جیپ

معرفی خودرو مفهومی جیپ B-Ute: رنه‌گید سرخپوست میشود!

جیپ رِنه‌گِید زمانی که در سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی شد، توسط افراد بدبین موردقبول واقع نشد. این احتمالاً به خاطر پلتفرم فیات و ساخته‌شدن آن در خارج از ایالات‌متحده است؛ اما درهرحال کوچک‌ترین اس یو وی شرکت به محبوب‌ترین ساخته آن‌ها در طی این سه سال تبدیل‌شده و گواه این مدعا فروش ۲۵۰ هزار دستگاه از آن تنها در ایالات‌متحده و بیش از ۴۷۰ هزار دستگاه در دنیا است. رنه گید به‌روزرسانی در میانه عمر خود در سال ۲۰۱۸ میلادی بسیار نزدیک است، اما تا آن زمان جیپ مدلی برای گردهمایی مواب تدارک دیده است. جیپ نام B-Ute را برای آن برگزیده است و برای ماجراجویی‌های حرفه‌ای آفرود ساخته‌شده است.


با وسایلی که جیپ روی آن نصب‌کرده، اگر روزی تولید شود در جایگاهی بالاتر از مدل تریل هاک قرار خواهد گرفت.

دلیل نام گذاری


B-Ute قلدرتر از مدل پایه رنه گید است و این را مدیون قطعات داخلی سفارشی و قابلیت آفرود ارتقا یافته با کیت افزایش ارتفاع و رینگ و لاستیک‌های بزرگ‌تر است. نام این خودرو که با ترکیب حرف B با کلمه‌ای که به‌جای کاربردی (utility) در استرالیا استفاده می‌شود ساخته‌شده، کمی عجیب است. (به عقیده نگارنده جیپ از حرف B برای یادآوری سگمنتی که خودرو در آن حضور دارد استفاده کرده و از کلمه Ute که اسم قومی سرخپوست در ایالت کلرادو امریکا است، برای یادآوری قابلیت‌های بیابان نوردی آن استفاده کرده.)

اگر این اسم را پشت سر هم بخوانیم درمیابیم که گویا جیپ می‌خواسته ما این کراس اوور را زیبا (beauty) بخوانیم، خوب حتماً این‌طور نیست. این خودرو برای گلاویز شدن با مسیر ساخته‌شده نه برای بردن در مسابقات زیبایی، پس درواقع خیلی مهم نیست.

چه فرقی با رنه گید دارد؟


اگر شما با رنه گید آشنا باشید زمان زیادی طول نمی‌کشد که تفاوت‌های آن را با B-Ute متوجه شوید. رینگ‌های ۱۷ اینچی با لاستیک‌های مخصوص آفرود پوشانده شده‌اند همچنین باربند و وسایل آفرود به‌وضوح قابل‌تشخیص است. B-Ute دارای قطعاتی نظیر سپر منحصربه‌فرد با ضربه‌گیرهای تنومند است. مه شکن‌هایی که در گوشه سپر جلو وجود داشت حذف‌شده درحالی‌که ورودی هوا نیز نازک‌تر شده است درواقع سپرها کوچک‌تر شده تا B-Ute زوایای ورود و خروج بهتری داشته باشد. جلوپنجره تعویض نشده اما قسمت‌های کرومی آن به رنگ مشکی درآمده است چیزی که قبلاً در مدل تریل هاک نیز مشاهده‌شده است. این خودرو همچنین دارای کاپوت جدید با دو خروجی هوای داغ و رکاب‌های عریض‌تر شده است.


داخل کابین وسایل جالب‌توجهی نصب‌شده است. اولین موردی که جلب‌توجه می‌کند صندلی‌هایی باروکش های سفارشی است. کف‌پوش ساخت موپار و سیستم MOLLE که در پشت صندلی‌های جلو نصب‌شده نیز جزو این وسایل هستند.
MOLLE مخفف تجهیزات ماژولار سبک‌وزن حمل محموله است و توسط نیروهای ناتو مورداستفاده قرار می‌گیرد.(Modular Lightweight Load-carrying Equipment)

مشخصات


تنها به‌روزرسانی ظاهری B-Ute افزایش ۳۸ میلی‌متری ارتفاع خودرو است؛ اما این برای افزایش قابلیت‌های خارج جاده‌ای رنه گید کافی است مخصوصاً در ترکیب با لاستیک‌های T/A Baja champion ساخت بی اف گودریچ.

موتور ۲.۴ لیتری تایگرشارک قادر به تولید ۱۸۰ اسب بخار توان است که با مدل استاندارد تفاوتی ندارد، اما بیشتر از نیاز این کراس اوور است و دقیقاً مثل رنه گید استاندارد به یک گیربکس ۹ سرعته خودکار متصل شده است.

منبع:topspeed

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. کارل شلبی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (300 ديدگاه)

    بدینش ب من اینو?
    با اینکه فسقلیه ولی خدایی طراحیش عالیه
    با روح جیپ هماهنگی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ایمان

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    چه خبر های خوبی تو این چند روز از جیپ می شنویم
    سند استورم ، 4Speed و حالا B_Ute
    جیپ میخواد مثل آب ، موآب رو بخوره
    سلطان همیشگی صخره های موآب ، جیپ اسطوره ای

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Stern des südens

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    سرخپوستت رو هم دوست داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. net

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    چراغ جلو و عقب جالب نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا