شورولتفورد

یادی از گذشته، رویارویی کامارو Z28 و موستانگ GT مدل 1999

دیروز مقایسه‌ای بین شورلت کامارو و فورد موستانگ مدل 2019 را منتشر کردیم و دیدیم که این دو رقیب دیرینه در جدیدترین نسخه‌های خود و با جدیدترین ویژگی‌ها و تجهیزات چه عملکردی در برابر هم دارند. حال امروز در زمان سفر کرده و دقیقاً به بیست سال قبل یعنی سال 1999 رفته‌ایم تا ببینیم کامارو و موستانگ دو دهه پیش چه ویژگی‌ها و عملکردی داشته‌اند. همچنین کنار هم قرار دادن این دو مقایسه به‌خوبی نشان می‌دهد که این دو ماسل کار آمریکایی طی بیست سال چقدر پیشرفت کرده و بهبود یافته‌اند. پس با فرض اینکه هم‌اکنون در سال 1999 قرار داریم به سراغ رویارویی نسل چهارم فورد موستانگ و شورلت کامارو می‌رویم.

در دنیای ماشین هیچ رقابتی آمریکایی‌تر از نبرد کامارو و موستانگ وجود ندارد. این دو ماشین از زمانی که کامارو در سپتامبر سال 1966 با دو سال تأخیر نسبت به موستانگ معرفی شد، تاکنون در خیابان، پیست و درگ همواره باهم به رقابت پرداخته‌اند. همچنین از آن زمان تاکنون این دو ماسل کار بارها و بارها توسط نشریات خودرویی مختلف باهم مقایسه شده‌اند و مثل شرکت‌کنندگان مسابقات ورزش دانشگاهی، با گذشت سال‌ها تکامل یافته‌اند اما برخلاف ورزش‌های دانشگاهی، رقابت‌های موستانگ و کامارو به‌ندرت کسل‌کننده است. این موضوع قطعاً در مورد این رقابت صادق است زیرا طرفداران خودروهای عضلانی امروزه بیش از چهل سال گذشته هیجان‌زده هستند چراکه نه‌تنها قدرت کامارو Z28 و موستانگ GT به حدود 300 اسب بخار رسیده بلکه بین نسخه‌های V6 نیز جنگ اسب بخار در جریان است.

در حال حاضر رقابت میان این دو ماسل کار 33 ساله شده اما این می‌تواند آخرین باری باشد که این دو رقیب به مصاف یکدیگر می‌روند زیرا مدل 2002 آخرین سال تولید محصولات کنونی پلت‌فرم F-Body جنرال موتورز یعنی کامارو و پونتیاک فایربرد خواهد بود و فعلاً این شرکت ساخت هیچ نسل جدیدی برای آن‌ها را در برنامه ندارد. درهرحال اکنون موستانگ و کامارو اینجا هستند و آنچه می‌خواهیم بدانیم این است که کدام‌یک خودروی بهتر و سریع‌تری است. شرکت‌کنندگان این نبرد کامارو Z28 و موستانگ GT کاملاً مجهز و هردو مدل 1999 هستند. هرچند موستانگ GT و کامارو Z28 قیمت پایهٔ تقریباً یکسانی دارند (21,395 دلار در برابر 21,405 دلار) اما در نمونه‌های مورد آزمایش، شورلت به خاطر برخورداری از پکیج تجهیزات 1591 دلاری که شامل مواردی مثل ریموت کنترل می‌شود، با قیمت 24,341 دلار حدود 1500 دلار از فورد 22,855 دلاری گران‌تر است.

با توجه به اینکه کامارو برای مدل 1998 مورد فیس‌لیفت قرار گرفت، برای مدل 1999 تغییرات زیادی نداشته و تنها به‌روزرسانی قابل‌توجه آن تجهیز به دیفرانسیل لغزش محدود تورسن به‌صورت استاندارد است. اما داستان موستانگ مدل 1999 کاملاً متفاوت است زیرا برای این سال اولین فیس‌لیفت عمدهٔ خود را طی پنج سال گذشته تجربه کرده است. هرچند شکل کلی موستانگ همچنان آشنا به نظر می‌رسد اما تقریباً تمام پانل‌های بدنهٔ آن جدید هستند. در این فیس‌لیفت، ورودی‌های هوای جانبی بزرگ‌تری جلوی چرخ‌های عقب قرار گرفته‌اند (هرچند کاملاً تزئینی هستند)، دماغه با چراغ‌های جدید یکپارچه و جلوپنجرهٔ عریض‌تر کاملاً بروز شده، چراغ‌های عقب بزرگ‌تر شده و به‌طورکلی خطوط بدنه تیزتر شده‌اند. همچنین فاصلهٔ عرضی بین چرخ‌های عقب هم 35 میلی‌متر بیشتر شده که چرخ‌ها را به لبهٔ بدنه نزدیک‌تر کرده است.

اما علاوه بر این تغییرات ظاهری، حالا زیر کاپوت برجستهٔ موستانگ GT اسب‌های بخار بیشتری هم وجود دارد. این قدرت بیشتر، زمان شتاب صفر تا 96 کیلومتر موستانگ GT را به 5.5 ثانیه رسانده‌اند که 0.6 ثانیه از GT قبلی سریع‌تر است. البته کامارو Z28 هم به لطف فیس‌لیفت سال 1998 و افزایش قدرت، شتاب خود را با 0.2 ثانیه بهبود به 5.2 ثانیه رسانده تا همچنان سریع‌تر از موستانگ باشد؛ اما فورد چگونه این کار را انجام داده است؟ وقتی فورد در سال 1996 پیشرانهٔ 4.6 لیتری هشت سیلندر SOHC کنونی را جایگزین موتور 4.9 لیتری پوشراد قدیمی کرد چندان تحت تأثیر قرار نگرفتیم زیرا هرچند تکنولوژی پیشرفتهٔ این موتور جدید قابل‌تقدیر بود اما خروجی آن دقیقاً مثل موتور قبلی 215 اسب بخار قدرت و 386 نیوتن متر گشتاور بود.

البته سال گذشته فورد 10 اسب بخار به قدرت این موتور اضافه کرد اما هنوز هم در مقایسه با پیشرانهٔ 305 اسب بخاری کامارو Z28 کم‌توان به نظر می‌رسید. به همین دلیل، فورد برای مدل 1999 مسئلهٔ اسب بخار را جدی گرفته و با ایجاد تغییراتی مثل استفاده از سوپاپ‌های بزرگ‌تر و تجدیدنظر در منیفولد هوا، خروجی موتور 4.6 لیتری را به 260 اسب بخار قدرت و 410 نیوتن متر گشتاور رسانده است. همچنین با ایجاد تغییراتی در سیستم اگزوز، حالا صدای این موتور به جذاب‌ترین صدایی تبدیل شده که از زمان باس 302 سال 1969 از یک موستانگ شنیده‌ایم. علاوه بر این، با تغییر ضریب محور عقب، حالا موستانگ GT می‌تواند در مسیرهای کوتاه نزدیک رقیب قدرتمند خود بماند.

اما علاوه بر افزایش فاصلهٔ عرضی محور عقب موستانگ، مهندسان فورد میزان فضای نوسان فنرهای محور عقب را هم افزایش داده‌اند که این کار بر دو موضوع تأثیر مثبتی داشته است. اول اینکه موستانگ روی تمام مسیرها سواری کاملاً صاف و نرم‌تری را ارائه می‌کند و دوم که شگفت‌آور است اینکه موستانگ در آزمایش تغییر مسیر اضطراری ما بسیار خوب عمل کرد و تقریباً در عبور از بین مخروط‌ها 8 کیلومتر بر ساعت سرعت بیشتری نسبت به کامارو داشت. به همین دلیل، آزمایش‌کنندگان رفتار موستانگ در این آزمون را بسیار ایمن و متعادل توصیف کردند درحالی‌که کامارو نه‌تنها فاقد چسبندگی کافی بوده بلکه حرکات اضافی و بیش‌فرمانی هم داشت؛ اما از سوی دیگر، تعریف و تمجید از هندلینگ چابک و فرمان دقیق موستانگ نیز به خاطر شکایت‌های متعدد از کم‌فرمانی آن رنگ باخت.

نظرات در مورد صندلی‌های موستانگ نیز به خاطر لبه‌های شُل و پَدهای کوتاه منفی بود درحالی‌که عملکرد دسته‌دندهٔ گیربکس پنج سرعتهٔ دستی کمی سفت بود و آزمایش‌کنندگان محل قرارگیری آن‌را خیلی جلو دانستند. علاوه بر این، صمیمانه تقاضا داریم فورد کنترل‌های سیستم صوتی موستانگ را بروز کند زیرا دکمه‌های آن کوچک بوده و ظاهر کلی آن متعلق به 10 سال پیش به نظر می‌رسد. از سوی دیگر اما به نظر می‌رسد موستانگ جادویی دارد که کامارو فاقد آن است زیرا هرچند نیمی از آزمایش‌کنندگان موستانگ و نیم دیگر کامارو را برتر می‌دانستند و همچنین برخی ظاهر حجیم و پف‌کرده و عضلانی موستانگ را می‌پسندیدند و برخی استایل کوسه مانند کامارو را دوست داشتند اما در طول آزمایش توجه مردم عادی فقط به موستانگ جلب می‌شد و حتی نمی‌خواستند در مورد کامارو چیزی بدانند که این نشان از محبوبیت ویژهٔ ماسل کار فورد دارد.

اما بااین‌حال قدرت فوق‌العادهٔ کامارو Z28 همه‌چیز را تغییر می‌دهد و افراد ناآشنا تنها کافی است حداقل دو ساعت پشت فرمان آن بنشینند تا از کشش موتور V8 بلوک کوچک آن به وجد بیایند. البته کلمهٔ کوچک در اینجا نسبی است زیرا پیشرانهٔ 5.7 لیتری LS1 کامارو که نسخهٔ تضعیف‌شدهٔ موتور کوروت است، در مقایسه با پیشرانه‌های بلوک بزرگ قدیمی جنرال موتورز کوچک محسوب می‌شود اما حجم آن از اکثر پیشرانه‌های کنونی بسیار بیشتری است. با یا بدون میل‌سوپاپ روی سیلندر، گرفتن خروجی بالا خصوصاً گشتاور از موتورهای بزرگ آسان‌تر است که این اختلاف خروجی موتور کامارو Z28 با موستانگ GT را توضیح می‌دهد. منحنی گشتاور پیشرانهٔ کامارو مثل رودخانهٔ می‌سی‌سی‌پی گسترده، عمیق و صاف است که این ویژگی با گیربکس شش سرعته (در برابر پنج سرعتهٔ موستانگ) تقویت می‌شود.

به همین دلیل، Z28 ظرف تنها 12.6 ثانیه از صفر به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که موستانگ برای انجام این کار به 2.3 ثانیه زمان بیشتری نیاز دارد و با بالاتر رفتن سرعت همچنان بیشتر عقب می‌افتد؛ بنابراین هرچند موستانگ GT مدل 1999 به‌طور شگفت‌انگیزی سریع است اما کامارو Z28 بسیار سریع‌تر است و پاسخ فوق‌العاده‌ای به فشردن پدال گاز می‌دهد؛ اما Z28 در ترمزها کاملاً مغلوب موستانگ می‌شود درحالی‌که کیفیت سواری آن‌هم خوب نیست تا جایی که یکی از آزمایش‌کنندگان هندلینگ آن‌را ترسناک توصیف کرد. در داخل نیز صندلی‌های کامارو جالب نیستند و مثل موستانگ در راحتی و حمایت جانبی نقص دارند. علاوه بر این، موقعیت نشستن راننده نیز چندان خوب نیست و احساس نشستن وسط یک وان بزرگ را دارد درحالی‌که تشخیص محل دقیق گوشه‌های خودرو از صندلی راننده هم دشوار است.

در پایان پس از انجام همهٔ آزمون‌ها و بررسی کامل خودروها، باید گفت هردوی این ماسل کارها در اوج بازی خود قرار دارند و تنها سه امتیاز برنده را از بازنده جدا کرد و درنهایت این کامارو است که در راند دیگری از این رقابت مداوم پیروز می‌شود و همچنان یکی از بهترین خودروهای پرفورمنس روی کرهٔ زمین است؛ اما موستانگ در قسمت دیگری که بسیار هم مهم است یعنی فروش برتری قاطعی دارد. درحالی‌که در سال 1998 فروش کامارو و فایربرد روی‌هم 79,269 دستگاه بوده، موستانگ به‌تنهایی 144,732 دستگاه فروش داشته است؛ بنابراین شاید به همین دلیل باشد که فورد هنوز برای ماسل کار خود آینده‌ای را متصور است یعنی چیزی که برای جنرال موتورز مبهم به نظر می‌رسد.

با مروری بر این مقایسۀ متعلق به دو دهه پیش با قاطعیت می‌توان گفت که امروز تاریخ در رقابت میان کامارو و موستانگ دقیقاً تکرار شده است زیرا در رقابت 2019 که دیروز منتشر کردیم هم کامارو با اختلاف سه امتیاز پیروز شد. همچنین هم‌اکنون نیز مثل سال 1999 آیندهٔ کامارو مبهم است و مشخص نیست نسل جدیدی برای آن در کار خواهد بود یا نه اما درهرحال با اطمینان می‌توان گفت رقابت میان فورد موستانگ و شورلت کامارو هیچ‌گاه پایان نمی‌یابد.

 

مشخصات فنی

شورلت کامارو Z28

فورد موستانگ GT

پیشرانه 5.7 لیتری V8 4.6 لیتری V8
قدرت 305 اسب بخار 260 اسب بخار
گشتاور 455 نیوتن متر 410 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا 96 5.2 ثانیه 5.5 ثانیه
شتاب صفر تا 160 12.6 ثانیه 14.9 ثانیه
شتاب 8 تا 96 کیلومتر 5.6 ثانیه 5.8 ثانیه
مسافت 400 متر 13.8 ثانیه 14.2 ثانیه
حداکثر سرعت 255 کیلومتر/ساعت 225 کیلومتر/ساعت
توقف از 110 کیلومتر 55.4 متر 51.8 متر
وزن خالص 1560 کیلوگرم 1500 کیلوگرم
توزیع وزن 56 به 44 جلو/عقب 56 به 44 جلو/عقب
نسبت قدرت به وزن 5.1 کیلو با اسب بخار 5.6 کیلو با اسب بخار
طول 4,915 میلی‌متر 4,653 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,568 میلی‌متر 2,573 میلی‌متر
مصرف سوخت 11.7 لیتر ترکیبی 13.0 لیتر ترکیبی
قیمت پایه 21,405 دلار 21,395 دلار
قیمت تست‌شده 24,341 دلار 22,855 دلار
مجموع امتیاز 92 89
منبع
Car&Driver
برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2438 ديدگاه)

    دقیقاً این دو خودرو برزخی بودند برای بودن یا نبودن ماسل کارها و ادامه ندادن تولید و خداحافظی برای همیشه .

    همیشه به این سبک طراحی اواخر دهه ۹۰ انتقاد شدید داشتند مشتری ها و برای همین بود که کمتر از ۱۰ سال ماسل کارها داشتند رو به فراموشی میرفتند که با طراحی کامارو توسط یک جوان کره ای دوباره به دوران اوج طراحی غول چماق خودشون برگشتند و در پس آن فورد و دوج هم مثل همیشه وارد رقابت شدند و این شد که امروزه زیباترین و بهترین ماسل کارهای سه گانه تاریخ را داریم (( کامارو ، موستانگ ، چلنجر )) .

    میشه گفت این سه خودرو نمادی از کشور آمریکا هستند یا شاید هم پرچمی از آمریکا .

  2. MjM

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (547 ديدگاه)

    این نسلهاشون انگار ناتنی بودن! یا اصلا موستانگ و کامارو نبودن!

  3. ali (chevy nova)

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (5159 ديدگاه)

    یادش بخیر این نسل موستانگ و کامارو خیلی خوب بودن و موستانگ تو بازی مدنس هم بود

  4. فری

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (174 ديدگاه)

    ماشینهای امریکایی اصالت ندارند مثل شرق آسیایی ها فقط دنبال سرعت هستند طراحی اصیل ندارند

    1. Enzo

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (100 ديدگاه)

      ماشین‌هایی مثل داج چلنجر.فورد موستانگ.وکامارو ماشینهای اصیلی هستن داداش.شما فقط شروع تولید اینها رو ببین از چه سالهایی بوده. شاید یه دوره کوتاهی از اصل خودشون یمقدار فاصله گرفته باشن.وای بازم برگشتن به ریشه هاشون

      1. فری

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (174 ديدگاه)

        جایی که پول حکمرانی کنه اصالت معنا نداره

  5. مهردادكمال

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (166 ديدگاه)

    باز از این مطالب بزارین ممنون میشم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن