نبرد قوی‌ترین ساخته‌های آمریکا، کوروت ZR1، کامارو ZL1 و چلنجر دیمن

2245 اسب بخار در صحرای کالیفرنیا گرد هم جمع شده‌اند تا لاستیک‌ها را نابود کنند!

آمریکایی‌های از دیرباز به ساخت خودروهای قدرتمند با قیمت مناسب مشهور بوده‌اند. خودروهایی که لذت قدرت و سرعت زیاد و همین‌طور دود کردن لاستیک‌ها را در اختیار قشر متوسط جامعه قرار می‌دهند. حال در این نبرد جذاب سه نمونه از جدیدترین و قوی‌ترین ماسل کارها و سوپرکارهای آمریکایی یعنی شورلت کامارو ZL1 1LE، شورلت کوروت ZR1 و دوج چلنجر دیمن رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ اما چرا این سه خودرو؟ جواب ساده است، این‌ها سه ماشین پرفورمنس آمریکایی هستند که طی یک سال گذشته بیش از همه ما را تحت تأثیر قرار داده‌اند. هریک از این سه خودرو کلمهٔ پرفورمنس را کاملاً متفاوت توصیف می‌کنند و هرکدام با روشی که سوخت را به هیجان تبدیل می‌کند، هوش از سر انسان می‌برند.

هرچند این ماشین‌ها همچنان به سنت‌های خود پایبند مانده‌اند اما بااین‌حال در آن‌ها تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای به سبک گوگل و اپل وجود دارد پس هرگز نباید آن‌ها را دست‌کم گرفت. این سه خودرو روی هم 2245 اسب بخار قدرت دارند اما می‌توان هر سهٔ آن‌ها را با قیمتی کمتر از 300 هزار دلار خریداری کرد یعنی قیمت یک مک‌لارن 720S. در اولین تجربهٔ رانندگی با این خودروها مشخص شد دیمن در شرایط مناسب می‌تواند مسافت یک‌چهارم مایل را زیر 10 ثانیه طی کرده و در طول انجام این کار چرخ‌های جلوی خود را از زمین بلند کند. ZR1 هیجان سواری تمام آمریکایی را ارائه می‌کند که از همه لحاظ بی‌نظیر است و کامارو ZL1 1LE هم تجربهٔ پیستی را ارائه می‌کند که می‌تواند پورشه 911 GT3 RS را شرمنده کند.

رقابت را با قوی‌ترین عضو گروه یعنی دوج چلنجر دیمن آغاز می‌کنیم. این گردن‌کلفت جاده‌ای مثل کت‌وشلوار در صنعت خودروسازی است یعنی زمان، اقتصاد و مُدها نمی‌توانند آن‌را از بین ببرند. این خودرو بر اساس پلت‌فرم شریک سابق کرایسلر یعنی دایملر ساخته شده که در مرسدس بنز E کلاس استفاده می‌شد. هرچند دایملر این پلت‌فرم را کنار گذاشته است اما کرایسلر همچنان از آن استفاده می‌کند و امروزه چلنجر را در انواع متنوعی که از نسخهٔ پایهٔ V6 ارزان‌قیمت آغاز می‌شود به بازار عرضه می‌کند. در دیمن اما باید باک را با بنزین اکتان 100 پُر کرد، چند دکمه روی داشبورد را فشار داد و به بهشت جذاب ماسل کارها وارد شد یعنی جایی که در آن توانایی پیچیدن در درجهٔ دوم اهمیت قرار دارد و همه‌چیز در هرچه سریع‌تر طی کردن 400 متر خلاصه می‌شود.

اما انجام این کار با دیمن چندان ساده نیست زیرا هرکسی می‌تواند تایرهای پهن درگ را بچرخاندن و ابری از دود ایجاد کند اما برای اینکه خودرو به شکل صحیح حرکت را آغاز کند به مهارت‌های واقعی نیاز است. دیمن به کسانی که فکر می‌کنند در مسابقهٔ درگ باید به‌سادگی خودرو را با ترمز نگه داشت و هنگامی‌که چراغ‌ها سبز می‌شوند پدال گاز را فشار داد، شیوهٔ درست و حرفه‌ای را یاد می‌دهد. برای انجام این کار باید خودرو را در حالت درگ قرار داد تا به حالت 840 اسب بخار دست پیدا کرد. در این حالت، برای کمک به انتقال وزن، کمک‌فنرهای جلو نرم‌تر می‌شوند اما از عقب تغییری نمی‌کند.

برای اینکه دیمن در پیست درگ بهترین عملکرد را داشته باشد، برای جلوی آن تایرهای باریکی در نظر گرفته شده که حدود 14 کیلوگرم از وزن محور جلو را کم می‌کند. پس از انجام همهٔ این اقدامات، سرانجام هیولای دوج برای شروع درگ آماده می‌شود. به‌محض فشردن پدال گاز، دیمن شلیک می‌شود و سریع‌تر از هر خودروی بنزینی دیگری روی کرهٔ زمین به سمت جلو حرکت می‌کند درحالی‌که چرخ‌های جلو دقیقاً بالاتر از سطح مسیر قرار می‌گیرند و هرگز حس نمی‌شود خودرو نزدیک به 2 تن وزن دارد. البته راننده باید قدرت واکنش یک نینجا را داشته باشد تا بتواند به شکل صحیح ترمز را رها کرده و پدال گاز را فشار دهد.

بنابراین در دیمن باید این کار را تمرین کرد تا به‌مرور در آن بهتر شد و همین امر باعث می‌شود رانندگی با آن لذت‌بخش‌تر و رضایت‌بخش‌تر شود زیرا هرچقدر راننده بهتر حرکت را آغاز کند، دیمن با سریع‌تر طی کردن مسیر به او جایزه داده و او را تشویق می‌کند بازهم تمرین کند. از سوی دیگر، هرروز می‌توان با این خودرو رانندگی کرد بدون اینکه هرگز احساس شود عملکرد بر راحتی یا کارایی آن تأثیر گذاشته باشد. صندلی‌های دیمن، بسیار بزرگ بوده و به گرم‌کن و سردکن مجهز هستند، در کابین آن یک سیستم صوتی با 14 بلندگو وجود دارد و صندوق بار آن نیز فضای کافی برای حمل چمدان‌هایی برای سفرهای بین‌قاره‌ای دارد. ولی همهٔ این‌ها برای اینکه چلنجر دیمن پیروز این نبرد شود کافی نیست زیرا هرچند این خودروی درگ خوبی است و برای رانندگی‌های روزانه هم مناسب است اما در پیست‌ها حرفی برای گفتن ندارد.

این سه خودرو در صحرای بسیار داغ کالیفرنیا با دمای 46 درجهٔ سانتی‌گراد مورد آزمایش قرار گرفتند که شرایط معمولی برای هیچ خودرویی نیست ولی در این رقابت هیچ‌کدام از آن‌ها با مشکلی مواجه نشدند که بسیار چشمگیر بود. هنگامی‌که دمای هوا بیش از 32 درجهٔ سانتی‌گراد باشد، معمولاً کوروت Z06 در پیست دچار مشکل می‌شود اما شورلت انتقادات را شنیده و از این ایراد درس گرفته است؛ بنابراین زیر کاپوت فیبر کربنی نسخهٔ ZR1 پیشرانهٔ جدیدی بنام LT5 با انژکتورهای دوگانه را قرار داده که بسیار قدرتمند، رام و کارآمد بوده و بهترین‌های اروپایی‌ها را خجالت‌زده می‌کند. این ZR1 که آخرین کوروت موتور جلو محسوب می‌شود، به معنای واقعی کلمه نهایت توانایی‌های یک کوروت سنتی را به نمایش گذاشته است.

ZR1 با 755 اسب بخار قدرت و 1660 کیلوگرم وزن، بیشتر از ظرفیت و توانایی شاسی نیرو دارد. حداقل این چیزی است که در ابتدای رانندگی با آن احساس می‌شود زیرا حتی با وجود سیستم مدیریت عملکرد کشش فوق هوشمند، هنوز هم این حس به راننده دست می‌دهد که همواره باید خودرو را در مسیر نگه دارد؛ اما هنگامی‌که به ZR1 عادت کنید، که کمتر از یک دور پیست طول می‌کشد، می‌توان آن‌را با سرعت‌هایی به حرکت درآورد که ممکن است در ابتدا هرگز تصور نمی‌شد. شاهد این موضوع زمان تیم توسعهٔ شورلت در پیست VIR است که رکورد فورد GT را با بیش از یک ثانیه اختلاف شکستند.

برای اینکه به‌طور کامل ZR1 را بررسی کرده و به چالش بکشیم، آن‌را به «دای یوشیهارا» سپردیم یعنی یکی از برترین راننده‌های دنیا که به شکلی میکروسکپی نسبت به تنظیم خودروها حساس است. هرچند او به خاطر قدرت عظیم و توانایی ترمز فوق‌العادهٔ کوروت تحت تأثیر قرار گرفت اما صد درصد از سیستم‌های شاسی خودرو که هنگام پیچیدن مداخله می‌کنند راضی نبود؛ بنابراین در پایان به این نتیجه رسیدیم که ZR1 به‌خوبی می‌تواند وظایف یک خودروی روزانه را انجام دهد و درعین‌حال کاملاً احساس می‌شود که این نهایت ارتقایی است که پلت‌فرم C7 می‌تواند تجربه کند ولی از کوروت C8 موتور وسط که به‌تازگی معرفی شده هم استقبال می‌کنیم.

شاید به نظر برسد کوروت ZR1 با آن سطح عملکرد کافی باشد تا کامارو ZL1 1LE به چشم نیاید. البته این فکر طبق اعداد روی کاغذ درست است زیرا ZR1 سریع‌تر است، در مسافت کوتاه‌تری متوقف می‌شود، حداکثر سرعت بیشتری دارد، سبک‌تر است و… اما چیزی که اعداد نشان نمی‌دهند این است که راننده پشت فرمان چه احساسی دارد، ضربان قلب او چند است، میزان آدرنالین خون او چقدر است. با این اوصاف خیلی سریع مشخص شد که کاماروی قرمزرنگ در حال تبدیل شدن به خودروی موردعلاقهٔ ما است. این احساس در همان چرخش‌های اول خود را نشان داد زیرا ZL1 1LE ماسل کاری به سبک خودروهای مسابقه‌ای با لاستیک‌های گودیر ویژه، گیربکس شش سرعتهٔ دستی و صندلی‌های مسابقه‌ای است که به‌خوبی بدن را در آغوش می‌گیرند.

ولی مزیت‌های کامارو به همین‌جا ختم نمی‌شود و در ادامه بیشتر و بیشتر نظر ما را به خود جلب کرد زیرا در این ماشین خبری از ترمزهای فیبر کربنی بزرگ و کمک‌فنرهای فعال کوروت نیست و صرفاً کمک‌فنرهای DSSV برای آن در نظر گرفته شده که بسیار ساده می‌توان آن‌ها را برای جاده یا پیست تنظیم کرد. در حالت پیست به‌محض اینکه لاستیک‌ها به دمای مناسب می‌رسند، این خودرو بزرگ روی پیست شروع به رقصیدن می‌کند. ZL1 به‌سرعت به دستورات راننده پاسخ می‌دهد که این موجب ایجاد اعتمادبه‌نفس و افزایش سرعت می‌شود و راننده را خوشحال‌تر می‌کند. به همین دلیل بعد از پیمودن پیست با ZL1 1LE راننده بهتر است نگاهی به لپ تایم خود داشته باشد تا مطمئن شود سریع‌تر از آنچه فکر می‌کرده رفته است!

پیشرانهٔ Z06 که در کوروت مشکل داغ شدن داشت در ZL1 کاملاً خوب است زیرا در اینجا فضای بیشتری برای خنک کردن آن وجود دارد؛ بنابراین این راننده است که تصمیم می‌گیرد کی متوقف شود نه خودرو و این دقیقاً همان چیزی است که باید باشد؛ اما متأسفانه کامارو ZL1 1LE به خاطر داشتن باله‌های فیبر کربنی و قطعات دیگری مثل این، به دلیل قوانین محافظت از عابرین پیاده نمی‌تواند به بریتانیا وارد شود اما مطمئناً افرادی می‌توانند راهی برای دستیابی به آن در این سوی اقیانوس اطلس پیدا کنند.

اما نتیجهٔ نهایی این رقابت سخت و جذاب چیست؟ همان‌طور که اشاره شد، چلنجر دیمن در جایگاه آخر قرار می‌گیرد و رقابت برای پیروزی بین دو شورلت است. درواقع نیز این رقابت بین کوروت و کامارو برگزار شده است زیرا مدت‌ها است که تمام نمونه‌های دیمن کاملاً به فروش رسیده و بنابراین به تالار مشاهیر پیوسته است. البته در حال حاضر می‌توان بجای دیمن یک هلکت ردآی خریداری کرد پیشرانهٔ پرقدرتی دارد اما از قطعات ویژهٔ درگ بی‌بهره بوده و کاملاً با دیمن یکسان نیست. در مورد شورلت‌ها اما هرچند هردو از یک برند هستند اما تفاوت‌های زیادی باهم دارند. کوروت سبک‌تر و سریع‌تر اما مصنوعی‌تر است ولی کامارو 1LE ماسل کاری است که همان قدری برای پیست توسعه یافته که دیمن برای درگ ساخته شده است. کامارو احساس بهتر، ساده‌تر و قابل‌پیش‌بینی‌تری دارد. ممکن است در کوروت سریع‌تر حرکت کنید اما در کامارو لذت و تفریح بیشتری خواهید داشت. پس با یک ضربهٔ نهایی، این کامارو ZL1 1LE است که پیروز این نبرد دشوار می‌شود.

 

  • رتبهٔ اول: شورلت کامارو ZL1 1LE
  • رتبهٔ دوم: شورلت کوروت ZR1
  • رتبهٔ سوم: دوج چلنجر دیمن

 

مشخصات فنی

شورلت کامارو ZL1 1LE

شورلت کوروت ZR1

دوج چلنجر دیمن

پیشرانه 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت 650 اسب بخار 755 اسب بخار 840 اسب بخار
گشتاور 880 نیوتن متر 970 نیوتن متر 1045 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب عقب
شتاب صفر تا 96 3.6 ثانیه 3.0 ثانیه 2.3 ثانیه
مسافت 400 متر 11.7 ثانیه 10.8 ثانیه 9.6 ثانیه
حداکثر سرعت 305 کیلومتر بر ساعت 340 کیلومتر بر ساعت 340 کیلومتر بر ساعت
توقف 96 تا صفر 27.7 متر 26.8 متر 31.7 متر
مصرف سوخت 14.7 لیتر ترکیبی 15.7 لیتر ترکیبی 14.7 لیتر ترکیبی
طول 4,883 میلی‌متر 4,567 میلی‌متر 5,016 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,811 میلی‌متر 2,710 میلی‌متر 2,951 میلی‌متر
وزن 1740 کیلوگرم 1660 کیلوگرم 1940 کیلوگرم
توزیع وزن 55 به 45 جلو و عقب 51 به 49 جلو و عقب 57 به 43 جلو و عقب
قیمت 71,295 دلار 119,995 دلار 84,690 دلار

 

منبع: TopGear

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

33 دیدگاه

  1. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1980 دیدگاه) ,

    شورولت برلی کوروت خودش رقیبی از خودش ساخته ، کامارو بعد از این همه سال از رونمائیش ، هنوز بهترینِ ،.
    اما دوج چلنجر دیمن یک دنیای دیگریست ، دیمن یک خودرو آمریکایی معرکست که هروز به ارزشش اضافه میشه .

    پاسخ
    1. AMIR / ARMI
      سوابق: (370 دیدگاه) ,

      محصولات کرایسلر همیشه آمریکایی تر از
      محصولات فورد و جی ام بودن
      ولی کرایسلر باید یه فکری برای وایپر بکنه
      جای خالیش از همیشه بیشتر حس میشه
      رقیب کوروت انجین وسط باید ساخته شه
      کرایسلر باید به نیاز طرفدار هاش و خریدار هاش جواب بده

      پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (1407 دیدگاه) ,

      من همیشه کامارو رو دوست داشتم
      مخصوصا نسل فعلی رو به دو ضلع دیگه مثلث ۳ گانه ماسل کارهای آمریکایی ترجیح میدم
      اما کامارو در رقابت با ۲ رقیب دیگه، آمار فروش کمتری داره
      .
      گرچه هر ۳ پرقدرتن و بنظرم این کلاس بهترین کلاس خودرویی دنیاست واسه هر عشق خودرو
      پر قدرت
      با ابهت
      خشن
      دلنشین
      و البته به قیمت

      پاسخ
    3. M
      سوابق: (2197 دیدگاه) ,

      خداوکیلی قصدم دعوا راه انداختن نیست ولی یه دلیل (به جز عشق و علاقه به آمریکایی ها ) به من بدید که چرانبایدیکی ازچهارگانه هوراکان پرفورمانته 720 و 911GT2RSو 488 پیستا رو به جای هر سه تای اینا انتخاب کنیم
      اگه بحث هیجانه که این عزیزان حرفی برای گفتن جلوی V10 تنفس طبیعی لامبو ندارن
      اگه بحث خط مستقیم و درگه که 720 یه نابودگر تمام عیاره
      اگه بحث پیسته که 911 رکورد هرچی پیسته کنترات ورداشته واس خودش
      اگه بحث پرستیژ و کلا مجموع همه ویژگی های بالاس که 488 حرفی نمیذاره !

      پاسخ
      1. امیر
        سوابق: (1531 دیدگاه) ,

        اول اینکه دیمن رکورداش برای همه ثابت شدس و هیچ انکاری درش وارد نیست و به طور رسمی ثبت شده
        دوم اینکه این مواردی ک فرمودید اصلا قابل قیاس نیستن با ماسل کارهای امریکایی
        کلا فلسفشون فرق میکنه
        شاید از دید طرفداران اروپایی مسخره باشه ولی خیلی لذت بخشه ک حجم عظیمی از گشتاور زیر پات باشه و توی هر سرعتی بتونی لاستیک دود کنی و ماشینو‌ به رقص وادار کنی و بعید میدونم با هیچ یک از این محصولاتی ک فرمودید،بشه این کارو‌کرد
        در خوب بودنشون هیچ‌شکی نیست
        خودم عاشق نعره لامبو هستم و قطعا کسی نمیتونه عاشق ۹۱۱ نباشه!!
        بازم میگم فلسفشون کلا فرق میکنه و اختلاف قیمتشون هم این قضیه رو‌اثبات میکنه
        یه گروه تیز و اسپرت و با کلاس
        گروه دیگه گردن کلفت و لات و هیولا در عین حال لذت بچه فقرا!!
        ماسل کارهای امریکایی مثل دیمن و کلا چلنجر با قیمتی ارزان حجم زیادی از قدرت رو‌بهت میده ک اونم دلایل خاص خودشو داره ک اگه بخوام بگم طولانی میشه
        با این حال نظر شما و امثال شما دوست عزیز بسیار محترم

        پاسخ
        1. Amir Machine
          سوابق: (612 دیدگاه) ,

          چون با پول یکی از اون سوپرکارهای اروپایی میشه هر سه ماشین این مطلب رو باهم خرید و از یکیش برای درگ استفاده کرد، با یکیش تو پیست آتیش به پا کرد و از یکی دیگه هم بعنوان ماشین روزانه استفاده کرد

        2. M
          سوابق: (2197 دیدگاه) ,

          امیر جان شما عجیب ترین امریکایی باز سایتی مگه میشه انقدر منطقی جواب از یه امریکایی باز بشنوی ؟ کار به درست و غلطش ندارم منطقی بود
          جناب امیر ماشین در جواب شما هم باید بگم که مثه این که نظ منو متوجه ندشین منم دقیقا گفتم چرا نباید به جای هر سه تای اینا یکی از اونارو بگیری ؟ که همه ویژگی هارو یه جا به بده علاوه بر اون بشدت لوکس تر هم باشه!

        3. Amir Machine
          سوابق: (612 دیدگاه) ,

          دوست عزیز شما خودت داری جواب خودت رو میدی!
          میگی چرا باید به جای سه تا ماشین یه ماشین خرید!
          موضوع دقیقاً همینجا است، قیمت!
          یعنی شما باید پول این سه تا ماشین رو بدی تا بتونی یه سوپرکار اروپایی بخری درحالیکه میتونی با کاماروی 70 هزار دلاری تو پیست لذت و عملکردی نزدیک به 911 GT3 RS با قیمت 190 هزار دلاری رو داشته باشی
          میتونی با کوروت 120 هزار دلاری تو پیست‌ها لپ تایمی نزدیک به 911 GT2 RS با قیمت 300 هزار دلاری رو ثبت کنی
          میتونی با دیمن 85 هزار دلاری تو درگ شونه‌به‌شونۀ 720S با قیمت 290 هزار دلاری پیش بری
          البته قیمت مهم‌ترین دلیله نه تنها دلیل، کلاً ماسل کارهای آمریکایی لذت و هیجان خاصی دارند که شاید تو هیچکدوم از سوپرکارهای اروپایی پیدا نشه
          دود کردن لاستیک، گشتاور فوق‌العاده، سوت سوپرشارژر، همه‌وهمه ماسل‌های آمریکایی رو به ماشین‌های منحصربفرد و جذابی تبدیل کرده تا جایی که نگارندۀ این مطلب که بریتانیاییه افسوس میخوره که چرا کامارو ZL1 1LE به بریتانیا وارد نمیشه
          پس نویسندۀ تاپ گیر هم اگه میخواست مثل شما فکر کنه میگفت ما اینجا 720S و 911 داریم دیگه کامارو میخوایم چکار!

      2. joojoo
        سوابق: (118 دیدگاه) ,

        یه سوال….توی کدوم یکی از این ماشینایی که گفتی…بدون اینکه ماشینی کنارت باشه که رد شی از کنارش…حس میکنی که واقعا سریعی؟؟؟؟ حالا اگه آونتادور بود باز یه چیزی….ولی بین این چهار تا…..هیچ کدوم……
        با کدوم یکی از این چهار تا ماشین میتونی لاستیکتو دود کنی؟؟؟؟
        حالا نمیخوام حرف از درگ بزنم که اونوقت ماشین بی اصل و نسبی مثل 720S چطور جلوی شیطان له میشه با 0.4 ثانیه تایم ضعیفتر…..توی هیچ درگ استانداردی که 720S حضور داشته(درگ تایمزو بذار کنار چون دیگه عالم و آدم میدونن اون ماشینش تیون شده)…نتونسته رکوردی بهتر از 10.1 بزنه….ولی دیمن 9.7 رو تونستن ثبت رسمی کنن…..
        ماشین آمریکایی یعنی لات…..یعنی قمه کش….یعنی مجید سوزوکی…..

        پاسخ
    4. Elmiraj
      سوابق: (897 دیدگاه) ,

      M @
      اون سه تایی که اسم بردی قیمتشون ۲۵۰ درصد بیشتر از ZR1 هست در حالی که پرفورمنس شون نهایتا ۳۰ درصد بیشتره….!!!
      .
      اصالت کوروت هم که جای خود دارد…

      پاسخ
      1. M
        سوابق: (2197 دیدگاه) ,

        المیراژ اگه لامبو و فراری و پورشه اصالت نداشته باشن کی داشته باشه پای اصالت رو وسط نکش که حد اقلش اینه که با هم برابرن !
        بعد منم بحثم همینه که چرا به جای سه تا ماشین یکی نخریم و همه خوبی های اونارو تازه یه خورده بیشترم به علاوه یه عالمه کیفیت و لوکس بودن اضافی رو با هم نداشته باشیم ؟
        من میگم چرا مثلا برای پیست رفتن کامارو برای درگ دیمن و برای مصارف روزانه کوروتو برداری ؟
        میتونی یه 488 پیستا بگیری هم درگ بدی هم پیست بری هم استفاده روزمره کنی
        خیلی هم لوکس تر و با کیفیت تر و (و صد البته زیبا تره):

        پاسخ
        1. Saeed
          سوابق: (270 دیدگاه) ,

          یعنی اول آخر باید یه طرفدار متعصب فراری باید تو کامنت ها دعوا ایجاد کنه….کی این ۴۸۸ پیستا شکست میخوره دیگه این بهانه ها بره کنار…یعنی ۴۸۸ میتونه مثل دیمن دونات بره با یک ابر بزرگی از دود؟ ۴۸۸ میتونه مثل دیمن ۴۰۰ متر رو زیر ۱۰ ثانیه بره؟ ۴۸۸ میتونه مثل کامارو پیست هارو واقعا به آتیش بکشه با قیمت چند برابر ؟ ۴۸۸ میتونه به اندازه کوروت دل بر باشه؟ یک خودروی پیست محور رو با ماسل کار های آمریکایی مقایسه نکن که بد کاری دستت میدن…

  2. Sajjad
    سوابق: (1565 دیدگاه) ,

    عجب مطلبی بود لذت بردم
    نکته قابل توجه این بود که چلنجر صرفا درگستر نیست و برای زندگی ر

    پاسخ
  3. امیر
    سوابق: (1531 دیدگاه) ,

    با تمام احترام برای دو‌محصول جذاب و‌خاطره انگیز شوی، فقط دوج!!
    اصالت و قدرت و‌هیجانی ک در محصولات دوج و مخصوصا دیمن و کلا چلنجر هست در هیچ‌محصول امریکایی نمیشه پیدا کرد
    این موضوع بلا استثنا برای همه ثابت شدس و همینطور امار و ارقام هم این موضوع رو اثبات کردن!!

    پاسخ
  4. ایمان
    سوابق: (1582 دیدگاه) ,

    مطالبی که از سایت های معتبر و درجه یک خودرویی ترجمه و منتشر میشه خیلی به دل میشینه و قابل قبول تره
    مثل Top Gear ، Motor Trend ، Car and Driver ، Motor۱ ، Road and Track ، Auto Express

    پاسخ
  5. احمدرضا
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    شاید دو تا شورولت بهتر باشن اما چلنجر یه جادوی منحصر به فردی داره
    واقعا نمیشه تو چشماش نگاه کرد و عاشقش نشد
    فوق العاده زیباس
    اصلا برام مهم نیست خوب میپیچه یا نه
    رکورد درگش چندمه تو دنیا
    و …
    انتخاب من بدون هیچ شکی چلنجر البته من ظاهر هلکتیش بیشتر دوس دارم

    پاسخ
  6. کافر مقدس
    سوابق: (568 دیدگاه) ,

    فقط قیمت کامارو! چجوری میسازن و مهندسی میکنن با این قیمت!شاید م از ترفند های نوین خودروسازان وطنی استفاده میکنن . برداشتن ظبط صوت برای قیمت ارزان تر و البته چسبندگی و گشتاور بیشتر

    پاسخ
  7. مهراد
    سوابق: (117 دیدگاه) ,

    مغزم کوروت ZR1 رو انتخاب میکنه ، و قلبم کامارو ZL1 رو انتخاب میکنه ، در عین حال شک ندارم که داج دیمون بهترین و خفن ترین ماسل کار تاریخه
    هر سه ماشینهایی هستن که میتونن ۹۰ درصد ماشینای اروپایی و ژاپنی رو شرمنده کنند . این رو من نمیگم برید رکورداشون رو نگاه کنید

    پاسخ
  8. مهراد
    سوابق: (117 دیدگاه) ,

    شک ندارم این نسل از کوروت ZR1 می‌تونه راحت رکورد ۶:۵۰ تو نوردشلیف بزنه ولی نمی‌دونم جی ام چرا مایل نیست این کارو بکنه ، شاید نگه داشته واسه c8 که بیشتر به چشم بیاد

    پاسخ
  9. بهراد
    سوابق: (275 دیدگاه) ,

    چطوری میتونیم به زادگاه این سه تا دوست داشتنی پیام غیر از زنده باد بفرستیم؟

    پاسخ
  10. Elmiraj
    سوابق: (897 دیدگاه) ,

    شاید دیمن در درگ و ZL1 در لذت رانندگی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند یا حتی بی رقیب باشند….؟!؟!
    .
    ولی این ZR1 که ترکیبی از زیبایی ، اصالت ، مهندسی پیشرفته ، لذت رانندگی ، قدرت بالا و قیمت مناسب را یکجا ارائه میده و هر جای دنیا ببریش رقبا رو به چالش می کشه….

    پاسخ
    1. Alireza
      سوابق: (253 دیدگاه) ,

      جای gt500 هم خالی بود البته، این چهارتا ماشین امید به زندگی رو چند برابر میکنن

      پاسخ
  11. UNAS
    سوابق: (680 دیدگاه) ,

    اصن اروپایی ها بد هستن ، امریکایی ها خوب …
    لُب کلام این مقاله همین بود.
    تازه خوبه دیمن دیمن که میکنن بر ساختار E کلاسِ دیملر ساخته شده 🙂
    اونا گذاشتن تو موزه اینا هنوز دارن ازش نون در میارن ! خب معلومه ارزون در میاد ! نه هزینه تحقیق و توسعه و نو آوری ایی نه چیزی …

    پاسخ
    1. Amir Machine
      سوابق: (612 دیدگاه) ,

      اولاً اینکه این مطلب نوشتۀ یه نشریۀ اروپاییه (تاپ گیر)، پس اگه تعصب و جانب‌داری هم در کار باشه باید در تعریف و دفاع از ماشین‌های اروپایی باشه نه آمریکایی
      دوماً، حالا دیمن رو پلت‌فرم دایملر ساخته شده (هرچند که کرایسلر همین پلت‌فرم رو هم بارها بروز کرده)، کوروت و کامارو هم از پلت‌فرم دایملر استفاده کردن که ارزونن؟ یا اینکه جنرال موتورز میلیون‌ها دلار هرینه صرف توسعۀ پلت‌فرم جدید آلفا برای کامارو و پلت‌فرم Y-Body برای کوروت کرده؟
      نظرت در مورد کوروت C8 چیه که کلاً متحول شده و فقط یه قطعه‌ش با نسل قبلی مشترکه ولی بازم زیر 60 هزار تا قیمت داره؟

      پاسخ
  12. امیر
    سوابق: (1531 دیدگاه) ,

    یه نکته خیلی جالب ک این پست درمورد محصولات امریکاییه و هیچ‌ بحثی در مورد تخریب دیگر محصولات کشورهای اروپایی نیست و‌در کامنت ها هم همینطوره!
    پس چرا بعضی دوستان مثلا اروپایی اومدن جو سایت رو بهم ریختن؟!
    اگه انتقادی هست یا نظری دارید خیلی راحت و‌بدون توهین میشه عنوان کرد
    چرا بیخودی خودتونو اذیت میکنید؟!

    پاسخ
  13. امیر
    سوابق: (81 دیدگاه) ,

    یه جوری دارید تو سر کله هم میزنید انگار مالک یا سهام دار یکی از خودروسازای مطرح هستید استاندارد آلایندگی تو اروپا و آسیا سخت گیرانه اس ولی تو آمریکا نه، مصرف سوخت اکثر این خودروها بالاست و لوکس هم نیستن چین هم داره با نصف قیمت رقبای جهانی خودرو تولید میکنه پس شق القمر نیست شدنی

    پاسخ
  14. Saeed
    سوابق: (270 دیدگاه) ,

    فقط مثلث آتشین معروف آمریکایی
    کامارو:پیست
    دوج:درگ
    موستانگ:دریفت
    همین و بس!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.