مرسدس بنز

پنجاه‌سالگی مرسدس C111/II، سوپراسپرتی پیشرو با موتور وانکل

مرسدس بنز پنجاهمین سالگرد تولد خودروی آزمایشی C111/II خود را جشن گرفته است. این خودرو در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۷۰ به‌عنوان بخشی از برنامه‌های مرسدس برای ساخت یک سوپراسپرت پرچم‌دار معرفی شد. البته اولین نسخهٔ C111 برای نخستین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۶۹ رونمایی شده و بسیار موردتوجه قرار گرفته بود. مرسدس انواع مختلفی از پیشرانه‌ها را در نسخه‌های مختلف این کانسپت مورد آزمایش قرار داد درحالی‌که دو نسخهٔ اول به پیشرانهٔ وانکل مجهز بودند.

C111/II سوپراسپرتی با بدنهٔ گوه‌ای شکل و درهای گالوینگ بود که با رنگ نمادین نارنجی متالیک رنگ‌آمیزی شده بود. این کانسپت همچنین برای خودرویی دونفره با ترکیب موتور وسط، بسیار کاربردی بود زیرا از صندوق بار بزرگی در عقب برخوردار بود. C111/II همچنین اولین خودروی دنیا محسوب می‌شد که به‌طور کامل توسط کامپیوتر طراحی شده بود. با استفاده از این تکنولوژی، زمان توسعهٔ خودرو به چهار ماه کاهش پیدا کرد. در سینهٔ این سوپراسپرت آلمانی یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار روتورهٔ وانکل قرار گرفته بود که قدرت چشمگیری برابر با ۳۵۰ اسب بخار تولید می‌کرد.

C111/II به لطف این نیرو ظرف تنها ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را داشت. البته بعداً در همان سال ۱۹۷۰ مرسدس این موتور وانکل را با یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 جایگزین کرد زیرا همان‌طور که گفته شد موتورهای مختلف در کانسپت‌های C111 مورد آزمایش قرار می‌گرفتند.

هرچند از دید مرسدس، این سوپراسپرت صرفاً یک کانسپت آزمایشی بود اما ثروتمندان زیادی حاضر به کشیدن چک‌های سفید امضاء برای خرید آن بودند. به همین دلیل، بعداً قرار شد C111 نه به‌عنوان یک سوپراسپرت پرچم‌دار بلکه به‌عنوان یک خودروی اسپرت کوچک برای قرار گرفتن در جایگاهی پایین‌تر از پاگودا تولید شود اما متأسفانه بحران نفتی دههٔ ۷۰ میلادی مانع از این کار شد و C111 هیچ‌گاه رنگ خط تولید را ندید ولی بااین‌حال یکی از جالب‌ترین کانسپت‌های آن زمان محسوب می‌شود.

 

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. مهدی ۹۱۱

    ۹ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (459 ديدگاه)

    ۳۰۰ کیلومتر ۵۰ سال پیش عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۹ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2956 ديدگاه)

      خودروهای زیادی در اون دوران و‌حتی قبل تر به این سرعت میرسیدند اما نکته مهم این خودرو وانکل بودنشه و شتابش

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. GERMANY

      ۹ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (946 ديدگاه)

      ای جانم مرسدس ببین چی ساخته 50 سال پیش…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. JavaDehqaN

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (31 ديدگاه)

      ۵۰ سال پیش رو خوب اومدی حالا یه سوال ازت دارم . تا حالا فکر کردی ۵۰ سال پیش ما کجای دنیا بودیم و الان کجا؟ میشه تو ۵۰ سال ۵هزار سال پیشرفت کرد میشه تو ۵۰ سال ۱۳۹۹ سال رفت عقب
      ????

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. رزیتا

    ۹ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (418 ديدگاه)

    مدل پنجاه سال پیش مرسدس بنز از سمند امروز خوشکلتره !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ممد ژانگولر

    ۹ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3541 ديدگاه)

    حالا به قدرت شرکت مرسدس بنز ایمان پیدا کردید؟
    دوروزه دیگه گندش در میاد که ufo میساخته حالا خواهید دید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Hamidreza

    ۹ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2444 ديدگاه)

    اگه آرم مرسدس رو از روش برداری اصلا شبیه مرسدس نیست!
    اینجاست که مرسدس به همه ثابت میکنه پیشرو در تکنولوژی بودن یعنی چی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. JavaDehqaN

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (31 ديدگاه)

      میشه بین C111 مدل1970 و project One مدل 2020 خط طراحی مشترکی دید. احترام به تاریخ رو داشته باش . مرسدس بنز بیشتر از ی برند هستش . ?⁦❤️⁩⁦??⁦??⁩⁦??

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۹ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    سال 1970 – شتاب 4:9 / اواخر دهه 90 بود که سعید اعرابیان یه بیمر جمع کرده بود 5 ثانیه / برگ نمونده بود برای کسی / چه شتاب و چه بیشینه سرعت – مرسدس اگر بخواد میسازه / توجیهی برای این بیشترین ها هنوز پیدا نشده ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آرین

    ۹ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (444 ديدگاه)

    اگر به همون اندازه موتورهای پیستونی برای توسعه وانکل هزینه کرده بودن الان بازده بیشتر و مصرف کمتری از پیستونی داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. morteza

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (278 ديدگاه)

      تو ایران نمونه ی وانکل داریم؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین دهمرد

        ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (2433 ديدگاه)

        @morteza
        دو تا نسخه حجم پایین واسه پهپاد دارن استفاده میکنن ولی بعید میدونم تو ایران بسازن چون تعداد کمی نیازه و دلیلی نداره بخوان واسه این حجم کم خط تولید راه بندازن. بجز پهپاد که اولویتش وزنشه این موتور به کار دیگه ای نمیاد دمای کارکردش هم بالاست که با ملخ حل میشه .چیزای مهمتری واسه سرمایه گذاری وجود داره. پهپاد نیاز به پاس کردن استاندارد آلایندگی نداره من باشم با یه دوزمانه کاربراتوری سرو ته شو هم میارم تا هم ارزون تموم بشه هم سبک باشه صداش با یه اگزوز درست حل میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. حسین دهمرد

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2433 ديدگاه)

      تا حدودی موافقم ولی بعضی معایب ذاتیه. بزرگترین مشکل وانکل نحوه ی روغنکاریشه اونم چون ذاتش دورانیه روغن باید مستقیما با محفظه احتراق درتماس باشه و مثه موتوری که کمی روغن سوزی داره کار میکنه که راه حلی نداره مگر اینکه نوعی سوخت وجود داشته باشه که خودش قابلیت روانکاری داشته باشه و دود نکنه. یا یه روغنی باشه که تو احتراق و دمای بالای موتور نسوزه و وواکنش شیمیایی نده.
      مزدا یک عمره داره روش کار میکنه بازم یه باک روغن بزرگ واسش گذاشته و هر چند صد کیلومتر باید پرش کنی و فعلا راه حلش استفاده از فیلتر تو اگزوز بوده که از آلاینده ها کم کنه و بازم زود به زود باید عوش بشه.
      متاسفانه سرمایه گذاری روی درونسوزها داره تموم میشه.موتور برقی معمولی رو یه مهندس معمولی تو یه کارگاه هم میتونه بسازه. فعلا همه هزینه ها داره واسه باتری ها میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. محمد

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینجاست ک نشون میده مرسدس رو شعارش وایساده یا بهترین یا هیچ
    ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. JavaDehqaN

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (31 ديدگاه)

    کاش فرصت دیدن موزه مرسدس به ما دیت می داد ، کلا تو جایی گیر افتادیم که نمیتونیم با اینترنت هم بریم حداقل سه بعدی به موزه های دنیا سر بزنیم. چقدر ما بدبخت شدیم . راهمون نمیدن حتی به صورت مجازی.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا