بوگاتیطراحی

بوگاتی شیرون پور اسپرت و سوپراسپرت در عین شباهت، چگونه از هم متمایز شدند؟

بوگاتی تاکنون نسخه‌های ویژهٔ زیادی از هایپرکار شیرون را تولید کرده که همهٔ آن‌ها باید از هم متمایز شوند. حال قائم‌مقام مدیر طراحی بوگاتی «فرانک هیل» توضیح داده است که چگونه مدل‌های شیرون سوپراسپرت و شیرون پور اسپرت درعین‌حالی که کاملاً مشابه هم هستند، نمای منحصربه‌فردی دارند. وی دراین‌باره گفته است:

هنگام طراحی شیرون پور اسپرت و شیرون سوپراسپرت تمرکز بیشتر روی اصول فنی بود زیرا هماهنگی بین طراحی و تکنولوژی بسیار مهم است. به همین دلیل طراحان مجبور بودند در طول فرایند توسعه با مهندسان همکاری نزدیکی داشته باشند

با توجه به توضیحات هیل، طراحان بوگاتی مجبور بوده‌اند ضمن در نظر گرفتن الزامات پرفورمنس، ظاهر منحصربه‌فردی را برای دو مدل ایجاد کنند.

در شیرون پور اسپرت بوگاتی روی شتاب جانبی و پیچیدن تمرکز داشته و به‌منظور بهبود خودرو در این فاکتورها، طراحان ورودی‌های هوای جلو را بزرگ‌تر و یک اسپلیتر را به آن‌ها اضافه کردند که حداکثر داون‌فورس را تولید می‌کند درحالی‌که از لحاظ ظاهری هم نمای عریض‌تری به خودرو می‌بخشد. علاوه بر این، طراحان رنگ‌آمیزی بیرونی دوقسمتی را هم برای پور اسپرت در نظر گرفتند که شامل بخش بالایی رنگی و بخش پایینی فیبر کربنی مشکی می‌شود. به گفتهٔ هیل، این کار کمک می‌کند تا شیرون پور اسپرت عریض‌تر به نظر برسد که این نشان‌دهندهٔ شخصیت اسپرت آن است. البته به دلیل ایجاد تغییرات آئرودینامیکی در جلوی خودرو، قطعاً طراحی بخش عقبی آن‌هم به به‌روزرسانی نیاز داشته است. بدین منظور، طراحان برای افزایش داون‌فورس، پور اسپرت را به یک بال بزرگ ۱.۹ متری و یک دیفیوزر عظیم مجهز کردند. سر اگزوزهای تیتانیومی جدید که از طریق پرینت سه‌بعدی ساخته شده‌اند نیز تغییر دیگر در قسمت عقب خودرو محسوب می‌شود.

هیل به تکنولوژی پرینت سه‌بعدی علاقهٔ زیادی دارد و در مورد آن می‌گوید:

این تکنولوژی ما را از محدودیت‌های اَشکال رهایی می‌دهد و شرکت را قادر می‌سازد قطعات بسیار خاصی مثل سر اگزوزها که به خاطر کاهش وزن دیواره‌های بسیار نازکی دارند را بسازد

برای شیرون پور اسپرت همچنین رینگ‌های سفارشی با تیغه‌های آئرودینامیکی هم طراحی شده است. به گفتهٔ بوگاتی، این رینگ‌های منیزیومی ایجاد مکش هوا می‌کند که حرارت ترمزها را کاهش می‌دهد. این رینگ‌ها همچنین به کاهش وزن خودرو (۱۶ کیلوگرم) هم کمک می‌کنند.

اما برخلاف شیرون پور اسپرت که روی هندلینگ تمرکز دارد و حداکثر سرعت آن روی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است، تمرکز اصلی شیرون سوپراسپرت روی حداکثر سرعت بوده است. با توجه به این موضوع، هیل می‌گوید:

از ابتدا برای ما روشن بود که باید مقاومت هوا را بشدت کاهش دهیم و شیرون سوپراسپرت به‌عنوان خودرویی که می‌تواند به سرعتی بیش از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند باید مقاومت بسیار کمی در برابر هوا داشته باشد

ازآنجایی‌که بهبود کلی آئرودینامیک شیرون آسان نیست، تیم طراحی یک سری تغییرات کوچک را ایجاد کردند که نتایج چشمگیری داشته است. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات، افزودن به طول شیرون و ایجاد طراحی دُم‌دراز بوده است. درمجموع، حدود ۲۵ سانتیمتر به طول خودرو اضافه شده که هدف از این کار حفظ جریان لامینار (حرکت موازی هوا) تا حد امکان بوده است؛ اما این تنها تغییر شیرون سوپراسپرت نبوده زیرا دیفیوزر هم به نرم‌ترین جریان هوای ممکن نیاز داشته است. بدین منظور، سر اگزوزها به طرفین منتقل می‌شود تا دیفیوزر ساده و بدون مقاومت در برابر هوا شود. این تغییر همچنین به طراحان این امکان را داده تا نمای عقبی شیرون سوپراسپرت را کمی خلاقانه‌تر طراحی کنند. به همین دلیل آن‌ها سر اگزوزها را مشابه خروجی موتورهای جنگندهٔ لایتنینگ F6 طراحی کردند.

اما علاوه بر ایجاد اصلاحاتی در عقب، دماغهٔ شیرون سوپراسپرت هم بهینه شد که این کار در درجهٔ اول با هدف هدایت جریان هوا به سمت گوشه‌های خودرو صورت گرفته است. بدین منظور در طرفین سپر پره‌هایی طراحی شده که ضمن بهبود جریان هوا به سمت رادیاتورهای جانبی، هوا را در طرفین خودرو هدایت می‌کنند؛ اما یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های طراحی شیرون سوپراسپرت ایجاد حفره‌هایی در بالای گلگیرهای جلو است که به جلوگیری از ایجاد فشار در دهانهٔ گلگیرها کمک کرده و این به حذف نیروی رو به بالا کمک می‌کند. آخرین ویژگی این هایپرکار رکوردشکن نیز بدنهٔ فیبر کربنی با تریم نارنجی‌رنگ است. این همان ترکیب رنگی است که در نسخهٔ رکوردشکن ویرون سوپراسپرت هم بکار رفته بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    خفنهههههههه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. محمد

    ۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    به نظر من اونی که باله داشت بهتر بود

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. Regrafan

      ۸ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (227 ديدگاه)

      ببخشید یه سوال از هر کسی که میدونه.
      سوپر اسپرت بیش۴۸۰کیلومتر سرعت داره
      مدل پور اسپرت ۳۵۰تا
      مدل استاندارد شیرون چندتا سرعتشه؟

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. Ali Keyhani

        ۸ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (657 ديدگاه)

        420

        موافقم 4
        مخالفم 0
        1. Regrafan

          ۸ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (227 ديدگاه)

          تشکر
          ولی چرا نوشته ۵۰۰ رو اون جلو فرمونش

          موافقم 4
          مخالفم 0
      2. R

        ۸ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1025 ديدگاه)

        چون کیلومتر شیرون معمولی به صورت الکترونیکی محدود شده رو ۴۲۰ چون اون موقع لاستیکی که بتونه ۴۹۰ کیلومتر شیرون سوپراسپرت رو تحمل کنه نساخته بودن دوسال بعد تونستن بسازن

        موافقم 6
        مخالفم 0
      3. امیرمحمد

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (134 ديدگاه)

        420 تا

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. ممد ژانگولر

    ۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3542 ديدگاه)

    پدال دمت گرم ?
    جیگر مارو جلا دادی با خبرهای زیبات از برندهای مورد علاقم مرسدس بنز و بوگاتی
    بخدا چشم آدم به محصولاتشون میوفته تا یک هفته شارژه?

    موافقم 5
    مخالفم 1
  4. ممد ژانگولر

    ۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3542 ديدگاه)

    رنگ آبی بوگاتی بی نظیره ?

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. Sajjad

    ۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    طراحی خودش که بی نظیر بود
    سوپر اسپورتشم با اون اگزوزا معرکه شده

    موافقم 4
    مخالفم 0
  6. Aran Milan

    ۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (280 ديدگاه)

    متاسفانه ماشینای بوگاتی خوش قیافه نیس

    موافقم 1
    مخالفم 8
    1. امیرمحمد

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (134 ديدگاه)

      چی میگی؟
      لابد پراید قشنگه؟ آره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. nikzad

    ۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (282 ديدگاه)

    علم به این میگن. بوگاتی همیشه بوگاتیه و بعد از ویرون به نظرم شیرون راه رو براشون هموار تر کرده که خودرو های بهتری با عملکرد بهتر از لحاظ فنی و ایرودینامیکی داشته باشن.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  8. nikzad

    ۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (282 ديدگاه)

    بهترین طراحی هایپر کار هارو داره.چقدر این ماشین زیباست.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  9. Joker

    ۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (530 ديدگاه)

    به این میگن هایپرساز،اول عمل میکنه بعد راجب مهندسی صحبت میکنه، مقایسه بشه با طبل های تو خالی که واسه کار نکرده میان کلاس میزارن و همش دم از تئوری میزنن،نکُشی ما رو با تئوریت خفنننن???

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. Saeed

      ۸ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (757 ديدگاه)

      داداش تو خودت با این کامنت هات سکته ندی ما رو خیلیه

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. سروش

        ۸ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (20 ديدگاه)

        من که خدا سر شاهده قلبم گرفت با این کامنت

        موافقم 4
        مخالفم 0
    2. سروش

      ۸ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (20 ديدگاه)

      میگم شما بیا تو گروه باهم بحث کنیم ببینیم چرا بوگاتی انقدر خفنه ماهم مستفیض بشیم
      خدایی کامنت هات حرفی باقی نمیزاره?

      موافقم 1
      مخالفم 1
    3. ارشیاsvj

      ۸ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1749 ديدگاه)

      کامنت هات یکم تندرویانه است
      از کامنتای منم تندرویانه تره!!!

      موافقم 2
      مخالفم 0
    4. shayan

      ۸ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (65 ديدگاه)

      میخام بدونم این مهندسی که میگی همون وزن بالای این ماشینه که با تغییرات پیست محور شده؟ میخام بدونم میتونه رکورد کدوم پیستو بزنه؟?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. مهدی موتورز

    ۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    دوستان میدنم اسپم دارم ولی میخوام تجربه مو از پشت تلوزیون در اختیار شما بزارم???
    دیشب داشتم تاپ گر می دیدم داشت demon changer تست میکرد
    لعنتی
    ۴۰۰متر ۹ ثانیه
    شتاب ۲ و۳ دهم ثانیه
    اره اون خپل لعنتی در عرض ۲ ثانیه بیهوشت میکنه
    یه ماموریت داشت باید هواپیمای تحقیقاتی رو که فرودش کار حضرت فیل بود رو راهنمایی میکرد
    لعنتی یارو چه شغل جالبی داشت وقتی دیدم دیریفت کشید واقعا میخواستم ذوق گریه کنم
    خواستم از این شغلها داشته باشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed

      ۸ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (757 ديدگاه)

      چنجر چیه؟?
      چلنجر دوست عزیز
      Dodge Challenger SRT Demon

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. مهدی موتورز

        ۸ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1196 ديدگاه)

        ببخشید

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. M.A.S

      ۸ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (816 ديدگاه)

      دوست عزیز میشه بگی کدوم قسمت و کدوم فصل ماهم بهره مند شیم ؟
      بعد اگه میشه بگو کدوم شبکه لطفاً
      مرسی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. ali

    ۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (775 ديدگاه)

    اسم و پسوندش منو یاد فامیلی مثل علی پور و پور علی یا حسین پور و پور حسین انداخت… خودش شاهکاره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. " Swedish Arrogant Tiger"

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    تا حالا دقیق نشده بودم روش!
    سوپر اسپرت طراحی جالب تری داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. آریا ماشین

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    شیرون
    شیرون اسپرت
    شیرون اسپرت 110 ans
    شیرون اسپرت نویر الگانس
    شیرون اسپرت نویر اسپورتیوو
    La voiture noire
    شیرون پور اسپرت
    دیوو
    چنتودیچی
    شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰+
    آقای بوگاتی داداش کارت درسته ولی یه نگاه به اینا بکن?
    بهترین بوگاتی به نظرم دیوو??
    ❤BUGATTI DIVO❤

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. آرش

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (26 ديدگاه)

      آره واقعا بوگاتی با این مدل هاش که هر کدوم شاهکار هنری هستن
      دل همه رو برده
      واقعا خوشحالم که بوگاتی مدل هاش رو تنوع میده
      و تکراری نمی زنه
      هر کدومش ارزش خاص خودشونو دارن
      عشقن❤

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. امین قلی پور

        ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (121 ديدگاه)

        چی داری میگی ؟! اتفاقا داره انتقاد میکنه نه تعریف از مدل های تکراری بی مصرف

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. صدرا

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (12 ديدگاه)

      +I ❤️ Bugatti Chiron 300

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا