لکسوس

مقایسهٔ لکسس LS قبل و بعد از فیس‌لیفت

لکسس در ژانویهٔ سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودروی دیترویت از نسل پنجم سدان پرچم‌دار LS خود پرده‌برداری کرد یعنی دقیقاً ۲۸ سال بعد از معرفی نسل اول این خودرو در همان نمایشگاه. نسل تازهٔ LS به لطف زبان طراحی جدید و هویت ژاپنی قدرتمند خود، به یکی از محبوب‌ترین خودروهای رونمایی شده در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸ تبدیل شد و حداقل در ایالات‌متحده از لحاظ فروش هم بسیار خوب عمل کرد. سدان پرچم‌دار لکسس در سال ۲۰۱۸ در آمریکا ۹,۳۰۱ دستگاه فروش داشته که این یعنی بعد از مرسدس بنز S کلاس و کادیلاک CT6، سومین مدل پرفروش در کلاس خود محسوب می‌شد.

البته در سال ۲۰۱۹ فروش LS به ۵,۵۲۸ دستگاه کاهش یافت و به همین دلیل به رتبهٔ پنجم سقوط کرده و در پس مرسدس S کلاس، ب‌ام‌و سری ۷، کادیلاک CT6 و پورشه پانامرا قرار گرفت؛ بنابراین، احتمالاً لکسس متوجه شده که از زمان معرفی نسل پنجم LS، رقبا محصولات جدیدی را راهی بازار کرده‌اند که از پیشرانه‌های پیشرفته‌تر و تکنولوژی‌های بهتری برخوردار هستند و این موضوع موجب شده عرصه بر LS تنگ شود. به همین دلیل، برند لوکس تویوتا برای مدل ۲۰۲۱ نسخهٔ بروز شدهٔ سدان پرچم‌دار خود را با طراحی معمولی‌تر چراغ‌های جلو و نمایشگر جدید سیستم اطلاعاتی-سرگرمی معرفی کرده است.

مقایسهٔ نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ لکسس LS با نسخهٔ قبلی را با نمای بیرونی آغاز می‌کنیم. با نگاه به بخش جلویی LS مدل ۲۰۲۱ احتمالاً طراحی دماغهٔ آن کمی تمیزتر به نظر می‌رسد زیرا چراغ‌های Z شکل قبلی با نمونه‌های ساده‌تری جایگزین شده‌اند. بااین‌حال طراحی چراغ‌های قبلی جذاب‌تر و جالب‌تر به نظر می‌رسید. از دیگر تغییرات بخشی جلویی LS هم می‌توان به سپر جدید و رنگ تیره‌تر جلوپنجره اشاره کرد. بخش عقبی خودرو اما تقریباً دست‌نخورده باقیمانده و چراغ‌ها تغییری نداشته‌اند اما گرافیک داخلی آن‌ها بروز شده و حالا کمی تیزتر به نظر می‌رسد. البته طراحان لکسس می‌توانستند تغییرات بیشتری را در بخش عقبی LS انجام دهند اما چون طراحی اولیهٔ آن بی‌نقص بوده احتمالاً ترجیح داده‌اند دست به ترکیب آن نزنند.

در داخل LS مدل ۲۰۲۱ نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بازطراحی شده اما اندازهٔ آن تغییری نکرده و مثل قبل ۱۲.۳ اینچی است؛ اما ویژگی جدید این نمایشگر این است که طراحان مجبور شده‌اند با تغییر مکان نصب نمایشگر، آن‌را به راننده نزدیک‌تر کنند تا وی بتواند از طریق رابط کاربری لمسی جدید به عملکردهای خودرو دسترسی پیدا کند. در نسخهٔ قبلی نسل پنجم LS امکان کنترل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی فقط از طریق پد لمسی روی کنسول مرکزی انجام می‌گرفت و نمایشگر از نوع لمسی نبود. غیر از این نمایشگر جدید اما تغییر قابل‌توجه دیگری در کابین LS صورت نگرفته و تغییراتی جزئی مثل غربیلک فرمان و کنسول مرکزی تیره‌تر یا تودوزی جدید چیزهایی نیستند که ارزش عنوان کردن داشته باشند.

بااین‌حال لکسس از طریق مجموعهٔ سیستم‌های کمک‌رانندهٔ پیشرفتهٔ AI-powered Teammate قابلیت‌های ایمنی فعال LS را ارتقاء داده است. این تکنولوژی جدید می‌تواند LS مدل ۲۰۲۱ را بین خطوط حفظ کند، فاصلهٔ مشخصی را با وسیلهٔ نقلیهٔ جلویی حفظ کند، تغییر خط دهد و حتی مانورهای سبقت‌گیری انجام دهد. علاوه بر این، سیستم پارک پیشرفته نیز برای پارک خودکار خودرو از دوربین‌های یکپارچه و سنسورهای اولتراسونیک استفاده می‌کند.

در بخش پیشرانه‌های LS مدل ۲۰۲۱ تغییر بزرگی صورت نگرفته اما به گفتهٔ لکسس، شتاب مدل LS500h به لطف افزایش نیروی کمکی باطری‌ها، بهتر شده است. در مدل LS500 نیز گشتاور اولیهٔ بهتر شده و به‌منظور کاهش معکوس دادن‌های مکرر، زمان‌بندی تعویض دنده‌ها بهبود پیدا کرده است. این به‌روزرسانی‌ها به همراه تغییر در دسته‌موتورها باید منجر به سواری روان‌تر و صاف‌تری شود. مهندسین لکسس همچنین سیستم‌های کنترل سروصدای فعال و بهبود صدای موتور را هم بهبود داده‌اند و بنابراین هردو نسخهٔ بنزینی و هیبریدی LS ساکت‌تر خواهند بود.

اما آیا این تغییرات موجب افزایش فروش LS خواهد شد؟ حتی اگر به‌روزرسانی‌های این سدان LS به‌اندازهٔ سدان کامپکت IS بود هم پاسخ این سؤال احتمالاً بازهم منفی خواهد بود زیرا به دلیل شیوع ویروس کرونا فروش خودروها کاهش یافته و به عقیدهٔ تحلیل‌گران صنعت خودروسازی، احتمالاً این روند کاهشی تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت. به همین دلیل، در حال حاضر سرمایه‌گذاری هرچه کمتر برای به‌روزرسانی LS استراتژی خوبی محسوب می‌شود. علاوه بر این، این صرفاً یک به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای است نه یک نسل کاملاً جدید؛ بنابراین با توجه به این موارد، تصمیم لکسس برای به‌روزرسانی جزئی LS منطقی به نظر می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. new reventon

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (86 ديدگاه)

    face down!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۲۳ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1435 ديدگاه)

      تا حدودی موافقم، مخصوصا چراغهای جلوی بیرون ک قبلا واقعا خاصتر و شکیلتر بودن. مانیتور وسط داشبورد هم ک بیرون زده شده بازم بنظر شخصیم پسرفت هست ک البته با در نظر گرفتن لمسی شدن در واقع بخش اعظمی از ایراداتی ک به سیستم اینفو تیمنت سیستمش وارد بود برطرف شده و باید حرکت رو به جلوی کاربردی حساب بشه.
      امیدوارم تویوتا و لکسوس و بعد از اون نیسان و اینفینیتی و هوندا و آکورا یکمی دستی به این سیستمهای اطلاعات سرگرمیشون بکشن و اتقا بدن اونهارو.
      فکر کنم مزدا تو این حیث بهترین عملکرد و داشته فعلا.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بچه مشهد

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (101 ديدگاه)

    داخل کابینش خیلی خوشکل و جذابه مخصوصاً اون طراحی دریچه تهویه هوا که در کل وسط داشبورد امتداد داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام

      ۲۳ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (492 ديدگاه)

      این مدل خیلی بیشتر از یک فیس لیفت ساده عمل کرده و با انبوهی از تکنولوژی های دستیار راننده و ایمنی قدمی بسیار بزرگ به سمت رانندگی خودران تویوتا برداشته. نصب انواع و اقسام رادارها، دوربین ها و سنسورهای بسیار پیشرفته در این خودرو که در مدل هیبریدی رادار روی گلگیر جلو کاملا قابل رؤیت میباشد باعث تضمین رانندگی ایمن و راحت را نوید می‌دهد. سیستم پارک خودکار ارتقاء یافته و پایش اطراف خودرو دائمی هم به این راحتی کمک شایانی خواهد کرد، ضمن اینکه سیستم تعلیق اختصاصی لکسوس، صندلی های پیشرفته ی راحت نه تنها سواری بسیار راحت و نرمی را ایجاد می‌کند بلکه دارای یکی از پایدارترین رانندگی در کلاس خود میباشد که ابدا چیزی از رقبای بسیار قدر آلمانی خود کم ندارد. به همه ی اینها کیفیت بسیار بالای ساخت، سکوت و زیبایی فوق العاده طراحی داخلی هم می‌توان افزود. لکسوس با معرفی ال اس جدید یکی از قابل توجه ترین خودروی کلاس خود را به نمایش گذاشت که بررسی های نشریات گوناگون هم به این نکته اشاره کرده اند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. زیزیگولو

        ۲۳ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (4918 ديدگاه)

        بهنام درسته از لکسوس غیر از اینم نمیشه انتظار داشت

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. MehdiTurbo

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1971 ديدگاه)

    تجهیزاتی پیشرفت داشته ولی دو تا عکس که میبینم از همه نظر تو طراحی قبل فیس لیفت برام مثل فیس لیفت شده میمونه انگار برعکس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    تا حالا به آبشش روی گلگیر توجه نکرده بودم و خودرو اسپرت شده تا لوکس بودن .
    به نظر من نسل قبلی که چندتاش هم در سال ۲۰۱۳ وارد ایران شدن ، بهترین بودن از وقار و جَبروت ، این نسل بیشتر مدرنیته و اسپورت به نظر میرسه تا لوکس و خاص .

    تمام مدل‌های Ls را داخلشان نشستم و در هر نسل از مقدار چوبکاری و اون احساس خاص بودنش کم شده ، بخصوص نسل جدید که بیشتر روی مد حرکت کرده تا وجود متریال چوبی .

    این خودرو در نسل‌های قدیمی‌ترش ، سواری قالیچه پرنده را داشت که واقعاً احساس میکردین روی ابرها حرکت میکنید مثل کادیلاک‌های قدیمی ، اما سواری نسل جدید را که چند روز پیش در پیج علی بخردی دیدم ، پشیمان شدم از اینکه شده مثل بقیه و سواری نرم را به هندلینگ بالاتر فروخته و اسپرتش کرده .

    به نظر من ، در حال حاضر بهترین و کاملترین سدان لکسوس ، ES هست که همه چیز را متعادل در خودش داره و خودرو کاملیه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۲۳ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1435 ديدگاه)

      متاسفانه ترند روز و تبلیغات و … همرو مجاب میکنه یا به اکثر افراد تلقین میکنه حتی برخلاف خواسته و میلشون به سمت هندلینگ و شتاب و … بروند.
      چیزهایی مثه راحتی و نرمی و سکوت خیلی کمتر تو خودروهای جدید تبلیغ میشه، یا هوش مصنوعی، یا امکانات کمک راننده و قدرت موتور و شتاب به شدت تبلیغ میشه و این شاید عاملی باشه ک خیلی خودروسازها مجبور هستن از این ترند پیروی داشته باشند، خیلی ساده ش میشه علی بخردی، کسی ک مثلا میگه تویوتا پیرمردی یا پیرزنی هست، یعنی اگر شما خواهان رانندگی اروم و نرم باشید اتیکت پیرمردی یا پیرزنی به شما چسبانده خواهد شد.
      متاسفانه در بعضی موارد رسانه ها در خیلی از امور و زمینه ها خط دهی بسیار بدی دارند ک تو هر صنعتی یا صنفی اثر مثبت نمیذارن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۳ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        خودم بشخصه سواری نرم و روان را به هندلینگ بالاتر ترجیح میدهم ، چون سیستم رانندگی امروز من آهسته راندن هست و مثل قدیم دیگه سرعت نمیرم چون فهمیدم لذت رانندگی در صبر و آهسته راندن و لذت از محیط بیرونی خودرو چه در شهر و چه در جاده می‌باشد .

        یه زمانی حال میکردم از اینکه تا میتونم سرعت برم و کیلومتر ماشین را تا تَه بچسبونم ، با ماکسیما مدل ۹۰ تا دلتون بخواد تو آزادراه آزادگان ۲۶۰ راحت پُر میکردم و لذت میبردم ، حتی با پراید ۱۸۵ کیلومتر پُر میکردیم ، تازه با ۵ سرنشین زمان دانشجویی .
        اما دوستان اگر واقعاً به این جمله ( دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن هست ) توجه کنید ، و درک بکنید ، میفهمید که سواری نرم و راحت با میانگین سرعت ۱۲۰ km بهترین گزینه در هرجایی از دنیاست به جز کشورهایی مثل آلمان که زیرساخت مناسب دارند و میتونی تا هرچی که ماشینت گاز میخوره گازش بدی و سرعت بری .

        اما میبینیم که این روزها خودروها بر روال مُد حرکت میکنند و تست‌های ایمنی هم دیگر اجازه نمیدهند که خودروها مثل قدیم نرم و راحت باشند و هدف اولشان هندلینگ بالاتر هست و سپس نرمی که خوب این دو با هم در تضاد هستند ، مگر خودروهای لاکچری مثل همین رده Ls یا بنز s و… که هندلینگ را با نرمی ترکیب میکنند با سیستم‌های پیچیده و گران که خریدار توان پرداختش را داده ، اما در کلاس خودروهای اقتصادی دیگر چنین نیست و برای همینه که اکثر خودروهای امروزی خشک هستند ولی هندلینگ خوبی دارند و از نرمی مثل نسل‌های قدیم خود دیگر نیستند .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. UNAS

          ۲۴ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (1846 ديدگاه)

          با پراید 185 تا
          اونم با 5 سرنشین !!!
          تو واقعا یه نابغه ای که قطعا در مملکت ما سوختی و ازت استفاده بهینه نشده

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. حسن

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (304 ديدگاه)

    بنزوب ام و رو تحقیر کرده لاکردارماشالا جللل خالق چی ساختندساموراییها مرحبا به دانش شرقیها

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۲۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      نسل فعلی‌ اس اینو راحت فیتیله پیچ کرد
      نسل جدیدش ۲ روز دیگه میاد ضربه فنی‌ میکنه
      تحقیر؟شیب؟بام؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ارشیاsvj

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    از همه رقیباش زیباتره ولی بهتر نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا