سوزوکی

تکامل آهسته یک اسطوره: سوزوکی جیمنی!

سوزوکی جیمنی یکی از نمادهای ساده‌ی صنعت خودروست. این خودرو زرق و برق زیادی نداشته اما ابعاد کوچک و توانایی‌های خارج از جاده خوب باعث شده‌اند جیمنی به عنوان یک آفرودر کاربلد در خاطره‌ها ماندگار شود. Budget Direct Insurance پس از انتشار رندرهایی درباره تاریخچه خودروهایی همچون اسکای لاین، آکورد و… این بار دست روی جیمنی گذاشته و تاریخچه تکاملی آن از سال ۱۹۷۰ تا به امروز را بررسی کرده است. با ما همراه باشید.

  • نسل اول

اولین نسل این خودرو در واقع به عنوان یک سوزوکی زندگی خود را شروع نکرد. سوزوکی در سال ۱۹۶۸ حقوق تولید هوپ استار ON360 را خریداری کرد زیرا کمپانی هوپ موتور در تولید انبوه آن با مشکلاتی روبرو بود.

سوزوکی در سال ۱۹۷۰ نسخه به‌روز شده ON360 را با نام LJ10 معرفی کرد. از جمله تغییرات این خودرو می‌توان به تعویض پیشرانه ۳۵۹ سی‌سی هوا خنک میتسوبیشی با نمونه ۲ سیلندر ۳۵۹ سی‌سی خود سوزوکی اشاره کرد. با قدرت ۲۴ اسب بخاری و گشتاور ۳۳ نیوتون متری، این شاسی‌بلند قدرت چندانی نداشت اما وجود گیربکس ۴ سرعته دستی، جعبه انتقال دو سرعته و سیستم چهار چرخ محرک پاره‌وقت باعث شده بود LJ10 در آفرود عملکرد احساس‌برانگیزی داشته باشد.

سوزوکی به بهبود LJ10 ادامه داد و در سال ۱۹۷۲ پیشرانه آب‌خنک جای نسخه هوا خنک اول را گرفت. این مدل که از پیشرانه جدید سود می‌برد نام LJ20 را به خود گرفت. همان سال LJ20V با بدنه‌ای کاملاً بسته برای آب‌وهوای سرد معرفی شد و نسخه چهار نفره نیز در سال ۱۹۷۵ از راه رسید.

در دهه ۷۰ میلادی بود که شرکت تجهیزات اینترکانتیننتال LJ10 و LJ20 را وارد بازار آمریکا کرد و توانست حدود ۳۵۰۰ دستگاه از آن‌ها را به ویژه در کالیفرنیا، نوادا و آریزونا به فروش برساند.

تا پایان نسل اول شاهد عرضه نسخه‌های سقف نرم، سقف ثابت و پیکاپ از این آفرودر کوچک بودیم.

  • نسل دوم

در سال ۱۹۸۱ دومین نسل جیمنی معرفی شد و سوزوکی سواری آن در جاده را بهبود بخشیده بود و البته روی توانایی‌های خارج از جاده نیز کار شده بود. همچنین تأکید بیشتری روی بازارهای خارج از ژاپن نیز وجود داشت. جیمنی بازار ژاپن همچنان با پیشرانه ۳ سیلندر ۵۳۹ سی‌سی در دسترس بود اما تغییر مهم اضافه شدن نیروگاه ۴ سیلندر ۹۷۰ سی‌سی جدید با قدرت ۵۱ اسبی و گشتاور ۸۰ نیوتون متری بود.

برای مدل سال ۱۹۸۶ بود که این سامورایی کوچک وارد بازار آمریکا شد. سوزوکی به بزرگ کردن پیشرانه جیمنی ادامه داد و نسخه آمریکایی این خودرو از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری ۶۳ اسبی برخوردار شد. گیربکس ۵ سرعته دستی، سیستم چهار چرخ محرک، سقف نرم یا ثابت و… جزو گزینه‌های مشتریان بودند. این خودرو تا مدل سال ۱۹۹۵ در بازار حضور داشت.

  • نسل سوم

سومین نسل جیمنی در سال ۱۹۹۸ از راه رسید. این خودرو استایل گردتری داشت اما همچنان از شاسی بدنه روی فریم سود می‌برد. همانند نسل‌های پیشین، سوزوکی نسخه‌ای از این خودرو را برای بازار ژاپن در نظر گرفت و پیشرانه‌های آن نیز مشابه خودروهای Kei بودند. برای جلب نظر مشتریان اروپایی پیشرانه توربودیزلی معرفی شد که از نوع ۱.۵ لیتری و ساخت رنو بود.

اروپایی‌ها تا سال ۲۰۰۹ می‌توانستند گزینه سقف سخت یا پارچه‌ای را انتخاب کنند و پس از آن فقط مدل سقف ثابت عرضه شد.

  • نسل چهارم

نسل کنونی جیمنی در سال ۲۰۱۸ بازگشت. این خودرو در ژاپن از پیشرانه ۳ سیلندر ۶۶۰ سی‌سی توربو با قدرت ۶۳ اسب بخار و گشتاور ۹۶ نیوتون متر استفاده کرده و در باقی بازارها با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که قدرت ۱۰۰ اسبی و گشتاور ۱۳۰ نیوتون متری دارد عرضه می‌شود.

جدیدترین نسل جیمنی همچنین از سیستم چهار چرخ محرک سوزوکی سود برده و به جعبه انتقال دو سرعته نیز مجهز است.

داخل کابین طراحی مدرن‌تری وجود داشته و یک صفحه لمسی نیز دیده می‌شود. سوزوکی در سال جاری مجبور شد به خاطر عدم همخوانی این خودرو با استانداردهای آلایندگی جیمنی را از بازار اروپا حذف کند هرچند هم‌اکنون این خودرو بدون صندلی‌های عقب و به عنوان محصول تجاری سبک به قاره همیشه‌سبز بازگشته است.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه

  1. رها

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (58 ديدگاه)

    یک ماشین خیلی کاربردی و دوست داشتنی و در ضمن با کیفیت

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۱
    1. Archi KHAN

      ۲۱ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2071 ديدگاه)

      والا بخدا
      کاش بجای لندفروت 🙂 که سایپا میخواد مونتاژ کنه همچنین چیزایی وارد میکردن…
      ای کاش
      واقعا امیدی به این بیمار نیست

      موافقم ۷
      مخالفم ۰
  2. محمد

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (596 ديدگاه)

    یک ماشین خوب اقتصادی

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۱
  3. ارشیاSVJ

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1328 ديدگاه)

    الان برای هر ماشین فرق داره میزان الایندگی؟
    چون نمیشه که الایندگی این از اونتادور بیشتر باشه!!

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  4. Hadi

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2081 ديدگاه)

    سلطان آفرود ارزان…

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۰
  5. MC20

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2048 ديدگاه)

    الان با این موتور چجوری میتونه افرود بره؟؟؟به شیب ۲۰ درجه برسه بالا نمیره😐😐😐

    موافقم ۲
    مخالفم ۱۴
    1. Carbonado Aventador

      ۲۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (4040 ديدگاه)

      میشه گفت قدرت کمترین تاثیر رو تو افرود ماشین داره👌🏻👌🏻👌🏻
      جیپ های جنگ جهانی دوم با ۲۰ ۳۰ اسب بخار بهتر از خیلی از شاسی بلند های ۳۰۰ ۴۰۰ اسبی شیب میزنه

      موافقم ۹
      مخالفم ۰
    2. سامان اذری

      ۲۱ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2826 ديدگاه)

      قدرتش تقریبا برابر با پاترول های چهار سیلندر خودمونه

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  6. میثم

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1156 ديدگاه)

    خیلی دوسش دارم

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
  7. علی‌آقا

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (360 ديدگاه)

    نسل دومش چقدر زیبا و مردونه بوده.

    موافقم ۲
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا