بی ام و

بررسی نسخه پیش‌تولید ب‌ام‌و M5 جدید

نسل جدید ب‌ام‌و M5 هنوز به‌صورت رسمی رونمایی نشده اما به منظور صرفه‌جویی در وقت و همچنین دریافت بازخوردهای اولیه از این خودرو، نشریه‌ی اتو اکسپرس توانسته چندساعتی را با نسخه پیش‌تولیدی (پروتوتایپ) گذرانده تا بفهمد ششمین نسل این سدان قلدر چه در چنته دارد.

BMW M5 prototype
طبیعتاً M5 جدید برای تمایز از مدل‌های معمولی سری ۵ ظاهر گیراتری دارد اگرچه که برای حفظ هیجان کار هنوز پوشش‌های استتاری روی خودرو خودنمایی می‌کنند. قابل‌توجه‌ترین شاخصه طراحی این خودرو سقف فیبرکربنی و بخش مرکزی است که کاپوت خیر برداشته‌ی آن را برجسته‌تر می‌کند.

BMW M5 prototype
اما بزرگ‌ترین تغییر M5 جدید استفاده از سیستم چهار چرخ محرک برای اولین بار در مدل بخش M است. ب‌ام‌و به تقاضای بازار واکنش نشان داده اما درعین‌حال به این موضوع اعتراف کرده که با افزایش قدرت خروجی، استفاده از این سیستم یک امر اجتناب‌ناپذیر بوده است. قدرت خودرو بیشتر از آن چیزی است که چرخ‌های عقب بتوانند به تنهایی از عهده آن برآیند.

BMW M5 prototype
هرچند، همانند جدیدترین نسل مرسدس-ای ام جی E63، نسل جدید M5 حس هیجان خود را فراموش نکرده است. شما با انتخاب تنظیمات مربوطه می‌توانید از حالت دیفرانسیل عقب بهره ببرید.

BMW M5 prototype
این خودرو از قطعات دیگر مدل‌های M مثل دیفرانسیل عقب فعال M3 و دیفرانسیل مرکزی M760Li استفاده می‌کند بنابراین به‌صورت مؤثری می‌تواند نیرو را به هر چهار چرخ انتقال دهد. این موضوع توسط یک مغر الکترونیک تک و تنهایی کنترل می‌شود که هر ورودی از سوی راننده و همچنین اعمال خودرو را بررسی می‌کند. ظاهراً این سیستم به حدی پیشرفته است که می‌داند قبل از رفتار راننده چه چیزی رخ می‌دهد.

BMW M5 prototype
زیر کاپوت پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربو قرار دارد اما اصلاحاتی در تزریق سوخت، توربوها، سیستم‌های روغن‌کاری و خنک‌کنندگی صورت گرفته است. هنوز خروجی رسمی خودرو از سوی ب‌ام‌و اعلام نشده اما منابع نزدیک به کمپانی گفته‌اند که به احتمال زیاد خروجی خودرو برابر با ۶۱۰ اسب بخار و گشتاور آن ۷۰۵ نیوتون متر خواهد بود.

BMW M5 prototype
با بهبود کشش، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت M5 جدید شاید در حد ۳.۵ ثانیه باشد. علیرغم اضافه‌وزن سیستم چهار چرخ محرک، نسل جدید این سدان اسپورت ظاهراً کمی سبک‌وزن‌تر از مدل قبلی بوده و این امر به لطف کاهش وزن چشمگیر سری ۵ استاندارد به دست آمده است.

BMW M5 prototype
علیرغم استارتی رعب‌آور و خشمگین، رانندگی با M5 جدید در سرعت‌های پایین بسیار نرم و آسان است. گیربکس از نوع اتوماتیک بوده و نسخه‌ی دوکلاچه ای وجود ندارد. مهندسان کمپانی تلاشی سخت برای ساخت خودرویی مناسب کارهای روزمره داشته‌اند. البته اندک اشاره‌ای به پدال گاز باعث پرتاب خودرو به جلو می‌شود و در زمان تخت گاز رفتن، خودرو به اندازه‌ی اعداد پیشنهادی سریع و پرشتاب احساس می‌شود.

سه نوع تنظیم مختلف برای گیربکس و تنظیمات M برای فرمان، پاسخ پیشرانه و شاسی وجود دارد. این تنظیمات را می‌توان با استفاده از دکمه‌های M1 و M2 که در پشت غربیلک فرمان قرار گرفته‌اند انجام داد. ما تنها توانستیم این خودرو را در پیست برانیم اما حتی در حالت تنظیمات ۴WD نیز M5 جدید احساس دیفرانسیل عقب بودن دارد و تغییر جهت‌های خودرو کاملاً سریع و مطمئن صورت می‌گیرد. خودرو را در حالت ۴WD اسپورت قرار دهید و پیش از انتقال قدرت به چرخ‌های جلو، M5 در خلال پیچ‌ها می‌لغزد. این کار به خاطر تضمین قرار گرفتن خودرو در جهت مناسب بدون تصحیح زیاد فرمان صورت می‌گیرد. این کار دراماتیک به نظر می‌رسد اما در واقع آسان است. M5 بخش اعظم کار را برای شما انجام می‌دهد.


و تنظیمات ۲WD را داریم که با خاموش بودن کامل سیستم کشش، خودرو لاستیک‌های عقب را همچون یک سوپر سدان کار درست آلمانی دود خواهد کرد. با قدرت زیاد موجود، M5 می‌تواند جذاب یا رعب‌آور باشد. شما باید این را انتخاب کنید.

ب‌ام‌و M5 چهار چرخ محرک طرفداران نگرانی خواهد داشت اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این ترس موضوعیت ندارد. با توانایی تبدیل شدن به خودرویی دیفرانسیل عقب، نسل جدید این سدان اسپورت به اندازه‌ی نسل‌های قبلی خاص و ویژه است و در عین حال کشش فوق‌العاده برای بهره بردن از حداکثر توانایی‌ها را ارائه می‌کند.

مشخصات ب‌ام‌و M5 جدید

قیمت: ۸۵ هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربو
قدرت/گشتاور: ۶۱۰ اسب بخار/۷۰۵ نیوتون متر (تخمینی)
گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳.۵ ثانیه (تخمینی)
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (تخمینی)
مصرف سوخت: اعلام نشده
موعد فروش: اواخر سال ۲۰۱۷

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. رامکال

    ۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (594 ديدگاه)

    از بین سری 3 و 5 و 4
    وسری 4 زیبا تر از همشون است.
    اصلا گیرایی بالاتری دارد.
    خوشحالم که در اهواز بنز و ب ام و زیاد هست ولی نمیدونم چرا توی ایران از آئودی استقبال نمیشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. E 36

    ۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (918 ديدگاه)

    یه میکس از سوپر اسپورت و سدان لوکس، یه هیولای واقعی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Bilbo

    ۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (516 ديدگاه)

    پروتوتایپ M8 هم دیروز رخ نمود….چه هیولایی بنظر میومد

    این M5 هم فوق العادست….

    چه سبدی داشته باشه BMW تو چند سال آینده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی 911

    ۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (459 ديدگاه)

    موندم ای63 بهتره یا این

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Saied

    ۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    واقعا عاشق این ماشین هستم. تجربه رانندگی با مدل ٢٠١۶ هش رو داشتم. واقعا ماشین عالی هستش و اونقدر إمکانات داره که ادم هنگام رانندگی احساس میکنه با یه جاندار طرفه ( منظور هوش مصنوعی بالایی داره )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سعید(تهران)

    ۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    این یعنی یه ماشین کامل یه سوپر اسپرت وحشی که میشه باهاش به خرید و مسافرت و کار روزانه هم رسید، از نظر لوکس بودن هم به حد کفایت لوکسه، من طرفدار بی ام دبلیو نیستم ولی از خق نگذریم ارزش تک تک دلارهای پرداختی رو داره…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا