نیسان

معرفی رسمی نیسان آریا، کراس‌اوور جذاب تمام الکتریکی

آینده‌نگری بی‌انتهای ژاپنی

نیسان با اتخاذ تصمیماتی مهم به دنبال احیای خود بوده و می‌خواهد در ۲۰ ماه آینده ۱۰ خودروی جدید را معرفی کند. پس از معرفی نسل جدید روگ حالا نوبت به پرده‌برداری از شاسی‌بلند جدید دیگری رسیده اما این خودرو فاقد پیشرانه‌ای درون‌سوز بوده و تمام الکتریکی است. نسخه تولیدی کانسپت آریا Ariya که قبلاً در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۹ معرفی شده بود حالا رخ‌نمایی کرده است.

اگر استایل نسخه مفهومی آریا را دوست داشتید پس طرفدار نسخه تولیدی نیز خواهید بود زیرا این خودرو از نظر طراحی ظاهری و کابین کاملاً شبیه مدل کانسپت است. ظاهر آوانگارد آریا نشان دهنده‌ی تغییر مسیر قابل‌توجه نسبت به زبان طراحی سایر محصولات نیسان است. ژاپنی‌ها در سال ۲۰۱۷ و با IMx نوید استفاده از چنین زبان طراحی‌ای را داده بودند و ما هم از دیدن این خودرو واقعاً خوشحالیم.

زبان طراحی آریا به گفته نیسان از فلسفه طراحی “آینده‌نگری بی‌انتهای ژاپنی” پیروی می‌کند. جلوپنجره مشبک و سه بعدی جلو با نشان جدید نیسان با وجود ابعاد بزرگ، کارکردی نمادین دارد و کاملاً بسته است. شیب بسیار زیاد ستون C نیز سقفی گنبدی شکل را ترسیم کرده که نمای جانبی پویایی را به همراه چرخ‌های ۱۹ یا ۲۰ اینچی خلق می‌کند. سقف با رنگ متمایز خود به شکل شناور طراحی شده و گلگیرهای بزرگ همراه با اورهنگ‌های کوتاه به نمایی قدرتمند منجر شده‌اند.

فرم نواری شکل چراغ‌های جلو و همین‌طور کشیدگی رو به پایین LED های روزتاب کاملاً  چهره‌ای منحصر به فرد به نیسان آریا بخشیده‌اند. چراغهای متصل و عریض عقب نیز مطابق مد روز بوده و از یک نوار بسیار باریک شکل گرفته‌اند که در هماهنگی کاملی با زاویه شیشه عقب و اسپویلر سقفی بزرگ بالای خود قرار دارند. درمجموع طراحی آریا متمایز، ساده و دلنشین درآمده و باوجود نمایش خود به عنوان خودرویی مدرن می‌تواند ماندگاری بالایی داشته باشد.

طراحی کابین شامل نکات بسیار جالبی است مثلا کف قسمت جلو کاملا باز و تخت شده که فضای وسیعی را ایجاد نموده است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که داشبورد در هوا شناور است.

در کابین آریا دو صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم و… دیده می‌شود. اما جالب‌تر از این صفحات نمایش، حذف دکمه‌های رایج فیزیکی و استفاده از دکمه‌های لمسی مخفی بسیار زیبایی است که روی سطح چوبی کار شده‌اند و زمانی که استفاده نمی‌شوند تقریباً نامرئی می‌باشند.

این خودرو همچنین از جدیدترین سیستم‌های ایمنی نیسان به همراه دستیار پروپایلوت ۲.۰ سود می‌برد. سیستم پیشرفته یاد شده برخلاف نسل قبلی پروپایلوت تحت شرایطی کنترل خودرو را به دست می‌گیرد. پروپایلوت ۲ از ۷ دوربین، پنج رادار موج میلی‌متری و ۱۲ سنسور اولتراسونیک سونار سود می‌برد. یک سیستم پارک هوشمند با کنترل از راه دور نیز در این خودرو به چشم می‌خورد.

نیسان برای افزایش جذابیت‌های آریا اقدام به فروش آن با چهار قدرت موتور متفاوت و طراحی تک و دو دیفرانسیل و مدل‌های تک یا دو موتوره خواهد کرد. نسخه پایه دیفرانسیل عقب تک موتوره قدرت ۲۱۵ اسب بخاری و گشتاور ۳۰۰ نیوتون متری خواهد داشت و از باتری ۶۵ کیلووات ساعتی سود می‌برد. شتاب صفر تا صد این مدل ۷.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. شعاع حرکتی این نسخه ۴۵۰ کیلومتر می باشد. در یک رده بالاتر با نسخه مجهز به باتری ۹۰ کیلووات ساعتی و موتور ۲۳۹ اسبی و ۳۰۰ نیوتن متری مواجه می‌شویم. شتاب این مدل به علت استفاده از باتری‌های سنگین‌تر به ۷.۶ ثانیه رسیده و درعوض شعاع حرکتی آن به رقم قابل توجه ۶۱۰ کیلومتر افزایش یافته است.

نیسان آریا

مدل پایه دو دیفرانسیل و دو موتوره نیسان آریا با قدرت و گشتاور ترکیبی ۳۳۵ اسب بخار و ۵۶۰ نیوتن متر همراه با باتری ۶۵ کیلووات ساعتی می تواند سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را در دسترس قرار دهد و البته شتاب ان اعلام نشده است. برد این مدل با یک بار شارژ کامل باتری‌ها به ۴۳۰ کیلومتر می‌رسد. درحالی‌که قدرت و گشتاور نسخه پرچمدار دو دیفرانسیل دو موتوره به ترتیب برابر با ۳۸۹ اسب بخار و ۶۰۰ نیوتون متر خواهد بود که شتاب صفر تا صد ۵.۱ ثانیه‌ای و برد ۵۸۰ کیلومتری را به همراه دارد.

نیسان آریا

 

سخت‌افزار بیشتر نسخه‌های دو دیفرانسیل دو موتوره روی فضای بار و کابین تأثیر گذاشته است. آریا فقط به‌صورت دو ردیفه و پنج نفره عرضه خواهد شد و مشتریان می‌توانند رینگ‌های ۱۹ و ۲۰ اینچی را انتخاب کنند.

نیسان امیدهای زیادی به این خودرو دارد. مدیرعامل نیسان، ماکوتو اوچیدا در جریان رونمایی مجازی آریا در یوکوهاما گفت که این خودرو سرآغاز فصلی تازه برای شرکت نیسان خواهد بود. نماینده اجرایی نیسان موتور در مورد دلیل انتخاب نام آریا برای این خودروی الکتریکی توضیح داده بود که برای نامگذاری نماد جدید نیسان به نامی نیاز داشتیم که هم بازتاب‌دهنده آینده درخشان و هم نشان دهنده گذشته پرافتخار باشد، به همین دلیل به نام قدیمی آریا برخوردیم و آن را که هر دوی این ویژگی‌ها را در خود داشت، انتخاب کردیم. گفته می‌شود قیمت پایه این خودرو حدود ۴۰ هزار دلار خواهد بود.

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. کیان

    ۲۶ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1435 ديدگاه)

    اولش با اسم گذاریشون ما رو خجالت زده کردن، سایپا اسمشو میذاره کوئیک ک واژه لاتین هست اونا هم ماشین میسازن به اسم “آریا”.
    دکمه های محو شونده واقعا جذاب هستند، کابین بسیار شیک و مدرن و متفاوت هست. تلفیقی از مدرنیته و خودروهای رایج امروزی، اصلا اینطور نیست بشینی توی قوطی و صفحه نمایش های خیلی بزرک و ببینی و همه چیز تو یک صفحه لمسی قرار گرفته باشه، بنظرم حس رانندگی و زنده نگه داشته.
    برد و قدرت موتورها هم خیلی خوب بنظر میان
    اما طراحی خارجی خیلی شاید فضایی باشه برای نسخه تولیدی اما هم زیباست هم جذاب.

    موافقم 10
    مخالفم 0
  2. ارشیاsvj

    ۲۶ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    نیسان چه قد به اسم های ایرانی علاقه داره

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. soheil

      ۲۶ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (9 ديدگاه)

      هههههههه
      نیسان در اصل یه اسم عبری هستش تا ایرانی. اما چون یهودیا از زمان قدیم ایران کوچ کردن بعضی اسامی وارد شده. تو عبری به بارانی که بعد ۴۰ روز موقع دعا تو صحرا بارید میگن. یا یه همچین چیزی. وقتی از مصر ازاد شدن و برمیگشتن کشورشون تو صحرا سرگردان میشن و ۴۰ شبانه روز دعا میکنن. به این باران میگن نیسان.

      بعدش میرسیم به اریا. اریا در واقع ایران باستان میشه نه ایران امروزی. اونم نه کل ایران باستان. فقط یه منطقه.
      اریا یکی از ساتراپیهای همخامنشیان بود.
      تو نقشه زیر مکان دقیقش رو میبینی. areia نوشته

      . http://uupload.ir/files/tzqm_main-qimg-40c62850f5bc4734c4ce93ad6141acb4.jpeg
      نکته ی بعد اینه که کوروش کبیر پرسیا بود. متاسفانه یه جریانی تو کاره که اصل و نصب رو جایگزین کنن. حتی کتابای تاریخ مدرسه خیلی چیزا رو حذف کردن و میکنن.
      امروز نمیدونیم پارسیا و اریا چی و کجاست. فردا هم نمیدونیم کوروش کبیر و هخامنشی کجا و چی بودن.
      نقشه ی بالاتمام ساتراپی های هخامنشی هستش که متحد شدن چه با جنگ چه با صلح. ساتراپی رو دقیق توضیح بدم اینه که ساتراپیها در اصل قبل هخامنشیان کشورای جدا بودن. هخامنشیان اومد و متحد کرد. مثل اروپای امروز که اتریش المان هلند فرانسه همشون کشورای جدایی هستن اما اتحادیه هستن و میتونن تو کشورای همدیگه بدونه ویزا برن و بدونه ویزا کار کنن. طرف اخر هفته میشه برا ماهیگیری میره اتریش مثلا.
      و نکته ی بعدی اینه دفعه بعد هرکی رفت جلو سفارت ارمنستان تظاهرات کنه بهشون فحش بدین. اینا ادمای بدی هستن. ارمنیا از همون هخامنشیان اسمشون ارمنی بوده. نه از جایی اومدن نه هیچی دیگه. اگه شما ببینی ارمنستان یکی از معدود کشوراییه که باما دوسته. اگه دوست نباشه حداقل دشمن نیست. اما به خاطر قره باغ بعضیا جو گیر میشن میرن سنگ پرت میکنن به سفارتشون.

      موافقم 17
      مخالفم 4
      1. Enzo

        ۲۶ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (319 ديدگاه)

        ممنون بابت اطلاعات .عالی بود رفیق . فقط اونی که منفی داده به احتمال زیاد از این ژن خوباست فککنم .آخر بدبختیم از کجا به کجا رسیدیم

        موافقم 4
        مخالفم 1
      2. رامین

        ۲۶ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (919 ديدگاه)

        دیگه بعد از حمله مغول و اعراب دیگه چیزی به نام نژاد آریایی و پارسی از بین رفته که البته مثه اکثر جاهای دنیا دیگه چیزی به نام نژاد اصیل وجود نداره و همه ترکیبی و قاطی هستن.

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. abdollah

          ۲۶ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (1 ديدگاه)

          مغول حدود ۶۰۰ سال قبل حمله کرد
          عربها حدود ۱۴۰۰ سال قبل حمله کردن

          تا جایی که میدونم اریاییا حدود ۳۵۰۰ سال پیش تقریبا محو شدن. یعنی خیلی قبل اینکه مسیح به دنیا بیاد کاملا محو شدن.
          الانم ما پارسه نیستیما. شما ماشین زمان بسازی به ۱۲۰۰ سال پیش بری نه از زبونشون چیزی میفهمی نه مردم یکی ان. چون هر ۱۲۰۰ سال ساختار و کلا زبان عوض میشه. شاید اسم زبون یکی بمون و مثلا بهش فارسی بگن اما فارسی که ما حرف میزنیم با فارسی ۱۲۰۰ سال پیش کاملا فرق میکنه.
          تو اپارت یه مستند دیدم دانشگاه تهران منتشر کرده بود. من یکی که چیزی از حرف زدن پارسی باستان نفهمیدم. یه جوری بود. قبل زبان پارسی باستان اکثرا عیلامی حرف میزدن که که یه چیز دیگه بود کلا. بعدش پارسی باستان جایگزین میشه. بعدش پارسی باستان به فارسی دری تبدیل میشه. بعدشم تا الان ادامه داره. بعضی کلمات عربی و انگلیسی شدن ولی
          دنیا همینه. همیشه سرزمین ها میمونه و ادماش تعویض میشن.
          برا همین هیچوقت درگیر این چیزا نشین.

          موافقم 1
          مخالفم 2
      3. datsun

        ۲۶ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (3496 ديدگاه)

        سلام اسم نیسان ربطی به زبان عبری نداره. یوشیسوکه آیکاوا بنیانگذار نیسان با خرید داتسون و چند کمپانی کوچک دیگر در ۱۹۳۰ اقدام به تاسیس شرکت خوشه ای نیهون سانگیو (Ni hon San gyo) کرد و بعد ها مخفف اسم این شرکت نیسان شد لطفا اطلاعات غلط نده.

        موافقم 9
        مخالفم 0
        1. سهیل

          ۲۷ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (9 ديدگاه)

          خود کلمه ی نیسان عبریه. حالا اون نیسان مخففه به کنار. اما نیسان یه کلمه تو عبری هست و به بارانی که چهل روز بعد دعا کردن تو صحرا اومد میگن نیسان تو عبری. منظورم این کلمه بود . نیسان من با نیسان شما فرق فوکوله

          موافقم 0
          مخالفم 4
      4. Irani

        ۲۶ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (141 ديدگاه)

        جالبه، محدوده آریا در نقشه ای که جناب سهیل لینکش رو گذاشته بودند میشه افغانستان کنونی!
        ببینید چقدر تو عصر معاصر ایران و کشورهای همسایه از هم در شدند، درصورتی که اروپا با هم متحد شدند. آمریکا هم که خودش ایالات متحده است.

        موافقم 1
        مخالفم 0
      5. مانی

        ۲۷ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        نیسان مدل قشقایی داره که اشاره به قوم قشقایی داره
        مدل قاجار داره که اشاره به قوم قاجار داره
        پس مدل آریا هم اشاره به قوم آریا داره
        و اون دوستی‌ که در پایین گفته ما از فارسی‌ ۱۲۰۰سال پیش چیزی نمیفهمیم
        فارسی‌ یکی‌ از ۵ زبان کلاسیک دنیاست یعنی‌ فارسی‌ بیش از ۱۰۰۰ سال پیش رو راحت میفهمیم
        و قبل اون فارسی‌ میانه بوده که متفاوت با امروز بوده اما تا حدودی میشه فهمید
        اون فارسی‌ باستان که خیلی‌ متفاوته و نمیفهمیم

        موافقم 3
        مخالفم 1
  3. بنیامین

    ۲۶ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (203 ديدگاه)

    ?

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. ATa

    ۲۶ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (146 ديدگاه)

    کمپانی نیسان با مشکلات متعددی که طی چند سال اخیر باش مواجه بوده نسخه الکتریکی رونمایی کرد که حداقل روی کاغذ از ix3 Bmw به لحاظ زبان طراحی یک دهه جلو تره و اصل موضوع یعنی قیمت فرسنگ ها با با این مدل که در یک روز رونمایی شدند فاصله دارد. کمپانی های آلمانی به لطف بنگاه های خبری و تبلیغاتی تا یک جایی می توانند حضور داشته باشند ( سرگذشت Nokia). مدل volkswagen id3 نمونه دیگری از پرفورمنس پایین به قیمت. روزی که تسلا بدنبال توسعه دانش بنیادین بود این کمپانی ها در پی سود بیشتر از جیب مشتری با کار روی موتورهای درون سوز و ارایه پک های رنگی بودند.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. meysam

    ۲۶ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    من سوالم اینه که چطوره هیچ کدوم از الکتریکیهایی که از برندهای مختلف تا حالا معرفی شدن شتاب تسلا رو ندارن.
    باتری 90 کیلو واتی مگه کمه؟
    تسلا عمدا روی شتاب بالا کار میکنه یا اینکه تکنولوژیی داره که اینا ندارن؟
    داستان چیه؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Amir

      ۲۶ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      ساخت یه قطعه حتی ساده نیاز به انواع تکنولوژیها داره، در مورد خودرو الکتریکی قضیه بسیار سنگینه و الحق تسلا در بخش تحقیقات و ایجاد تکنولوژی عالی کارکرده به حدی که بعد از چند سال هنوز هیچ شرکتی بهش نزدیک نشده، منظور از شرکت, فرغون سازی نیست، دارم راجع به تویوتا بنز، … صحبت میکنم. کاری که تسلا کرد شبیه کارای نورث گرومن و لاکهید مارتینه (باید از نزدیک دیده باشی تا باور کنی راحت پنجاه سال از علم روز جلوتر کار میکنن)اما در صنعت خودرو, تو ایران خیلی ها دوست دارن ساده فکر کنن، مثلا فکر میکنن با در قابلمه میشه تو شعاع ۱۰۰ متری ویروس کرونا رو کشف کرد یا یه نفره میشه یه خودرو الکتریکی رو طراحی کرد و ساخت، ساخت تکنولوژی علم میخواد، صبر میخواد زمان میخواد، نیروی انسانی شایسته میخواد، مدیریت با دانش میخواد، تو ایران فقط شو دادن رو بلدن.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. بهزاد

      ۲۶ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (2412 ديدگاه)

      بستگی به نیاز مشتریان یک برند داره و هیچ تکنولوژی خاصی در شتاب بالای برقی ها نهفته نیست.
      حالا که شرکت ها دارن ماشین برقی برد بلند و شکل ظاهری بیرونی و داخلی شیک ارائه میکنند طرفداران تسلا به آخرین جادو یعنی شتاب دخیل بستند و احتمالا اون هم بزودی با معرفی چند مدل پرفورمنس از سایرین محو میشه و امید دوست داران میره سمت ابر خازن و اتوپایلوت سطح مثلا 10 و… و همگی اینها مثل آب خوردن توسط برندهای دیگه ارائه خواهد شد و آخر سر میمونه قیمت سهام و کره ی مریخ!
      شرکت هایی که در مسابقات فرمول E حضور دارند الان به قدر کافی دانش شتاب بالا و کلی دنگ و فنگ دیگشو بلدن که بخوان در ساخته های خیابانی به کار ببرند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. datsun

        ۲۶ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (3496 ديدگاه)

        اسپارک owl یه نمونه الکتریکی تولیدی شتاب بالای ژاپنیه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. Mohammad

    ۲۶ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (421 ديدگاه)

    چرا طراحیش اینجور شده؟ ولی در کل الکتریکی اول تسلا یا آمریکایی بعد هم ژاپنی نمیدونم آلمان با این همه ادعا چرا تو الکتریکی هنوز مالی نشده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حسن

    ۲۶ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (304 ديدگاه)

    اریاکیلوچنده خاورمیانه یکرگشون سیای افریقاییه یک رگشون مغول اسیایی

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. Hadi

    ۲۶ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    اسمش خیلی زیباست…
    خیلی به مدل کانسپت نزدیکه
    تکنولوژی و برد و شتابش هم عالی
    واقعاً باید بابت ساخت همچین چیزی دست مریزاد گفت…
    واقعاً از ix3 سرتره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. آریا ماشین

    ۲۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    به جایی که درباره ظاهر زیبا و عملکرد الکتریکی این ماشین صحبت کنین افتادین به معنی اسم گذاری های نیسان?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دانیال

      ۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (596 ديدگاه)

      خودتم که اسمت آریا س?

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا