اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و Z4 جدید
اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و Z4 جدید

اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و Z4 جدید

در زمانه‌ای که بیشتر خودروها به استفاده از قوای محرکه‌ی هیبریدی یا الکتریکی روی می‌آورند، ب‌ام‌و Z4 با روش سنتی خود روح تازه‌ای در این بازار می‌دمد.


Z4 جدید خودرویی پیشرانه جلو و دیفرانسیل عقب بوده و با پیشرانه‌ی بنزینی متفاوت و با سه تریم متنوع در دسترس است. هدف این خودرو جذب رانندگانی است که به هیجان رانندگی اهمیت زیادی می‌دهند. مهندسان ب‌ام‌و تلاش زیادی برای ایجاد تفاوت بین نسل قبلی و جدید Z4 انجام داده‌اند.


نسل قبلی این خودرو برای رانندگی در بعدازظهرهای جمعه مناسب بوده است، زمانی که خورشید در آسمان بوده و افراد زیادی در جاده حضور نداشته‌اند؛ اما باواریایی ها حالا با یک خودروی اسپورت همه‌فن‌حریف بازگشته‌اند.


این خودروی جدید خودرویی است که مناسب صبح‌های جمعه بوده، زمانی که هیچ‌کسی از خواب بیدار نشده است!


چرا تمرکز زیادی روی جذابیت رانندگی خودرو صورت گرفته است؟ یک دلیل وجود دارد: موفقیت ادامه‌دار پورشه باکستر. ب‌ام‌و از سال 2002 تاکنون شاهد افت فروش حدود 30 درصدی Z4 بوده و بسیاری از خریداران به سمت باکستر رفته‌اند. بسیاری از افراد باکستر را اسپورت ترین رودستر دونفره‌ی این کلاس می‌دانند.


به همین خاطر وزن نسل جدید Z4 حدود 50 کیلوگرم کاهش یافته است. یکی از دلایل کاهش وزن خودرو استفاده از سقف جدیدی است که در 10 ثانیه باز شده و همچنین سبک‌تر است. محفظه بار نیز 70 لیتر جادارتر شده و باز و بسته شدن سقف تأثیری روی گنجایش آن ندارد زیرا فضای یکسانی ارائه می‌کند.


اما این دقت دینامیکی اضافه است که باعث می‌شود Z4 جدید از نسل پیشین خود متمایز شود. از همان زمانی که کلید استارت را می‌چرخانید این موضوع خود را به ویژه در مدل پایه‌ی sDrive20i اسپورت نشان می‌دهد.


پیشرانه‌ی 2 لیتری توربوی این خودرو شاید پرفورمنس برادر قوی‌تر یعنی M40i M پرفورمنس را نداشته باشد اما قدرت 194 اسب بخاری و گشتاور 320 نیوتون متری آن باعث ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 6.6 ثانیه‌ای می‌شود. سواری خودرو به‌طور سورپرایز کننده‌ای رضایت‌بخش و تیز بوده و پاسخ قابل‌توجه پدال گاز و شتاب گیری عالی را شاهد هستیم. فرمان این نسخه از Z4 لذت‌بخش‌تر از مدل قوی‌تر 6 سیلندر است و ما معتقدیم شاسی نیز عملکرد تیزتری دارد. این خودرو همچنین آلایندگی کمتری در مقایسه با مدل M40i دارد که خب طبیعی است.


این خودرو در خط مستقیم پرفورمنس خوبی داشته و در زمان عبور از پیچ‌ها و ترمز گیری نیز عملکرد برجسته‌ی خود را نشان می‌دهد. Z4 در مقایسه با نسل پیشین رشد کرده و به خصوص از نظر کابین بسیار رضایت‌بخش‌تر می‌باشد. تمامی مدل‌ها دارای صفحه لمسی 10.25 اینچی و پشت آمپرهای تمام دیجیتال و جدیدترین نرم‌افزار ارتباطی ب‌ام‌و می‌باشند.


این سیستم به‌صورت خودکار عادات راننده را یاد می‌گیرد تا پاسخ شایسته‌ای به دستورات او بدهد. پس از چند روز Z4 جدید شما خواهد فهمید که چه نوع موزیکی را دوست دارید، چه مسیری را طی می‌کنید و حتی چه دمایی را ترجیح می‌دهید. این خودرو به پارک فعال و طیف کاملی از سیستم‌های ایمنی فعال مشابه سری 5 و هدآپ دیسپلی مجهز است.


قیمت مدل sDrive20i اسپورت در بریتانیا از 36990 پوند آغاز می‌شود و به 40690 پوند برای مدل قوی‌تر 30i اسپورت 255 اسب بخاری می‌رسد. مدل M40i M پرفورمنس نیز 49050 پوند قیمت دارد. دو نسخه‌ی چهار سیلندر اولی با رینگ و لاستیک‌های 18 اینچی عرضه می‌شوند درحالی‌که رینگ‌های 19 اینچی هم با پرداخت مبلغ بیشتر قابل انتخاب هستند.


ارزان‌ترین مدل Z4 جدید خودرویی مجهز بوده و از طراحی زیبایی برخوردار است. این خودرو در مقایسه با نسل قبل هم جادارتر شده است. مهم‌تر اینکه سواری خودرو هیجان‌انگیزتر بوده و حتی باوجود پیشرانه‌ی ضعیف‌تر 2 لیتری نیز این خصلت مشاهده می‌شود. انتظار می‌رود این مدل پرفروش‌ترین نسخه‌ی Z4 جدید باشد و 60 درصد فروش این رودستر آلمانی را به خود اختصاص دهد.


ارزان‌ترین و کم‌توان‌ترین نسخه‌ی Z4 جدید درعین‌حال رضایت‌بخش‌ترین سواری را دارد. این خودرو 130 کیلوگرم سبک‌تر از نسخه‌ی گران‌تر M40i بوده و هندلینگ و فرمان پذیری آن لذت‌بخش‌تر از برادر بزرگ می‌باشد. همچنین این خودرو آلایندگی کمتری داشته و تجهیزات زیادی هم دارد. اگرچه از نظر دقت رانندگی خالص ب‌ام‌و Z4 به‌پای پورشه 718 باکستر نمی‌رسد اما نسخه‌ی پایه‌ی این رودستر باواریایی چیزهای زیادی داشته و بسیار بهتر از نسل پیشین خود عمل می‌کند.

مشخصات ب‌ام‌و Z4 sDrive20i اسپورت

  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: 194 اسب بخار/320 نیوتون متر
  • گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6.6 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 240 کیلومتر در ساعت
  • موعد عرضه: هم اکنون

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

17 دیدگاه

  1. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1980 دیدگاه) ,

    نسل اولش ، یه چیز دیگست .

    هنوز نگاهش میکنم ، لذت میبرم .

    پاسخ
  2. حسین وی
    سوابق: (381 دیدگاه) ,

    نمایه عقب این خودرو فوق العاده گیراست
    ما چون به این چراغ جلوی این بی ام و هنوز عادت نداریم فک میکنیم جذاب نیست ( البته قطعا هم جذابیت m4 رو نداره ولی زیبایی خودش رو داره)
    پورشه همیشه تو این سگمنت یه قدم جلو تر بوده
    ولی من همیشه انتخابم بی ام و هست

    پاسخ
  3. Abbas
    سوابق: (429 دیدگاه) ,

    یکی از محدود ماشینایی بود که قصد خریدشو در آینده داشتم(البته اگه اول به اون هدفی که دارم برسم😑)ولی با این اوضاع نابسامان مملکت دیگه به هیچ وجه نمیشه،یبار نسل قبلیش رنگ قرمزشو از نزدیک دیدم تا ده شب بعدش خوابشو میدیدم،هعی روزگار

    پاسخ
    1. Abbas
      سوابق: (429 دیدگاه) ,

      جالبه برام این دیسلایکا برا چین؟ینی میشه خریدش؟ینی دارنش؟یا دوسش ندارن؟عجیبه

      پاسخ
  4. محمد
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    اگه قیمت بازار همون قیمت ۳ سال پیش بود
    الان با یدونه وام یکیش رو خریده بودم(نسخه ۲۰۱۴)….
    ای…ای…ای… تف تو این مملکت نابود کننده آرزوها
    -کلی سال جون میکنی به جایی برسی، بعد که به نزدیکاش میرسی ، کلا کشور زیر و رو میشه!!!!

    پاسخ
    1. سورنا
      سوابق: (458 دیدگاه) ,

      گور بابای آرزو
      عوضش ما امنیت داریم و میریم بهشت
      بهشتو میخوای ول کنی زد فور سوار شی ؟

      ههعی دنیا …

      پاسخ
  5. овsкиكMас
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    به نظر منکه طراحیش نسبت به نسل قبل خیلی بهتر شد چه داخل چه خارجش،نسل قبلش هم شیک بود ولی این عالیه

    پاسخ
  6. احسان
    سوابق: (311 دیدگاه) ,

    خدایی خیلی زشت طراحی کرده جلوشو. بی ام دابلیو جدیدا زشت طراحی میکنه. علتشم اینه که انقدر مدلهاش زیاده که دیگه نمیدونه چجوری طراحی کنه که شبیهه قبلیا نباشه. نتیجشم میشه ایشون.

    پاسخ
    1. net
      سوابق: (996 دیدگاه) ,

      احسان عقب و چراغ عقب که شبیه بی ام و سری ۸ روباز کابریولت هست قشنگه ولی چراغ جلو و جلوپنجره مشکی جالب نیست

      پاسخ
  7. net
    سوابق: (996 دیدگاه) ,

    عیبهای طراحی z4 جدید ۱.چراغ جلو زشت و تو ذوق میزنه اگر چراغ جلو مثل چراغ جلو x7 و سری ۸ و سری ۷ فیست لیفت باریک بود زیباتر میشد۲. اگر جلو پنجره مشکی نبود و مثل جلو پنجره زیبا و کو چک سری ۸ نقره ای بود قشنگتر میشد ۳ .ال سی دی ذوذنقه ای روی داشبورد که مثل ال سی دی روی داشبورد ماشینهای دیگر بی ام و سمت چپ و راست حاشیه زیاد داره و ضخامتش کلفت هست زشته۴.اگر سقف فلزی تاشونده مثل z4 سری قبل داشت قشنگتر بود سقف پارچه ای جالب نیست
    در حال حاضر زیباترین ماشین روباز جهان بی ام و سری ۸ کابریولت مدل ۱۹ ۲۰ هست

    پاسخ
  8. یاس ی
    سوابق: (708 دیدگاه) ,

    طراحی پشت ماشین زیباست، فقط چراغهای جلو نسبت به مدلی مثل z 4 ساده طراحی شده. همین که 🙁 z4 شما بعد از چند روز خواهد فهمید شما چه نوع موسیقی گوش میکنید و برای اتاق چه دمایی را ترجیح میدهید) خودش از حد وحدود درک ما فراتر هستش.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.