طراحیمرسدس بنز

مقایسه طراحی مرسدس بنز A کلاس سدان و CLA

زمانی که مرسدس بنز CLA در سال ۲۰۱۵ و با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار معرفی شد به موفقیتی نسبی دست یافت؛ اما سرانجام پس از چند سال حضور در بازار و عدم انجام تغییراتی بزرگ، نسل جدید این خودرو معرفی شد. البته نسل جدید CLA اکثر ویژگی‌های موفقیت‌آمیز نسل پیشین را با خود به همراه داشته ولی حالا تیزتر، کمی بزرگ‌تر، قوی‌تر و در کل محصولی سطح بالاتر شده است.


اما CLA در برابر A کلاس سدان چه تفاوت‌هایی دارد؟ به نظر می‌رسد این دو خودرو حداقل روی کاغذ تشابهات زیادی دارند اما با بررسی عمیق‌تر خواهید فهمید فاصله‌ی کافی بین این دو خودرو وجود دارد. در ادامه طراحی دو خودرو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا به تفاوت‌های این دو محصول مرسدس پی ببریم.

  • نمای جلو
جدای از تریم مشکی و نارنجی CLA دست‌پرورده‌ی AMG، دو خودرو تقریباً یکسان به نظر می‌رسند؛ اما CLA در واقع بزرگ‌تر بوده و اندکی پهن‌تر می‌باشد. البته ارتفاع دو خودرو تقریباً یکسان است.

اما CLA تنها بزرگ نیست بلکه برخی ویژگی‌های بصری متفاوت نیز دارد که باعث تمایز آن از A کلاس سدان می‌شود. برای مثال چراغ‌های جلوی CLA به تیزی یا نازکی A کلاس سدان نیستند. یک انحنای زیبا زیر چراغ‌های CLA وجود دارد که نمای متمایزی را ایجاد کرده است. کاپوت نیز فرم گیراتری دارد.

جلوپنجره‌ی دو خودرو تقریباً یکسان بوده و لوگوی بزرگ مرسدس در مرکز آن جا خوش کرده است. ورودی‌های هوای جانبی و بزرگ‌تر نیز کاملاً مشابه بوده و تنها برخی تفاوت‌های جزئی در عناصر و طرح آن‌ها وجود دارد.

  • نمای عقب
در این بخش است که تفاوت‌های بیشتری را بین A کلاس سدان و CLA می‌بینیم. چراغ‌های عقب فرم شناور مشابه با CLS بزرگ‌تر را داشته و برخلاف چراغ‌های بزرگ‌تر و پف‌کرده‌تر A کلاس سدان طراحی شده‌اند. دیفیوزر عقب دو خودرو نیز متفاوت است. A کلاس سدان بخش عقب گوشه دارتری داشته درحالی‌که CLA از خطوط نرم و تخت استفاده کرده است. هر دو خودرو دارای خروجی اگزوز دوگانه هستند.

  • نمای جانبی
پروفایل این دو خودرو مشابه است؛ اما همان‌گونه که در بخش ابعاد دیدیم، CLA کوتاه‌تر بوده و خط سقف کوپه مانند و خمیده‌تری دارد که باعث می‌شود کابین جمع و جورتری را ببینیم. CLA همچنین خطوط کمتری در روی درب‌ها داشته درحالی‌که خط شانه‌ی A کلاس سدان کاملاً جلب‌توجه می‌کند. این خط شانه از چراغ‌های جلو تا چراغ‌های عقب کشیده شده است.

جدای از این مورد، رینگ‌ها کاملاً مشابه هم هستند. شکل کلی درها نیز مشابه می‌باشد.

  • کابین
اگرچه تفاوت‌های قابل‌توجهی در بدنه‌ی این دو محصول مرسدس وجود دارد اما تیزترین چشم‌ها هم به سادگی نخواهند توانست تفاوت‌های کابین A کلاس سدان و CLA را تشخیص دهند. کابین این دو خودرو مشابه یکدیگر بوده و از غربیلک فرمان D شکل گرفته تا سه ورودی هوای مرکزی و صفحه‌نمایش ۱۰.۳ اینچی سفارشی عین هم هستند.

در تصویر سمت راست کابین A کلاس را می‌بینیم که دارای تریم نقره‌ای و مشکی بوده و عناصر LED آبی‌رنگ نیز جو آرامی را ایجاد کرده است. کابین CLA به لطف دوخت‌های نارنجی روی داشبورد و پانل درها لوکس‌تر بوده و چراغ‌های LED شخصی‌ساز آن هماهنگی جذابی به وجود آورده است.

  • پرفورمنس
از آنجایی که این دو خودرو تقریباً یکسان هستند بنابراین از قوای محرکه‌ی مشابهی سود می‌برند؛ اما CLA پرفورمنس بیشتری دارد. بجای پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی A کلاس سدان که قدرت ۱۸۸ اسبی و گشتاور ۲۹۹ نیوتون متری دارد CLA از این پیشرانه با قدرت ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متر سود برده است.

خوب، وقت انتخاب رسیده است. شما سدان A کلاس را انتخاب می‌کنید یا کوپه CLA را؟

[polldaddy poll=10220606]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. M

    ۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    یکی از این دو تا باید حذف بشه
    اصلا وجو این دوتا تو سبد محصولات یه شرکت تو کتم نمیره
    قشنگ انگار دو تا رقیب از دو تا شرکت متفاوت مقایسه شدن تو این پست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. Ali.usa

    ۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (335 ديدگاه)

    چرا همچین میکنه بنز
    کجا طراحی های 2016 و 2017
    شاید من اشتباه میکنم ولی به نظرم اونا خیلی بنزتَر بودن
    cls اتاق قدیم الهی زیبای چه بلای سرش اوردن ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. علی رضا

    ۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (223 ديدگاه)

    هر دوتا عالین ، فقط cla جوان پسند تر از A کلاس سدان و به نظر من طراحی نمای عقبش متناسب تر و فرم بهتری داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Just bentley continental

    ۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (539 ديدگاه)

    پدال والکری معرفی شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهزیار

    ۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (441 ديدگاه)

    هر روز بد تر از دیروز…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ali_afsh

    ۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (8 ديدگاه)

    هر جوری حساب میکنم قیمت 30 هزار دلاریشو ن بازم 500-600 میلیون با نمایشگاها اختلاف دارم . انصافن این سودی که گمرک و وارد کننده و فروشنده میکنه خود بنزم نمیکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    سی ال ای رو انتخاب کردم به نظرم خیلی تفاوتی نداشتن به خاطر فرم کوپه مانندش انتخاب کردم به نظرم بنز داره خیلی بازار سدان هاش رو شلوغ می کنه الان شدن هفت مدل تازه هرکدوم چندین زیر مدل دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. sina

    ۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2632 ديدگاه)

    یه جا قبلا من اشتباهی گفتم CLAرو بیشتر دوست دارم ولی اینجا تصحیح میکنم A کلاس زیباتره بنظرم.
    کسی از قیمت هاشون اطلاعی داره ؟>

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Alireza

    ۴ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (751 ديدگاه)

    جلو cla و عقب a class

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا