معرفی کامیون هیدروژنی جدید تویوتا

تویوتا یکی از معدود خودروسازانی است که روی تکنولوژی سلول سوختی سرمایه‌گذاری کرده و با رونمایی از پروژه پورتال 2.0 تعهد خود به این موضوع را برجسته‌تر کرده است.


این پروژه که به عنوان قدمی فوق‌العاده در مسیر حرکت به سوی آینده‌ای بدون آلایندگی توصیف شده یک کامیون کلاس 8 هیدروژنی می‌باشد که بر پایه موفقیت‌های پروژه پورتال اولیه معرفی شده در سال پیش بنا شده است.


در پروژه پورتال 2.0 قطعات زیادی از تویوتا میرای استفاده شده است. این کامیون یکی از اولین تراک های سنگین بدون آلایندگی است که توسط یک OEM ساخته می‌شود. محدوده حرکتی این کامیون بیش از 482 کیلومتر است که 161 کیلومتر بیشتر از بُرد کامیون اولیه بوده است. این محدوده حرکتی بیشتر بدون تأثیر منفی روی پرفورمنس حاصل شده بنابراین پروژه پورتال 2.0 دارای قدرت بالاتر از 670 اسب بخار و گشتاور 1794 نیوتون متری می‌باشد.


جدای از شعاع حرکت بهبود یافته، کامیون جدید تویوتا منعطف‌تر از قبل بوده زیرا به کابین خوابی مجهز شده که هم‌اکنون مناسب طی مسافت‌های طولانی‌تر می‌باشد. تویوتا همچنین می‌گوید ترکیب باک سوخت منحصربه‌فردی وجود دارد که باعث افزایش هرچه بیشتر فضای کابین بدون افزایش فاصله بین محوری شده است.


به لطف این تغییرات، تویوتا می‌گوید پروژه پورتال 2.0 ارزش تجاری بیشتری در مقایسه با پروژه اولی دارد. اگرچه برنامه‌های تولیدی این کامیون اعلام نشده اما خودروساز ژاپنی با گفتن اینکه بیش از 16 هزار کامیون تنها در بندرهای لس‌آنجلس کار می‌کنند نیاز به کامیون‌های بدون آلایندگی را برجسته‌تر کرده است. انتظار می‌رود تا سال 2020 این میزان به 32 هزار کامیون افزایش یابد.


معرفی پروژه پورتال 2.0 اندکی پس از انتشار خبری درباره قصد تویوتا برای تولید خودروهای سلول سوختی ارزان‌تر صورت گرفته است. گفته می‌شود نسل بعدی تویوتا میرای در اوایل سال 2020 عرضه خواهد شد و احتمالاً سیستم سلول سوختی قوی‌تر و جمع و جورتری خواهد داشت.


چیز زیادی درباره نسل بعدی میرای نمی‌دانیم اما این خودرو می‌تواند بُردی بین 700 تا 750 کیلومتر داشته باشد. این محدوده حرکتی تا سال 2025 می‌تواند به 1000 کیلومتر برسد.


تویوتا ظاهراً برنامه‌هایی هم برای تولید دیگر خودروهای سلول سوختی از جمله تراک ها و شاسی بلندها دارد. انتظار می‌رود این خودروها حدود سال 2025 عرضه شوند و البته نسخه‌های تجاری سلول سوختی هم تولید شود.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

11 دیدگاه

  1. VIPER
    سوابق: (1847 دیدگاه) ,

    این کامیون برند کنوورث هست و مدل t680
    فک کنم این پروژه با همکاری کمپانی پاکار شکل گرفته

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1306 دیدگاه) ,

      چقدر کامیونهای با دماغه این شکلی دوست داشتنیه

      پاسخ
  2. Mohamad
    سوابق: (767 دیدگاه) ,

    تویوتا بصورت موازی میخواد سرمایه‌گذاری روی سوخت هیدروژنی و الکتریکی رو پیش ببره.
    چنین کاری هزینه هنگفتی میطلبه واقعا
    یعنی میشه آینده ای با کامیون های هیدروژنی و سواری های الکتریکی با برد بسیار زیاد متصور شد؟

    پاسخ
    1. VIPER
      سوابق: (1847 دیدگاه) ,

      یه موقع میرسه
      که نیروگاهها فقط سوخت فسیلی مصرف میکنن
      احتمالا نوه های ما این دگرگونی رو تجربه میکنن

      پاسخ
      1. محمد
        سوابق: (5 دیدگاه) ,

        دوست عزیز بعید میدونم
        شما احتمالا تا ۱۰ – ۱۵ سال دیگه در قید حیات باشید
        که انشاله خدا عمر با عزت بهتون عطا کنه، خودتون هم میتونید نظاره‌گر باشید
        شما ۱۰ سال پیش تصور موبایل و … رو میکردی؟؟؟

        پاسخ
        1. VIPER
          سوابق: (1847 دیدگاه) ,

          من بیست پنج سالمه
          دگرگونی هم که گفتم واسه ۵۰ سال آینده‌ س و پیش بینیش کاملا واضحه

  3. رضا
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    تویوتا آینده نگرترین شرکت خودروسازی دنیا با اختلاف هست، اگر به تاریخ مراجعه کنیم تکنولوژی هیبریدی هم توسط تویوتا ساخته شد اگر اشتباه نکنم سی سال قبل

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (706 دیدگاه) ,

      بله وست عزیز،تویوتا را به نوعی می توان از اساتید طراز اول خودروسازی در دنیا دانست.شیوه مدیریتی تویوتا سال هاست که در کمپانی های متعدد دنیا به کار بسته می شود حتی در میان خودروسازان مشهور ژرمنی.

      پاسخ
  4. محسن
    سوابق: (251 دیدگاه) ,

    به نظر من که داره کار بیهوده میکنه، هیدروژن نیاز به پمپ جداگانه داره بعد بحث انتقال و نگه داریش مشکل داره؛ کلا به دردسرش نمی ارزه تا وقتی که امکان ساخت مدل برقی هست. خودرو های گاز سوز هم برای رفع مشکل الودگی هوا و برای کشوری مثل ایران که همه جا خط لوله گاز طبیعی داره مناسبه و به همون دلایل قابل استفاده در سطح جهانی نیست.

    پاسخ
  5. حمیدرضا
    سوابق: (2323 دیدگاه) ,

    کم کم همه خودروسازها میره به سمت خودروهای هیدروژنی الان هوندا و هیوندای و تویوتا و جنرال موتورز سالهای دیگه هم باقی خودروسازها بعدم اگر همه به این سمت برن همه خودرهای برقی بیشتر میشه هم اینکه دیگه اثری از پمپ بنزین نخواهد بود بعد ما می مونیم و بنزینامون
    دیروز یه خبری شنیدم که عربستان داره نیروگاه برق 1000 مگاواتی خورشیدی در صحرای نزدیک عراق میسازه و تا دو سال دیگه ازش بهره برداری میشه یکم دیگه بمونیم از خاورمیانه هم عقب میفتیم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.