نگاهی به تندر پلاس، محصول جدید ایران‌خودرو

پروژهٔ ساخت لوگان بانام X90 به‌عنوان یک سدان کامپکت اقتصادی در سال 1999 پس از خریداری شرکت رومانیایی داچیا توسط رنو آغاز شد. هدف از ساخت این خودرو، ارائهٔ خودرویی ارزان‌قیمت، اقتصادی، کم‌خرج و کم استهلاک برای بازارهای درحال‌توسعه و همین‌طور اقشار کم‌درآمد جوامع اروپایی بود. سرانجام تولید این خودرو در سال 2004 در رومانی و سپس در کشورهای دیگری آغاز شده و تحت برندهای مختلی چون رنو، داچیا، نیسان و ماهیندرا به بازار آمد. پای رنو لوگان پس از حواشی فراوان به کشورمان هم باز شد. خودرویی که قرار بود در ابتدا به‌عنوان جایگزین پیکان و با قیمتی پایین در کشور تولید و به بازار عرضه گردد اما این اتفاق هرگز روی نداد. برای تولید لوگان در ایران شرکتی بنام رنو پارس تأسیس شد که واسطه‌ای میان دو طرف ایرانی و فرانسوی بود. بدین ترتیب سرانجام تولید رنو لوگان یا L90 با نام رنو تندر 90 توسط دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در ایران آغاز شد؛ اما برخلاف برنامه‌ریزی‌ها، خودرویی که در سطح جهانی خودرویی ارزان‌قیمت و اقتصادی محسوب می‌شد، در کشورمان به یک ماشین گران‌قیمت و لوکس (!) تبدیل شد.

rcii1uhnlt

بااین‌حال رنو/داچیا در سال 2009 لوگان را مورد فیس‌لیفت قرار داد که ظاهری بهتر و لوکس‌تر بدان بخشید. این در حالی بود که پارس‌خودرو نیز به دلیل عدم مقبولیت ظاهر L90 در ایران، به‌صورت مجزا اقدام به فیس‌لیفت آن کرده و آن‌را با نام پارس تندر به بازار عرضه کرد. البته در فیس‌لیفت پارس‌خودرو فقط بخش عقبی L90 تغییر کرد و داخل و قسمت جلویی بدون تغییر باقی ماند. در سوی دیگر، تولید نسل نخست لوگان در سال 2012 توسط رنو خاتمه یافت و نسل دوم جایگزین آن شد؛ اما طبق معمول در ایران همچنان تولید نسل اول ادامه یافت و خبری از نسل دوم نبود؛ اما چند وقتی بود که خبر می‌رسید ایران‌خودرو قصد دارد نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل اول L90 که در سال 2009 توسط رنو/داچیا صورت گرفته بود را تولید کند. بدین ترتیب پس از انتشار تصاویر غیررسمی از L90 فیس‌لیفت، سرانجام ایران‌خودرو این ماشین را رسماً در نمایشگاه خودروی اصفهان به نمایش درآورد. بدین ترتیب در نمایشگاه بررسی کوتاهی از این خودرو داشتم که حالا در این مطلب آن‌را بیان خواهم نمود.

xic2lah6gw

همان‌طور که گفته شد، تولید نسل اول L90 در سال 2012 خاتمه یافت و نسل دوم جای آن‌را گرفت و حتی نسل دوم هم به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده است اما ازآنجایی‌که صنعت خودروسازی ما همواره از روند جهانی عقب است، به‌تازگی شاهد معرفی فیس‌لیفت 2009 لوگان در کشور هستیم. این در حالی است که ایران‌خودرو نام تندر پلاس را برای این خودرو انتخاب کرده است و طبق رویه‌ای که از خودروسازان وطنی سراغ داریم به‌احتمال‌زیاد همچنان تولید نسخهٔ قدیمی پیش از فیس‌لیفت نیز در کنار نسخهٔ جدید ادامه خواهد یافت.

ikco-renault-tondar-plus-01

لوگان فیس‌لیفت یا همان تندر پلاس در بخش بیرونی تغییراتی را تجربه کرده که نقش بسزایی در بهبود چهرهٔ نه‌چندان جذاب L90 داشته‌اند. در قسمت جلو، چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر تغییر کرده‌اند و برای ایجاد نمایی لوکس‌تر یک زه کرومی به بالای جلوپنجره اضافه شده است. فرم جلوپنجره هم به هاچ‌بک ساندرو شباهت دارد. در عقب نیز چراغ‌ها تغییر کرده‌اند و یک لبه هم به درِ صندوق اضافه شده است که تا روی چراغ‌ها کشیده شده است. سپر عقب نیز تغییراتی جزئی را تجربه کرده و دو شبرنگ به آن اضافه شده است درحالی‌که همانند جلو، در عقب هم یک زه کرومی به چشم می‌خورد.

ikco-renault-tondar-plus-03

اما درحالی‌که پروژکتور عقب L90 همانند نسخهٔ پیش از فیس‌لیفت بجای چراغ دنده‌عقب سمت چپ نصب شده بود، ایران‌خودرو در تندر پلاس در اقدامی نبوغ آمیز (!) و جهت تطابق با استانداردهای ایمنی خودروهای ایران، اقدام به اضافه کردن یک پروژکتور عقب تکی به زیر سپر عقب کرده که نه‌تنها هیچ هماهنگی با فرم سپر نداشته و همانند وصله‌ای ناجور به نظر می‌رسد که حتی در وسط سپر هم نصب نشده است. از این پروژکتور عجیب که بگذریم، نگاهی هم به بخش جانبی تندر پلاس انداختم که تغییرات این قسمت تنها شامل تغییر آینه‌های جانبی و همرنگ بدنه شدن زه‌ها و دستگیرهٔ درها می‌شود. همچنین خبری هم از زه‌های مشکی‌رنگ روی سپرها نیست و کاملاً به رنگ بدنه درآمده‌اند.

حال پای به داخل تندر پلاس می‌گذارم. در این بخش کاملاً از داشبورد و رو دری‌های ساندرو برای لوگان فیس‌لیفت استفاده شده است بنابراین شاهد تغییراتی جزئی در داشبورد و تغییر رو دری‌ها هستیم. همچنین همانند ساندرو، کنترل سیستم صوتی از زیر فرمان و پخش CD با پورت AUX و USB و بلوتوث نیز به تندر پلاس اضافه شده است. کیفیت ادوات داخلی L90 جدید برای خودرویی اقتصادی (البته نه در ایران) مناسب به نظر می‌رسد و ارگونومی آن نیز خوب است.

dsc_0789

اما ایران‌خودرو تندر پلاس را تنها به‌صورت اتوماتیک ارائه کرده است و حداقل فعلاً خبری از نسخهٔ دستی آن نیست؛ بنابراین هم‌اکنون شاهد استفاده از همان پیشرانهٔ 1.6 لیتری KM4 در تندر پلاس هستیم که 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور داشته و در کنار گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک، خودرو را در 11.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. مصرف سوخت تندر اتوماتیک نیز از سوی ایران‌خودرو 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی اعلام شده است.

dsc_0797

همان‌طور که اشاره شد ایران‌خودرو تندر پلاس را فعلاً فقط به‌صورت اتوماتیک ارائه کرده است و در نمایشگاه اصفهان نیز اقدام به پیش‌فروش آن با پیش‌پرداخت 22 میلیون تومان، سود مشارکت 20 درصد و تحویل اردیبهشت یا خرداد 96 می‌کرد. قیمت نهایی تندر پلاس اتوماتیک نیز از سوی مسئولان غرفهٔ ایران‌خودرو حدود 49 میلیون تومان اعلام شد که دقیقاً با قیمت ساندرو اتوماتیک یکسان است. در کل تندر پلاس در بخش بیرونی پیشرفت مناسبی نسبت به نسخهٔ قدیمی داشته و زیباتر شده است درحالی‌که نمای داخلی آن نیز با داشبورد و رو دری‌های جدید بهتر از قبل شده است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که این خودرو به دلیل طراحی بهتر، گیربکس اتوماتیک و البته کیفیت بالای ساخت و قوای محرکه با استقبال مناسبی روبرو شود درحالی‌که اگر نسخهٔ دستی آن هم عرضه گردد می‌تواند به رقیبی برای پارس تندر پارس‌خودرو تبدیل شود.

ikco-renault-tondar-plus-02

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

107 دیدگاه

  1. مجید سوزوکی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام مرسی از بیان زیبای آقا حسین از شیراز که واقعا نوشتارشون دلی بود واقعا دمت گرم منم امروز ثبت نام کردم انشاالله که خوب از آب در بیاد.من ۲۰۶ اس دی دارم خدارو شکر راضیم فقط ایراد بزرگش کابین و فضای کوچیکش هست که اذیت می‌کنه.به امید روزی که خودروهای روز دنیا رو با قیمت های روز دنیا سوار شیم.

    پاسخ
    1. دانیال
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      درسته
      در شرایطی که اغلب کامنتهای سایتهای معتبر خودرویی شده یقه پاره کردن و جدال عده ای در دفاع از برند فلان شرکت و تضعیف بهمان شرکت، مشاهده نظر سازنده و مثبت افرادی مثل آقا حسین باعث دلگرمیه.
      من هم میخوام تندر پلاس بگیرم چون معتقدم بهترین ماشین در بازه قیمتی خودشه. البته بلافاصله پس از خرید لاستیک ها را سایز بزرگتر میذارم و دوربین عقب نصب می کنم تا نقاط ضعفش برطرف بشه.

      پاسخ
    2. aston martin
      سوابق: (1180 دیدگاه) ,

      هرکس 50 میلیون پول بی زبون رو بده به این ماشین ثابت میکنه که یا ی بنده خداس و اطلاعی درخصوص خودروها نداره یااگر غیر این باشه متاسفانه باید بگم که……
      آخه کجای این اینقدر می ارزه؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        شما بگو با پنجاه تومن چی بخریم؟

        پاسخ
      2. ثریا
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        واقعا شما بگید چی بخریم با 50 میلیون که چینی هم نباشه

        پاسخ
        1. سهیل
          سوابق: (1 دیدگاه) ,

          اگه اتومات می خواین پارس یا 206
          اگه دستی می خواین بازم پارس یا 206 یا دنا هرچند بازم دنا گرونه و

  2. سهند
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ال نود خودرو باکیفیتی است ودر شرایط مختلف اب وهوایی و در شهر و جاده و بیابان خودرویی کاربردی و کم استهلاک و کم مصرف و ایمن و قابل اعتماد است و در شرایط بازار ایران خودرویی بی رقیب مباشد

    پاسخ
  3. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من خودم 5ساله ال90 دارم و راضیم
    وقتی برای این ماشین از سپرهایه همرنگ بدنه استفاده بشه بخاطر دید محدود ماشین سپرها بعداز مدت کوتاهی پراز خش میشه وظاهر ماشینو….
    ازظاهر ماشین مشخصه که بعدازیه مدت خاکی رفتن سپرها مثله ال90 قرص ومحکم نمیمونن

    پاسخ
  4. نیما
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ای کاش که ایران خودرو مدل گیربکس دنده‌ای رو هم مونتاژ میکرد،گیربکس اتومات هم دردسرهای خودشو داره

    پاسخ
  5. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    به نظر من اگه گیربکس دستیش به بازار میومد مشتری بیشتری داشت

    پاسخ
  6. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    تو دنیای رقابت که هر روز یک مدل طراحی میشه و روز به روز کیفیت بالا میره با تکنولوژی همگام است توی ایران میان یه بار ماست رو با آب قاطی میکنن دوغ میدن به ملت یه بارم نه میان ازش کره شو میگیرن بهمون میدن اگه دیدن اوضاشون خراب آب خالی با همون قیمت بهمون میفروشن میگن این کره است باور کنید.
    چرا نمیاد عوارض بالا گمرکی رو بردارید مبارزه کنید مفت خورای خودروساز.
    تویوتا میگه مثلا کمری با سود فروش من ۲۵ هزار دلاره ولی گمرک ایران میگه چون از تولید داخل حمایت نمیکنی من داخل واردش میکنم با ۵۰ هزار دلار یعنی ۲۰۰ درصد کشیده روش
    ایران خودرویی که پول بیت المال بهش تزریق میشه از لحاظ شرعی حرام است.
    اگه راست میگید فقط برای یه سال گمرک رو آزاد کنید ببینید مردم روی خواهند اورد به ماشین های باکیفیت .
    دست بردارید چرا نمیذارید مردم و ملت خوب زندگی کنن

    پاسخ
  7. امير
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام در کل ماشین بیخودیه با این طراحیشون جلو ساندرو عقب تندر نمیدونم جرا جراغ مه شکنو اینقدر کنار اکزوز کذاشتن با اینکه این همه فضا داشتن

    پاسخ
  8. سید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    تقریبا با این مقدار پول آریو گرفتم با موتور میتسوبیشی لنسر تو اینترنت سرچ کنید تویوتا آلیون که انحصاری بازار ژاپنه همین آریو واقعا اتاق بزرگ و جاداری داره

    پاسخ
  9. A.r.s
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    پننننننجاااااه میلیون.کیلویی چند؟؟؟طراحی برای هشت سال پیش قیافه داغون …. با این پول تو دبی چی میشه سوار شد؟؟؟؟

    پاسخ
  10. آل احمد
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    رنو برای آخر97خودروهای ساخت ایران(ایدروکاشان)رومیده بیرون تااون زمان باید صبرکنیم.نیوسیمبل ونیو داستر اولین تولیدات هستند.اگه بتونه قیمت مناسب بده واین دوتا خودروساز داخلی سوسه نیان انشالا وارد بازی جدیدی میشیم که بنفع مشتری خواهدبودواولین خودرو اروپایی ساخت داخل هست.(60درصدسهام شرکت متعلق به رنوست)

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      رنو قراره یک خودروساز مستقل در ایران باشه.
      خیلی خوشحال کننده است.
      بی صبرانه منتظر نیوسیمبل و نیوداستر هستم.
      امیدوارم مثل پژو 2008 نشن.

      پاسخ
  11. مهران
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من امتحان مردم خیلی کم شتاب و بی حاله… گیربکس اتومات مقداری ازتوان موتورروحذف می کنه وبرای خودروهای بالای۲۰۰۰سی سی مناسبه…اصلا به این قیمت نمی ارزه…

    پاسخ
  12. سعید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    واقعاً محصولات رنواز لحاظ فنی حرف اول میزنند شاید چهره ی چندان زیبایی نسبت به رقیباش نداشته باشه من ۶ ساله که رنو تندر ۹۰ E۲ دارم و واقعاً ازش راضی ام از لحاظ قدرت و امنیت عالیه امیدوارم ایران مثل خودروهای پژو زیاد دستکاریش نکنه برادرم یک پژو پارس tu۵ گرفته اصلاً ازش راضی نیست برای کسانی که ماشین توی رنج ۵۰ میلیون تومن میخوان من دوتا ماشین پیشنهاد میکنم(رنو تندر۹۰ و رنو ساندرو)

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x