چشم اندازسوزوکی

سوزوکی فرانکس؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند وارداتی راسا موتور

فرانکس یکی از کوچک‌ترین و ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای سوزوکی است که توسط راسا موتور به‌صورت وارداتی در کشورمان عرضه خواهد شد.

سوزوکی هرچند به‌اندازهٔ دیگر خودروسازان ژاپنی بازار گسترده‌ای در سراسر جهان ندارد و سال‌ها است از بازار آمریکا خارج شده است اما به لطف مونتاژ شاسی‌بلند گرند ویتارا در دههٔ ۹۰ شمسی توسط ایران‌خودرو، در کشورمان به شهرت رسید. هرچند سدان کیزاشی هرگز نتوانست موفقیت برادر شاسی‌بلند خود را در بازار ایران تکرار کند اما بااین‌حال، سوزوکی به برند خوش‌نامی در بازار کشورمان تبدیل شد. ازاین‌رو، با آزاد شدن واردات، شرکت راسا موتور قصد دارد پس از سال‌ها غیبت، دوباره سوزوکی را به ایران بازگرداند و از محبوبیت این برند ژاپنی در کشورمان بهره ببرد. این شرکت در گام نخست سدان سیاز و هاچ‌بک بالنو را به ایران آورد و حالا از نسل جدید گرند ویتارا، شاسی‌بلند آفرودی جیمنی و کراس‌اوور اقتصادی فرانکس پرده‌برداری کرده است. در این مطلب بررسی ویژگی‌ها و مشخصات سوزوکی فرانکس خواهیم پرداخت.

سوزوکی فرانکس وارداتی

معرفی سوزوکی فرانکس

سوزوکی هرچند در بازارهای اروپا و آمریکا حضور پررنگی ندارد اما این شرکت کاملاً بر بازار نوظهور و پرجمعیت هند سلطه داشته و خودروهای مختلفی را به‌طور اختصاصی برای این کشور آسیایی از طریق زیرمجموعهٔ هندی خود یعنی ماروتی سوزوکی تولید می‌کند. ازآنجایی‌که قدرت خرید مردم در هند پایین است، اکثر خودروهایی که سوزوکی در این کشور عرضه می‌کند کوچک و اقتصادی هستند. یکی از این خودروها فرانکس است که در نمایشگاه خودروی هند در ابتدای سال ۲۰۲۳ رونمایی شد. فرانکس یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت (کوچک‌تر از کامپکت) است که بر اساس هاچ‌بک بالنو ساخته شده است.

سوزوکی فرانکس وارداتی

ازآنجایی‌که خودروهای با طول زیر ۴ متر در بازار هند مشمول معافیت‌های مالیاتی هستند، فرانکس ۳,۹۹۶ میلی‌متر طول دارد. فاصلهٔ محوری این ماشین هم ۲,۵۲۰ میلی‌متر است و به ترتیب ۱,۷۶۵ میلی‌متر و ۱,۵۵۰ میلی‌متر عرض و ارتفاع دارد؛ بنابراین، فرانکس خودروی بسیار جمع‌وجور و تقریباً هم‌اندازهٔ کوییک است. این خودرو پس از مدل برزا، دومین شاسی‌بلند زیر ۴ متر سوزوکی در هند محسوب می‌شود. فرانکس در هند تولید می‌شود اما علاوه بر این کشور، به بازارهای دیگری شامل خاورمیانه، آمریکای لاتین، آفریقا و استرالیا هم صادر می‌شود.

طراحی بیرونی سوزوکی فرانکس

هرچند فرانکس بر اساس بالنو شکل گرفته اما به لطف بازطراحی کامل پانل‌های بدنه، ظاهر بسیار جذاب‌تری را نسبت به هاچ‌بک سوزوکی به نمایش گذاشته است. در جلوی خودرو شاهد چراغ‌های دوقسمتی مشابه گرند ویتارای بازار هند هستیم که از دی‌لایت‌های باریکی در بالا به همراه چراغ‌های اصلی در پایین با گرافیک جذاب تشکیل شده است. دی‌لایت‌های بالایی از طریق یک نوار کرومی به جلوپنجره و لوگوی سوزوکی متصل شده‌اند. در قسمت جانبی، به سبک همهٔ کراس‌اوورها روکش‌های پلاستیکی را در دهانهٔ گلگیرها و روی رکاب می‌بینیم درحالی‌که سقف در عقب با شیبی ملایم به سمت پایین، نمایی کوپه مانند ایجاد کرده است.

سوزوکی فرانکس وارداتی

در عقب فرانکس طراحان سوزوکی تمام تلاش خود را در ایجاد نمایی جذاب به کار بسته‌اند حتی اگر به قیمت الهام گرفتن از دیگر خودروها باشد. در اینجا چراغ‌های افقی با لنز بی‌رنگ را می‌بینیم که توسط نواری باریک به هم متصل شده‌اند و گرافیک داخلی آن‌ها یادآور محصولات پژو است. همچنین فرم کلی بخش عقبی فرانکس نیز تا حدودی نسل قبلی دی‌اس ۴ را به یاد می‌آورد. روی سپر هم صفحه محافظ نقره‌ای بزرگی کار شده تا حال و هوای کراس‌اووری خودرو را افرایش دهد. همچنین به لطف اصلاح سیستم تعلیق و استفاده از تایرهای بزرگ‌تر ۱۶ اینچی ۱۹۵، فاصلهٔ خودرو از زمین با ۲۰ میلی‌متر افزایش نسبت به بالنو به ۲۱۰ میلی‌متر رسیده است.

سوزوکی فرانکس وارداتی

داخل و کابین سوزوکی فرانکس

ازآنجایی‌که فرانکس یک کراس‌اوور کوچک و اقتصادی است، استفاده از پلاستیک خشک در کابین آن طبیعی خواهد بود اما طراحان سوزوکی با استفاده از تریم‌های نقره‌ای روی داشبورد، کنسول مرکزی و اطراف دستگیرهٔ درها، سعی کرده‌اند فضای داخل خودرو را از یکنواختی و حال و هوای اقتصادی خارج کنند. در میانهٔ داشبورد، یک نمایشگر ۹ اینچی لمسی به‌صورت ایستاده جای گرفته است و زیر آن دریچه‌های تهویهٔ کوچکی با تریم کرومی جلب‌توجه می‌کنند. از چنین خودرویی نباید انتظار صفحه آمپر دیجیتالی را داشت و مقابل راننده یک صفحه آمپر آنالوگ با نمایشگر دیجیتالی کوچکی در میانهٔ آن دیده می‌شود اما ویژگی مثبت در اینجا وجود هدآپ دیسپلی است.

سوزوکی فرانکس وارداتی

به‌طورکلی، هرچند شاید کابین فرانکس به‌اندازهٔ کراس‌اوورهای بزک‌شدهٔ چینی چشمگیر به نظر نرسد اما طراحان سوزوکی تلاش کرده‌اند آن را با کمترین هزینه بروز و جذاب جلوه دهند که تا حد زیادی در این کار موفق بوده‌اند. صندوق بار این خودرو هم ۳۰۸ لیتر ظرفیت دارد که هرچند ۱۰ لیتر از بالنو کمتر است اما برای این کلاس مناسب به نظر می‌رسد.

تجهیزات و امکانات سوزوکی فرانکس

هرچند فرانکس خودرویی اقتصادی محسوب می‌شود اما راسا موتور نسخهٔ مجهز آن را برای واردات انتخاب کرده است که امکانات و تجهیزات مناسبی را ارائه می‌کند. این موارد عبارت‌اند از:

  • فرمان برقی
  • کروز کنترل
  • چهار ایربگ
  • کنترل پایداری
  • سیستم ورود بدون استارت دکمه‌ای
  • نمایشگر ۹ اینچی لمسی
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • سنسور پارک عقب
  • سیستم تهویه خودکار
  • بلوتوث و وای‌فای
  • چراغ‌های LED
  • رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی
  • سیستم پایش باد تایرها
  • سنسور نور
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان
  • هدآپ دیسپلی

پیشرانه سوزوکی فرانکس

فرانکس در هند با پیشرانه‌های کوچک ۱ لیتری و ۱.۲ لیتری سه و چهار سیلندر عرضه می‌شود اما سوزوکی برای بازارهای صادراتی یک موتور بزرگ‌تر ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی هیبریدی خفیف را در نظر گرفته است که نمونه وارداتی راسا موتور هم از همین پیشرانه استفاده می‌کند. این موتور با برخورداری از دو انژکتور در هر سیلندر و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های دود و هوا، ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک متصل است تا نیروی خود را به چرخ‌های جلو برساند. با وجود قدرت و گشتاور پایین، ویژگی مثبت این موتور مصرف سوخت بسیار پایینی است که تنها ۵.۴ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود. در این پیشرانه همچنین سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت با باطری لیتیوم یونی جایگزین استارت شده است. همان‌طور که انتظار می‌رود، فرانکس فقط به‌صورت محرک جلو تولید می‌شود و خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست.

سوزوکی فرانکس وارداتی

قیمت سوزوکی فرانکس در ایران

سوزوکی فرانکس در بازار امارات بین ۵۳ تا ۵۹ هزار درهم قیمت دارد که معادل ۸۵۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان است اما با در نظر گرفتن تعرفه‌ها و هزینه‌های مختلف، در بازار ایران باید برای این خودرو انتظار قیمتی در حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را داشته باشیم که آن را در برابر کراس‌اوورهای چینی بزرگ‌تر و قوی‌تری مثل ام‌وی‌ام X55 و کی‌ام‌سی X5 قرار می‌دهد.

مشخصات فنی سوزوکی فرانکس راسا موتور

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر هیبرید ساده
قدرت ۱۰۱ اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
طول ۳,۹۹۵ میلی‌متر
عرض ۱,۷۶۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۵۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۵۲۰ میلی‌متر
وزن ۱۰۶۰ کیلوگرم
مصرف سوخت ۵.۴ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۳۷ لیتر
حجم صندوق بار ۳۰۸ لیتر

معایب و مزایای سوزوکی فرانکس

نقاط ضعف:

  • قدرت پایین پیشرانه
  • شتاب کند
  • آپشن و امکانات پایین
  • فقدان سیستم های ایمنی مدرن
  • قیمت بالا
  • طراحی داخلی شلوغ

نقاط قوت:

  • مصرف سوخت کم
  • طراحی مدرن
  • فضای داخلی جادار

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. مهران

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (605 ديدگاه)

    از فردا شاهد درگ پراید و انواع سوزوکی خواهیم بود با پیروزی قطعی پراید جان😑

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. فرشید

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (187 ديدگاه)

      با این قیمت فونیکس fx رو ترجیح میدم. برامم مهم نیست اون چینیه و این دو رگه هندی ژاپنیه

      موافقم 12
      مخالفم 7
      1. Hadi

        ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (318 ديدگاه)

        قیمت fx صفر 2200 تومنه اگه فرانکس 1700 قیمت بخوره 500 اختلاف دارن
        تقریبا بین قیمت X55 و تیگو 7 پرو قرار میگیره

        موافقم 8
        مخالفم 3
        1. حسین

          ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (72 ديدگاه)

          چقدر بدبخت شدیم که باید از هندوستان خودرو وارد کنیم،سکه به ۳۶/۷۰۰ رسید.

          موافقم 10
          مخالفم 2
  2. AMANTE

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    این ماشین زیر یک میلیارد بود یا نهایت ۱.۲ میلیارد ارزش داشت ولی اگه بره بالای ۱.۵ میلیارد وارد محدوده چینی هایی با آپشن و قدرت بیشتر میشه و تنها دلیل خرید اش میشه برند ژاپنی که به نظر برای خرید اش کافی نیست.

    موافقم 10
    مخالفم 8
    1. ارسلان

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (215 ديدگاه)

      ۱.۵ ام ارزش داره تو این بازار…. قیمتی که شما میگی الان ۲۰۷ میدند!!!

      موافقم 7
      مخالفم 8
  3. Mohammad

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (105 ديدگاه)

    سلام و خسته نباشید خدمت فعالان سایت پدال
    لطف کنید ساعت برگزاری مسابقات فرمول یک رو تو سایت بگید خیلی ممنون

    موافقم 4
    مخالفم 6
  4. سبحان

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (282 ديدگاه)

    حتی ماشین های بازار هند هم برای ما دست نیافتی هستن
    مدیر و مدبر بر تبل شادانه بکوب

    موافقم 14
    مخالفم 1
  5. پیام

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1584 ديدگاه)

    طراحیاشون بهتر شده. طراحی خوبی داره

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. امید

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      من مدل ۲۰۰۷ ویتارا رو دارم و ۱۵ ساله سوار میشم و خیلی خیلی راضی ام و همشم تو جادم طوری که در ماه ۲ بار روغن عوض میکنم و گاها به ۳ و ۴ بارم میرسه ولی ماشین سرحاله ، درسته یکم کنده ولی پرقدرته و تو سربالایی هیچ وقت کم نمیاره تو برف و باران هم زیاد بودم بخاری و کولرشم عالیه . باور کنین تا عمر داره سوار خواهم شد . در کل توصیه به سوار شدن ماشینهای ژاپنی میکنم تا راحت باشین چون ماشینهای ژاپنی مرگ ندارن و جسورو کم استهلاک هستن و خیلی جان سختن

      موافقم 8
      مخالفم 0
  6. Hadi

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (318 ديدگاه)

    کاش شتاب و سرعتشم می‌نوشتین به نظر میاد چون 600 کیلو از ویتارا سبک تره شتابش حدود 12 ثانیه و سرعتشم حدود 170 باشه
    چه وارداتی هست که خودروهای اقتصادی کشور هند که مردمش در فقر بسر میبرن هم نمیشه خرید یه دفعه بگید همین محصولات ایرانی و چینی رو باید بخرین
    باید سایپا و ایران خودرو دست از پلتفرم پراید و خودروهای فرانسوی پر استهلاک بکشن و بجاش محصولات ژاپنی اقتصادی مثل سوزوکی داتسون میتسوبیشی یا حتی تویوتا یاریس و کرولا که پلتفرم ایمن و فنی کم استهلاک دارن و ارزان هم هستن مونتاژ کنن(البته برند داچیا هم با اینکه فرانسوی و ساخت کشور رومانی هست استهلاک خیلی پایینی داره و برند خوبیه برای مونتاژ)
    وقتی نمیتونن خودروی ایمن و به روز تولید کنن حداقل باید مثل هند با شرکت‌های معتبر ژاپنی قرارداد همکاری ببندن هر چند خود هند هم برند ماهیندرا رو داره که از لحاظ ایمنی و فنی از سایپا و ایران خودرو خیلی جلوتره
    در ضمن بعضیا از ماشین چینی طرفداری میکنن در صورتی بدرد قشر ضعیف و متوسط نمیخوره
    یک دلیلش اینه که استهلاک بالایی دارن نسبت به ژاپنی ها
    و دلیل بعدی این که چین میخاد با خدمات پس از فروش و لوازم یدکی گران به سود هنگفت برسه
    مثلا یک جلو پنجره ی ایکس 22 پرو قیمتش 10 تومنه و با قیمت خود ماشین که 1 میلیارده هماهنگ نیست و معلومه که هدفش چیه وقتی این همه امکانات ماشیناشون زیاده ولی کیفیت و دوام ژاپن، کره و اروپایی هارو نداره

    موافقم 14
    مخالفم 2
  7. yaghoub

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (297 ديدگاه)

    جغرافیای ایران و هند خیلی متفاوت است.
    حتی از جاده ها هم که بگذریم خیلی از شهرهای ایران خیابان های با شیب زیاد داره . وقتی انجین ضعیف باشه . حال به هم زن میشه.

    موافقم 5
    مخالفم 4
  8. H2

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    من قطعا اینو به تمام چینیها ترجیح میده
    با تمام کم و کسریهاش هم کنار میام
    با داشتنش خیالم خیلی راحت تره
    ماشین چینی یعنی کیفیت و سواری ماشین 2 نسل قبل کره و هزینه ماشین روز آلمانی
    مثلا تیگو 5 چیه که یه گیربکسش بیاد پایین که ماشاالله زیاد هم اتفاق می افته باید قد به بی ام و هزینش کنی

    موافقم 6
    مخالفم 5
  9. BMW

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    خدا رو شکر نمردیم و دیدیم یه ماشین مجهز وارد کردن (هرچند اقتصادی هست ولی نسخه ارزون نیست)

    موافقم 1
    مخالفم 5
  10. حسن

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1337 ديدگاه)

    بازار میگه نه میفروشه نه موفق میشه یه شکست کامل
    الان ایکس 22 پرو با 900 تومن تو بازاره

    موافقم 2
    مخالفم 6
  11. Avan

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (320 ديدگاه)

    چرا موتورش اینقدر ضعبفه؟! 1/50لیتری هیبرید باید قویتر می شد.

    موافقم 3
    مخالفم 2
  12. Dariush

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (88 ديدگاه)

    طراحی مدرن داره؟
    فاصله محوریش با پراید یکیه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا