بی ام و

تاریخچه جذاب محصولات ب‌ام‌و M (قسمت دوم)

بازوی پرفورمنس ب‌ام‌و امسال ۴۶ ساله شد اما ۴۱ سال پیش بود که اولین خودروی جاده‌ای خود را عرضه کرد…

زمانی که ب‌ام‌و اولین خودروی جاده‌ای بخش موتور اسپورت خود را در نمایشگاه پاریس ۱۹۷۸ رونمایی کرد، افراد معدودی می‌توانستند آینده‌ی برند M را پیش‌بینی کنند.

این بخش هم‌اکنون موقعیت خود به عنوان بخش اسپورت ب‌ام‌و را کاملاً تثبیت کرده و تقریباً روی تمامی محصولات ب‌ام‌و کار می‌کند. طبیعتاً برخی از محصولات این شرکت بهتر از بقیه بوده ولی همه‌ی آن‌ها چند وجه مشترک دارند: همگی سریع بوده و معمولاً هیجان‌انگیز هستند و در بسیاری از موارد نیز به نمونه‌هایی کلکسیونی تبدیل ‌شده‌اند.

بیایید باهم نگاهی به بخش دوم تاریخچه محصولات جذاب ب‌ام‌و M داشته باشیم.

  • ب‌ام‌و M5 E60 (سال ۲۰۰۵)

این خودرو بیشترین میزان سیلندر تا زمان رونمایی خود را داشته است. M5 E60 از پیشرانه ۱۰ سیلندر با قدرت زیاد ۵۰۰ اسب بخاری استفاده کرده و تمامی ویژگی‌های یک خودروی اسپورت و کاربردی را داشته است. با قابلیت حمل پنج نفر در سرعت‌های بسیار بالا، این خودرو یکی از فوق‌العاده‌ترین محصولات زمان خود بوده است.

  • ب‌ام‌و M5 E60 تورینگ (سال ۲۰۰۷)

ب‌ام‌و در اروپا نسخه استیشن M5 E60 را نیز با همان نیروگاه تاریخی عرضه کرد. این خودرو به دو صورت فرمان راست و چپ عرضه شد و دل‌های بسیاری را ربود.

  • ب‌ام‌و M6 E63 (سال ۲۰۰۵)

شاید این خودرو خیلی زیبا نباشد اما M6 علیرغم ابعاد بزرگ و وزن زیاد خودرویی فوق‌العاده سریع بوده است. با استفاده از ویژگی‌های فنی M5 E60، این خودرو می‌توانست در عرض ۴.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

  • ب‌ام‌و Z4M رودستر (سال ۲۰۰۶)

Z4M رقیبی برای پورشه باکستر S بود و می‌توانستیم آن را در واقع یک M3 E46 رودستر در نظر بگیریم. در قلب این خودرو پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری ۳۳۸ اسب بخاری قرار گرفته بود. از نظر ما این خودرو توانایی مسحور کردن راننده را داشته و ب‌ام‌و کار خود را به نحو احسن انجام داده است.

  • ب‌ام‌و Z4M کوپه (سال ۲۰۰۶)

برای افرادی که ساختار مستحکم را به لذت رانندگی در هوای آزاد ترجیح می‌دهند ب‌ام‌و نسخه کوپه‌ی Z4M را ساخت. این خودرو ۱۵ کیلوگرم سنگین‌تر بود و از سیستم تعلیق بازنگری شده و فرمان تیزتر سود می‌برد. البته همان پیشرانه ۳۳۸ اسبی در این خودرو نصب شده بود اما سوپاپ‌ها سریع‌تر حرکت می‌کردند و در کل تجربه‌ای هیجان‌انگیز به ارمغان می‌آوردند.

  • ب‌ام‌و M3 E90 (سال ۲۰۰۷)

برای اولین بار ب‌ام‌و M3 با پیشرانه ۸ سیلندر و طراحی دیفرانسیل عقب عرضه شد. این پیشرانه ۴۱۴ اسب بخاری آخرین نیروگاه تنفس طبیعی M3 بود. با ردلاین ۸۴۰۰، این خودرو فوق‌العاده جذاب و توانا بود و درعین‌حال آرامش قابل‌توجهی برای چنین خودروی اسپورتی ارائه می‌کرد.

  • جی پاور هوریکان (سال ۲۰۰۸)

کمپانی تیونینگ آلمانی جی پاور برای افرادی که به کم قانع نیستند M5 E60 فوق‌العاده سریع را تدارک دید و نام آن را هوریکان گذاشت. این خودرو قدرت بین ۶۶۰ تا ۸۳۰ اسب بخار داشته و در زمان خود توانست عنوان سریع‌ترین سدان دنیا را به دست آورد.

  • ب‌ام‌و X5 M E53 (سال ۲۰۰۸)

اینجاست که اوضاع کمی احمقانه می‌شود و ما هم شگفت‌زده‌ایم که بخش M چرا راه خود را گم کرده است. X5 شاید به عنوان یک شاسی‌بلند سواری خوبی داشته باشد اما هنوز هم یک شاسی‌بلند است و با ویژگی‌های M تناسب زیادی ندارد؛ اما خب مشتریان همیشه راست می‌گویند و X5 M با قدرت ۵۴۷ اسب بخار موفقیت خوبی برای این برند به ارمغان آورد.

  • ب‌ام‌و X6 M (سال ۲۰۰۹)

اگرچه برخی طرفداران از ب‌ام‌و به خاطر تولید X6 دل‌ خوشی نداشتند اما یک‌بار دیگر بازار نشان داد که به دنبال چه چیزی است و درست مانند X5 M، X6 M نیز موفقیت دیگری را نصیب باواریایی ها کرد.

  • ب‌ام‌و M3 GTS (سال ۲۰۰۹)

ب‌ام‌و با این نسخه تولید محدود از M3 نشان داد که کمی از روی جزوه پورشه تقلب کرده است. تمامی ۱۵۰ دستگاه M3 GTS حدود ۱۳۵ کیلوگرم سبک‌تر از نسخه استاندارد بودند و در کل پرفورمنس قابل‌توجهی داشتند.

  • ب‌ام‌و سری ۱ کوپه M (سال ۲۰۱۱)

اغلب افراد این خودرو را به خاطر وجود M3 و M4 نادیده می‌گیرند اما سری ۱ کوپه M با قدرت ۳۳۵ اسب بخاری خود گل سرسبد خودروهای جمع‌وجور و پرقدرت بوده است. راندن این خودرو خیلی راحت نبود اما در کل تجربه‌ای بسیار هیجان‌انگیز را به راننده می‌داد.

  • ب‌ام‌و M5 F12 (سال ۲۰۱۱)

این نسل از M5 تعداد سیلندرهای خود را به تعداد ۸ عدد کاهش داد؛ اما وجود یک جفت توربو نوید قدرت بیشتری را می‌داد. قدرت ۵۵۳ اسب بخاری M5 F12 باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیه‌ای شد. ب‌ام‌و این بار نسخه استیشن این خودرو را نساخت و به همان مدل سدان چهار درب بسنده کرد.

  • ب‌ام‌و M6 F13 (سال ۲۰۱۲)

یک‌بار دیگر M6 خودرویی شیک‌تر اما کمتر کاربردی‌تر از M5 با همان قوای محرکه بود که در پکیج دو درب کوپه خودنمایی می‌کرد. البته مدل M6 گرن کوپه چهار درب نیز برای افرادی که خواهان فضاسازی بهتر کابین بودند در نظر گرفته شده بود. M6 خودرویی سریع و بسیار خوش‌صدا بوده و به لطف قیمت بالای خود به تعداد کمی در بازار حضور دارد.

  • ب‌ام‌و M5 کامپتیشن پکیج (سال ۲۰۱۴)

پنجمین نسل M5 کاملاً استثنایی بود اما این امر باعث نشد ب‌ام‌و از ارتقای آن دست بکشد و به همین خاطر نسخه کامپتیشن پکیج را معرفی کرد. نیروی این خودرو از ۵۵۳ به ۵۷۱ اسب بخار رسید و سیستم تعلیق نیز کاملاً ارتقا یافت. برای افرادی که خواهان چیزی بیشتر بودند، ب‌ام‌و در سال ۲۰۱۶ تعداد ۲۰۰ دستگاه از نسخه ۵۹۱ اسبی کامپتیشن ادیشن را ساخت.

  • ب‌ام‌و M4 (سال ۲۰۱۴)

پنجمین نسل M3 با تغییراتی اساسی همراه بود به گونه‌ای که نسخه دو درب آن جای خود را به خودرویی با نامی کاملاً جدید داد. به این ترتیب مدل‌های کوپه و کابریولت این خودرو به عنوان M4 معرفی شدند اما از نظر مکانیکی تفاوتی با M3 سدان نداشتند. هر دو خودرو از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی ۴۲۵ اسب بخاری استفاده کرده‌اند.

  • ب‌ام‌و M2 (سال ۲۰۱۶)

خودروهای M همواره قوی‌تر و سریع‌تر از پیشینیان خود بوده‌اند و البته سنگین‌تر، پیچیده‌تر و البته کمتر درگیر کننده تر هم شده‌اند؛ اما M2 می‌خواست این رویه را تغییر دهد و کار خود را نیز بسیار خوب انجام داد. این خودرو در ابتدا قدرت ۳۶۵ اسبی داشت اما حالا در نسخه کامپتیشن با خروجی ۴۰۵ اسبی عرضه می‌شود.

  • ب‌ام‌و M5 F90 (سال ۲۰۱۷)

ب‌ام‌و در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ قوی‌ترین نسخه تاریخ M5 را که از پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربوی ۵۹۱ اسبی استفاده می‌کند معرفی کرد. به منظور انتقال هرچه بهتر این نیروی عظیم، M5 برای اولین بار از سیستم چهار چرخ محرک استفاده می‌کند.

  • ب‌ام‌و M5 و رکورد دریفت

در ژانویه ۲۰۱۸ بود که یوهان شوارتز به مدت هشت ساعت و بی‌وقفه با M5 دریفت کرد و رکورد گینس را به خود اختصاص داد.

  • ب‌ام‌و M5 کامپتیشن پکیج (سال ۲۰۱۸)

برای افرادی که قدرت ۵۹۱ اسبی را کافی نمی‌دانند، ب‌ام‌و نسخه کامپتیشن M5 را معرفی کرد. قدرت این خودرو به ۶۱۷ اسب بخار رسیده و سیستم تعلیق و اگزوز نیز بازنگری شدند. نتیجه این افزایش قدرت ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۳ ثانیه‌ای است که آن را یک‌دهم ثانیه سریع‌تر از M5 استاندارد می‌کند. این پکیج قیمت ۶۵۰۰ پوندی دارد.

  • ب‌ام‌و M8 و M8 کامپتیشن (سال ۲۰۱۹)

این دو خودرو به دو صورت کوپه و کانورتیبل در دسترس بوده و از پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربوی ۶۱۶ اسب بخاری استفاده می‌کنند.

حداکثر قدرت این پیشرانه در دور ۶۰۰۰ حاصل شده و باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۲ ثانیه‌ای برای M8 کامپتیشن کوپه می‌شود. قدرت مدل استاندارد M8 به ۵۹۲ اسب بخار می‌رسد که مشابه M5 استاندارد است.

سیستم چهار چرخ محرک M8 از جدیدترین نسل M5 گرفته شده و چندین حالت رانندگی نیز برای آن وجود دارد. تحویل این خودرو با قیمت پایه ۱۲۰۷۱۵ پوندی آغاز شده است.

  • ب‌ام‌و M2 CS (سال ۲۰۱۹)

بخش M ب‌ام‌و نسل فعلی M2 را روانه اتاق عمل کرد تا نسخه تولید محدود CS متولد شود. این کوپه به تعداد محدود و از بهار سال ۲۰۲۰ به دست مشتریان خواهد رسید.

با ۵۰ درصد افزایش قیمت نسبت به M2 کامپتیشن استاندارد، CS دارای برخی ویژگی‌های متمایز ظاهری همچون کاپوت از جنس پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن و سقف فیبر کربنی می‌باشد. گفته شده وزن کاپوت نسبت به نمونه فولادی نسخه استاندارد M2 کامپتیشن تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

تاریخچه جذاب محصولات ب‌ام‌و M (قسمت اول)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
autocar

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. مهراد

    ۱۰ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (764 ديدگاه)

    به به عجب مطلب نابی ????

    دم مترجم این مطلب گرم

    تاریخچه ای پر از افتخار و ماشین های فوق العاده
    ? BMW ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. مهراد

    ۱۰ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (764 ديدگاه)

    همشون کاملاً فوق العاده هستن ولیکن غول مرحله آخر BMW M5 COMPETITION هستش ??

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۱۰ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      نسخه CS برای M5 توراهه!!!
      البته اول نوبت M5 فیس لیفت هستش که بیشتر تغییرات رو در چراغ ها داره. گرافیک چراغ های M5 فیس لیف یه F خوابیده هستش اگه تصاویرش رو دیده باشید.به نظر من نسخه فیس لیفت ظاهر خشن تر و اسپرت تری خواهد داشت.
      مرسدس E63 هم جلوپنجره و چراغ هایی به سبک مدل GT4 63 خواهد داشت در نسخه فیس لیفت.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. علیرضا

    ۱۰ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (425 ديدگاه)

    جز غرور و افتخار چیزی ندیدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهراد

    ۱۰ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (764 ديدگاه)

    و اما خواستنی ترین و خفن ترین ماشین این لیست (( برای من )) بی ام و M3 E92 هستش ??
    جرمی کلارکسون و جیمز می تو یکی از قسمتهای تاپ گیر مکالمه جالبی راجبه این ماشین داشتن :
    جرمی که پشت M3 E92 نشسته بود گفت چرا من تا حالا یکی از اینا نداشتم ؟ و جیمز گفت چون قبلا پولدار نبودی و این ماشین گرون بود ، بعد جرمی گفت آره چون این یه ماشین درجه یک هستش و جیمز گفت آره فوق درجه یکه و در نهایت کلارکسون گفت این ماشین مثل هیولایی میمونه که رقیباشو میجوعه و میخوره و بعد آروق میزنه و به راهش ادامه میده ????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. MAHDI

    ۱۰ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    لعنتی ها چقدر انتخاب سخته بینشون. اما ب ام و M5 کامپتیشن واقعا که نماد یک سوپر سدان هستش.
    M2CS دیوانه وار جذاب و دوست داشتنیه!!!!
    ب ام و های CS شاید قدرت زیادی نداشته باشن اما یه دنیا جذابیت به همراه دارن. برای مثال M3CS و M4CS حدود 20 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به نسخه کامپتیشن دارن یعنی 460 اسب بخار اما در پیست چندثانیه نسبت به مرسدس C63S و آلفارومئو جولیا و آئودی RS5 سریع تر هستن در حالیکه بازهم بیش از 40 اسب بخار قدرت کمتری از C63S و جولیاQV قدرت دارن.البته نسخه عادی و نسخه کامپتیشن هم در پیست سریع تر از رقبا هستن اما در نسخه CS این اختلاف بیشتر هستش تا جایی که در بعضی پیست ها تا 8 ثانیه سریع تر بودن که خیره کننده است.
    ((( و حالا تصاویری اومده از تست M5 CS))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. M3csl

    ۱۰ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (76 ديدگاه)

    عادتشه که بیاد دلبری کنه بره رد کارش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ایمان

    ۱۰ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    یکی از یکی قدرتمندتر و سریع تر
    یک بازوی پرفورمنس بی نظیر
    ? BMW M Power ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. FLANKER

    ۱۰ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (87 ديدگاه)

    فقطmission 8 -m8

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Kf

    ۱۰ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (102 ديدگاه)

    پیشرفت رو داشته باشین
    ظاهر خودرو ها چقدر خشن و جذاب شده فقط به آینده فکر میکنم میگم مگه بهتر از این هست بعدش نسخه بعدی میاد منظورم m تنها نیست به محصولات AMG یا RS نگاه کنین بعدش کشور ما
    راستی m4 GTS رو جا گذاشتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حسین

    ۱۰ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (72 ديدگاه)

    البته همشون عالی هستن و یه خاطره که برای خیلی از ما دست نیافتنی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Farzad

    ۱۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    M8 کامپتیشن?❤

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Long Live PetrolHeads

    ۱۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (62 ديدگاه)

    آقا چرا همه میگن M6 نسل E63 ماشین زشتیه؟؟؟
    به نطر من یکی از زیباترین اتاق های بی ام و است ولی همه ازش بد میگن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سیاه

      ۱۱ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      آخرت ماشین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. رامتین

    ۱۳ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (3052 ديدگاه)

    واقعا نوستالژیک بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا