جیپ

قلب هلکت در سینهٔ جیپ گرند واگنییر مدل 1989

برنامه‌های احیای نام جیپ واگنییر همچنان در جریان است اما ممکن است مدتی طول بکشد تا فیات-کرایسلر نسل جدید این اس‌یووی بزرگ را معرفی کند؛ بنابراین تا آن زمان باید به نمونه‌های کلاسیک واگنییر اکتفا کنیم که تعداد آن‌ها زیاد بوده و برخی از آن‌ها ارتقاءهایی را تجربه کرده‌اند. مثلاً این گرند واگنییر مدل ۱۹۸۹ که در عربستان سعودی به حراج گذاشته شده است، در بیرون با پانل‌های طرح چوب نمادین، خودروی زیبایی به نظر می‌رسد.

اما این اس‌یووی خانوادگی راز بزرگی را زیر کاپوت خود پنهان کرده است زیرا صاحب قبلی آن معتقد بوده که این جیپ بزرگ قدیمی به قدرت بیشتری از ۱۴۴ اسب بخار و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاوری نیاز دارد که توسط پیشرانهٔ ۵.۹ لیتری V8 استاندارد آن تولید می‌شود. برای واگنییر موتور هلکت انتخاب بسیار مناسبی به نظر می‌رسید و بنابراین این نیروگاه قدرتمند توسط یک گروه تگزاسی در سینهٔ واگنییر نصب شد. این موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ با ۷۰۷ اسب بخار قدرت و ۸۷۵ نیوتن متر گشتاور، گرند واگنییر قدیمی را به گرگی واقعی در لباس میش تبدیل کرده است.

اما علیرغم تغییر پیشرانه، به نظر می‌رسد گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک با دنده‌های ضریب سنگین و همین‌طور سیستم دو دیفرانسیل نیمه وقت واگنییر حفظ شده‌اند اما به اکسل‌های جلو و عقب خودرو فنرهای شمش اضافه شده و سیستم ترمز هم با نیروی خلأ کمکی و دیسک‌های جلوی خنک شونده، ارتقاء یافته است. این اس‌یووی قدیمی همچنین به سیستم اگزوز اصلاح‌شده‌ای متعلق به گرند چروکی ترک‌هاوک مجهز شده که صدای وحشیانه‌تری دارد. با وجود این ویژگی‌ها، رانندگی با این واگنییر باید جالب و سرگرم‌کننده باشد.

اما غیر از تعویض پیشرانه و تغییرات مربوط به آن، دیگر قسمت‌های این گرند واگنییر مدل ۱۹۸۹ کاملاً فابریک بوده و بازسازی نشده است. این یعنی تمام قسمت‌های خودرو از رنگ قرمز درخشان کمیاب گرفته تا رنگ متضاد کابین با تودوزی چرمی و پارچه‌ای، اصلی و کارخانه‌ای هستند که کاملاً استثنایی و قابل‌توجه به نظر می‌رسد. این واگنییر همچنین کارکرد پایینی هم داشته و تاکنون نزدیک به تنها ۸۴ هزار کیلومتر را طی کرده است؛ اما نکتهٔ عجیب‌تر اینکه مالک پس از نصب پیشرانهٔ هلکت تنها ۸۰۰ کیلومتر با این خودرو رانندگی کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (856 ديدگاه)

    بی نظیر شده فقط رینگ و لاستیکش به نظر من کوچیکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. 917

      ۲۵ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (310 ديدگاه)

      این ماشین درسته شاسی بلنده ولی بیشتر جنبه یه استیشن خانوادگی بزرگ رو داره که با سیستم چهارچرخ محرک قابلیت استفاده توی مناطق برفی و سرد رو هم داره به همین دلیل چرخاش کوچیکه(این ماشین برای زمانی هستش که خبری از کراس اور ها نبود و الان با کراس اورها جایگزین شده)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. هادی نجفی

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    یه آشنایی داشتیم، قدیما یکی از اینا رنگ خاکیشو داشت
    با وجودی که بعد اون ماشین کلی ماشین دیگه عوض کرده، هنوزم که هنوزه ازش جوری تعریف میکنه که آدم دلش میخواد یکشو بخره
    تو متن آماده گرگی در لباس میش
    بهتره بگیم بازتوانی گرگ قدیمی!
    همین ماشینو دیدیم تریلی رو با بارش چندین کیلومتر کشید تا تعمیر گاه
    واقعا خواستنی شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۵ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      سوارش نشدم تا حالا ، اما تعریفشو زیاد شنیدم ، بخصوص سواری نرم و لذت بخشش با فرمانی که با یک بند اَنگُشت هم میچرخه ، یه چیزی تو مایه های کادیلاک سویل .
      اگر توان و مکانش را داشتم ، یکیش را میخریدم و حسابی روی پا میاوردمش با رنگ مشکی پیانویی و یک موتور و گیربکس تویوتا از دوبی میاوردم مینداختم روش ، تا نگران مسائل فنیش نباشم و هروز از اون استفاده میکردم .
      البته شاید اگر روزی وضع کشور خوب شد ، چنین کاری کردم ، تیونینگ کارهای زیادی در تهران هستند که سرشون درد میکنه برای چنین پروژه هایی .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. امیر

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    بنظرم با این موتور صفحه کیلومترش هم باید تعویض بشه !!!
    غول!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. amin

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    جیپ و دیگر هیچ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Farzad

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (51 ديدگاه)

    آخ آخ قلب هلکت چه فکر خوبی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. یاس ی

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1021 ديدگاه)

    عشقه لعنتی، عشششششق
    هیولای دوران بودن. با این موتور که دیگه هیییییچ

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا