سیتروئن

سیتروئن 2CV صحرا، ژیان چهارچرخ محرک با دو پیشرانه در جلو و عقب!

این نسخهٔ خاص از سیتروئن ۲CV علاوه بر پیشرانهٔ جلو، یک موتور هم در عقب داشت و می‌توانست به‌صورت دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک کار کند.

این روزها ساخت خودروهای چهارچرخ محرک بسیار آسان شده و این ماشین‌ها را در بازار فراوان می‌بینیم. برخی از خودروسازان با استفاده از میل‌گاردان به‌طور سنتی اقدام به ارائهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک می‌کنند و برخی دیگر از یک یا دو موتور الکتریکی برای نیرو دادن به چرخ‌های عقب استفاده می‌کنند. سیتروئن اما در دههٔ ۶۰ برای ساخت نسخه‌ای چهارچرخ محرک از ۲CV روشی غیرمتعارف و بسیار عجیب را به کار گرفت. این نسخه ۲CV صحرا نام داشت و تنها ۶۹۳ دستگاه از آن ساخته شد.

برای ساخت ۲CV چهارچرخ محرک، سیتروئن علاوه بر پیشرانهٔ معمول که در جلو قرار داشت، یک موتور دیگر را هم در عقب نصب کرد. این دو موتور که هرکدام یک گیربکس برای خود داشتند، به‌طور مستقل کار می‌کردند و خودرو می‌توانست به‌صورت محرک جلو، محرک عقب یا چهارچرخ محرک کار کند. سیتروئن همچنین در این نسخه شاسی و بازوهای تعلیق را تقویت کرده بود تا در مسیرهای ناهموار تحمل بیشتری داشته باشد. مهندسان فرانسوی همچنین برای این ماشین سپرهای لوله‌ای محکم و دو باک سوخت برای تغذیهٔ پیشرانه‌های جلو و عقب در نظر گرفته بودند. با وجود دو پیشرانه، دو گیربکس و دو باک بنزین، ۲CV صحرا هنوز هم تنها ۷۳۵ کیلوگرم وزن داشت.

در داخل خودرو دو سوئیچ استارت وجود دارد که هرکدام برای یکی از موتورها است. سوئیچ نزدیک به فرمان پیشرانهٔ جلو را روشن می‌کند درحالی‌که سوئیچ دوم برای موتور عقب است. این پیشرانه‌ها ۴۲۵ سی‌سی دو سیلندر هستند که هرکدام ۱۳.۵ اسب بخار قدرت و ۲۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. با استفاده از هردو پیشرانه، سرعت خودرو به نزدیک صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ازآنجایی‌که باک‌های سوخت زیر صندلی‌های جلو نصب شده‌اند، سوراخی در درهای جلو برای بنزین زدن تعبیه شده است. در داخل نیز یک اهرم جداگانه برای همگام‌سازی دو گیربکس دیده می‌شود.

سیتروئن برای ساخت این نسخهٔ دو موتوره مجبور شد در بدنهٔ ۲CV تغییرات زیادی ایجاد کند که صحرا را حتی عجیب‌تر جلوه می‌دهد. برخلاف نسخهٔ معمولی، دهانهٔ گلگیرهای عقب برش خورده و کمی بالاتر هم دریچه‌هایی برای خنک کردن پیشرانه تعبیه شده است. در عقب هم یک فن خنک‌کننده برای پیشرانه نصب شده و در طرفین آن چراغ‌های اختصاصی جای گرفته‌اند. در جلو هم کاپوت بازطراحی شده و روی آن جایی برای نصب زاپاس تعبیه شده است زیرا دیگر امکان قرار دادن زاپاس در صندوق عقب وجود ندارد.

هرچند ۲CV صحرا به دو موتور مجهز است اما هیچ عایق صدایی وجود ندارد و داخل کابین بسیار پرسروصدا است. همچنین قیمت این نسخه هم مشکل‌ساز بود زیرا دو برابر از یک ۲CV معمولی گران‌تر بود. به همین دلیل، صحرا موفقیت تجاری به دنبال نداشت و بیشتر شبیه یک پروژهٔ آزمایشی بود. در حال حاضر اما این خودرو ارزش زیادی پیدا کرده است به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۹ یک نمونهٔ آن در حراجی پبل بیچ با قیمت ۱۰۶,۴۰۰ دلار فروخته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. P

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (284 ديدگاه)

    تنظیم موتور سیکلت های قدیمی چهار سیلندر با چهار کاربراتور امری بسیار سخت بود که اکثر هم تنظیم نبودن و همیشه تک کار میکردن ، چه برسه به خودرو یا دو موتور در دو مکان مختلف

    موافقم 29
    مخالفم 4
  2. Piero Ferrari

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    هندلینگ خدا روشه

    موافقم 34
    مخالفم 5
  3. Taha Ayoobi

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    چه باحاله

    موافقم 23
    مخالفم 0
  4. Hadi

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (319 ديدگاه)

    اگه جنگ جهانی دوم اتفاق نمی افتاد ماشینای مثل ژیان، فولکس بیتل، فیات 500 و مینی درست نمیشدند
    چون بعد از جنگ به علت ضعیف شدن اقتصاد اروپا، مردم نیاز به خودروهای ارزان و کم مصرف داشتن
    معمولا همیشه خودرو های جدید ایمنی بیشتری نسبت به خودروهای نسل قبلی دارن ولی در دهه ی 1940 و 1950 میلادی این قضیه برعکس بود و خودروهای نسل قبل ایمنی بیشتری داشتن خب علتش هم تلاش خودروسازها برای ساخت خودروهای فوق ارزان بود چون میخواستن عموم جامعه قدرت خرید داشته باشن و هم باعث نجات خودشون از رکود و ورشکستگی بشن

    موافقم 38
    مخالفم 0
  5. محمدهادی

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2146 ديدگاه)

    پسر عجب چیزی بوده

    موافقم 13
    مخالفم 2
  6. amirboss

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (352 ديدگاه)

    فرانسویا به پیچیدگی فنی معروفن. اصلا اینا لقمه رو دور سرشون میچرخونن.
    اینم یه ایده احمقانه بوده که زود جمعش کردن

    موافقم 13
    مخالفم 17
  7. همایون

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    واقعا سیتروئن از بدو وجود تا روزی که مازراتی رو داشت و اخرین روزی که خودروهایی با نام دو حرفی رو تولید میکرد خیلی خیلی خاص و کاربردی بود خودروهاش هر چند پیچیده ولی جذاب و سرگرم کننده و خوش سگاری با نواری و خلاقیت بسیار زیاد ولی از دوهزار و ده به اینور خیلی خیلی مسیر عادی شدن و معمولی شدن رو در پیش گرفت و الان بجز بخش طراحی خودروهاش اون شخصیت همیشگی که سیروئن به اون معروف بود رو ندارند حالا البته با تغییر لوگوش به حالت کلاسیم و رونمایی از کانسپت امی و اون کانسپت اخریه یخورده به اینده امیدوارمون کرده ببینیم ایا تو بحث برقی شدن میاد و با خودروهایی که احساس نوستالژی و سیتروئن قدیمی رو به مشتری بده به اصل خودش برگرده،ولی باز هم یکی هیچوقت اون دوران طلایی سیتروئن دی اس تمرار نمیشه که واقعا بهترین خودروی تولید انبوه جهان بود زمان خودش یکی هم زمان خودروهای دو حرفی مثل ایکس ام،اس ام که مازراتی مال سیتروئن بود و انجین و روح مازراتی تو نوآوری و خلاقیت سیتروئن با هم تنیده بود هرگز تکرار نمیشه

    موافقم 7
    مخالفم 2
  8. ALI.S

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (212 ديدگاه)

    خیلی جالب و پیچیده بود البته که ظاهر ساده‌ای داری

    موافقم 5
    مخالفم 0
  9. مسعود

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه الان یکی از اینا گیر میاوردم براحتی دور دنیا رو باهاش می‌گشتم . دو موتور و گیربکس و حتی باک مجزا انگار ی ماشین دیگه هم در کنارت میاد اما در اختیار تو ، خیلی باحال بوده .

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا