فورد

ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ

پس از مدتی طولانی و انتشار بیش از بیست قسمت، سرانجام تاریخچهٔ فورد موستانگ به پایان رسید. طی این سری مطالب به‌طور کامل به نسل‌های مختلف موستانگ پرداختیم و تمامی مدل‌ها و نسخه‌های آن‌را با جزئیات معرفی کردیم. حال اما در این مطلب که آخرین مطلب در سری مطالب ماسل کارها در مورد موستانگ است قصد داریم جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ را معرفی کنیم تا حسن ختامی برای تاریخچهٔ این خودرو باشد. البته همهٔ خودروهایی که در این مطلب مشاهده می‌کنید به‌طور کامل در مطالب تاریخچهٔ موستانگ معرفی شده‌اند و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ها می‌توانید به مطالب قبلی مراجعه کنید.

 

موستانگ شلبی GT500KR سال ۱۹۶۸

موستانگ شلبی GT500 در سال ۱۹۶۷ متولد شد اما در اواسط سال ۱۹۶۸، این خودرو به پیشرانهٔ کبرا جت مجهز گردید و افسانه‌ای بنام GT500KR شکل گرفت. این موتور در اصل نسخهٔ پرفورمنس از پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 فورد بود که اوایل همان سال برای موستانگ معمولی ارائه شده بود. هرچند فورد به‌طور رسمی قدرت این موتور را ۳۳۵ اسب بخار اعلام کرده بود اما این عدد بسیار کمتر از قدرت واقعی بود و کبرا جت درواقع بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. حروف KR در نام GT500KR نیز مخفف King of the Road یا سلطان جاده بود؛ اما علاوه بر پیشرانهٔ قوی‌تر، این مدل به سیستم تعلیق اصلاح‌شده هم مجهز شده بود و ترکیبی بی‌نظیر از قدرت و هندلینگ را ارائه می‌کرد. GT500KR حد نهایی موستانگ شلبی بود و تکامل موستانگ را از نگاه فورد و شلبی نشان می‌داد. به همین دلیل GT500 سلطان جاده به یکی از مدل‌های نمادین تاریخ موستانگ شلبی تبدیل شد. GT500KR فقط در سال ۱۹۶۸ تولید شد و به دلیل ساخت تنها ۱۵۷۰ دستگاه، امروزه یکی از گران‌ترین نسخه‌های کلاسیک موستانگ محسوب می‌شود.

 

موستانگ باس ۴۲۹ سال ۱۹۶۹

در سال ۱۹۶۹ نسخهٔ باس موستانگ در ابتدا با مدل باس ۳۰۲ متولد شد و در همان سال مدل دیگری بنام باس ۴۲۹ هم به این خانواده اضافه شد. فورد در این سال برای رقابت با پیشرانهٔ همی کرایسلر در مسابقات نسکار پیشرانهٔ جدیدی را توسعه داد اما طبق مقررات نسکار، باید حداقل ۵۰۰ دستگاه خودروی تولیدی به این پیشرانه مجهز شده و برای فروش به عموم مردم عرضه می‌شد. سپس تصمیم بر این شد موستانگ خودرویی باشد که این پیشرانهٔ جدید را در سینهٔ خود جای می‌دهد تا تصویر پرفورمنس آن ارتقاء پیدا کند. با توجه به اینکه حجم این پیشرانه ۴۲۹ اینچ مکعب (۷ لیتر) بود، این موستانگ رسماً باس ۴۲۹ نام گرفت. فورد به‌طور رسمی قدرت باس ۴۲۹ را ۳۷۵ اسب بخار اعلام کرده بود اما اندازه‌گیری‌های غیررسمی قدرتی بیش از ۵۰۰ اسب بخار را نشان می‌دادند و فورد برای کاهش نرخ بیمه قدرت آن‌را عمداً کمتر اعلام کرده بود. باس ۴۲۹ تنها در دو سال ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ و در تعداد فقط ۱۳۵۸ دستگاه ساخته شد.

 

موستانگ مک‌وان سال ۱۹۷۱

نسل اول موستانگ در سال ۱۹۷۱ فیس‌لیفت و بازطراحی عمده‌ای را تجربه کرد و بزرگ‌تر از قبل شد. هرچند به عقیدهٔ بسیاری، این موستانگ جدید زیبایی و جذابیت قبل را نداشت اما موستانگ مدل ۱۹۷۱ در نسخهٔ مک‌وان همچنان از ابهت و جذابیت خاصی برخوردار بود. موستانگ مک‌وان که فقط به‌صورت فست‌بک (که فورد آن‌را اسپرت‌روف می‌نامید) ارائه می‌شد، در ظاهر با بالهٔ جلو و اسپویلر عقب از نسخه‌های دیگر متمایز شده بود. برای مک‌وان به‌جز پیشرانهٔ پایه، دیگر موتورهای موستانگ قابل انتخاب بود که قوی‌ترین آن‌ها پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 سوپر کبرا جت با ۳۷۵ اسب بخار قدرت بود و موستانگ مک‌وان ۱۹۷۱ را به هیولایی مخوف تبدیل می‌کرد.

 

موستانگ کینگ کبرا سال ۱۹۷۸

نسل دوم موستانگ یکی از سیاه‌ترین دوران در تاریخ این خودرو بود زیرا به دلیل بحران نفتی دههٔ ۷۰ میلادی، این نسل که در سال ۱۹۷۴ معرفی شد، بسیار کوچک‌تر از نسل قبلی شده و قدرت موتورهای آن نیز تا حد چشمگیری کاهش یافته بود؛ اما فورد به‌منظور افزایش جذابیت این نسل، مدل‌های جدیدی را ارائه کرد که جذاب‌ترین آن‌ها کینگ کبرا نام داشت و یک نسخهٔ کاملاً اسپرت و عملکردی محسوب می‌شد. کینگ کبرا از ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فردی مثل برچسب بزرگ مار کبری روی کاپوت، اسپویلر عقب و بالهٔ بلند جلو برخوردار بود. این مدل تنها با پیشرانهٔ V8 عرضه می‌شد تا تصویر عملکردی آن حفظ گردد اما قدرت آن هیچ تفاوتی با دیگر مدل‌ها نداشت و با وجود این ظاهر اسپرت تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت در زیر کاپوت آن وجود داشت. موستانگ کینگ کبرا فقط در سال ۱۹۷۸ تولید شد و تنها تعداد محدود ۴۳۱۳ دستگاه از آن ساخته شد.

 

موستانگ SVT کبرا مدل ۲۰۰۳

نسخهٔ SVT کبرا که توسط بخش خودروهای ویژهٔ فورد یا همان SVT تقویت و تولید می‌شد و برای اولین بار در آخرین سال تولید نسل سوم موستانگ یعنی سال ۱۹۹۳ متولد شد، در اصل برای پُر کردن جای خالی نسخهٔ شلبی در نظر گرفته شده بود. SVT کبرا در نسل چهارم نیز در خانوادهٔ موستانگ به‌عنوان قوی‌ترین مدل حضور داشت. در سال‌های پایانی تولید نسل چهارم موستانگ، پیشرانهٔ نسخهٔ SVT کبرا برای اولین بار به سوپرشارژر مجهز شد و قدرت موتور ۴.۶ لیتری V8 آن به ۳۹۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. بدین ترتیب برای اولین بار قدرت موستانگ از قوی‌ترین پیشرانهٔ نسل اول آن بیشتر شد. موستانگ SVT کبرا با موتور سوپرشارژر تنها در دو مدل ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ تولید شد.

 

موستانگ شلبی GT500KR سال ۲۰۰۸

پس از اینکه فورد در نسل پنجم موستانگ نسخهٔ شلبی را احیا کرد، تصمیم گرفت یکی از جذاب‌ترین نام‌ها در این نسخه یعنی GT500KR را هم زنده کند. بدین ترتیب به مناسبت چهل‌سالگی GT500KR و به‌منظور بزرگداشت این مدل جاودانه، فورد در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۷ شلبی GT500KR جدیدی را معرفی کرد. این نسخه از همان پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ GT500 استاندارد استفاده می‌کرد ولی با کالیبراسیون منحصربه‌فرد، خروجی آن به ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده بود که ۴۰ اسب بخار و ۴۰ نیوتن متر بیشتر از GT500 استاندارد بود. شلبی GT500KR جدید با مدل ۲۰۰۸ به بازار آمد و تنها ۱۷۱۲ دستگاه از آن ساخته شد.

 

موستانگ باس ۳۰۲ سال ۲۰۱۲

فورد در نسل پنجم موستانگ غیر از نسخهٔ شلبی، یکی دیگر از نام‌های پرافتخار تاریخ موستانگ یعنی باس ۳۰۲ را هم احیا کرد. باس ۳۰۲ جدید که در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۰ رونمایی شد و با مدل ۲۰۱۲ به بازار آمد، از همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 موستانگ GT استاندارد استفاده می‌کرد اما در این موتور تغییراتی همچون ارتقاء سیستم تنفس و اصلاح میل بادامک انجام گرفته بود و بنابراین حالا ۴۴۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که ۳۲ اسب بخار بیشتر از قدرت ۴۱۲ اسب بخاری موستانگ GT استاندارد بود. همچنین گشتاور این موتور نیز با ۱۴ نیوتن متر افزایش به ۵۱۵ نیوتن متر رسیده بود. باس ۳۰۲ در ظاهر هم تغییراتی را تجربه کرده بود تا هم از نمونه‌های معمولی موستانگ متمایز گردد و هم شخصیت مسابقه‌ای و همین‌طور سلف پرافتخار خود را یادآوری کند.

 

موستانگ شلبی GT500 سال ۲۰۱۳

نسل پنجم موستانگ برای مدل ۲۰۱۳ آخرین فیس‌لیفت خود را تجربه کرد و این فیس‌لیفت در کل خانوادهٔ موستانگ ازجمله نسخهٔ شلبی اعمال شد. بزرگ‌ترین تغییر شلبی GT500 مدل ۲۰۱۳ اما در زیر کاپوت آن صورت گرفته بود یعنی جایی که پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ قبلی با یک موتور ۵.۸ لیتری V8 جدید جایگزین شد. این موتور با چهار سوپاپ در هر سیلندر (DOHC)، سوپرشارژر و اینترکولر، ۶۶۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که افزایش چشمگیری نسبت به ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور موتور قبلی محسوب می‌شد. به لطف این پیشرانه، شلبی GT500 مدل ۲۰۱۳ قوی‌ترین موستانگ کارخانه‌ای تاریخ تا آن زمان محسوب می‌شد. با این پیشرانه و تغییرات ظاهری، شلبی GT500 مدل ۲۰۱۳ به یکی از جذاب‌ترین و زیباترین موستانگ‌های شلبی تاریخ تبدیل شد.

 

موستانگ بولیت سال ۲۰۱۹

در نسل ششم موستانگ فورد به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد فیلم بولیت، فورد در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸ نسخهٔ ویژه‌ای بنام بولیت را رونمایی کرد. این نسخه بر اساس موستانگ GT ساخته شده و از همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 استفاده می‌کند اما به لطف دریچهٔ گاز بزرگ‌تر، منیفولد GT350 اصلاح‌شده و تنظیم مجدد ورودی هوا، قدرت آن به ۴۶۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. انتقال نیرو در این نسخه هم فقط توسط گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. این موستانگ بولیت مانند نمونهٔ اصلی سال ۱۹۶۸ با همان رنگ سبز تاریک عرضه می‌شود اما امکان سفارش رنگ مشکی هم برای آن وجود دارد.

 

موستانگ شلبی GT500 سال ۲۰۲۰

جدیدترین نسخهٔ موستانگ یعنی شلبی GT500 مدل ۲۰۲۰ آخرین خودروی این لیست است. این ماشین که اوایل امسال رونمایی شد، قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین موستانگ تاریخ محسوب می‌شود. فورد در GT500 جدید از همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 شلبی GT350 استفاده کرده اما مهندسان با استفاده از یک سوپرشارژر بزرگ، خروجی این پیشرانه را به اعداد فوق‌العادهٔ ۷۶۰ اسب بخار قدرت و ۸۴۷ نیوتن متر گشتاور رسانده‌اند. برای انتقال نیروی این موتور برای اولین بار در تاریخ GT500 یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده و خبری از گیربکس دستی نیست.

 

آرشیو کامل تاریخچه فورد موستانگ

 

 

فهرست تمام مطالب تاریخچهٔ موستانگ شلبی

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه

  1. ایمان

    ۱۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2790 ديدگاه)

    موستانگ SVT کبرا مدل ۲۰۰۳ ملقب به نابودگر 👊👊
    همشون دوست داشتنی هستن ولی GT۵۰۰ مدل ۲۰۱۳
    یکی از خاطره انگیز ترین ماشین های تاریخ هست 💙💙

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. R@m!n

    ۱۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (921 ديدگاه)

    باس ۴۲۹ یه ماشین تکرار نشدنیه. خارق العادس

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا