متفرقه

استفاده‌های عجیب از خودروهای اجاره‌ای در ژاپن!

اکثر افراد فکر می‌کنند خودروهای حاضر در شبکه‌های اشتراک سواری برای حمل‌ونقل و رساندن افراد از نقطه الف به نقطه ب مورد استفاده قرار می‌گیرند و خب حق با آن‌هاست اما در سرزمین آفتاب تابان یعنی ژاپن اوضاع کمی متفاوت است!


شرکت‌های اشتراک سواری ژاپنی با نامه‌ای اوریکس و تایمز ۲۴ اخیراً متوجه شده‌اند اکثر خودروهای حاضر در ناوگان خود توسط کارگران ژاپنی اجاره می‌شوند اما آن‌ها خودروها را نمی‌رانند. این دو شرکت با توجه به این موضوع یک نظرسنجی را بین مشتریان انجام داده و فهمیده‌اند خودروهای یاد شده به غیر از رانندگی برای چیزهای دیگری هم استفاده می‌شوند.


برای مثال یکی از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی که مردی ۳۱ ساله بوده گفته که خودروها را برای چرت زدن یا غذا خوردن اجاره می‌کند. او گفته است:

من خودرو را برای خوردن غذایی که از مغازه می‌خرم اجاره می‌کنم زیرا نمی‌توانم جای دیگری را برای خوردن نهار پیدا کنم. معمولاً تنها جایی که می‌توانم چرت زده و درعین‌حال با ارباب‌رجوع روبرو شوم کافه‌ی جلوی ایستگاه است اما اجاره‌ی یک خودرو تنها با چند دلار نیز مشابه حضور در همان کافه است.

هر نیم ساعت اجاره‌ی خودرو در ژاپن کمتر از ۴ دلار هزینه داشته و این خودروها را می‌توان از بیش از ۱۲ هزار پارک در سراسر این کشور اجاره کرد. مشتریان می‌توانند خودروها را چند ساعت یا حتی کل روز و با استفاده از یک برنامه‌ی موبایلی به خدمت بگیرند.


خب صحبت از موبایل شد و باید گفت برخی کاربران خودروهای اجاره‌ای اعلام کرده‌اند از این خودروها برای شارژ دستگاه‌های شخصی خود و محلی برای تلفن زدن استفاده می‌کنند. همچنین کارگران از خودروهای اجاره‌ای به عنوان محلی برای تماشای تلویزیون و حتی خواب استفاده می‌کنند. حتی یکی از افراد حاضر در نظرسنجی گفته از این خودروها برای قرار دادن کیف‌ها و وسایل شخصی خود استفاده می‌کند.


شرکت‌های اشتراک خودرویی از این یافته‌ها کاملاً سورپرایز شده‌اند و البته همه‌ی آن‌ها نیز خوشحال نیستند زیرا هرچه خودرو بیشتر رانده شود درآمد این شرکت‌ها افزایش خواهد یافت.

یکی از مدیران شرکت اوریکس گفته است:

رانندگان باید در حالت درجا و زمانی که از خودرو استفاده نمی‌کنند آن را خاموش کنند و ما به مشتریان توصیه نمی‌کنیم که خودروها را برای اهدافی غیر از حمل‌ونقل اجاره کنند. معتقدیم بهترین کار اجاره‌ی خودروها برای راندن آن‌هاست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. ali a

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (775 ديدگاه)

    این کارها بدلیل تراکم جمعیت بالا و گران بودن کرایه خونه تو ژاپن هست …مثل خوابیدن تو ماشین و غذا خوردن و قرار ملاقات… کشور صنعتی بالا رده با جمعیت زیاد و مساحت کم چنین مشکلاتی رو هم داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۱ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (848 ديدگاه)

      اتفاقا اجاره خونه تو ژاپن معقوله.
      اونیکه بالا شهر توکیو زندگی میکنه به همون نسبت درامدش بالاست. اما اینکه ماها فکر میکنیم ژاپنیها بدبختن و اجاره خونه هاشون بالا هست اینه که ما تنها به قیمت محله های خوبش نگاه میکنیم نه همه مناطقش. بعد ژاپن از دو سال قبل خونه خالی خیلی دارن. برا اجاره خیلی زیاده خونه. اما قیمت ساختن خونه بالا هست. مثل ایران که ساخت یه خونه هزینه زیادی داره. جمعیت پیر هم باعث شده که میزان مرگ و میر بالا بره و یا سالمندها تو خونه سالمندان نگهداری بشن و خونه و اپارتمان بیشتری برا اجاره وارد بازار بشه. در کل اجاره ها از دو سال پیش شروع به کم شدن کردن. اما این ادمایی که تو این مصاحبه نظر دادن مشکلی با محل خواب نداشتن. این افراد اکثرا ادمایی هستن که تو یه محله دیگه زندگی میکنن و برا کار میرن مرکز شهر یا محل دیگه. برا نهار خوردن و خوابیدن نمیان خونه و ترجیح میدن همون محل کارشون یا تو رستوران غذا بخورن یا اینکه ماشین اجاره کنن تو ماشین بخورن. خودم که ساکن افسریه هستم برا کار باید تا جاده مخصوص نزدیکای قدس برم. برا من نمیصرفه برا نهار بیام خونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. هادی نجفی

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    پس این طور که من متوجه شدم هزینه اولیه اجاره خودرو تقریبا ۴ دلار هست که بعد مسافتی حساب میکنن؟
    خوب اگر این طوری باشه واقعا ضرره برای اون شرکت اگر حرکتی نداشته باشه
    ژاپنی ها هم آره(:

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    حالا مدام بگین ما ایرانها بافرهنگیم
    تو ایران بخوای پراید هم اجاره کنی پوستتو در میارن از(( چک سفته امضاء)) . ، اما در ژاپن مثل گرفتن آژانس در ایران میمونه به سبب فرهنگ بالا و اعتمادی که مردم به هم دارند .
    بیشتر شهرهای اروپا مثل پاریس یا آمستردام هم میتوانی با ویزا کارت ، اسکوتر برقی اجاره کنی که تقریباً هم قیمت بلیط مترو در میاد و واقعاً لذتبخش و کارآمده .
    اما به دلیل تحریمها ، بیشتر ایرانی هایی که به صورت توریست میان اروپا ، از این چنین خدماتی محروم هستند ، در صورتی که توریستهای تمام کشورها ، حساب مشترک و ویزاکارت بین المللی دارند که مثل آب خوردن و به مانند مردم خود اون کشور از خدمات استفاده میکنند .
    اونجا که باشید ، تازه میفهمید که چقدر ما ایرانیها بدبختیم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. هادی نجفی

      ۳۱ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (168 ديدگاه)

      واقعا حرف حساب بود?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. آرش وان

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (307 ديدگاه)

    عکس اول
    رنو توئیزیTwizy برقی با آرم نیسان ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. بهراد

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (753 ديدگاه)

    کاربردش فقط همین…؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. نیما

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (336 ديدگاه)

    بابا منبع خبر رو بذارین. شاید یکی خواست بیشتر بخونه. چرا نمیذارین آخه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا