چرا صندلی راننده مک‌لارن F1 در وسط قرار دارد؟!

25 سال از اولین باری که مک لارن F1 در خیابان حضور یافت می‌گذرد. این ربع قرن زمان بسیار زود گذشته است… چه کسی بهتر از طراح این خودرو می‌تواند منعکس کننده ویژگی‌های آن باشد؟


گوردون مورای کار خود را به عنوان یک مهندس فرمول 1 شروع کرده و پیش از حضور در مک لارن برای تیم برابم کار کرده است. البته در اوایل دهه 90 میلادی او با چالش جدیدی در طراحی یک خودروی جاده‌ای مواجه شده و مک لارن F1 نتیجه‌ی رویارویی با این چالش بوده است.


25 سال بعد، عملکرد F1 توسط خودروهای دیگری به زیر آمده اما به خاطر داشته باشید خودروهای خیلی زیادی نتوانسته‌اند به رکوردهای این محصول افسانه‌ای دست پیدا کنند. یکی از ویژگی‌های فراموش نشدنی این خودرو موقعیت رانندگی بی‌نظیر آن است به گونه‌ای که راننده در وسط نشسته و توسط دو سرنشین دیگر احاطه می‌شود.


اما چرا صندلی راننده در مرکز کابین قرار داشته است؟ آیا این کار به منظور احساس بهتر اینرسی خودرو بوده است؟ یا ارائه دید پیش‌روی بهتر مدنظر بوده است؟ همه‌ی این موارد در این نوع طراحی دخیل بوده اما هیچ‌یک از آن‌ها دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم طراحی نبوده است. همان‌گونه که می‌توانید به‌طور مستقیم از زبان مرد اصلی F1 بشنوید، دلیل اصلی قرار داشتن موقعیت رانندگی راننده در وسط به خاطر موقعیت پدال‌ها بوده است!!!

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

12 دیدگاه

    1. E 36
      سوابق: (914 دیدگاه) ,

      بله آقای اتکینسون یکی از مالکان مکلارن f1 بود که چند وقت پیش به قیمت بالایی فروختش!

      پاسخ
  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
    سوابق: (2635 دیدگاه) ,

    این سبک طراحی، فوق‌العاده جذاب و کاربردیه، نمیدونم چرا ازش استفاده نمیشه، هم راننده تمرکز بهتری روی مسیر داره، هم میشه راحت سوپر اسپورت با یه صندلی بیشتر ساخت و البته بسیار هم خاصه.

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (40 دیدگاه) ,

      درسته که اینجوری هم دید و تمرکز راننده بیشتره و هم تعداد سر نشینان یکی بیشتر ولی این رو هم در نظر بگیر که در صورت واژگونی و آتش گرفتن خودرو احتمالا راننده جون خودشو از دست میده (چون باید اول نفرات کناری خارج بشن یا حداقل زمان بیشتری برای خروج از ماشین طول می کشه) مثلا اگه ریماک کانسپت وان که ریچارد هموند داخلش بود صندلی وسط بود الان ممکن بود که هموند جونشو از دست می داد.

      پاسخ
      1. Ahmad
        سوابق: (1043 دیدگاه) ,

        مشکلات دیگه ای هم وجود داره مثلا وقتی در یک جاده دو طرفه در حال حرکت هستید و پشت کامیون یا خودرو دیگری گیر کردید زمانی که به سمت چپ و در انگلیس به سمت راست منحرف میشد که از خلوت بودن جاده اطمینان حاصل کنید اگه فرمان درکنار خودرو قرار نداشته باشه باید کلا به مسیر مخالف منحرف بشید تا دید کافی بوجود بیاد که اینکار بسیار خطرناکه و ممکنه خودرویی با سرعت زیاد در همان هنگام از رو به رو به شما نزدیک بشه

        پاسخ
        1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
          سوابق: (2635 دیدگاه) ,

          تکنولوژی دوای درده احمد جان؛ میشه از دوربین و انواع سنسور امنیتی در کناره‌های خودرو استفاده کرد تا موقع سبقت گرفتن مشکلی پیش نیاد.

  2. بهزاد
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    یادش بخیر need for speed 2
    بهترین ماشینش همین مک لارن بود

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (2014 دیدگاه) ,

      گل گفتی!
      اون مرحله که با رمز میاومد با حال بود

      پاسخ
      1. بهزاد
        سوابق: (75 دیدگاه) ,

        آره،الان گفتی اونو یادم اومد
        یکیش pioneer بود که میزدی سرعت ماشین ها اضافه میشد
        یکی هم بود که با شماره میزدی حتی با گلدون و مجسمه هم میتونستی مسابقه بدی!
        اولین بازی ماشینی بود که میشد نما از داخل و داشبورد ماشین هم باشه
        یادش بخیر

        پاسخ
  3. Amir Schumacher
    سوابق: (11198 دیدگاه) ,

    .
    این سبک احتمالا لذت رانندگی رو به حداکثر می‌رسونه.

    پاسخ
  4. zaros
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    سلام
    نمیشد یه زیر نویس بذارید؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.