مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

بازار خودروی ایران بخصوص در قسمت خودروهای ارزان‌قیمت بسیار محدود است. این قسمت از بازار تقریباً به‌طور کامل در انحصار دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی سایپا و ایران‌خودرو بوده و اقشار کم‌درآمد جامعه نیز مجبور به خریدن خودروی قدیمی، کسالت‌بار و بی‌کیفیت این دو خودروساز هستند چراکه انتخاب دیگری پیش روی خود ندارند؛ بنابراین تصمیم داریم ازاین‌پس در سری مقالاتی خودروهای داخلی و یا مونتاژ داخلی که ازلحاظ قیمتی تقریباً در یک سطح قرار دارند را با یکدیگر مقایسه کنیم. البته این خودروها فقط ازلحاظ قیمتی باهم شبیه هستند و شاید در یک کلاس نباشند. برای اولین قسمت محصول جدید سایپا یعنی ساینا را در برابر پژو 405 SLX قرار داده‌ایم.

Saipa Saina VS Peugeot 405 SLX 01

معرفی خودروها

پژو 405 به‌عنوان یکی از کهنه‌کاران صنعت خودروسازی ایران نیازی به معرفی ندارد. خودرویی که از سال 1369 وارد بازار ایران شد و همچنان با قدرت در حال تولید شدن است! البته صنعت خودروسازی ایران به‌نوعی به پژو 405 مدیون است چراکه خودروهای فراوانی همچون پژو پارس، پژو RD، سمند و حتی دنا بر اساس آن ساخته‌شده‌اند. خودرویی که قصد مقایسهٔ آن را داریم نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ 405 یعنی SLX است که با تجهیز به پیشرانهٔ نسبتاً جدید TU5 هنوز هم در بازار خودروی محدود ایران برای اقشار کم‌درآمد گزینهٔ مناسبی محسوب می‌شود. در سوی دیگر ساینا قرار دارد که نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ تیبا است. این خودرو که به‌تازگی وارد بازار شده فقط در ظاهر و داخل با تیبا متفاوت است و ازلحاظ فنی و تجهیزات هیچ فرقی با تیبا ندارد. در ادامه خواهیم فهمید که آیا محصول جدید سایپا حریف شیر پیر ایران‌خودرو می‌شود یا نه.

طراحی خارجی

در اینجا نیازی به بررسی طراحی خارجی پژو 405 نیست زیرا آن‌قدر این سال‌ها در کوچه و خیابان این خودرو را دیده‌ایم که تقریباً همه با آن آشنا هستیم. بعلاوه طراحی کهنهٔ این خودرو هم نیازی به بررسی ندارد. البته ایران‌خودرو پس از فیس لیفت موفق پژو پارس که بر روی 405 انجام گرفت بار دیگر نیز این خودرو را مورد فیس لیفت قرار داد تا بلکه چهرهٔ پیر و فرتوت آن را کمی جوان‌تر کند. در این فیس لیفت که بانام 405 SLX عرضه شد تغییراتی بسیار جزئی همچون تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها، اضافه شدن پروژکتور به سپر جلو و اضافه شدن یک اسپویلر کوچک به لبهٔ درِ صندوق بار انجام‌گرفته است.

Ikco-Peugeot-405-SLX-2009-0

ساینا هم نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ تیبا است که چندی است وارد بازار شده و طبق رسم خودروسازان وطنی، نسخۀ قدیمی هم همچنان در کنار نمونهٔ جدید تولید خواهد شد! در ساینا تغییراتی نسبتاً کلی در چراغ‌ها، سپرها، کاپوت، جلوپنجره و… صورت گرفته تا کمی از انتقادات فراوانی که به طراحی تیبا واردشده بود را کاهش دهد؛ اما این فیس لیفت هم چندان دل‌چسب از آب درنیامده و عدم هماهنگی عجیبی در قطعات خودرو به چشم می‌خورد؛ زیرا پیکرهٔ نحیف تیبا با چراغ‌های بزرگ و سپر عضلانی جلو به‌هیچ‌عنوان همخوانی ندارد. در کل هنوز هم طراحی قدیمی 405 زیباتر و هماهنگ‌تر از ساینا به نظر می‌رسد هرچند جراحی جزئی ایران‌خودرو بر روی SLX هم زیبایی خاصی ندارد.

Saipa-232-Saina-2010-01

طراحی داخلی

ایران‌خودرو به‌تازگی داشبورد جدیدی را برای پژو پارس و 405 طراحی کرده است که هرچند به دلیل کاربرد پلاستیک خشک در آن، کیفیت سابق را ندارد ولی تا حدودی زیباتر و بروزتر از گذشته شده است. غربیلک فرمان و رو دری‌های جدید در کنار داشبورد جدید و همین‌طور تریم کرم‌رنگ موجب شده که داخل 405 SLX جدیدتر و زیباتر از بیرونش به نظر برسد. در ساینا نیز سایپا داشبورد، غربیلک فرمان و رو دری‌ها را تقریباً به‌طور کامل عوض کرده و در برخی مدل‌های از تریم دورنگ نقره‌ای-مشکی استفاده کرد است تا داخل ساینا هم با تیبا متفاوت باشد. البته صفحه آمپر تغییر نکرده و مشابه تیبا است. بااین‌حال در طراحی داخلی هم اوضاع به نفع 405 SLX با داشبورد جدید و تریم کرم‌رنگ است که آن را لوکس‌تر از ساینا نشان می‌دهد.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

با قیمتی در حدود 30 میلیون تومان نباید از این دو خودرو انتظار تجهیزات و امکانات زیادی را داشت. بااین‌وجود 405 SLX دارای ترمزهای ABS و EBS، ایربگ راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، پروژکتورهای عقب و جلو، آینه‌های برقی و شیشه‌های برقی جلو است. ساینا هم مانند تیبا در دو تیپ SX و EX ارائه می‌شود که تیپ EX از تجهیزات بیشتری برخوردار است و ما هم برای هماهنگی بیشتر با 405 SLX تیپ EX را برای این مقایسه انتخاب کرده‌ایم. ساینا EX تقریباً از تمامی امکانات 405 SLX برخوردار است و به امکانات اضافهٔ سنسور دنده‌عقب، شیشه‌های برقی عقب، رینگ‌های آلومینیومی و تهویه مطبوع اتوماتیک نیز مجهز است که آن را در بخش تجهیزات در جایگاه برتری نسبت به 405 SLX قرار می‌دهد.

پیشرانه

405 SLX چند سالی است که با پیشرانهٔ جدیدتر TU5 پژو 206 عرضه می‌شود که هرچند در حرکت دادن پیکر سنگین‌تر 1120 کیلوگرمی 405 ضعیف‌تر از پیشرانهٔ XU7 عمل می‌کند اما به دلیل مصرف سوخت کمتر بسیاری را مجاب به خریدنش می‌کند. این پیشرانهٔ 1.6 لیتری 16 سوپاپ، 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور داشته و طبق اعلام سازنده، 405 SLX را در 13.2 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 7.5 لیتر در صد کیلومتر است. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، ساینا از همان پیشرانهٔ تیبا استفاده می‌کند. یک موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپ با 80 اسب بخار قدرت 128 نیوتن متر گشتاور. البته این نیرو برای کشیدن وزن 1050 کیلوگرمی ساینا نسبتاً کافی بوده و بااینکه شتاب صفرتا صد رسمی آن از سوی سازنده اعلام‌نشده اما اندازه‌گیری‌های غیررسمی عددی در حدود 12 ثانیه را نشان می‌دهد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز 7 لیتر در صد کیلومتر اعلام‌شده است.

 

نتیجه

در انتخاب نهایی بین این دو خودرو بیشتر سلیقه و نیاز خریداران اهمیت دارد و نمی‌توان یکی را به‌طور کامل برتر از دیگری دانست؛ اما در کل پژو 405 SLX با فضای جادارتر، موتور TU5 و داشبورد جدید هنوز هم تا حدودی انتخاب بهتری نسبت به محصول جدید سایپا محسوب می‌شود؛ اما اگر مصرف سوخت کمتر، ابعاد جمع و جورتر و ظاهر جدیدتر برایتان اهمیت دارد ساینا می‌تواند انتخاب نسبتاً مناسبی باشد. هرچند که جدیدتر بودن به معنای زیباتر بودن نیست.

قیمت کارخانه‌ای پژو 405 SLX هم‌اکنون 30,800,000 تومان است درحالی‌که تیپ EX ساینا 27,750,000 تومان قیمت دارد. بنابراین باید 3 میلیون تومان قیمت بیشتر 405 SLX را نیز در نظر داشت.

 

 

مشخصات فنی

  پژو 405 SLX سایپا ساینا EX
پیشرانه 1.6 لیتری TU5 1.5 لیتری M15
قدرت 108 اسب بخار 80 اسب بخار
گشتاور 142 نیوتن متر 128 نیوتن متر
تعداد سوپاپ 16 8
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
شتاب صفرتا صد 13.2 ثانیه حدود 12 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 7.5 لیتر در صد کیلومتر 7 لیتر در صد کیلومتر
فاصلهٔ بین دو محور 2.67 متر
طول/عرض/ارتفاع 4.4/1.7/1.41 متر 4.2/1.66/1.48 متر
وزن خالص 1120 کیلوگرم 1050 کیلوگرم
ظرفیت باک 70 لیتر 41 لیتر
قیمت 30,800,000 تومان 27,750,000 تومان

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

303 دیدگاه

  1. alireza
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام. من خودم توی سالن تولیدی ساینا و تیبا هستم. ساینا حرف نداره

    پاسخ
    1. حسن اصفانی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      من یه ساینا دارم. عالیه نسبت به 405 و آشغالهایی ایران‌خودرو حرف نداره

      پاسخ
  2. Saeid
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با توجه به اطلاعات بالا ظاهرا ۴۰۵ بهتره البته با ۳میلیون بیشتر .اما به نظر من باید از کسایی که ساینا سوار شدن پرسید که نقاط ضعف وقوتش چی هستش

    پاسخ
  3. جواد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من 405 داشتم. الان ساینا دارم. واقعا ماشین بی آزار. و روبراه هست.

    پاسخ
  4. hosein
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    من خودم به شخصه تو این رنج قیمت همون پژو 405 موتور xu7 رو به جفتشون ترجیح میدم… slx اصالت و بدنه ماشین خوبه فقط حیف موتور بی ربطی روش گذاشتن مشکلات کلاچو گیربکسشم بماند…. ساینا هم که بیشتر شبیه شوخی با صنعت ماشین سازیه.. معلوم نیست چیه… پشت فرمون تیبا نشستم حالم بد شد.. مقایسه هندلینگش با پژو مثل مقایسه سواری خر و اسبه…

    پاسخ
    1. دایان
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      اقا لطفا هرچیم هست اهانت نکن لطفا

      پاسخ
  5. سورنا مهرگان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    نکته ای که در قیاس این دو خودرو اصلاً بهش توجه نشد اینه که آیا هزینهُ نگهداری یا همون لوازم یدکیِ این خودروها با هم برابرِ یا نه؟

    پاسخ
  6. مجتبی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اصلا مقایسه این دو اشتباس
    ادم نکته سنجیم اما واقعا تو مملکته فقیر از ماشینی که زندگی میکنیم هیچ کدوم از این دو ارزش خریدو ندارن چون اصالت ندارن معقولتر خرید همون پژو معمولیاس واقعا. اینارو احساسی نمیگم ما در طراحی ماشین نمیدونم حواسمون بکجاس که اینقدر خرابکاری میکنیم و ماشینامون اصالت نداره ینی یک کل واحد نیستن همین ام و ام هرسال داره پیشرفت میکنه و با اینکه مدل ۵۳۰نشون دهنده نگاه یه شرکت نوپاس اما لااقل موتوری این ماشین خیلی خوبه اما ما چی ماشینامون مشکلاته ریزه آزار دهنده دارن والا ما یه پژو ۸۲داشتیم اصلا مشکل هندلینگ و بذ فرمونی و گیربکس و.. نداشت الان فروختم ته تهشو که در میارم میبینم ‌‌ین دو مدل ماشین در واقع ایراد ساختاری دارن ببینید دوستان تعصب نداشته باشید وقتی ایرادایه ساینا رو میکید مشخصه ماشین ایراد در طراحی مهندسیش داره که اینجوری میشه کیفیته خروجی خط اگه فک کردین قضیه شانسیه باید بگم ببرسی اماری میگه اینجوری نیست ماشین وقتی فرمونش خیلی تیزه ولی تو پیچ باید اروم فرمون بدی این ماشین ایراد ساختاری داری و…..

    پاسخ
  7. مهدی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    اگه می خاین یه ماشین بخرین که یه عمر سوارش بشین به 4دلیل 405بهتراز تیبا و سایناست:1-موتور فوق‌العاده قدرت مند تر و اصالت پژو فرانسه 2-اتاق کاملا استاندارد به قدری استاندارد که از روش پژو پارس رو ساختن،سمند رو ساختن،اردی رو ساختن،اس ال ایکس رو ساختن 3-پایداری بسیار بهتر در پیچ ها نسبت به ساینا بدلیل رینگ و لاستیک بزرگ تر4-داشبورد و طراحی داخلیفوق‌العاده زیبا و بروز نسبت به ساینا 5-وجود قطعات فوق‌العاده ارزان تر با کیفیت تر و تعمیر کاران و صافکاران آشنایی کامل با این خودرو دارند نسبت به ساینا. نتیجه،پژو 405شیر پژو های ایران بسیار پر صلابت تر از جوجه ساینا و تیبا است.

    پاسخ
  8. امیر ابراهیمی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من چند روزیه که ساینا گرفتم، این ماشین هم از نظر زیبایی و هم از نظر راحتی و شتابگیری و طراحی موتورش از 405 خیلی بهتره، دست گروه سایپا هم درد نکنه زنده و موفق باشن به امید خدا

    پاسخ
  9. محسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بی کیفیت ترین ماشین ها تو اروپا ماشین های فرانسوی هستند و بی کیفیت ترین شرکت خودروسازی در فرانسه و اروپا شرکت پژو است که الان شرکت ایران خودرو دارد از نسخه های قدیمی آن هنوز تولید می کند.

    پاسخ
    1. hosein
      سوابق: (26 دیدگاه) ,

      ععععاره تو راست میگی. واسه همین پژو 308 شد ماشین سال 2014 اروپا. یا پژو508 شد کم استهلاک ترین ماشین وارداتی آلمان… احتمالا طبق نظر دقیق شما باید اون پژوهایی که کف خیابونا فرانسه و بریتانیاست رو جمع کنن به جاش تیبا بذارن یا ساینا. اسم ماشین بعدیشو فکر کنم بذاره مرضیه سایپا. مرضیه1… مرضیه2

      پاسخ
  10. مهران
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام پژو مزخرفترین ماشینی هست که الان ۳۰ ساله ایرانه بس کنید تاکی میخاین سوار گذشته هابشین پژو اگر نبود مکانیکها از گرسنگی میمردن

    پاسخ
  11. روح الله
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ماشین تو ایران مخصوصن برای جاده فقط 405 با موتور ایکس یو هفت خودم یه مدل 83 رو دارم به صد تا از این آت آشغالای سایپا نمیدم

    پاسخ
  12. ابولفضل
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ساینا نسبت به قیمتش از تمام امکانات برخورداره بروزه شتاب داره بدنه محکم وتقویت شده بی صداست ۴۰۵ دیگه داره جای پیکان رومیگیره

    پاسخ
  13. سبحان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من چند ساله پراید۸۴دارم سالمه ماهی ۳-۴هزارتا باهاش میرم هرچی میخوام بفروشم یه ماشین صفر بخرم دلم نمیاد چون ماشینای جدید هم سوختشون بالاتره هم آشغالتر هستند دوستم ۴۰۵ مدل ۹۳داره خیلی کمتراز منم سوار میشه ولی تا حالا چند بار واشر سر سیلندر سوزونده وخود سر سیلندرهم عوض کرده
    زنده باد آشغال سازان یرانی

    پاسخ
  14. ۴۰۵SLX
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به جون مادرم انقدر که من خرج پژو ۴۰۵ SLX کردم جمع کرده بودم الان سراتو داشتم
    یعنی این ماشین تا مرز سکته منو برده دارم میفروشم ساینا بخرم چون دوستم ۳ ماهه داره و راضیه منم سوار شدم اوکی دادم بهش

    پاسخ
  15. صادق
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من۴۰۵مدل ۸۵ دارم هنوز شتابشو داره
    پراید دوستم مدل نود هست سرعت صد تا نمیشه در صورتی که من با دنده سه شیب چهل درجه میرم اون میزنه کنار با دنده یک به زور میاد
    بخاری ۴۰۵ رو به هیچی نمیدم واشر هم دو سالی یک بار میزنه
    البته من خیلی هواشو دارم واسه همین کمتر میزنم
    در کل ۴۰۵ خرجش از پراید کمتره
    من باهاش دویست تا هم رفتم
    یک بار با صد تا سرعت رفتیم تو کامیون فقط تا موتور ماشین جمع شد و چون به چرخ کامیون زده بودیم چپ شد ولی ما سالم موندیم فقط پای من شکست
    بعد تیبا با چهل تا بزنه جدول همه میمیرم
    جمع کنید بابا

    پاسخ
  16. هادی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    پسر خوب بزن تصا فات ببین تیبا محکمتر یا پژو

    پاسخ
  17. داریوش
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    ۴۰۵ خرجش از پراید کمتره خخخخخخختخت گواهی نامه داری…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x