اشکودا

تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اشکودا اِنیاک جدید

اشکودا کاملاً روی غلتک افتاده و مدل جدید اسکالا در بخش خودروهای خانوادگی خوش درخشیده و نیازی به اشاره به کراس اوور کامیک و همچنین اوکتاویا نیست؛ اما این برند اهل جمهوری چک می‌خواهد وارد عصر جدیدی شود و به همین خاطر درصدد عرضه اولین محصول الکتریکی تاریخ خود با نام اِنیاک می‌باشد. مجله اتو اکسپرس برای اولین بار فرصت بررسی نسخه پیش‌تولیدی یا پروتوتایپ این خودرو را داشته و آنچه می‌خوانید ماحصل این تجربه است.

همان‌گونه که انتظار دارید انیاک جزو برنامه‌های گسترده گروه فولکس‌واگن برای آینده است. این خودرو همانند فولکس‌واگن ID.3 و ID.4 از پلتفرم MEB استفاده می‌کند، پلتفرمی که در سئات البورن جدید نیز بکار خواهد رفت. این معماری کاملاً جدید برای استفاده در خودروهای الکتریکی طراحی شده و بنابراین از بخش کف هوشمندانه‌ای برای قرار گرفتن سلول‌های باتری و ایجاد حداکثر فضای کابین استفاده کرده است.

اما چرا بجای یک هاچبک ۵ درب مشابه ID.3 اشکودا اقدام به تولید یک شاسی‌بلند کرده است؟ شاید گروه فولکس‌واگن استراتژی دیگری داشته باشد اما موضوع این است که اشکودا اعتقاد دارد اگر انیاک یک شاسی‌بلند بوده و قیمتی حدود ۳۵ هزار پوند داشته باشد مشتریان بیشتر به آن رغبت خواهند داشت. این خودروساز خوش‌نام همچنین حضور پررنگی در این بخش بازار داشته که دلیل آن کودیاک است و بنابراین این فرم بدنه برای استفاده در اولین محصول الکتریکی تاریخ اشکودا انتخاب شده است.

انیاک اولین خودروی استفاده کننده از پلتفرم MEB است که در خارج از آلمان ساخته خواهد شد زیرا به همراه دیگر محصولات اشکودا در کارخانه محلی این برند در جمهوری چک مونتاژ می‌شود. تولید آن قرار است تا آخر امسال آغاز شود و اولین نمونه‌ها نیز بهار سال آتی وارد بازار شوند.

طول/عرض/ارتفاع انیاک الکتریکی به ترتیب برابر با ۴۶۴۸/۱۸۷۷/۱۶۱۸ میلی‌متر بوده و بنابراین این خودرو ۵ سانتی‌متر کوتاه‌تر از کودیاک بوده و خط سقف آن نیز تقریباً تا همین اندازه پایین آمده است. این خودروی جدید فاصله بین محوری ۲۷۶۵ میلی‌متری داشته که به بزرگ‌ترین شاسی‌بلند اشکودا نزدیک‌تر است. همین موضوع نشان دهنده‌ی مزیت پلتفرم تمام الکتریکی گروه فولکس‌واگن است که باعث شده خبری از پیشرانه درون‌سوز در بخش جلوی خودرو نباشد.

با ایستادن در کنار انیاک سریعاً مشخص می‌شود که این خودروی جدیدی است که ظاهر متمایزی برای جدا شدن از هم‌خانواده‌های خود خواهد داشت. کوتاه کردن کاپوت باعث شده پروفایل خودرو دینامیک‌تر باشد اما خیلی کوپه مانند نیست زیرا نسخه‌ی شیک‌تر آن در آینده تولید خواهد شد. البته از نظر ظاهری تفاوت‌های زیادی نسبت به مدل‌های استاندارد اشکودا وجود دارد.

در بخش جلو طراحی پیچیده‌تری دیده می‌شود که شاید دلیل آن تلاش اشکودا برای نصب جلوپنجره‌ای رادیکال‌تر باشد. شاید جلوپنجره خودرو مشابه کانسپت ویژن E دارای ویژگی نورانی باشد.

زیر پوست انیاک سه نوع باتری قرار خواهد کرد. در آغاز مدل iV 50 با باتری ۵۵ کیلووات ساعتی و تک پیشرانه الکتریکی با قدرت ۱۴۶ اسب بخاری ارائه خواهد شد. این خودرو برد حدود ۳۴۰ کیلومتری خواهد داشت.

مدل بعدی که iV 60 نام گرفته از باتری ۶۲ کیلووات ساعتی استفاده کرده و تک پیشرانه ۱۷۷ اسبی و برد ۳۸۹ کیلومتر خواهد داشت.

بزرگ‌ترین باتری در نظر گرفته شده برای انیاک ظرفیت ۸۲ کیلووات ساعتی داشته و در مدل‌های گوناگونی بکار خواهد رفت. در نسخه دیفرانسیل عقب iV 80، این پیشرانه قدرت ۲۰۱ اسبی داشته و برد ۴۹۹ کیلومتری ارائه خواهد کرد؛ اما در مدل ۸۰X یک پیشرانه دیگر به اکسل جلو اضافه شده و کل قدرت به ۲۶۲ اسب بخار خواهد رسید. مدل پرچم‌دار RS نیز قدرت ۳۰۲ اسبی و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۲ ثانیه‌ای خواهد داشت. هر دو مدل چهار چرخ محرک انیاک شعاع حرکتی ۴۶۰ کیلومتری خواهند داشت.

سه گزینه شارژ هم در دسترس خواهد بود که در حالت استاندارد خانگی زمان ۶ تا ۸ ساعته برای شارژ باتری موردنیاز خواهد بود اما شارژر ۱۲۵ کیلوواتی باعث می‌شود ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری در ۴۰ دقیقه شارژ شود.

انیاک با سه نوع تنظیمات سیستم تعلیق نیز در دسترس خواهد بود هرچند شاید این موضوع بسته به نوع قوای محرکه انتخابی باشد. همچنین تنظیمات اسپورت وجود خواهد داشت که باعث می‌شود ارتفاع خودرو در جلو و عقب به ترتیب ۱۵ و ۱۰ میلی‌متر کاهش یابد. دامپرهای تطبیقی اشکودا نیز در دسترس خواهند بود.

کابین خودروی حاضر در تست کاملاً پوشانده شده بود؛ اما به راحتی می‌توان تفاوت‌های این خودرو نسبت به رقیب داخلی گروه یعنی فولکس ID.4 را حس کرد. داشبورد نسبتاً کوچک بوده و صفحه‌نمایش بزرگ ۱۳ اینچی همه‌چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

اشکودا با افتخار می‌گوید این بزرگ‌ترین صفحه‌نمایشی است که در محصولاتی با پلتفرم MEB ارائه شده است. از نظر ابعادی با صفحه‌نمایش مشابه محصولات تسلا روبرو نیستیم اما از تکنولوژی بالایی سود برده است. هدآپ دیسپلی با ویژگی واقعیت افزوده نیز در دسترس خواهد بود که مورد قابل‌توجهی است.

خودرویی که تست شده از نوع iV 80 بود و بنابراین رده میانی محسوب می‌شد؛ و از لحظه آغاز حرکت واضح است که انیاک پتانسیل ستاره شدن را دارد. شتاب گیری آنی خاص محصولات الکتریکی علیرغم وزن نسبتاً بالای انیاک همچنان وجود دارد؛ و این در حالی است که تنها یک پیشرانه وجود دارد.

احساس‌برانگیزترین جنبه‌ی این خودرو نبود صدا در کابین است. از طرفی انیاک دارای فاصله بین محوری بیشتری بوده و بنابراین ناله‌ی پیشرانه الکتریکی خیلی به گوش نمی‌رسد. به جرات می‌توان گفت این آرام ترین خودروی تاریخ اشکوداست.

مسیرهای خارج شهری ایرلند شبیه جاده‌های بریتانیاست اما انیاک دینامیک سواری بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارد و حتی تکان های چندانی در بدنه دیده نمی‌شود. فرمان شاید کمی سبک باشد اما تنظیمات خودرو هنوز نهایی نشده است. البته فرمان سریعاً به دستورات راننده پاسخ می‌دهد.

اما ما به دنبال فهمیدن این بودیم که فضای کابین انیاک در مقایسه با کودیاک چگونه است. این خودرو همان حس جاداری برخی دیگر محصولات این برند همچون ساپرب را ندارد اما افراد قدبلند از نظر فضای سر، پا و زانو مشکل چندانی نخواهند داشت.

فضای بار ۵۸۵ لیتری این خودرو بیشتر از شاسی‌بلند میان سایز کاروک بوده و فضای زیادی ارائه می‌کند.

همچنین فضای ۴۸ لیتری نیز در داخل کابین برای جا دادن اشیای مختلف در نظر گرفته شده است. بخش اعظم این فضا بین صندلی‌های جلو بوده که دلیل آن نیز حذف تونل گیربکس می‌باشد.

اشکودا در مراحل پایانی تولید انیاک بوده اما قبلاً می‌دانستیم که این خودرو طیف دیگری از مشتریان را به این برند جذب خواهد کرد. پیشرانه الکتریکی انیاک کاملاً آرام و بی‌صدا بوده و پیکربندی کابین نیز هوشمندانه صورت گرفته است. اگر اشکودا قیمت مناسبی را برای انیاک تعیین کند بزرگ‌ترین مشکلش تأمین خودروهای لازم برای مشتریان در صف خواهد بود.

مشخصات اشکودا انیاک iV 80

  • قیمت: ۴۰ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: تک‌واحد الکتریکی، باتری ۸۲ کیلووات ساعتی
  • قدرت: ۲۰۱ اسب بخار
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸ ثانیه (تخمینی)
  • حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر در ساعت
  • شعاع حرکتی: ۴۹۹ کیلومتر (تخمینی)
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. جواد خطر

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (255 ديدگاه)

    این دیگه چه جور رنگیه؟انگار چنتا سطل رنگ با بُرس دادن دس چنتا بچه زدن ماشینو اینجوری کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Genius

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (1226 ديدگاه)

      پروفسور!به پوشش استتار میگی رنگ بدنه؟!؟!؟!؟!؟!؟برای همچین مردمی همین پراید 90 میلیونی هم حقیقتا زیاده!!!!!!!1

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. جواد خطر

        ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (255 ديدگاه)

        ولا چِمیدونم داداش فکر کردم رنگ ماشین اینجوریه!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. car lover

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (688 ديدگاه)

    اشکودا رو از فولکس بیشتر دوس دارم و بعد از لامبو دوست داشتنی ترین زیر گروهه فولکسه مخصوصا بعد از طراحیای انقلابی جدیدش
    کلا چک و اسلواکی رو از بقیه کشورای اروپایی بیشتر دوست دارم
    معماری فوق العاده طبیعت دلنشین چک و زنانش:)) و خیلی چیزای دیگ
    تنها مشکلش اقتصادشه و مالیاتای سنگین تر از المان حتی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رضا

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (310 ديدگاه)

    خیلی خوبه فقط قیمتش بالاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Farzad

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    چه استتار سنگینی ! ماشالله ???

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا