدگاه)

    گلف هنوز هم یه سر و گردن بالاتره

    موافقم 13
    مخالفم 9
  24. Royal Driver

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    اصلا به رخ مزدا نمیخوره رده متوسط باشه. واقعا ماشینایی که میسازه درکنار کیفیت عالی، قیمت خوبی هم دارن. همیشه هم گفتم بین ژاپنی ها مزدارو از همه بیشتر قبول دارم. واقعا محشره. خوشبختانه از ترند های الکی هم فاصله گرفته که جای شکره. گلف هم عالیه، همیشه جزو بهترین هاچبک ها بوده و هست. اما اینجا مزدا بیشتر چشمم رو میگیره.

    موافقم 7
    مخالفم 4
  25. حسام فلاحت پیشه

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    به نظر من مزدا 3 در زمینه طراحی یک سر و گردن همیشه بالاتر بوده ولی در هندلینگ مزدا نتونسته مثل گلف بالانسی مناسب بین راحتی و هندلینگ ایجاد کنه و مزدا 3 به خاطر همین قضیه سواری راحتی مثل گلف و هوندا سیویک نداره و همچنین فضای داخلی سرنشین های عقب هم از دو رقیب کوچک تر هست.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  26. مهدی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    خدایا پول بده مزدا رو واسه خودم میخام گلف و واسه پسرم قول میدم بعضی وقتها جامونو عوض کنیم😎

    موافقم 5
    مخالفم 2
  27. حسن

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    والا ما که اینارو از نزدیک ندیدیم ولی توعکسا کابین مزدا خیلی لوکس تر به نظر نمیرسه و تقریبا شبیه همند
    تازه توعکسا کابین گلف کمی بهتر دیده میشه خخخ

    موافقم 2
    مخالفم 0
  28. علی

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    در برابر گلف آر چطور؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  29. پیمان علی یوس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من به عنوان ایرانی به اعضای خانواده ام میگویم ازاین به بعد به جای برندهای ماشینی که داشتند اگر خواستند ماشینشان رو عوض کنند فقط مزدا بخرند تا ادای احترامی به 👈👈👈سازنده این شرکت ژاپنی باشد جوجیرو ماتسودا بنیانگذار خودروسازی مزدا با الهام از اهورامزدا و با توجه به تشابه اسمی نام خانوادگی وی با واژه مزدا، این نام را بر نخستین محصول خود گذاشته است. بر پایه اظهارنظر وب‌گاه رسمی مزدا[۳] دلیل نام‌گذاری این شرکت اینطور بیان شده‌است: «نام شرکت مزدا برگرفته از نام اهورامزدا خدای نخستین تمدن‌های غرب آسیا در ایران است. ما اهورامزدا را به خدای خرد، اندیشه و هماهنگی تفسیر کردیم. به‌عنوان منشأ هر دو تمدن شرقی و غربی و همین‌طور به عنوان نمادی از فرهنگ خودرو. این آمیختگی از تمایل به دستیابی به صلح جهانی و توسعه صنعت خودرو انجام شد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا