ب ام ولندروور-رنجروورهیوندای

لندروور دیسکاوری اسپرت در مقابل BMW X3 و هیوندای سانتافه

آیا نسخهٔ جدید فریلندر، یا همان دیسکاوری اسپرت جدید، می‌تواند BMW X3 جدید و هیوندای سانتافه جدید را مغلوب خود کند یا خیر؟
آیا دیسکاوری اسپرت در حالی که هنوز هم سنت لندروور را برای ساخت خودروهای بزرگ و خارج از جاده حفظ کرده است، می‌تواند ترکیبی از عملی بودن و لوکس بودن را به خوبی ارائه کند؟

Land Rover Discovery Sport vs BMW X3 and Hyundai Santa Fe
Land Rover Discovery Sport vs BMW X3 and Hyundai Santa Fe
امسال، طلوع یک عصر جدید برای لندروور است، و مدل جدید دیسکاوری به میدان آمده تا مشتریان جای خالی فری‌لندر را احساس نکنند و همچنین ثابت کند که جایگزین خوبی برای فری‌لندر بزرگ خواهد بود.

Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport
تازه‌وارد ما بزرگ‌تر از نسل قبلی (فری‌لندر) است، این در حالی است که هفت صندلی هم در کابین وجود دارد، و از یک ظاهر طراحی شده جدید بهره می‌برد که روح رنجروور هم در داخل و هم در خارج در آن دمیده شده است. حال بر آن شدیم که توانایی‌های دیسکاوری جدید را با دو رقیب قدرتمند دیگر مقایسه کنیم و نتیجهٔ تست را به شما اعلام کنیم.

Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
اولین شرکت‌کنندۀ ما در این لیست هیوندای سانتافه هفت سرنشینه است که چندین بار در لیست بهترین SUV های سایز متوسط، برنده شده است، و حتی مدل پریمیوم SE نیز به قدر کافی مجهز است، با این حال ضعف دیسکاوری اسپرت در مقابل این خودرو قیمت آن می‌باشد.

BMW X3
BMW X3
سپس BMW X3 را داریم که با وجود هفت نفره نبودن نسبت به رقبا، از جنبه‌های دیگر خودروی بسیار قابلی است، پس ما دیسکاوری با سانتافه را از لحاظ فضا و X3 را از لحاظ بهره‌وری سوخت مورد تست قرار می‌دهیم.

شاخ به شاخ

صندلی ردیف سوم

Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
دو صندلی اضافه در قسمت انتهایی از لندروور و هیوندای وجود دارد، اما آنها بسیار کوچک هستند و برای استفاده از اشخاص بلندقامت و بالغ کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، مگر اینکه شما از آنها برای حمل کودکان استفاده کنید که آن هم فقط استفادهٔ گاه به گاه است، نه هر روز و یا به جهت مسافرا های طولانی. هیوندای برای سانتافه جدید نسخهٔ پنج صندلی را هم ارائه می‌کند که شما می‌توانید با پرداخت ۱۲۰۰ پوند کمتر نسبت به مدل هفت سرنشینه، آن را خریداری کنید، در عوض یک صندوق بزرگ‌تر در و فضای بسیار بیشتری را هم در اختیار خواهید داشت. دیسکاوری اسپرت هم تنها در بریتانیا، و فقط با عنوان هفت نفره به فروش می‌رسد. البته هرچند اگر تقاضای مشتری کافی وجود داشته باشد، ممکن است یک نسخهٔ پنج نفره هم در سال جاری ارائه شود.

Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
BMW X3
BMW X3
گازهای خروجی
دیسکاوری ادعا کرده است که ۱۶۶ گرم بر کیلومتر گاز CO2 از خود ساطع می‌کند، و این امر باعث می‌شود این خودرو ۳ پله بالاتر از ۱۳۸ گرم بر کیلومتر X3 در بخش مالیات جاده ای بنشیند، و این بدان معناست که خریداران هم باید هزینهٔ سالیانهٔ بیشتری را بپردازند. سانتافه هم در این تست، پشت سر دو رقیب دیگر قرار می‌گیرد که این عقب ماندن از رقبا به خاطر فقدان سیستم Start/Stop در این نسخه می‌باشد. البته در نسخهٔ گیربکس اتوماتیک این مقدار به ۱۵۹ گرم بر کیلومتر تقلیل یافته است که باز هم بالاتر از X3 می‌باشد و همچنان پشت سر BMW قرار می‌گیرد.

Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
BMW X3
BMW X3
بکسل

هر سه خودرو مناسب برای بکسل کردن می‌باشند. سانتافه و X3 قادر به کشیدن ۲ تن، و دیسکاوری اسپرت این تست را با حداکثر ۲.۲ تن پیروز می‌شود. لندروور دو نواربار قابل جدا شدن به ارزش ۶۷۵ پوند در دسترس دارد، این در حالی است که برای BMW، مبلغ ۷۶۵ پوند است. این قطعه با قلاب مخصوص، باعث می‌شود پایداری یدک نصب شده بیشتر شود و بیشتر قابل کنترل باشد.

Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
BMW X3
BMW X3

حکم

جایگاه نخست: لندروور دیسکاوری اسپرت

این برای اولین بار است که دیسکاوری اسپرت جدید مقام قهرمانی را کسب کرده است. این خودرو که خون لندروور در رگ‌های آن جاری است، به خوبی نشان داد که از DNA فری‌لندر را در خود دارد و با نمونه‌برداری از آن، توانست، با طراحی داخلی و خارجی شیک، هم در جاده و هم در خارج از جاده، یک نتیجهٔ بی‌نقص را به ارمغان آورد. دیسکاوری بزرگ در عین حال عملی است و قیمت بالاترش نسبت به رقبا را به خوبی توجیه کرده است. این خودرو مجهز به امکانات روز دنیا و تکنولوژی‌های زیادی است که مانند یک خودروی سواری لوکس، راحتی را برای سرنشینان فراهم می‌آورد، در حالی که توانایی رانندگی خارج جاده ای آن هم مانند برادرانش خارق‌العاده است. طرح هفت صندلی برای این خودرو شاید آن‌چنان که باید عملی باشد نیست، اما در حالت کلی به هیچ وجه به دید اطراف صدمه نمی‌زند.

Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport
جایگاه دوم: BMW X3

X3 مانند همیشه، همچنان یک مدعی قوی در کلاس SUV های میدسایز کامپکت است. BMW به لطف ترکیب عالی بهره وری سوخت و بهینه‌سازی آلودگی، عملکرد فنی و هندلینگ قوی و چابک، توانست X3 را در بین رقبا سربلند و موفق نشان دهد. X3 کاملاً مجهز و جادار است، اما سواری آن نسبت دو خودروی دیگر بیش از حد سفت و خشک است، همچنین پیشرانهٔ دیزل آن هم پر سروصدا است. هر چند که هنوز هم پنج صندلی، جوابگوی نیاز خانواده‌ها هست، اما عدم وجود هفت صندلی در X3 هم یک مسئله تا حدی بزرگ است که یک نقطه ضعف در بین رقبا به حساب می‌آید.

BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
جایگاه سوم: هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه در این چند سال به‌قدری پیشرفت داشته است که کمتر می‌شود از آن ایراد گرفت. تا چند سال پیش، نمی‌توانستید هیوندای سانتافه را با لندروور، BMW، مرسدس بنز و خودروسازهای بزرگ و معتبر دیگر مقایسه کنید، اما امروزه می‌توان این خودرو را در صدر فهرست خودروهای معتبر و مطرح دنیا مشاهده کرد. سانتافه جدید یک SUV جادار و مجهز است، ولی کمی تشنه‌تر از رقبا است، همچنین هندلینگ خودرو سنگین و کسل احساس می‌شود و کاملاً واضح است که نسخهٔ پریمیوم سانتافه در حد و اندازهٔ رقبای خود نیست.

Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe

مشخصات کلیدی:

مشخصات Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium SE auto BMW X3 xDrive20d M Sport auto Land Rover Discovery Sport 2.2 SD4 HSE auto
قیمت پایه / قیمت مدل تست £۳۷,۱۰۵/£۳۷,۶۹۰ £۳۷,۹۴۰/£۳۷,۹۴۰ £۳۹,۳۹۵/£۴۰,۸۱۵
ارزش باقیمانده پس از (۳ سال/۳۶,۰۰۰) £۱۵,۸۴۴/۴۲.۷% £۱۹,۶۹۱/۵۱.۹% £۲۱,۱۱۶/۵۳.۶%
مالیات سالانه / نرخ بالاتر £۲,۲۷۶/£۴,۵۵۱ £۱,۷۳۷/£۳,۴۷۴ £۲,۲۶۵/£۴,۵۳۰
طول / فاصله ی دو محور ۴,۶۹۰/۲,۷۰۰mm ۴,۶۵۷/۲,۸۱۰mm ۴,۵۹۹/۲,۷۴۱mm
ارتفاع / عرض ۱,۶۸۵/۱,۸۸۰mm ۱,۶۷۸/۱,۸۸۱mm ۱,۷۲۴/۲,۰۶۹mm
موتور / حجم ۴ سیلندر خطی / ۲۱۹۹ سی سی ۴ سیلندر خطی / ۱۹۹۵ سی سی ۴ سیلندر خطی / ۲۱۷۹ سی سی
بیشینهٔ قدرت ۱۹۴ اسب بخار ۱۸۷ اسب بخار ۱۸۷ اسب بخار
بیشینهٔ گشتاور ۴۳۶ نیوتن متر ۴۰۰ نیوتن متر ۴۲۰ نیوتن متر
گیربکس و دیفرانسیل ۸ سرعته اتوماتیک / ۴WD ۸ سرعته اتوماتیک / ۴WD ۹ سرعته اتوماتیک / ۴WD
حجم باک ۶۴ لیتر ۶۷ لیتر ۶۵ لیتر
حجم صندوق عقب ۵۱۶ لیتر ۵۵۰ لیتر ۹۸۱ لیتر
وزن خودرو / حمل بار ۲,۰۰۱/۵۹۹/۲,۰۰۰kg ۱,۷۴۵/۶۲۰/۲,۰۰۰kg ۱,۸۶۳/۷۳۷/۲,۲۰۰kg
دایره دور زدن خودرو ۱۰.۹ متر ۱۱.۹ متر ۱۱.۶ متر
گارانتی عمومی (مایل) / بازیابی ۵ سال (نامحدود) / ۵ سال ۳ سال (نامحدود) / ۳ سال ۳ سال (نامحدود) / ۳ سال
رتبهٔ تولیدکننده / فروشنده ۱۸ / ۱۳ ۱۰ / ۲۲ ۲۰ / ۲۸
یورو NCAP: بزرگسالان/کودک/PED/ستاره ۹۶/۸۹/۷۱/۵ (۲۰۱۲) ۸۸/۸۳/۵۳/۵ (۲۰۱۱) ۹۳/۸۳/۶۹/۵ (۲۰۱۴)
۰ تا ۶۰ مایل ۸.۷ ثانیه ۸.۳ ثانیه ۹.۰ ثانیه (زمین خیس)
حداکثر سرعت (کیلومتر) ۱۹۰ ۲۰۹ ۱۸۸
مسافت ترمز از سرعت ۷۰ / ۶۰ / ۳۰ مایل ۵۸.۲/۴۱.۷/۱۱.۶ متر ۴۶.۷/۳۳.۳/۹.۰ متر ۶۳.۱/۴۵.۳/۱۲.۸ متر (زمین خیس)
مصرف سوخت شهری / اتوبان / میانگین ۷.۴۲ / ۴.۵۷ / ۵.۶۶ لیتر ۴.۷۴ / ۴.۱۶ / ۴.۳۳ لیتر ۶.۱۵ / ۴.۷۴ / ۵.۲۵ لیتر
co2 تست / ادعای کمپانی / مالیات ۲۴۳/۱۷۸g/km/31% ۲۰۶/۱۳۸g/km/23% ۲۱۶/۱۶۶g/km/29%
ایربگ / Isofix / سنسور پارک / دوربین ۷ عدد / دارد / ندارد / دارد ۶ عدد / دارد / دارد / ۳۳۰ پوند ۷ عدد / دارد / ۶۰۰ پوند / دارد
گیربکس اتوماتیک / ESC / کروز کنترل دارد / دارد / دارد دارد / دارد / دارد دارد / دارد / دارد
تهویه اتوماتیک / چرم / گرم‌کن صندلی دارد / دارد / دارد دارد / دارد / دارد دارد / دارد / ۲۹۶ پوند
رنگ متالیک / چراغ زنون / سقف پانورامیک ۵۸۵ پوند / دارد / دارد ۶۴۵ پوند / ۶۱۰ پوند / ۱۱۹۰ پوند ۶۰۰ پوند / ۳۷۵ پوند / دارد
ناوبری / usb / dab radio / بلوتوث دارد / دارد / ۱۷۵ پوند (DFO) / دارد دارد / دارد / دارد / دارد دارد / دارد / دارد / دارد

منبع:autoexpress

Ahmad..F12

احمد نیشابوری، دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار، علاقه‌مند به تکنولوژی و خودرو

مطالب مشابه

‫۱۲۰ دیدگاه‌ها

  1. BMW7

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (69 ديدگاه)

    والا تا چند وقت پیش بود ک هیوندای و کیا برا کسی آشنا نبود ولی تو یه مدت اندک اونقدر کلاسهای متعدد خودرویی و امکانات و کیفیت طراحیهایی ارائه دادن ک فک کنم اکثر ابرقدرت های خودرو سازی به تأمل فرو رفتن و در آینده حرف های خیلی بیشتری برا زدن دارن،

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. آرماااان

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (358 ديدگاه)

      آقا درسته که هیوندای کیفیت خوبی داره ولی واقعا به نظر خودتون میشه با شاسی بلندای لوووکس مقایسش کرد؟؟؟بی ام دبلیو و رنج روور ۶۰۰استاندارد رو رد کرذن تا برچسب لوکس بهشون چسبیده،البته درسته که هیوندای هم سنتنیال رو به عنوان لوکس داره ولی سانتافه که دیگه لوکس نیست

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. سان چاخان تین

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    فقط کیا ریو! فقط کره،
    آخه چطور ماشینی که هندیه (منظور رنجرو با سرمایه گذار هند) هست رو انتخاب کردید!!!!!!
    اون ماشین دیکه انگلیسی نیست!!! من میدونم!!!!!!!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. آبين

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (22 ديدگاه)

      دوست عزیز شاید صاحبان لندرور هندی باشن ولی ماشینهاش تو بیرمنگهام انگلیس و بدست تکنیسین و مهندسین اروپایی تولید میشه و ساخته انگلیسه بخاطر همون بی نقص هستند

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. حسين

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1328 ديدگاه)

    *******تبــــــــــــریــــــــــــــک به همه کاربران سایت*******

    بالاخره بعد از مدتها تعداد کامنتها به حدی رسید که به صفحه دوم برسیم. دم دوستان گرم. دم پدال هم گرم 😉

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. اکبر

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1487 ديدگاه)

    مقایسه خوب و جالبی بود،من که خوشم اومد،من بین اینا دیسکاوری رو انتخاب میکنم،سانتافه هم ماشین خوب و قابل احترامیه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. west

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    شاسی بلند فقط لکسس

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. عرفان

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (45 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم بدونم چن نفر میدونن دی لایت های سانتافه اونجاست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. sunmartin

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    داره نظرات کارشناسان که در سال ۲۰۱۳ مطرح کردن به واقعیت نزدیک میشه کیا-هیوندای داره جایگاه واقعی خودش بدست میاره و نام این برند در کنار ابر برندهای معتبر جهان از جمله فورد بی ام دبلیو لندرور و نیسان و فولکس آورده میشه درسته که بااین برندها فاصله داره و بی شک برندهای مطرح اروپایی یکه تاز میدان هستند اما تلاش کره ای قابل ستایش است و بخصوص سرعت پیشرفت خودرو سازی و صنایع الکترونیک این کشور ((سامسونگ در ۳سال پیاپی بیشترین فروش صفحات فلت و خمیده نمایشگر و تلوزیون و در ۲ سال متوالی بهترین اسمارت فون و فبلت جهان و امسال بعنوان برترین شرکت در ساخت پردازند های پرسرعت و کم مصرف نانو مشخص شد)) کاملا مشهود و رقابتی هست متاسفانه افرادی نا آگاه که بعضا خود را مهندس میپندارند و حتی در این سایت قلم میزنند در کامنتی تاسف بار و سراسر از بار گزافه گویی برند معتبر و جهانی و پرافتخار پورشه را با خودروی بی نام و نشان mg که قبلا در انگلیس و در حال حاضر یک برند ۱۰۰% کپی و تحت مالکیت چین :saic:است مقایسه و حتی نتیجه گرفتند که در سال آینده ام جی لقب سرعت و استقامت را از پورشه که لیاقتش را نداشته می رباید شاید این افراد در تب چینی پرستی چنان دچار تشنج شده اند که نمیبینند نام هیچ خودروی چینی در هیچ محفل و کنفرانس و تست و مجلات معتبری جز مجلات ایرانی و کشورهای تازه استقلال یافته و نیز کشورهای قحطی زده آفریقایی به چشم نمیخورد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. علیرضا نریمان نژاد

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (75 ديدگاه)

    این خودروها و دیسکاوری و حتی پورشه در مقابل برند نامدار و جاودانه mg بخصوص mg 550 و mg 3 و mg 6 هیچی نیستن خودرو فقط mg شاسی دار mg sفداش شم کاش زودتر بیاد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. ali

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (959 ديدگاه)

      عجب!
      چرا شما اینقدر حساسی
      فقط خودتو داری اذیت میکنی هموطن گرامی
      موفق باشی

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  9. interceptor

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (61 ديدگاه)

    جالبه ب ام وه ایکس ۳ یه سر و گردن از بقیشون بالاتر هست و قیمتش هم تقریبا برابر هست ولی سوال من اینه چرا اگر همین ایکس۳ بخوادبه ایران وارد بشه قیمتش سر به ۶۰۰-۷۰۰ میذاره در حالیکه سانتافه حدود ۱۹۰-۲۲۰ میلیونه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. حامد

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده
    ی سری هستن تو این سایتا و سایتای دیگه منتظرن کیا و هیوندای یه محصول تولید کنن یا مقایسه کنن شروع کنن به نقد غیر علمی و بچه گانه که بازم از فلان ماشین کپی شده و خودشونو عقل کل بدونن که طراحی مثل شرایر کلا ببرن زیر سوال . اول لازمه بدونن که طرز صحبت کردن و نقد کردنشون بیانگر خودرویی که سوار میشن هستش پس جوری نظر ندن که انگار از طفولیت سوار بنز و پورش میشدن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. احسان

    ۱۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام
    سانتافه ماشین خانوادگی و بزرگ خوبی برای مسافرت های شهری و بین شهری هست اما من دوتا مشکل داشتم باهاش تزیینات داخلش مال من خیلی زود شروع به صدا دادن کرد داخل اتاق ماشین صدا میده
    یه بار هم از نظر خودم بردمش آفرود که گیر کردم دوستام با پاترول در آوردنم
    دوست دارم بتونم عوضش کنم پرادو بگیرم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. محمدحسین

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    قطعا بی ام و از همشون بهتره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. فقط انگلیش

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (835 ديدگاه)

    رنجروور لوکسی واسپورتی و افرود و انرود رو باهم به طور کامل داره اخه تاحالا کره جنوبی یه خودرو درست کرده که ادم بهش اعتماد کافی روداشته باشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. داریوش

    ۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    بعضی اتفاقا فقط تو ایران میفته
    مقایسه سانتافه با بزرگان
    امیدوارم بزودی ماشین های بهتری سوارم بشیم تا مقایسه هامون درست بشه
    هفت شهر عشق را عطار رفت
    ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. محمد

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خبری موثق دارم قراره بزودی نمایندگی برخی از خودروهای انگلیسی از جمله لندرور دیسکاوری و جگوار در ایران افتتاح شه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. میلاد

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    سلام میکنم خدمت دوستان ۱.الان بخاطر محدودیت موتوری ایران هیچ شاستی بلند جدیدی در ایران قابلیت آفرود پس نگید سانتافه فلان و بیسار چون اگه محدودیت نداشتیم سانتافه ۳.۵ وارد ایران میشد۲.شما میگید توی ایران میان کره ای رو با اروپایی مقایسه میکنن باید در جواب گفت فکر کن بعدش حرف بزن!!!همین امسال کیا رتبه اول و هیوندای رتبه سوم از لحاظ بهادر برابر پرداخت دریافت کردند در صورتی که مرسدس رتبه ۱۷بود۳.چرا شما هی میگید کره ای لوکس نیست حتی ماشین های تویوتا به عنوان تاکسی رده بندی میشن اما تمام محصولات کیاوهیوندای لوکس و البته بهترین هاشون هم جنسیس g90 وکیاk900 هستش که حتی با مرسدس بنز های میلیاردی مقایسه میشن!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا