مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

بازار خودروی ایران بخصوص در قسمت خودروهای ارزان‌قیمت بسیار محدود است. این قسمت از بازار تقریباً به‌طور کامل در انحصار دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی سایپا و ایران‌خودرو بوده و اقشار کم‌درآمد جامعه نیز مجبور به خریدن خودروی قدیمی، کسالت‌بار و بی‌کیفیت این دو خودروساز هستند چراکه انتخاب دیگری پیش روی خود ندارند؛ بنابراین تصمیم داریم ازاین‌پس در سری مقالاتی خودروهای داخلی و یا مونتاژ داخلی که ازلحاظ قیمتی تقریباً در یک سطح قرار دارند را با یکدیگر مقایسه کنیم. البته این خودروها فقط ازلحاظ قیمتی باهم شبیه هستند و شاید در یک کلاس نباشند. برای اولین قسمت محصول جدید سایپا یعنی ساینا را در برابر پژو 405 SLX قرار داده‌ایم.

Saipa Saina VS Peugeot 405 SLX 01

معرفی خودروها

پژو 405 به‌عنوان یکی از کهنه‌کاران صنعت خودروسازی ایران نیازی به معرفی ندارد. خودرویی که از سال 1369 وارد بازار ایران شد و همچنان با قدرت در حال تولید شدن است! البته صنعت خودروسازی ایران به‌نوعی به پژو 405 مدیون است چراکه خودروهای فراوانی همچون پژو پارس، پژو RD، سمند و حتی دنا بر اساس آن ساخته‌شده‌اند. خودرویی که قصد مقایسهٔ آن را داریم نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ 405 یعنی SLX است که با تجهیز به پیشرانهٔ نسبتاً جدید TU5 هنوز هم در بازار خودروی محدود ایران برای اقشار کم‌درآمد گزینهٔ مناسبی محسوب می‌شود. در سوی دیگر ساینا قرار دارد که نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ تیبا است. این خودرو که به‌تازگی وارد بازار شده فقط در ظاهر و داخل با تیبا متفاوت است و ازلحاظ فنی و تجهیزات هیچ فرقی با تیبا ندارد. در ادامه خواهیم فهمید که آیا محصول جدید سایپا حریف شیر پیر ایران‌خودرو می‌شود یا نه.

طراحی خارجی

در اینجا نیازی به بررسی طراحی خارجی پژو 405 نیست زیرا آن‌قدر این سال‌ها در کوچه و خیابان این خودرو را دیده‌ایم که تقریباً همه با آن آشنا هستیم. بعلاوه طراحی کهنهٔ این خودرو هم نیازی به بررسی ندارد. البته ایران‌خودرو پس از فیس لیفت موفق پژو پارس که بر روی 405 انجام گرفت بار دیگر نیز این خودرو را مورد فیس لیفت قرار داد تا بلکه چهرهٔ پیر و فرتوت آن را کمی جوان‌تر کند. در این فیس لیفت که بانام 405 SLX عرضه شد تغییراتی بسیار جزئی همچون تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها، اضافه شدن پروژکتور به سپر جلو و اضافه شدن یک اسپویلر کوچک به لبهٔ درِ صندوق بار انجام‌گرفته است.

Ikco-Peugeot-405-SLX-2009-0

ساینا هم نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ تیبا است که چندی است وارد بازار شده و طبق رسم خودروسازان وطنی، نسخۀ قدیمی هم همچنان در کنار نمونهٔ جدید تولید خواهد شد! در ساینا تغییراتی نسبتاً کلی در چراغ‌ها، سپرها، کاپوت، جلوپنجره و… صورت گرفته تا کمی از انتقادات فراوانی که به طراحی تیبا واردشده بود را کاهش دهد؛ اما این فیس لیفت هم چندان دل‌چسب از آب درنیامده و عدم هماهنگی عجیبی در قطعات خودرو به چشم می‌خورد؛ زیرا پیکرهٔ نحیف تیبا با چراغ‌های بزرگ و سپر عضلانی جلو به‌هیچ‌عنوان همخوانی ندارد. در کل هنوز هم طراحی قدیمی 405 زیباتر و هماهنگ‌تر از ساینا به نظر می‌رسد هرچند جراحی جزئی ایران‌خودرو بر روی SLX هم زیبایی خاصی ندارد.

Saipa-232-Saina-2010-01

طراحی داخلی

ایران‌خودرو به‌تازگی داشبورد جدیدی را برای پژو پارس و 405 طراحی کرده است که هرچند به دلیل کاربرد پلاستیک خشک در آن، کیفیت سابق را ندارد ولی تا حدودی زیباتر و بروزتر از گذشته شده است. غربیلک فرمان و رو دری‌های جدید در کنار داشبورد جدید و همین‌طور تریم کرم‌رنگ موجب شده که داخل 405 SLX جدیدتر و زیباتر از بیرونش به نظر برسد. در ساینا نیز سایپا داشبورد، غربیلک فرمان و رو دری‌ها را تقریباً به‌طور کامل عوض کرده و در برخی مدل‌های از تریم دورنگ نقره‌ای-مشکی استفاده کرد است تا داخل ساینا هم با تیبا متفاوت باشد. البته صفحه آمپر تغییر نکرده و مشابه تیبا است. بااین‌حال در طراحی داخلی هم اوضاع به نفع 405 SLX با داشبورد جدید و تریم کرم‌رنگ است که آن را لوکس‌تر از ساینا نشان می‌دهد.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

با قیمتی در حدود 30 میلیون تومان نباید از این دو خودرو انتظار تجهیزات و امکانات زیادی را داشت. بااین‌وجود 405 SLX دارای ترمزهای ABS و EBS، ایربگ راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، پروژکتورهای عقب و جلو، آینه‌های برقی و شیشه‌های برقی جلو است. ساینا هم مانند تیبا در دو تیپ SX و EX ارائه می‌شود که تیپ EX از تجهیزات بیشتری برخوردار است و ما هم برای هماهنگی بیشتر با 405 SLX تیپ EX را برای این مقایسه انتخاب کرده‌ایم. ساینا EX تقریباً از تمامی امکانات 405 SLX برخوردار است و به امکانات اضافهٔ سنسور دنده‌عقب، شیشه‌های برقی عقب، رینگ‌های آلومینیومی و تهویه مطبوع اتوماتیک نیز مجهز است که آن را در بخش تجهیزات در جایگاه برتری نسبت به 405 SLX قرار می‌دهد.

پیشرانه

405 SLX چند سالی است که با پیشرانهٔ جدیدتر TU5 پژو 206 عرضه می‌شود که هرچند در حرکت دادن پیکر سنگین‌تر 1120 کیلوگرمی 405 ضعیف‌تر از پیشرانهٔ XU7 عمل می‌کند اما به دلیل مصرف سوخت کمتر بسیاری را مجاب به خریدنش می‌کند. این پیشرانهٔ 1.6 لیتری 16 سوپاپ، 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور داشته و طبق اعلام سازنده، 405 SLX را در 13.2 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 7.5 لیتر در صد کیلومتر است. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، ساینا از همان پیشرانهٔ تیبا استفاده می‌کند. یک موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپ با 80 اسب بخار قدرت 128 نیوتن متر گشتاور. البته این نیرو برای کشیدن وزن 1050 کیلوگرمی ساینا نسبتاً کافی بوده و بااینکه شتاب صفرتا صد رسمی آن از سوی سازنده اعلام‌نشده اما اندازه‌گیری‌های غیررسمی عددی در حدود 12 ثانیه را نشان می‌دهد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز 7 لیتر در صد کیلومتر اعلام‌شده است.

 

نتیجه

در انتخاب نهایی بین این دو خودرو بیشتر سلیقه و نیاز خریداران اهمیت دارد و نمی‌توان یکی را به‌طور کامل برتر از دیگری دانست؛ اما در کل پژو 405 SLX با فضای جادارتر، موتور TU5 و داشبورد جدید هنوز هم تا حدودی انتخاب بهتری نسبت به محصول جدید سایپا محسوب می‌شود؛ اما اگر مصرف سوخت کمتر، ابعاد جمع و جورتر و ظاهر جدیدتر برایتان اهمیت دارد ساینا می‌تواند انتخاب نسبتاً مناسبی باشد. هرچند که جدیدتر بودن به معنای زیباتر بودن نیست.

قیمت کارخانه‌ای پژو 405 SLX هم‌اکنون 30,800,000 تومان است درحالی‌که تیپ EX ساینا 27,750,000 تومان قیمت دارد. بنابراین باید 3 میلیون تومان قیمت بیشتر 405 SLX را نیز در نظر داشت.

 

 

مشخصات فنی

  پژو 405 SLX سایپا ساینا EX
پیشرانه 1.6 لیتری TU5 1.5 لیتری M15
قدرت 108 اسب بخار 80 اسب بخار
گشتاور 142 نیوتن متر 128 نیوتن متر
تعداد سوپاپ 16 8
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
شتاب صفرتا صد 13.2 ثانیه حدود 12 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 7.5 لیتر در صد کیلومتر 7 لیتر در صد کیلومتر
فاصلهٔ بین دو محور 2.67 متر
طول/عرض/ارتفاع 4.4/1.7/1.41 متر 4.2/1.66/1.48 متر
وزن خالص 1120 کیلوگرم 1050 کیلوگرم
ظرفیت باک 70 لیتر 41 لیتر
قیمت 30,800,000 تومان 27,750,000 تومان

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

347 دیدگاه

  1. ایران
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    من مدتی هست که ساینا خریدم شتابش خیلی خوبه هرچی گاز بدی موتور کم نمیاره خدب راه میره اتاقشم واقعا بی صداس ولی 405 صدا تو اتاقش زیاد میفته ولی در کل بنظرم واسه تو شهر ساینا با مصرف سوخت کمتر بهتره و 405 واسه مسافرت داخلش راحت تره ولی در کل خودم از ساینا خیلی راضیم

    پاسخ
  2. بهنام
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من ساینا خریدم قبلش سمند lx داشتم . هر دوشون خوبن . اما ساینا یک چیز دیگس.

    پاسخ
  3. حسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من ساینا خریدم قبلش پژو داشتم خیلی بهتر بود چون پژو شتابش بهتره و هندلینگ اون نسبت به ساینا خیلی عالیه کسانی که ساینا میخرن حواستون باشه فقط سرعت نیس باید فکر کنترل کردنش باشین تو سرعت بالا خیلی نرم میشه و ممکنه چپ بشین

    پاسخ
  4. آرام احمدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من مدته یک ساله ساینا دارم واقعا از هر نظر بگین عالیه خدایی میگم بدون اغراق

    پاسخ
  5. احسان
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    اتفاقا ساینا در سرعت های بالا سنگین میشه و لاستیک هاش به کف جاده میچسبه وکنترلش عالی وبدون استرس ایمنی وتسلط خوبی داره فرمانپذیری عالی کابین جادار ونرم ترمزها قوی وعالی مصرف سوخت خیلی خیلی عالیه حرف نداره . ساینا امیدواریم سایپا خرابش نکنه

    پاسخ
  6. احسان
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    من نمیدونم چرا وقتی ساینا را با دیگر ماشین ها مورد مقایسه قرار میدهند سعی میکنند ساینا بد نشون بدهند مثل عکسی که مورد مقایسه قرار دادن این عکس مال ساینا ای اس عادی هستش نه ساینا ی. ای اکس فول آپشن آقا بس کنید بخدا قسم زشته شما کارشناس هستید خیلی ها میان این مطلب را میخونند و از الکی الکی نظر نسبت به این ماشین بد میشه حقیقت را به مردم بگید که ماشین ساینا ماشین بسیار خوبی هست بزار راحت بشن از .ماشینهای واشر سوز مثل ۴۰۵

    پاسخ
    1. یه بشر
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      من خودم ساینا ثبتنام کردم اما واشرم زدن مال موتور tu5 نیست و از لحاظ قیمتی دنده ای ساینا به اس ال ایکس نزدیکتره

      پاسخ
  7. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام خدمت دوستان بنده 5ساله تیبا دارم 98تا باهاش راه رفتم خداییش اصلا اذیتم نکرده قبلش 405 داشتم از نظر خرج موتوری بیچارم کرد

    پاسخ
  8. ساسان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا وقتی ساینا را با دیگر ماشین ها مورد مقایسه قرار میدهند سعی میکنند ساینا بد نشون بدهند مثل عکسی که مورد مقایسه قرار دادن شما کارشناس هستید باید حقیقت را به مردم بگید ولی هرچقدر هم بپریدهوا ملق بزنید دروغگو یی نمایان شد ساینا هم عالیه و باقدرت کیفیت وزیبایی وخوب بودنش را به عنوان یک ماشین حسابی نشان داد چرا نمیزارید ماشینهای قدیمی که ۳۵ سال داریم همین رنگ ماشین را میبینیم. ساینا ثابت کرد که بهترین است

    پاسخ
  9. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    منم پرشیا داشتم و الان ساینا گرفتم.. فرقی بینشون نیست.. ساینا از خیلی موارد هم بهتره.. هرکی ساینا داشته باشه متوجه منظورم میشه

    پاسخ
  10. مصطفی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    صدای موتور زیاد میاد داخل ماشین
    صدای فن سیستم تهویه زیاده
    دید آینه های جانبی به خاطر فرمی که داره نامناسبه
    فقط چراغ های جلوش قشنگه ولی از سایر نماها دل آدمو میزنه
    در اولین بار که بردمش کارواش یه ذره از رنگ سپرش کنده شد
    مصرف سوختش مناسبه
    کلید بخارزدایی شیشه جلوش خیلی کاربردیه ولی صداش خیلی زیاده
    تا الان که 40 هزارتا کارکرده اذیت نکرده و هزینه ای روی دستم نذاشته ولی خودم حس میکنم اگه سمند ال ایکس میگرفتم انتخاب بهتری بود

    پاسخ
  11. Farshid
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    از نظره شخصیت ظاهری پژو و سمند نسبت ب ساینا یچیز دیگه اس 😍😍😍 و ….
    قابل مقایسه نیست

    پاسخ
  12. حسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جمع کنید بابا ساینا همون پرایدیه که ظاهرش عوض شده موتور ضعیف بدنه ضعیف پژو هر چقدرهم قدیمی باشه ابهتی داره ابرویی داره واسه ادم امنیت بهتر سلطان هندلینک خودروی سال اروپا جمع کنید پراید با لباس جدیدو

    پاسخ
    1. یه بنده خدا
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سا از چند لخاظ خوبه 1_شتاب خوب۲_بدنه سنگین که واسه جاده خوبه۳_حس رانندگی خوب۴_تمام آپشن های یه ماشین خوب را داره۵_فضای صندق عقب بسیار خوبو بزرگه
      و از چند لحاظ بدنه_کیفیت نسبتا پایین داشبورد۲_یکم متورش ضعیفه باید واسه این بدنه یک متور حداقل 100اسب بخاری میگذاشتن۳_اتاق کوچک که اندازه 206هستش
      تمام مشخصات رو بدون اغراق گفتم

      پاسخ
    2. پدرام
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      خودروی سال اروپا 😂😂😂😂😂
      برادر اون 30 سال پیش بود سال 1988

      پاسخ
    3. ابراهیم
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      چه ربطی به پراید داره مثل این میمونه که بگی مگان همون ال نوده چون جفتشون رنو ان
      شما از اون دسته آدمایی هستی که رو هرچی آرم سایپا ببینی میگی پرایده رو هرچی کله اسب ببینی میگی سمنده

      پاسخ
  13. محسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام سمنددوگانه داشتم مصرف روبنزین خیلی بالابودوصدای موتورش تواطاق میومدتعویض روغن ش قیمتش بالابودسایناخریدم امیدوارم مثل سمندنباشه

    پاسخ
  14. میلاد اس اس
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام من ساینا دارم واقعا عالیه شک نکنید ماشین خوبی تو این رنج

    پاسخ
  15. سعید
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    هر وقت سوار شدی و روندیش بعد حرف مفت بزن
    ساینا سیستم موتوریش ریویی و سرسیلندرش 8 سوپاپه است حجم موتور 1500 سیستم جلوبندی و تعلیق کاملا روییه…..
    یه سری قطعات مشترک با پراید داره مثل جعبه فرمان و چیزایی از این دست…..

    پاسخ
  16. ابراهیم
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    با این اوضاع قیمت ها ساینا 20-30 میلیون از 405 30 سال پیش ارزان تر است و کم مصرف تر از 405 و امکانات و قیافه بهتری دارد

    پاسخ
  17. کامران
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اغا یه کلام بگم هم ۲۰۶ داشتم هم ۴۰۵ اگه پول خرجشون رو دارید بسم الله ماشینای خوبی هستن ولی پرخرج.قدرت و شتاب۴۰۵ عالیه….هروقت پیش مکانیکی میرفتم واسه تعمیر ماشینم.یا سمند ..پژو میدیدم واسه تعمیر یا ۴۰۵.۲۰۶.یا پارس
    مدل های قدیمیشون اصلا راضی نبودم ولی تیوفایوش TU5 عالیه…مدل قدیمیشون واشر میزنه یا موتورش ترک میندازه
    این چندساله تیبا وارد بازار شده ندیدم واسه تعمیر بیارن حتی خود مکانیکها خیلی تعریف از تیبا یا ساینا میکنن…چندتا مشکل جزئی داره که تو بیشتر ماشینای ایرانی هستش.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.