پژو

بررسی پژو 308 فیس‌لیفت مدل 2017

زمانی که یک خودروساز محصول کاملاً جدیدی را عرضه می‌کند معمولاً توجهات بیشتر از سایر خودروها به آن جلب می‌شود. این موضوع دقیقاً برای پژو رخ داده است. شاسی‌بلند شیک و تکنولوژیک ۳۰۰۸ چنین خودرویی بود که توانست جایزه سال ۲۰۱۷ مجله اتواکسپرس را از آنِ خود کند؛ اما برای اولین بار به نظر می‌رسد این خودرو باعث شده هاچبک ۳۰۸ عقب‌تر از زمان خود به نظر برسد.


برای به‌روزتر شدن این خودرو و دادن شانسی دوباره برای رقابت با رقبایی تازه‌نفس‌تر چون واکسهال آسترا و رنو مگان، پژو ۳۰۸ فیس لیفت شده است. کارشناسان مجله اتواکسپرس پیش از عرضه این خودرو در انگلستان توانسته‌اند ۳۰۸ فیس لیفت شده را در جاده‌های آلمان برانند تا بدانند که آیا این هاچبک فرانسوی می‌تواند با بهترین‌های کلاس خود شاخ‌به‌شاخ شود یا خیر.


تغییرات صورت گرفته در بخش خارجی روی نمای جلو متمرکز بوده و شاهد جلوپنجره‌ای غالب‌تر، چراغ‌های جلو با طراحی متفاوت و لامپ‌های روز روشن LED استاندارد هستیم. همچنین سپر جدیدی نیز به چشم می‌خورد که همگی تلاش دارند تا ۳۰۸ را شبیه شاسی بلندهای موفق این برند بکنند. چراغ‌های عقب خاص پژو که “اثر پنجه” نام دارند در این خودرو نیز دیده می‌شوند. طراحی جدید رینگ‌ها تکمیل‌کننده تغییرات ۳۰۸ هستند.


برای پیدا کردن تغییرات داخل کابین باید وقت زیادی را صرف کنید. هم‌اکنون پوشش جدیدی در مدل‌های پایه‌تر بکار رفته درحالی‌که صفحه لمسی ۹.۷ اینچی خودرو گرافیک تازه‌ای دارد. همچنین سرویس‌های ارتباطی جدید یعنی اپل کارپلی و اندروید اتو نیز در دسترس هستند؛ اما طراحی یکسان است. هنوز هم متریال جذاب و مناسب بکار رفته اما جای شرمساری دارد که پژو کاکپیت دیجیتال فوق‌العاده ۳۰۰۸ جدید را در این خودرو بکار نبرده است.


هنوز هم برخی افراد مشکلات ارگونومیکی با محصولات پژو دارند. برخی راننده‌ها در یافتن موقعیت رانندگی راحت به مشکل بر خواهند خورد و غربیلک فرمان کوچک نیز بعضاً مزاحم دیدن نشان‌دهنده‌ها می‌شود. استفاده از صفحه لمسی نیز مخصوصاً در زمان حرکت خودرو کاملاً آسان نیست. تغییر دمای کابین نیز آسان نیست زیرا دکمه‌های مجازی این کار در منوها قرار دارند.

مدل GT-Line حاضر در تست از نظر تجهیزات مشکلی ندارد. این خودرو جزئیات استایل اسپورت تری داشته و از رینگ‌های ۱۸ اینچی بهره می‌برد. سقف شیشه‌ای پانورامیک، چراغ‌های جلوی کاملاً LED و دوربین پشتی از جمله تجهیزات استاندارد این مدل محسوب می‌شوند.

اگرچه اکثر تجهیزات ایمنی خودرو در لیست آپشن ها قرار دارند اما پیشرفت‌های مناسبی در این بخش صورت گرفته است. سیستم ترمز خودران پیشرفته‌تر را می‌توان تا سرعت‌های بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت بکار گرفت درحالی‌که کروز کنترل تطبیقی نیز در ترافیک‌های کم‌سرعت کارایی دارد. سیستم هشدار خروج خودرو از خط و تشخیص علائم ترافیکی نیز در ۳۰۸ فیس لیفت وجود دارند.


پژو تغییرات چشمگیری در سیستم تعلیق، فرمان و ترمزها صورت نداده و ادعا کرده که ۳۰۸ در این بخش‌ها کاملاً رقابتی است. پیشرانه‌های جدید و ارتقا یافته‌ای برای این خودرو تدارک دیده شده است. خودروی حاضر در تست از پیشرانه ۱.۵ لیتری دیزلی جدید بهره برده است.


این پیشرانه ۴ سیلندر در ابتدا به همراه نسخه ۱.۶ لیتری عرضه شد اما آن پیشرانه در پایان سال حذف شد. پژو میزان مصرف سوخت و آلایندگی این پیشرانه را هنوز اعلام نکرده است. ۳۰۸ فیس لیفت فاقد نسخه هیبریدی است بنابراین تمامی مدل‌ها باید مالیات جاده‌ای سالانه به مبلغ ۱۴۰ پوند را پرداخت کنند.


پیشرانه جدید نسبت به نسخه ۱.۶ لیتری قبلی قدر بیشتری دارد (۱۰ اسب بخار) اما از نظر احساس پرفورمنس احساس شباهت زیادی وجود دارد. قدرت زیادی در دورهای میانی احساس می‌شود و انعطاف‌پذیری خودرویی با این پیشرانه قوی است. تنها تعویض‌های طولانی بین دنده‌ها باعث می‌شود از لذت رانندگی کاسته شود.


پژو ۳۰۸ فیس لیفت شده در پیچ‌ها احساس برنامه‌ریزی‌شده خوبی داشته و چسبندگی خودرو در بخش جلوی قوی بوده و فرمان سریع با کنترل خوب بدنه باعث می‌شود محصول پژو اندکی درگیر کننده تر از آسترا باشد. فولکس گلف سواری مناسب‌تری دارد اما این خودرو علیرغم استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچی، هنوز هم در عبور دست‌اندازها خوب عمل می‌کند.


تغییرات صورت گرفته برای افزایش راحتی و آسایش بوده‌اند. این خودرو خیلی سریع‌تر از مدل قبلی با پیشرانه ۱.۶ لیتری نسبت اما هرگز سست نبوده و در سرعت‌های پایین لرزش‌های کمتری دارد. حدس می‌زنیم این پیشرانه در بین مدل‌های دیزلی محبوب‌تر باشد اگرچه که پیشرانه‌های فوق‌العاده بنزینی پژو هنوز هم جایگزینی خوب برای افرادی محسوب می‌شود که به این نوع خودروها علاقه نشان می‌دهند.

بهای اکثر مدل‌ها نسبت به قبل تقریباً تغییری نداشته و در واقع برخی مدل‌ها ارزان‌تر نیز شده‌اند. اگر نگوییم هاچبک پژو کاملاً پیشروی کلاس خود است اما هنوز هم رقابتی می‌باشد.

پژو ۳۰۸ فیس لیفت شده با این فیس لیفت مستقیماً به رتبه اول کلاس خود نمی‌رسد اما در برخی زمینه‌ها کاملاً ارتقا یافته و تکنولوژی‌های ایمنی وسیعی دارد. ظاهر خود دل‌پذیرتر بوده و مصرف فوق‌العاده کمی دارد. اگرچه کابین این خودرو به اندازه شاسی‌بلند ۳۰۰۸ عالی نیست اما هنوز هم سواری خوبی داشته و به عنوان یک هاچبک خانوادگی، خودرویی راحت و کم‌مصرف محسوب می‌شود.

مشخصات پژو ۳۰۸ ۱.۵ BlueHDI 130 GT-Line

قیمت: ۲۳۸۴۰ پوند

پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری دیزلی

قدرت/گشتاور: ۱۲۸ اسب بخار/۳۰۰ نیوتون متر

گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۵ ثانیه (تخمینی)

حداکثر سرعت: ۲۰۰ کیلومتر در ساعت (تخمینی)

مصرف سوخت: ۳.۵ لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. 4x

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (101 ديدگاه)

    واقعا طراحی دلربایی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Giulia

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (62 ديدگاه)

    این فرمون کوچیک چیه مثلا. گند میزنه به طراحی داخل ماشین. اگه روی یه ماشین اسپرت یه همچین چیزی باشه باز یه چیزی ، ولی روی یه شاسی بلند مثل 3008 اصلا معنی نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۷ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (14 ديدگاه)

      اولا که ماشین اسپورت به حساب میاد .به همین خاطر هم دنده دستیه . بعدم فرمان کوچک برای بهتر دیدن علائم کیلومتر و جاده هست. سوما هم این ماشین اصلا شاسی بلند نیست.چهارما اصلا سه هزار و هشت نیست. شما اول یه بار متن رو بخون بعد نظر بده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مهدی

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    پژو را باید با این مدلها شناخت نه اون چیزی که تو ایران به اسم پژو جا افتاده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ali ayat

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (716 ديدگاه)

    طراحی داخلی واقعا زیباست ولی گول زنندس چون از مدل مبتدی تا بهترین محصول شرکت داشبورد از مواد بازیافتی هست که با سوار شدنش دقیقا همین نکته توجهمو جلب کرد میتونست با کیفیت تر باشه دیگه این 2008های داخلی که بماند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Behnam.xan

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (155 ديدگاه)

    از نظر ظاهر فوقالعاده هستش
    مصرف سوختش هم درست باشه.بی نظیر میشه?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مجید

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    به نظر من پژو خیلی وقته که از اصالت محصولاتش کم شده و امروزه هیچ کدوم از محصولاتش به خوبی 205GTi یا 405Mi16 cup و یا مدل فراموش نشدنی 504(با فنربندی عالی در زمان خودش) نیستن.آخرین محصولی که به نظر من یه کم جسارت تو ساختش به خرج دادن مدل 206RC بود که هنوز هم فوق العاده س.به هر حال امیدوارم پژو دوباره محصولات عالی تو کلاس خودش بسازه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. sunmartin

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    308 یکی از بهترین خودروهای جهان که طراحی کیفیت و کافیگ عالی داره اینخودرو در سال 2014 برترین خودروی سال اروپا شد درست همون سال النترا بهترین خودروی سال آمریکا شد پژو 308 میشه ترکیبی از پیشرفت نگاه متفاوت و چیدمان جدید پژو بحساب آورد جاییکه ب ای رقابت با مگان rs باید وقت بیشتری از طراحان میگرفت ابن خودرو بقراری خوبه که م ل بسیار محبوب 3008 را از پلت فرمی مشترک تکوین پیدا کردند بهر حال 208 و 308 دو مدل از بهترین خودروهای اخیر پژو هستند که امیدواریم وارد کشور بشن البته بصورت فول آپشن نه مثل 2008

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رامتین

      ۶ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (3050 ديدگاه)

      همون بهتر که نیاد. بفکر ورود و عرضه محصولات مختلف فولکس باش که پژو جلوش لگنه.
      هاچبک: گلف
      سدان: کامپکت (جتا)- فول سایز (پاسات و آرتئون)
      کراس اور: تیگوان
      کیفیت عالی، برند عالی، کلاس بالا و… خسته شدیم از فرانسویها بخدا.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پیام

        ۷ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (6 ديدگاه)

        جتا و پاسات خوبن انصافی ولی تیگوان اصلان جالب نیست و رقبای کره ای و ژاپنی بهترند.
        راستی شما چه مدلی از فولکس و پژو رو سوار شدین که این حرف رو میزنین؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. علی

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (67 ديدگاه)

    فرمونش ایده جالبی داره.
    چون هر چی مرکز فرمون چاق تر میشه موقع دور زدن دیدن آمپر ها سخت تر میشه.
    حالا که آمپر ها بیرون دایره فرمونن از این نظر مشکلی نیست.ولی خوب احتمالا بعضی ها از قیافه این فرمون کوچولو خوششون نیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا