بی ام و

درگ همه نسل‌های بی ام و M3، از 1983 تا 2023

در این درگ شاهد تقابل همهٔ نسل‌های ب‌ام‌و M3 هستیم که از E30 سال ۱۹۸۳ با ۲۰۰ اسب بخار قدرت آغاز و به G80 کنونی با ۵۱۰ اسب بخار قدرت ختم می‌شود.

ب‌ام‌و M3 از زمان معرفی در سال ۱۹۸۶ به مدلی بسیار محبوب در بین علاقه‌مندان به خودرو تبدیل شده است. این ماشین در طول سال‌ها تکامل پیدا کرده و هر نسل پیشرفت‌های مختلفی داشته است؛ اما طی چهار دهه، پرفورمنس مدل اسپرت کامپکت ب‌ام‌و چقدر ارتقاء پیدا کرده است؟ کارواو با جمع کردن تمام نسل‌های M3 برای مسابقهٔ درگ قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد. ابتدا بیایید بر اعداد و ارقام مروری داشته باشیم.

اولین نسل M3 با کد E30 از یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود تا وزن ۱۲۷۵ کیلوگرمی خود را حرکت دهد. نسل بعدی با کد E36 اما به پیشرانهٔ بزرگ‌تر ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی مجهز است که ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی تحویل می‌دهد. این نسل با ۱۴۶۰ کیلوگرم وزن، کمی از نسل بعدی با وزن ۱۴۹۵ کیلوگرمی سبک‌تر است. این نسل با کد E46 همچنان از همان پیشرانهٔ شش سیلندر خطی قبلی استفاده می‌کند که البته حالا با ۳۴۳ اسب بخار قدرت و ۳۶۵ نیوتن متر گشتاور قوی‌تر شده و به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی متصل است.

سپس نوبت به نسل E92 می‌رسد که برای اولین و آخرین بار از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کرد. این نسل با ۱۵۸۰ کیلوگرم وزن، نزدیک به صد کیلوگرم از نسل قبلی سنگین‌تر شده بود اما همچنان از گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده می‌کرد. M3 نسل F80 زیر کاپوت یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو دارد که در نسخهٔ کامپتیشن ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. تفاوت بزرگ این خودرو با نسل‌های قبلی استفاده از گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه است.

و نهایتاً به نسل کنونی M3 با کد G80 می‌رسیم که مثل نسل قبلی از یک موتور شش سیلندر خطی توئین توربو استفاده می‌کند اما ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. در این نسل گیربکس دوکلاچه با یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک سنتی جایگزین شده است. G80 با وزن ۱۷۳۰ کیلوگرم بسیار از پیشینیان خود سنگین‌تر است. اگر می‌خواهید عملکرد همهٔ نسل‌های ب‌ام‌و M3 را در برابر هم ببینید ویدئوی زیر را تماشا کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (749 ديدگاه)

    E46 واسه من بقیه برای شما
    هر سال خوشگل تر میشه لامصب

    موافقم 62
    مخالفم 3
    1. mercedes

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (425 ديدگاه)

      e92برای من

      موافقم 28
      مخالفم 2
    2. محمدهادی

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2403 ديدگاه)

      فقققططط اوه یسس گفتن مت واتسون بعد از شنیدن صدای انجین بی ام و ها👑😂😂👏👏

  2. Reza Waffen SS

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    BMW M3 F80 ( نسل قبلی ) : 👍
    BMW M3 G80 ( نسل فعلی ) : 👎

    موافقم 104
    مخالفم 25
    1. احمدرضا

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (749 ديدگاه)

      جواب این نظرسنجی بفرستین واسه ب ام و
      شاید سر عقل اومد
      والا بخدا
      این چیه اخه

      موافقم 28
      مخالفم 5
  3. ben

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    من به E30 هم کاملا راضیم

    موافقم 26
    مخالفم 2
  4. JDM سابق

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (703 ديدگاه)

    فقط E30 و E46
    اون آخری هم میدادن استاد باقری طراحی میکرد قشنگتر درمیومد

    موافقم 35
    مخالفم 7
    1. علی ریحانی

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (51 ديدگاه)

      سه ساله منتظریم جلو پنجره جدید بی ام و عادی شه ولی نمیشه که نمیشه!

      موافقم 2
      مخالفم 1
  5. ارش

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    واقعا درگ های مت واتسون مزخرف و تخیلی شده دیگه نسل جدید شتاب ۲.۸ رو ثبت کرده اینجا این گند رو میزنه ؟!!!

    موافقم 16
    مخالفم 8
    1. علیx76

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (393 ديدگاه)

      نسخه RWD بود این تست
      اونی که ۲.۸ زد چهارچرخ متحرک بود.

      موافقم 18
    2. El Padrino

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (13 ديدگاه)

      برای احترام بزرگ ترها و پدر پدربزگش فقط گذاشتن دف عقب 🤌

    3. Huracan Performante

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (61 ديدگاه)

      افت کرده مت واتسون، ولی درکل الانم هوا سرد بود و نشد تایم خوبی بزنه. انتظار ۱۱.۵ داشتم ازش

      موافقم 2
      مخالفم 1
  6. محی

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (168 ديدگاه)

    البته ممکنه مدلهای قدیمی تو بهترین شرایط نباشن،و نسل به نسل سریعتر شده جز e92،البته من جاهای دیگه دیدم e92 از e46 سریعتره،منم انتخابم اون خانومه حالا هر ماشینی داشته باشه

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. امیر سالار بازیار

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      😂😂ای شیطون

      موافقم 3
      مخالفم 2
  7. ❤BMW❤

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    خدایی f80 چه رنگی داره
    خیلی خوشگله

  8. ❤BMW❤

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    تمام نسل های سلطان

  9. Huracan Performante

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (61 ديدگاه)

    F80زیبا ترینشونه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  10. Royal Driver AMG

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    E30 E46 بنظرم بهترین ام۳ های تاریخ بی ام و بودن.

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2403 ديدگاه)

      E46 ماندگار ترین طراحی رو داشته تاحالا

  11. ali-s

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    خیلی جالب بود مقایسه اش.
    امّا واقعاً G80 خیلی بدتر شده نسبت به نسل‌های قبلی
    یعنی زشت‌تر شده، F80 بهتر بود.

  12. Tesla

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    راننده آخرین نسل m3 اون خانومه ، فک کنم همین دیروز گواهینامه گرفته بود !!😒😒 ، واقعا از carwow توقع نداشتم همچین راننده ای رو بیاره این نسل m3 (g80) شتابش وحشتناک شده , تو درگی که توسط Daniel abt برگزار شده : لانچ m3 مدل ۲۰۲۱ به حدی خوب هست که میتونه از لحظه شروع حرکت تا ۸۰ کیلومتر برساعت شانه به شانه تسلا مدل ۳ پرفورمنس بره ( که یه الکتریکی سریع هست ) اونوقت شما این خاتم رو ببینید که با این هیولا چطور درگ میذاشت 🤦‍♂️😒

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا