دوئل فیات تورو و فولکس‌واگن ترنسپورتر

در یکی از آخرین قسمت‌های دور دوم سری رقابت‌های خودرویی پدال بار دیگر به گروه پیکاپ‌های متوسط رسیده‌ایم. در اولین دوئل این گروه، دو پیکاپ ژاپنی که هردو هم در کشورمان حضور دارند یعنی تویوتا هایلوکس و ایسوزو D-Max به مصاف یکدیگر رفتند که در هر دو نظرسنجی این دوئل مجموعاً 1842 رای به ثبت رسیده است. این این تعداد آراء، هایلوکس توانست با کسب 1400 رای یا 76 درصد آراء، پیروزی قاطعانه‌ای بدست آوره و به مرحلۀ بعدی صعود کند درحالیکه D-Max تنها 442 رای را به خود اختصاص داده است. امروز اما در دوئل دوم گروه پیکاپ‌های متوسط، دو وانت متفاوت و تا حدودی منحصربفرد رودرروی یکدیگر قرار کرفته اند که فولکس‌واگن ترنسپورتر پیکاپ و فیات تورو هستند.

شورلت کلرادو

جی‌ام‌سی کانیون

هوندا ریج‌لاین

تویوتا تاکوما

؟

؟

فورد رنجر

مزدا BT50

نیسان ناوارا

رنو آلاسکان

؟

؟

ایسوزو D-Max

تویوتا هایلوکس

فولکس‌واگن آماروک

مرسدس بنز X کلاس

تویوتا هایلوکس

؟

میتسوبیشی ترایتون

سانگ‌یانگ اکتیون اسپرت

فولکس‌واگن ترنسپورتر

فیات تورو

؟

؟

فولکس‌واگن ترنسپورتر پیکاپ

شاید بسیاری مدل آماروک را نخستین پیکاپ فولکس‌واگن بدانند و به همین دلیل این سازندهٔ آلمانی را شرکتی کم‌سابقه در عرصهٔ پیکاپ‌ها تلقی کنند اما هرگز این‌طور نیست و فولکس‌واگن سابقهٔ بسیار طولانی در زمینهٔ ساخت وانت دارد. پیشینه‌ای که به سال 1950 و معرفی نسل نخست مدل ترنسپورتر یا تایپ 2 بازمی‌گردد. در این سال فولکس‌واگن برای اولین بار ون ترنسپورتر را معرفی کرد که بعد از بیتل دومین محصول این شرکت بود و به همین دلیل تایپ 2 نامیده شد. ترنسپورتر مانند بیتل از ساختار موتور عقب/محور عقب با پیشرانهٔ هواخنک استفاده می‌کرد؛ اما فولکس‌واگن نسخهٔ پیکاپ ترنسپورتر را هم تولید نمود که بنیان‌گذار وانت‌های این شرکت محسوب می‌شود. تولید ترنسپورتر همچنان در نسل‌ها مختلف در دو نسخهٔ ون و پیکاپ ادامه یافت اما از نسل چهارم به بعد ساختار آن به موتور جلو/محور جلو تغییر پیدا کرد و به پیشرانه‌های آب‌خنک مجهز شد. نسل‌های مختلف ترنسپورتر در کشورمان هم حضور داشته‌اند و حتی هنوز نمونه‌های نسل دوم آن‌را می‌توان در حال کار مشاهده کرد. این خودرو هم‌اکنون در نسل ششم خود قرار دارد که با نام T6 شناخته شده و در سال 2015 معرفی گردید. این نسل هم همچنان همانند پدران خود در دو نوع ون و پیکاپ تولید می‌شود که نسخهٔ پیکاپ خود در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین عرضه می‌گردد. برای این پیکاپ آلمانی پیشرانه‌های مختلفی ارائه می‌شود که ما قوی‌ترین موتور دیزلی آن‌را را برای این رقابت انتخاب کرده‌ایم. این یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر بای‌توربودیزل است که 180 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک DSG در حالت استاندارد به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion هم برای آن وجود دارد. یکی از مزیت‌های عمدهٔ ترنسپورتر پیکاپ، فضای بار کاملاً مسطح آن است چراکه این قسمت روی چرخ‌های عقب قرار گرفته و بنابراین برآمدگی گلگیرها در آن وجود ندارد. همچنین درهای فضای بار آن از سه طرف باز می‌شود که موجب سهولت بارگیری شده و فضایی مسطح و بزرگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بنابراین فولکس‌واگن ترنسپورتر پیکاپ گزینهٔ مناسبی برای حمل بارهای حجیم و بزرگ محسوب می‌شود درحالی‌که نسخهٔ تک کابین آن ظرفیت حمل 1 تن و نسخهٔ دو کابین 800 کیلوگرم بار را دارد.

فیات تورو

تورو توسط فیات برزیل در سال 2016 و به‌عنوان جایگزینی برای وانت استرادا معرفی شد و در درجهٔ اول برای بازار برزیل طراحی و ساخته شده است. این خودرو روی پلت‌فرم جیپ رنگید ساخته شده و برخی معتقدند که کلاس جدیدی را در بخش پیکاپ‌ها پایه‌گذاری کرده است چراکه نه می‌توان آن‌را در کلاس وانت‌های کوچک قرار داد و نه در بین وانت‌های متوسط قرار می‌گیرد. درهرحال ما به‌ناچار فیات تورو را در گروه پیکاپ‌های متوسط قرار دادیم چراکه به این کلاس نزدیک‌تر است. همچنین یکی از نکات جالب این خودرو شیوهٔ باز شدن درِ قسمت بار آن است که برخلاف دیگر پیکاپ‌ها به‌صورت دوتکه عمودی باز می‌شود. تورو فقط به‌صورت دو کابین تولید می‌شود و فیات برای آن سه پیشرانهٔ مختلف چهار سیلندر را در نظر گرفته است. دو نمونهٔ این موتورها از نوع ترکیبی بنزینی هستند که توانایی کار با سوخت اتانول را هم دارند. این دو موتور 1.8 لیتر و 2.4 لیتر حجم دارند. موتور سوم اما از نوع دیزلی است که ما هم جهت هماهنگی با رقیب آلمانی همین موتور را برای این رقابت انتخاب کرده‌ایم. این پیشرانهٔ دیزلی از نوع 2 لیتری چهار سیلندر توربو است که 170 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیرو هم سه گیربکس شش سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ اتوماتیک آیسن و 9 سرعتهٔ اتوماتیک ZF در نظر گرفته شده است. در تورو به‌صورت استاندارد نیروی موتور فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد. همان‌طور که گفته شد فیات تورو روی پلت‌فرم جیپ رنگید ساخته شده که با فیات 500X هم مشترک است به همین دلیل این سه خودرو در بسیاری از دیگر اجزا مانند صفحه آمپر و… هم با یکدیگر اشتراک دارند اما تورو فضای داخلی بزرگ‌تری نسبت به رنگید و 500X دارد. این پیکاپ ایتالیایی توانایی حمل حداکثر 1 تن بار را دارد اما فضای باری آن محدودتر از رقیب آلمانی است.

مشخصات فنی

فولکس‌واگن ترنسپورتر فیات تورو
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 2 لیتری 4 سیلندر
تنفس بای‌توربودیزل توربودیزل
قدرت 180 اسب بخار 170 اسب بخار
گشتاور 400 نیوتن متر 350 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک جلو/چهارچرخ جلو/چهارچرخ
مصرف سوخت 8.4 لیتر (ترکیبی) 8.9 لیتر (ترکیبی)
شتاب 10.2 ثانیه 10.0 ثانیه
حداکثر سرعت 175 کیلومتر/ساعت 185 کیلومتر/ساعت
طول 5.50 متر 4.91 متر
فاصلۀ محوری 3.40 متر 2.99 متر
وزن 1894 کیلوگرم 1871 کیلوگرم
ظرفیت بار 800 کیلوگرم 1000 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 6 نفر 5 نفر
قیمت پایه 25,730 دلار 22,940 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

27 دیدگاه

  1. فرزاد لاکچری
    سوابق: (119 دیدگاه) ,

    ترنسپورتر اصلا شبیه وانت نیست یه موجود بین کامیونت و وانت هستش اما فیات یه وانت خوشکل و همه چی تمامه خیلی از فیات خوشم اومد

    پاسخ
      1. افشین
        سوابق: (132 دیدگاه) ,

        ایران خودرو حداقل ظاهر وانت هایش همانگ تره به عنوان طرفدار این برند دوست داشتنی وقتی اینو میبینم اعصابم داغون میشه و بهش بد و بیرا میگم ای کاش تولیدشو متوقف کنه

        پاسخ
      2. Landscape
        سوابق: (176 دیدگاه) ,

        به فولکس رای دادم چون خیلی مفید و کاراست

        پاسخ
    1. peyman
      سوابق: (1177 دیدگاه) ,

      ترنسپورتر تک کابینش بدجور به در ما میخوره برای کارهای زمین کشاورزیمون

      پاسخ
  2. #ali.m#
    سوابق: (1848 دیدگاه) ,

    جدای از ظاهر ،بقیه چیز هاشون یکیه.
    قدرت و گشتاور فولکس یکم بیشتره که البته بای توربو بودنش هم تاثیر داره تو این قضیه.
    در کل فک نمیکنم کسی بین این دوتا فولکس رو از روی علاقه انتخاب کنه .
    اما نسخه ون ترنسپورتر یکی از بهترین هاست .

    پاسخ
  3. حامد
    سوابق: (176 دیدگاه) ,

    فولکس واگن کاربردی تره. از حق نگذریم فیات زیباتره.

    پاسخ
  4. الف.ی
    سوابق: (1493 دیدگاه) ,

    با توجه با اینکه مهم ترین چیز تو این کلاس قابلیت یدک کشیه من به فیات رای میدم.در ضمن فیات آفرود تر به نظر میرسه.
    دوباره از آقای دهقان و سردبیر خواهش میکنم تو دوئل مکلارن و کوئنیگزگ کامنت منو بخونن و بهش توجه کنن.

    پاسخ
  5. mahav
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    این فولکس چرا این شکله ؟
    قصد تخریب فیات داشتید اینو باهاش مقایسه کردید ؟
    :)))))
    #شوخی

    پاسخ
    1. رهگذر
      سوابق: (353 دیدگاه) ,

      استاد!!!! فولکس وولکس نه!!!!!!!!!

      پاسخ
      1. کرمانشاه تسلیت(Amrican muscle boys)
        سوابق: (589 دیدگاه) ,

        مهندس خان آرم وولکس واگن رو ببینی بالا دبلیو زدهv
        که کل آرمش تشکیل شده از دو کلمهvwکه مخفف کلمه (وولکس واگن)
        اول یکم تحقیق کن بعد ایراد بگیر
        ما ایرانیا بنا به چرخیدن بهترفولکس نسبت وه وولکس اونجوری که شما میگی تلفظ میکنیم
        با تشکر

        پاسخ
  6. سعید(تهران)
    سوابق: (402 دیدگاه) ,

    مقایسه چندان درستی نیست، ترانسپورتر یه خودروی کاره بنابراین به زیبایی و راحتی توجه خیلی زیادی نشده، اما تورو میتونه یه خودروی شخصی باشه.

    پاسخ
  7. Infinite
    سوابق: (372 دیدگاه) ,

    مسئولین محترم وبسایت پدال اگر لطف کنید محلی رو اختصاص بدید تا مشاهده جدول دوئل‌ها امکان پذیر باشه. ممنون.

    پاسخ
  8. مهدی
    سوابق: (262 دیدگاه) ,

    بنظر من فولکس بعنوان وانت کاربردی تر و برای جابجایی کالا و حمل و نقل مناسبتره ولی اگه بخواهین یه ماشین هم وانت و هم سواری داشته باشین که اخر هفته باهاش برین پیک نیک فیات بهتره قطعا اونی که ترنسپورتور را میخره تنها هدفش استفاده ماشین بعنوان وسیله تجاریه ولی فیات میشه بعنوان افرودر هم ازش استفاده کرد

    پاسخ
  9. h
    سوابق: (434 دیدگاه) ,

    فولوکس واگن ه انگار که یه یدک کش پشتش چسبوندن…اصلا بدرد استفاده شخصی نمیخوره…

    پاسخ
  10. تمدن عرب
    سوابق: (120 دیدگاه) ,

    فولوکس واگن برای این مدل احتمالا از ایرانخودرو یا سایپا مشورت گرفتن

    پاسخ
  11. Saman
    سوابق: (177 دیدگاه) ,

    گویا فولووکس علاوه بر متقلب بودن صاحب طراحی زشت هم هست 😀 اون از کراس اوور های زشتش این هم از پیکش 😀 حاج عمو فولووکس نخواستیم همون آریسان بهتره 🙂

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (262 دیدگاه) ,

      شما تا حالا ماشینای فولوس را از نزدیک دیدی که به این راحتی میگی زشت تا حالا پولو، گلف و …دیدی؟ بعدم این فولکس ماشین کار هست شما ماشینای کار فیات را دیدی یه نمونش تو ایران هست ایویکو دیلی این فولکس باید با دیلی مقایسه میشد

      پاسخ
  12. arash66
    سوابق: (428 دیدگاه) ,

    نظرات رو که میخونی خیلی راحت متوجه سطح اطلاعات میشی.
    نویسنده محترم بهتر بود مدل Volkswagen Amarok رو با این فیات مقایسه می کردید.
    به هر حال این فولکس بر پایه مدل ون transporter طراحی شده و ملاک اصلیش کاربرد بوده نه ظاهر.

    از نظرات میشه فهمید که دوستان حتی نمیدونن که قسمت بار این فولکس به صورت جدا هست و نسب به کاربری مشتری قابل تغییر است و فیات دارای اتاق یک تکه و قست بار کوچکتری هست.

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (262 دیدگاه) ,

      افرین کاملا موافقم کسانی که به طراحی قسمت عقب این ماشین ایراد میگیرن اصلا نمیدونن هدف از طراحی این ماشین چی بوده من موندم اینا چطور هر روز سایت پدال را میخونن در صورتی که نمیدونن کاربرد فیات چیه و کاربرد فولکس کجاست ماشین کار همین شکلیه و اون قسمت عقب هم بسته به کاربری شکلهای مختلفی داره حتی یخچال هم میذارن حالا ایا رو فیات هم یخچال میذارن

      پاسخ
  13. حمیدرضا
    سوابق: (2321 دیدگاه) ,

    به خاطر ظرفیت بارو قیمت کمتر به فیات رای دادم هرچند فولکس هم خصوصا با اون سطح بار تختش خیلی کاربردی هست حتی قدرتشم بیشتره ولی من انتخابم فیات هست

    پاسخ
  14. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
    سوابق: (2840 دیدگاه) ,

    از سبک ترنسپورتر اصلا خوشم نمیاد، مثل این میمونه که کت و شلوار رو با دمپایی ابری لای انگشتی بپوشی، کار رو راه میندازه اما شدیدا هپلیه!

    پاسخ
  15. احسان
    سوابق: (188 دیدگاه) ,

    آخه پدال جان
    این دو تا چه ربطی به هم داشتند که با هم مقایسشون کردی…!؟
    نه ،جدا با چه مقیاسی این دو تا را توی یه گروه قرار دا دید ؟
    یه پیکاپ فوق العاده معروف و بین المللی و کاری و کاربردی که قابلیت بارگیری بسیار ساده و راحتی داره و میتونه برای هزار جور شغل مختلف تغییر و تجهیز پیدا کنه (از جمله تمام نجار ها و مبل سازهای کشورمون طی ۶۰_۵۰ سال گذشته ) را با یه پیکاپ ورزشی فانتزی که برای سواری و کیف بردن طراحی شده و اساسا چیز دیگه ایی هست را با هم مقایسه میکنید …!؟
    متاسفانه در حداقل نیمی از دوئل ها ،دوتا ماشین اصلا ربطی به همدیگه نداشتن و در این مورد دقت نشده

    پاسخ
  16. ali a
    سوابق: (587 دیدگاه) ,

    از همه لحاظ برند فولکس رو بالاتر از فیات میدونم… فولکس واگن مدل ون ترنسپورتر رو به وانت تبدیل کرده! با اینش خیلی مشکلی ندارم ولی قسمت عقب اش خیلی نچسبه! با اینکه جای بارش دوبرابره فیاته و کارایی بالاتری داره … فیات بجاش طراحی اسپرت و جالبی داره چه عقب چه جلو …اینجا انتخاب بین طراحی زیبا و کاربرد و کیفیت محصول هست..طراحی فیات ..کیفیت و کارایی فولکس…

    پاسخ
  17. R
    سوابق: (212 دیدگاه) ,

    جفتش مصخره ان چون محور جلو هستند کجا دیدین
    وانت محور جلو باشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.