ایران خودروسایپا

مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو ۴۰۵ SLX

بازار خودروی ایران بخصوص در قسمت خودروهای ارزان‌قیمت بسیار محدود است. این قسمت از بازار تقریباً به‌طور کامل در انحصار دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی سایپا و ایران‌خودرو بوده و اقشار کم‌درآمد جامعه نیز مجبور به خریدن خودروی قدیمی، کسالت‌بار و بی‌کیفیت این دو خودروساز هستند چراکه انتخاب دیگری پیش روی خود ندارند؛ بنابراین تصمیم داریم ازاین‌پس در سری مقالاتی خودروهای داخلی و یا مونتاژ داخلی که ازلحاظ قیمتی تقریباً در یک سطح قرار دارند را با یکدیگر مقایسه کنیم. البته این خودروها فقط ازلحاظ قیمتی باهم شبیه هستند و شاید در یک کلاس نباشند. برای اولین قسمت محصول جدید سایپا یعنی ساینا را در برابر پژو ۴۰۵ SLX قرار داده‌ایم.

Saipa Saina VS Peugeot 405 SLX 01

معرفی خودروها

پژو ۴۰۵ به‌عنوان یکی از کهنه‌کاران صنعت خودروسازی ایران نیازی به معرفی ندارد. خودرویی که از سال ۱۳۶۹ وارد بازار ایران شد و همچنان با قدرت در حال تولید شدن است! البته صنعت خودروسازی ایران به‌نوعی به پژو ۴۰۵ مدیون است چراکه خودروهای فراوانی همچون پژو پارس، پژو RD، سمند و حتی دنا بر اساس آن ساخته‌شده‌اند. خودرویی که قصد مقایسهٔ آن را داریم نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ ۴۰۵ یعنی SLX است که با تجهیز به پیشرانهٔ نسبتاً جدید TU5 هنوز هم در بازار خودروی محدود ایران برای اقشار کم‌درآمد گزینهٔ مناسبی محسوب می‌شود. در سوی دیگر ساینا قرار دارد که نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ تیبا است. این خودرو که به‌تازگی وارد بازار شده فقط در ظاهر و داخل با تیبا متفاوت است و ازلحاظ فنی و تجهیزات هیچ فرقی با تیبا ندارد. در ادامه خواهیم فهمید که آیا محصول جدید سایپا حریف شیر پیر ایران‌خودرو می‌شود یا نه.

طراحی خارجی

در اینجا نیازی به بررسی طراحی خارجی پژو ۴۰۵ نیست زیرا آن‌قدر این سال‌ها در کوچه و خیابان این خودرو را دیده‌ایم که تقریباً همه با آن آشنا هستیم. بعلاوه طراحی کهنهٔ این خودرو هم نیازی به بررسی ندارد. البته ایران‌خودرو پس از فیس لیفت موفق پژو پارس که بر روی ۴۰۵ انجام گرفت بار دیگر نیز این خودرو را مورد فیس لیفت قرار داد تا بلکه چهرهٔ پیر و فرتوت آن را کمی جوان‌تر کند. در این فیس لیفت که بانام ۴۰۵ SLX عرضه شد تغییراتی بسیار جزئی همچون تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها، اضافه شدن پروژکتور به سپر جلو و اضافه شدن یک اسپویلر کوچک به لبهٔ درِ صندوق بار انجام‌گرفته است.

Ikco-Peugeot-405-SLX-2009-0

ساینا هم نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ تیبا است که چندی است وارد بازار شده و طبق رسم خودروسازان وطنی، نسخۀ قدیمی هم همچنان در کنار نمونهٔ جدید تولید خواهد شد! در ساینا تغییراتی نسبتاً کلی در چراغ‌ها، سپرها، کاپوت، جلوپنجره و… صورت گرفته تا کمی از انتقادات فراوانی که به طراحی تیبا واردشده بود را کاهش دهد؛ اما این فیس لیفت هم چندان دل‌چسب از آب درنیامده و عدم هماهنگی عجیبی در قطعات خودرو به چشم می‌خورد؛ زیرا پیکرهٔ نحیف تیبا با چراغ‌های بزرگ و سپر عضلانی جلو به‌هیچ‌عنوان همخوانی ندارد. در کل هنوز هم طراحی قدیمی ۴۰۵ زیباتر و هماهنگ‌تر از ساینا به نظر می‌رسد هرچند جراحی جزئی ایران‌خودرو بر روی SLX هم زیبایی خاصی ندارد.

Saipa-232-Saina-2010-01

طراحی داخلی

ایران‌خودرو به‌تازگی داشبورد جدیدی را برای پژو پارس و ۴۰۵ طراحی کرده است که هرچند به دلیل کاربرد پلاستیک خشک در آن، کیفیت سابق را ندارد ولی تا حدودی زیباتر و بروزتر از گذشته شده است. غربیلک فرمان و رو دری‌های جدید در کنار داشبورد جدید و همین‌طور تریم کرم‌رنگ موجب شده که داخل ۴۰۵ SLX جدیدتر و زیباتر از بیرونش به نظر برسد. در ساینا نیز سایپا داشبورد، غربیلک فرمان و رو دری‌ها را تقریباً به‌طور کامل عوض کرده و در برخی مدل‌های از تریم دورنگ نقره‌ای-مشکی استفاده کرد است تا داخل ساینا هم با تیبا متفاوت باشد. البته صفحه آمپر تغییر نکرده و مشابه تیبا است. بااین‌حال در طراحی داخلی هم اوضاع به نفع ۴۰۵ SLX با داشبورد جدید و تریم کرم‌رنگ است که آن را لوکس‌تر از ساینا نشان می‌دهد.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

با قیمتی در حدود ۳۰ میلیون تومان نباید از این دو خودرو انتظار تجهیزات و امکانات زیادی را داشت. بااین‌وجود ۴۰۵ SLX دارای ترمزهای ABS و EBS، ایربگ راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، پروژکتورهای عقب و جلو، آینه‌های برقی و شیشه‌های برقی جلو است. ساینا هم مانند تیبا در دو تیپ SX و EX ارائه می‌شود که تیپ EX از تجهیزات بیشتری برخوردار است و ما هم برای هماهنگی بیشتر با ۴۰۵ SLX تیپ EX را برای این مقایسه انتخاب کرده‌ایم. ساینا EX تقریباً از تمامی امکانات ۴۰۵ SLX برخوردار است و به امکانات اضافهٔ سنسور دنده‌عقب، شیشه‌های برقی عقب، رینگ‌های آلومینیومی و تهویه مطبوع اتوماتیک نیز مجهز است که آن را در بخش تجهیزات در جایگاه برتری نسبت به ۴۰۵ SLX قرار می‌دهد.

پیشرانه

۴۰۵ SLX چند سالی است که با پیشرانهٔ جدیدتر TU5 پژو ۲۰۶ عرضه می‌شود که هرچند در حرکت دادن پیکر سنگین‌تر ۱۱۲۰ کیلوگرمی ۴۰۵ ضعیف‌تر از پیشرانهٔ XU7 عمل می‌کند اما به دلیل مصرف سوخت کمتر بسیاری را مجاب به خریدنش می‌کند. این پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ، ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور داشته و طبق اعلام سازنده، ۴۰۵ SLX را در ۱۳.۲ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر است. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، ساینا از همان پیشرانهٔ تیبا استفاده می‌کند. یک موتور ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ با ۸۰ اسب بخار قدرت ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور. البته این نیرو برای کشیدن وزن ۱۰۵۰ کیلوگرمی ساینا نسبتاً کافی بوده و بااینکه شتاب صفرتا صد رسمی آن از سوی سازنده اعلام‌نشده اما اندازه‌گیری‌های غیررسمی عددی در حدود ۱۲ ثانیه را نشان می‌دهد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز ۷ لیتر در صد کیلومتر اعلام‌شده است.

 

نتیجه

در انتخاب نهایی بین این دو خودرو بیشتر سلیقه و نیاز خریداران اهمیت دارد و نمی‌توان یکی را به‌طور کامل برتر از دیگری دانست؛ اما در کل پژو ۴۰۵ SLX با فضای جادارتر، موتور TU5 و داشبورد جدید هنوز هم تا حدودی انتخاب بهتری نسبت به محصول جدید سایپا محسوب می‌شود؛ اما اگر مصرف سوخت کمتر، ابعاد جمع و جورتر و ظاهر جدیدتر برایتان اهمیت دارد ساینا می‌تواند انتخاب نسبتاً مناسبی باشد. هرچند که جدیدتر بودن به معنای زیباتر بودن نیست.

قیمت کارخانه‌ای پژو ۴۰۵ SLX هم‌اکنون ۳۰,۸۰۰,۰۰۰ تومان است درحالی‌که تیپ EX ساینا ۲۷,۷۵۰,۰۰۰ تومان قیمت دارد. بنابراین باید ۳ میلیون تومان قیمت بیشتر ۴۰۵ SLX را نیز در نظر داشت.

 

 

مشخصات فنی

  پژو ۴۰۵ SLX سایپا ساینا EX
پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 ۱.۵ لیتری M15
قدرت ۱۰۸ اسب بخار ۸۰ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر ۱۲۸ نیوتن متر
تعداد سوپاپ ۱۶ ۸
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
شتاب صفرتا صد ۱۳.۲ ثانیه حدود ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر ۷ لیتر در صد کیلومتر
فاصلهٔ بین دو محور ۲.۶۷ متر
طول/عرض/ارتفاع ۴.۴/۱.۷/۱.۴۱ متر ۴.۲/۱.۶۶/۱.۴۸ متر
وزن خالص ۱۱۲۰ کیلوگرم ۱۰۵۰ کیلوگرم
ظرفیت باک ۷۰ لیتر ۴۱ لیتر
قیمت ۳۰,۸۰۰,۰۰۰ تومان ۲۷,۷۵۰,۰۰۰ تومان
برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۳۵۳ دیدگاه

  1. ایران

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من مدتی هست که ساینا خریدم شتابش خیلی خوبه هرچی گاز بدی موتور کم نمیاره خدب راه میره اتاقشم واقعا بی صداس ولی ۴۰۵ صدا تو اتاقش زیاد میفته ولی در کل بنظرم واسه تو شهر ساینا با مصرف سوخت کمتر بهتره و ۴۰۵ واسه مسافرت داخلش راحت تره ولی در کل خودم از ساینا خیلی راضیم

  2. بهنام

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ساینا خریدم قبلش سمند lx داشتم . هر دوشون خوبن . اما ساینا یک چیز دیگس.

  3. حسین

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ساینا خریدم قبلش پژو داشتم خیلی بهتر بود چون پژو شتابش بهتره و هندلینگ اون نسبت به ساینا خیلی عالیه کسانی که ساینا میخرن حواستون باشه فقط سرعت نیس باید فکر کنترل کردنش باشین تو سرعت بالا خیلی نرم میشه و ممکنه چپ بشین

  4. آرام احمدی

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من مدته یک ساله ساینا دارم واقعا از هر نظر بگین عالیه خدایی میگم بدون اغراق

  5. احسان

    ۲۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اتفاقا ساینا در سرعت های بالا سنگین میشه و لاستیک هاش به کف جاده میچسبه وکنترلش عالی وبدون استرس ایمنی وتسلط خوبی داره فرمانپذیری عالی کابین جادار ونرم ترمزها قوی وعالی مصرف سوخت خیلی خیلی عالیه حرف نداره . ساینا امیدواریم سایپا خرابش نکنه

  6. احسان

    ۲۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من نمیدونم چرا وقتی ساینا را با دیگر ماشین ها مورد مقایسه قرار میدهند سعی میکنند ساینا بد نشون بدهند مثل عکسی که مورد مقایسه قرار دادن این عکس مال ساینا ای اس عادی هستش نه ساینا ی. ای اکس فول آپشن آقا بس کنید بخدا قسم زشته شما کارشناس هستید خیلی ها میان این مطلب را میخونند و از الکی الکی نظر نسبت به این ماشین بد میشه حقیقت را به مردم بگید که ماشین ساینا ماشین بسیار خوبی هست بزار راحت بشن از .ماشینهای واشر سوز مثل ۴۰۵

    1. یه بشر

      ۲۴ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من خودم ساینا ثبتنام کردم اما واشرم زدن مال موتور tu5 نیست و از لحاظ قیمتی دنده ای ساینا به اس ال ایکس نزدیکتره

  7. مهدی

    ۱۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان بنده ۵ساله تیبا دارم ۹۸تا باهاش راه رفتم خداییش اصلا اذیتم نکرده قبلش ۴۰۵ داشتم از نظر خرج موتوری بیچارم کرد

  8. ساسان

    ۲۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمیدونم چرا وقتی ساینا را با دیگر ماشین ها مورد مقایسه قرار میدهند سعی میکنند ساینا بد نشون بدهند مثل عکسی که مورد مقایسه قرار دادن شما کارشناس هستید باید حقیقت را به مردم بگید ولی هرچقدر هم بپریدهوا ملق بزنید دروغگو یی نمایان شد ساینا هم عالیه و باقدرت کیفیت وزیبایی وخوب بودنش را به عنوان یک ماشین حسابی نشان داد چرا نمیزارید ماشینهای قدیمی که ۳۵ سال داریم همین رنگ ماشین را میبینیم. ساینا ثابت کرد که بهترین است

  9. علی

    ۱ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منم پرشیا داشتم و الان ساینا گرفتم.. فرقی بینشون نیست.. ساینا از خیلی موارد هم بهتره.. هرکی ساینا داشته باشه متوجه منظورم میشه

  10. مصطفی

    ۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    صدای موتور زیاد میاد داخل ماشین
    صدای فن سیستم تهویه زیاده
    دید آینه های جانبی به خاطر فرمی که داره نامناسبه
    فقط چراغ های جلوش قشنگه ولی از سایر نماها دل آدمو میزنه
    در اولین بار که بردمش کارواش یه ذره از رنگ سپرش کنده شد
    مصرف سوختش مناسبه
    کلید بخارزدایی شیشه جلوش خیلی کاربردیه ولی صداش خیلی زیاده
    تا الان که ۴۰ هزارتا کارکرده اذیت نکرده و هزینه ای روی دستم نذاشته ولی خودم حس میکنم اگه سمند ال ایکس میگرفتم انتخاب بهتری بود

  11. Farshid

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از نظره شخصیت ظاهری پژو و سمند نسبت ب ساینا یچیز دیگه اس 😍😍😍 و ….
    قابل مقایسه نیست

  12. حسین

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جمع کنید بابا ساینا همون پرایدیه که ظاهرش عوض شده موتور ضعیف بدنه ضعیف پژو هر چقدرهم قدیمی باشه ابهتی داره ابرویی داره واسه ادم امنیت بهتر سلطان هندلینک خودروی سال اروپا جمع کنید پراید با لباس جدیدو

    1. یه بنده خدا

      ۴ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سا از چند لخاظ خوبه ۱_شتاب خوب۲_بدنه سنگین که واسه جاده خوبه۳_حس رانندگی خوب۴_تمام آپشن های یه ماشین خوب را داره۵_فضای صندق عقب بسیار خوبو بزرگه
      و از چند لحاظ بدنه_کیفیت نسبتا پایین داشبورد۲_یکم متورش ضعیفه باید واسه این بدنه یک متور حداقل ۱۰۰اسب بخاری میگذاشتن۳_اتاق کوچک که اندازه ۲۰۶هستش
      تمام مشخصات رو بدون اغراق گفتم

    2. پدرام

      ۴ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خودروی سال اروپا 😂😂😂😂😂
      برادر اون ۳۰ سال پیش بود سال ۱۹۸۸

    3. ابراهیم

      ۴ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چه ربطی به پراید داره مثل این میمونه که بگی مگان همون ال نوده چون جفتشون رنو ان
      شما از اون دسته آدمایی هستی که رو هرچی آرم سایپا ببینی میگی پرایده رو هرچی کله اسب ببینی میگی سمنده

  13. محسن

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام سمنددوگانه داشتم مصرف روبنزین خیلی بالابودوصدای موتورش تواطاق میومدتعویض روغن ش قیمتش بالابودسایناخریدم امیدوارم مثل سمندنباشه

  14. میلاد اس اس

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام من ساینا دارم واقعا عالیه شک نکنید ماشین خوبی تو این رنج

  15. سعید

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (5 ديدگاه)

    هر وقت سوار شدی و روندیش بعد حرف مفت بزن
    ساینا سیستم موتوریش ریویی و سرسیلندرش ۸ سوپاپه است حجم موتور ۱۵۰۰ سیستم جلوبندی و تعلیق کاملا روییه…..
    یه سری قطعات مشترک با پراید داره مثل جعبه فرمان و چیزایی از این دست…..

  16. ابراهیم

    ۱۶ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (9 ديدگاه)

    با این اوضاع قیمت ها ساینا ۲۰-۳۰ میلیون از ۴۰۵ ۳۰ سال پیش ارزان تر است و کم مصرف تر از ۴۰۵ و امکانات و قیافه بهتری دارد

  17. کامران

    ۱۸ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اغا یه کلام بگم هم ۲۰۶ داشتم هم ۴۰۵ اگه پول خرجشون رو دارید بسم الله ماشینای خوبی هستن ولی پرخرج.قدرت و شتاب۴۰۵ عالیه….هروقت پیش مکانیکی میرفتم واسه تعمیر ماشینم.یا سمند ..پژو میدیدم واسه تعمیر یا ۴۰۵.۲۰۶.یا پارس
    مدل های قدیمیشون اصلا راضی نبودم ولی تیوفایوش TU5 عالیه…مدل قدیمیشون واشر میزنه یا موتورش ترک میندازه
    این چندساله تیبا وارد بازار شده ندیدم واسه تعمیر بیارن حتی خود مکانیکها خیلی تعریف از تیبا یا ساینا میکنن…چندتا مشکل جزئی داره که تو بیشتر ماشینای ایرانی هستش.

  18. بهنام

    ۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من حدود ۷ ساله که ۴۰۵ دارم ماشین پر سرعت و جاداری است اما مشکلات این ماشین که همواره ادامه داره به طور فرسایشی دیگه من رو خسته کرده ایم مشکلات : موتور ماشین هر ۲ سال یه بار واشر می سوزونه یعنی هزینه ای معادل ۲ میلیون و بعد ۲ تراش سرسیلندر باید تعویض بشه یعنی حداقل ۴ میلیون تومان، هر ۲۰۰ تا هم رینگ پیستون یعنی ۷ میلیون تومان تعمیر موتور با اویل پمپ و تراش و …. ، بوی بنزین در اکثر موارد تو ماشینه حتی زمانی که اگزوز و دریچه خروج دود موتور و درپوش باک رو عوض کنید، قطعات واقعا مزخرفه از جمله دسته راهنما، لوازم جلو بندی و … بدنه ماشین خصوصا منطقه سپر جلو بسیار ضعیف است ، مصرف بالا و سرو صدا ی بدنه آزاد دهنده خلاصه این پیرمرد قهرمان وقتشه که استعفا بدهد.

  19. مصطفی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ۴۰۵ یک شاهکاره، از لحاظ طراحی و موتور و هندلینگ، البته اینو مهندسین میدونن که چقدر نبوغ در آن زمان تو این ماشین به کار رفته، هندلینگ عقب این ماشین هنوز یک نواوری محسوب میشه، بوش و پیستون موتور که نیاز به تراشکاری نداره و بسیار دقیق و هوشمندانه طراحی شده، آیرودینامیک عالی و طراحی بیرون که هیچ وقت قدیمی نمیشه و میشه به هر روش اسپرت کرد
    فقط این ماشین نیاز به قطعات اصلی داره، مثلن ترموسات ، واتر پمپ ، ردایاتور، بلوک سیلندر، سر سیلندر، که متاسفانه از سال ۱۳۸۰ از آلیاژ درستی ساخته نشده و کلن ایرانی ساز هست، دوستانی که نگران واشر زدن پژو هستن با مته یک سوراخ کوچک روی ترموسات بزنید دیگه واشر نمیزنه، دلیلش خارج شدن هوای بالای سر سیلندر هست، و مشکل دیگه پژو داره اینه که لامصب عجیب گاز خوره، هر کی پشتش میشینه تا موتورش رو نترکونه ول کن نیست 😁 , همین که لوازمش فراوونه و مکانیک زیادی داره خودش یه نعمته، ساینا و تیبا هم ماشین نو هستن و باید هفت هشت سال بگذره تا خودشون رو نشون بدن البته اگه مثه ۴۰۵ بهشون فشار نیاری ، امیدوارم سایپا اکسل عقب تیبا رو اصلاح کرده باشه چون زیاد دیدم از جا کنده میشه،

  20. مصطفی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوستان این ویدیو رو حتما ببینید
    پژو ۴۰۵ سال ۱۹۸۹
    https://youtu.be/K0-tb3v9GP0

  21. Ramin

    ۹ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ساینا بخرین هیچ شک نکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X