سیتروئن

سیتروئن هم با پیشرانه‌های دیزلی خداحافظی کرد!

بی‌شک رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن استفاده از پیشرانه‌های الکتریکی شده در صنعت خودرو را سرعت بخشید. البته صادقانه باید گفت پیشرانه‌های دیزلی شایسته چنین سرنوشتی نیستند اما بسیاری از خودروسازان هم‌اکنون توسعه چنین پیشرانه‌هایی را کنار گذاشته‌اند. جدیدترین برندی که به لیست بلندبالای قهر کرده‌ها با دیزلی‌ها پیوسته سیتروئن فرانسه است.

سیتروئن C5 X جدید که چند هفته پیش رونمایی شده فقط با پیشرانه‌های بنزینی یا هیبریدی در اروپا عرضه خواهد شد. پیشینیان این خودرو در برخی بازارها با پیشرانه‌های دیزلی هم در دسترس بوده اما سیتروئن معتقد است نفس‌های چنین پیشرانه‌هایی به شماره افتاده است. مدیرعامل این خودروساز فرانسوی البته از روندی که صنعت خودرو در پیش گرفته راضی است.

سیتروئن C3 فیس لیفت

وینسنت کوبی گفته است:

من اصلاً از پیشرانه‌های دیزلی خوشم نمی‌آید. خودروهای دیزلی ۵ سال پیش ۸۰ درصد بازار را در اختیار داشتند و این رقم در سال پیش به کمتر از ۵۰ درصد رسید. در ۳ یا ۴ سال آینده سهم چنین خودروهایی از بازار می‌تواند کمتر از ۱۵ درصد باشد.

البته شما هنوز هم می‌توانید یک سیتروئن دیزلی را خریداری کنید. اگر نگاهی به وب‌سایت این برند در بریتانیا بیندازید خواهید دید که خودروهایی همچون C4 جدید، C5 ایرکراس و C4 اسپیس تورر با پیشرانه دیزلی بلو HDI در دسترس هستند. احتمالاً سیتروئن سرمایه‌گذاری روی پیشرانه‌های دیزلی جدید را متوقف کرده هرچند نمونه‌های کنونی تا چند سال آینده در بازار عرضه خواهند شد.

سیتروئن تنها خودروسازی نیست که دست از توسعه و عرضه پیشرانه‌های دیزلی می‌کشد. همین چند وقت پیش بود که رنو نیز برنامه‌های مشابهی را اعلام کرد و شرکت‌هایی همچون هیوندای، نیسان، ولوو و دیگران نیز تصمیم مشابهی را اتخاذ کرده‌اند. مرسدس بنز، ب‌ام‌و، آئودی، فولکس‌واگن و برخی برندهای دیگر البته به آینده پیشرانه‌های دیزلی معتقد هستند.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه

  1. VENENO / SC V12

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (781 ديدگاه)

    هیچ وقت از برند های فرانسوی خوشم نیومد
    اصلا تو کی هستی که درباره موتور های دیزلی نظر میدی

    وینسنت کوبی گفته است:

    من اصلاً از پیشرانه‌های دیزلی خوشم نمی‌آید. خودروهای دیزلی ۵ سال پیش ۸۰ درصد بازار را در اختیار داشتند و این رقم در سال پیش به کمتر از ۵۰ درصد رسید. در ۳ یا ۴ سال آینده سهم چنین خودروهایی از بازار می‌تواند کمتر از ۱۵ درصد باشد.

    تو که ماشین های اقتصادی میزنی، نظرت مهم‌نیست
    جوری میگه‌ من اصلا از موتور های دیزلی خوشم نمی‌آید که انگار رئیس چه شرکتی هست
    شرکتی که ماشین های کوچولو موچولو تولید میکنه و حجم موتور هاش از ۱.۵ لیتر تجاوز نمیکنه
    اعصاب آدم خورد میشه ، اینقدر صاحبدلانه نظر میدن

    موافقم ۴
    مخالفم ۳
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2007 ديدگاه)

      دقیقا منم با شما موافقم،منم از این فرانسوی ها خوشم نمیاد کاری کردن که ایران شده زباله دونی ماشین های آشغال قدیمیشون و هیچوقت هم یه پلتفرم جدید به ایران نمیدادن…
      افسوس که جای آمریکایی ها با فرانسه! و چین!! کار میکنیم…

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
      1. Roham

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (451 ديدگاه)

        شما هم همش درگیر آمریکاییایی!!!
        دنیا ژاپن داره
        آلمان داره
        سوئد داره
        ایتالیا داره

        موافقم ۰
        مخالفم ۱
        1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2007 ديدگاه)

          با اجازه آقا رهام(یا شایدم شاهین جدید!) ماشین آمریکایی چیز دیگریست،من از بچگی با این ماشین ها بزرگ شدم و زندگی کردم، و اینم اضافه کنم که برای اولین بار با این ماشین ها(اگه اشتباه نکنم کوروت)بود که منو عاشق ماشین ها کرد،پس تعصب من هم قابل قبوله ??…

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
    2. علی

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (129 ديدگاه)

      پسر خوب اون زمان که سیتروئن دی اس ۱۹۵۵ با شاسی فضایی موتور شش سیلندر امد به بازار خیلی از خودروسازان دنیا هنوز داشتن دوچرخه میساختن پژو ۶۰۵ ۶۰۷ ۵ لیتری رنو ۳۰ تی ایکس شش سیلندر سیتروئن ایکس ام رنو ۵ ماکسی توربو ۲ باشتاب ۵ ثانیه رنو لاگونا همه اینا شاهکار مهندسی بودن در زمان خودشون در ضمن فرانسه همونیه که یه شرکت رنو برای چندین خودروساز بزرگ دنیا انجین فرمول ۱ میسازه و خودشم تو فرمول ۱ حضور داره کاری که خیلی از خودروسازای بزرگ دنیا نمیتونن انجام بدن همین کلیو که چندین ساله رتبه دوم فروش تو کل اروپا داره پس هر وقت از فرانسوی فقط داچیا ساندرو امد تو ذهنت بهتره کمی راجع به گذشته و تاریخچه خودروهای فرانسوی بیشتر تحقیق کنی در ضمن الان بیشتر خودروسازای دنیا دارن به سمت خودروهای کم حجم با حداکثر قدرت بالا حرکت میکنن افتخار اینه که بتونی از یه موتور کم حجم بیشترین قدرت بگیری شما هم اگه از فرانسوی بدت میاد مجبور نیستی مطالب مربوط به فرانسویارو بخونی منم از ژاپنی و کره ای بسیار متنفرم ولی پستای مربوط به اونا اصلا بازم نمیکنم چه برسه به اینکه بخوام بخونم

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2007 ديدگاه)

        آقا علی‌‌…
        فکر میکردم بهتر بدونید دنیای خودرو چی به چیه…
        اما بهتره بدونی زمانی که سیتروئن مدل افتضاح ds رو با قدرت درحد ۳۰،۴۰اسب به بازار معرفی کرد کادیلاک،لینکلن،پونیتاک،شورولت،پاکارد و خیلیای دیگه داشتن با موتورهای ۸سیلندر بالای ۴و۵لیتر و قدرت های فضایی! داشتن حکمرانی میکردن که فقط چهار سال بعد توی سال ۱۹۵۹کادیلاک هایی با الهام از بال هواپیما ساخته شدن که خودت بهتر میشناسیشون??
        از پژو ۶۰۷که نگو،اینقدر مزخرف و بی کیفیت بود که چند سال بیشتر توی بازار دووم نیاورد مضحکه خاص و عام شد????
        رنو ۳۰؟همون اجداد رنو ۲۱ که همش به خرابی موتور معروف بودن???!؟
        اینم اضافه کنم توی دهه هفتاد و هشتاد میلادی که ماشینایی مثل رنو ۵(همون پی کی خودمون) و سیتروئن xmعجیب الخلقه تو فرانسه تولید میشدن همون زمان تو آمریکا کشتی های ۵,۵ تا۶متری عرضه میشد به علاوه اون ماسل کارها و پونی کارهایی که گاه حجم موتورشون به ۷تا۷,۵لیتر هم می‌رسید!!!
        درضمن کادیلاک هم همونیه که برای چندین ساله برای مسابقات lmتوی لمانز داره ماشین میسازه،فورد هم همونیه که فراری رو برای چهارسال بطور فجیع توی لمانز کوبید! ردبول هم همونیه که با کمک جنرال‌موتورز داره توسعه پیدا می‌کنه!
        درضمن من آمریکایی فنم هیچم از کره و ژاپن خوشم نمیاد دیگه چه برسه به فرانسه با اون ماشیناش!???????????

        موافقم ۱
        مخالفم ۲
  2. گربه سرابی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (44 ديدگاه)

    بهتر ?
    دیزل به درد کامیونا میخوره ?

    موافقم ۴
    مخالفم ۳
  3. Ho3in

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (361 ديدگاه)

    یعنی تو دنیاددارن با یه چیزای خداحافظی میکنن که ما تا حالا تو عمرمون ندیدم😅😑

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  4. محمد مختاری آذر

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (442 ديدگاه)

    به نظر من اینا باید تلاش کنند با یه موتور جچم پایین مثلا موتور ۰.۵ لیتری ۳ سیلندر ۲۰۰تا۲۵۰ اسب بخار بیرون بکشند تا آلودگی کمتر بشه برای قدرت بیشتر نیز می تونن از یک موتور الکتریکی کوچک که با نیروی ذخیره شده در فلایویل کار می کنه استفاده کنند
    نه اینکه بیان بنزینی را حذف کنند باید آن ها را به آلودگی صفر برسانند باید موتور های بنزینی احیا شود

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
    1. Zakaria

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (265 ديدگاه)

      همچین چیزی از نظر فنی خیلی دور از دسترسه و حتی اگر ممکن باشه، از نظر اقتصادی برای خودرو ساز ها در حال حاضر به صرفه نیست. این اعدادی که گفتید میشه به طور میانگین ۴۵۰ اسب بخار بر لیتر، درحالی که این نسبت برای یه ماشین تنفس طبیعی مثل اونتادور تقریبا ۱۰۸ و برای یه ماشین توربو مثل f8 tributo با ۷۲۰ اسب و ۳.۹ لیتر ۱۸۵ میشه؛ حالا خودت فکر کن که موتوری که تکنولوژیش از سوپر اسپرتها بالاتره رو میشه برای سوپر مینی ارزون قیمت یا سدان کامپکت استفاده کرد؟ اما چرا گفتم درحال حاضر نمیشه، چون ماشینای فورمول یک با ۱.۶ لیتر توربو بدون احتساب ERS میتونن حدود ۸۰۰ تا ۸۴۰ اسب تولید کنن، یعنی حدود ۵۲۰ اسب بخار بر لیتر. خیلی از تکنولوژی های f1 دور از درسترس دیده میشدن اما الان توی ماشینای عادی هم دیده میشن مثل توربو، KERS، دمپر های تطبیقی، ترمزهای خنک شونده و …

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
    2. Roham

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (451 ديدگاه)

      اولین محدودیتی که داری برای تولید همچین موتوری، محدودیت ضریب تراکم موتوره، چیز غیر ممکنی نیست ولی توجیه اقتصادی نداره
      از اون گذشته…
      وقتی نسبت تراکم موتور از یه حدی بالاتر میره یکی از پیش‌نیازها، سوخت باکیفیت‌تره که سوخت تحت فشار تراکم بالا دچار خودسوزی نشه، که همون‌طور که احتمالا آگاهید، در این صورت موتور نه تنها تولید قدرت نمی‌کنه که عملا باعث هدر رفت انرژی میشه ( چون احتراق زودتر از موعد شکل می‌گیره و حالت پیش‌کشنده برای پیستون به وجود میاره) پس باید همیشه و همه جا سوخت مقاوم در برابر خودسوزی ( با عدد اکتان بالا) در اختیار داشته باشی که می‌دونید که همه جای دنیا (از جمله ایران) در دسترس نیست
      اما همون طور که رفیقمون(زکریا) -به درستی- اشاره کرد کار غیر ممکنی نیست اما هزینه تولید بالا میره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. Amirreza

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1065 ديدگاه)

    من کلا از ماشینای فرانسوی خوشم نمیاد موتوراشون اصلا جالب نیست

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  6. NAVID۰۰۹۸

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (5721 ديدگاه)

    خوش گَلدی سیتروئن جان !

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
    1. porsche

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (392 ديدگاه)

      ساقول

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  7. BenzSLR

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1083 ديدگاه)

    برای خودروهای سنگین دیزل بهترین گزینه هست تا چند ده سال بعد گازوئیل هست.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  8. Google

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (51 ديدگاه)

    من فکر میکنم به جای اینکه بیان به برقیا پر و بال بدن باید رو هیدروژنیا کار کنند چون بالاخره باتری و قطعات خودرو های برقی باید از معادن تأمین بشه از طرفی هم هنوز خیلی از کشور ها برق مورد نیاز خودشون رو از طریق سوزوندن سوخت فسیلی به دست میارن پس برقیا عوض اینکه به طبیعت کمک کنه نابودش میکنه اما هیدروژن نهایت کاری که میخواد تبدیل مولکول آب به مولکول هیدروژنه و تازه مزیت دیگری هم که داره اینه که خیلی سریع تر از برقیا میشه باک رو پر کرد به جای اینکه یکی دو ساعت بشینی تا ماشین شارژ بشه

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. Zakaria

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (265 ديدگاه)

      خب گوگول جان برق مورد نیاز برای تولید هیدروژن از طریق الکترولیز رو از کجا میاری؟ من خودم طرفدار هیدروژنم اما تا زمانی که برق اون رو از انرژی های پاک تامین نکنند به صرفه نیست.

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
      1. Google

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (51 ديدگاه)

        خب خودروهای الکتریکی هم همینطوره
        تا اونجایی که یادمه بعضی شرکت ها موادی مثل قلع و سرب رو درون موتور جا میدن تا از این واکنش شیمیایی بشه تولید انرژی کرد و ماشین رو حرکت داد
        اگه اون موقع که کارل بنز تقریبا اولین خودرو رو اختراع کرد بقیه میگفتند نمیشه و ما نمی تونیم الان این همه فناوری در موتورهای درون سوز نداشتیم و چه بسا هنوز موتور یک اسب بخار بیشتر نمیتونست تولید کنه
        الان هم باید برای تولید خودروی هیدروژنی همه بیان وسط میدان تا زود پیشرفت حاصل بشه نه اینکه فقط یکی دو مدل خاص مثل تویوتا میرای تولید بشه
        همین بنزین هم که استفاده میشه اون اوایل به راحتی به دست نمیومده و هزینه گزافی داشته یواش یواش درصدد یافتن راه بهتر برای استخراج پیش رفتن تا رسیدن به دستگاه برج تقطیر
        هیدروژنیا رو هم اگه روش کار کنند اوایل شاید باید از الکتریسیته استفاده بشه ولی بعد راه های بهتری پیدا میشه
        ارتش امریکا دو سه سال پیش یه پروژه تحقیقاتی داشت که یه شورلت کلرادو رو هیدروژنی کرده بود و یه پیشرفت هایی هم حاصل شد ولی فکر کنم پروژه نیمه تمام رها شد
        در کل آینده به نظر من با هیدروژنه

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  9. mahan

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1715 ديدگاه)

    کلا هیچ حسی به سیتروئن ندارم و طراحیش رو نمی پسندم.ماشین مردونه اصلا نمیزنه و از نظر من ماشیناش ارزش ندارن.
    مردونه ترین ماشینش مرحوم زانتیا بود به باد وصل بود?

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  10. با مهربونی جهان زیباتره

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (266 ديدگاه)

    حیف دیزل ولی درون سوز ها باید نابود شن

    موافقم ۱
    مخالفم ۲
  11. porsche

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (392 ديدگاه)

    c3 هم نه ؟ چرا دیزلیا انقد بدبختن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. علی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (129 ديدگاه)

    دقیقا این اطلاعات از کجا بدست اوردی به ما هم بگو وقتی سیتروئن در سال ۱۹۵۵ اولین بار مدل دی اس معرفی کرد مورد تحسین همه خودروسازان دنیا قرار گرفت حتی خود امریکایی ها در ضمن ۳۰ ۴۰ اسب از کجا اوردی با اون انجین شش سیلندر سیستم فنربندیش هم تا به امروز که زبانزد همه هست در مورد پژو ۶۰۷ هم باید بگم بعد چندسال معلومه که تولیدش متوقف میشه کجای دنیا به غیر از ایران دیدی که یه ماشین چندین سال تولید کنن در مورد رنو ۲۱ و رنو ۳۰ هم باید بگم اتفاقا جزو با کیفیت ترین خودروها بودن همون رنو ۲۱ سری های اول که تاکسی فرودگاه بود تا امروز دارن کار میکنن مرگ ندارن پژو ۵۰۴ ۴۰۴ که تو بیابونهای افریقا جنازش داره تا همین الان کار میکنه همین بس که یه پژو ۲۰۵ از سوی مجله معتبر کار مگزین به عنوان بهترین هاچ بک برای یک دهه انتخاب شد در مورد رنو ۵ کیه که از اون قیافه شیرین و دوست داشتنی رنو خوشش نیاد بعد میگی عجیب الخلقه خخخخ همین قدر بس که نزدیک به شش میلیون دستگاه ازش تولید شد و به ۳۲ کشور دنیا از جمله همون امریکا صادر شد نسخه توربو ۲ و ماکسی توربو ۲ هم امروز جزو گرونترین خودروهاییه که تو حراجی های بزرگ دنیا داره فروخته میشه دیگه از سیتروئن ایکس ام نگم که امروز خیلی از کلکسیونرهای دنیا در ارزوی داشتن هستن در اخر هم باید بگم که فعلا خود امریکاییها میخوان با شرکت پژو سیتروئن همکاری کنن بلکه این افتضاحی که فیات تو این چند ساله به بار اورده راست و ریس کنن خداوکیلی کیه که ندونه ساختن انجین فرمول ۱ نیاز به تخصص خیلی بالایی داره و کار هرکس نیست که رنو یه مدت برای مک لارن ردبول و هوندا موتور میساخت یعنی شرکتی تو فرمول ۱ حضور داره و برای چند خودروساز دیگه انجین میساخته معلومه کارش خیلی درسته

    موافقم ۰
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا