بوگاتی

بوگاتی EB112، سوپراسپرت چهاردر که هیچ‌گاه تولید نشد

بوگاتی EB112 در سال ۱۹۹۳ با پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 معرفی شد و درحالی‌که قرار بود تولید شود، نهایتاً فقط سه دستگاه از آن ساخته شد.

سه دهه پیش، جهان شاهد رونمایی از بوگاتی EB112 در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۹۳ بود. این ماشین با طراحی جسورانه و ویژگی‌های انقلابی خود، تأثیر ماندگاری بر جای گذاشت که حتی هنوز هم پس از سی سال احساس می‌شود. هرچند EB112 هیچ‌گاه تولید نشد اما با بدنهٔ تمام آلومینیومی و شاسی فیبر کربنی مشترک با سوپرکار EB110، میراث آن به‌عنوان نمادی از نوآوری و قدرت بوگاتی باقی ماند.

این سوپراسپرت چهاردر که ابتدا به دلیل طراحی نامتعارفش با نظرات متفاوتی روبرو شد، خیلی زود مورد تحسین قرار گرفت و حتی مجلهٔ «اتومبیل» در بدو معرفی آن را زیباترین خودروی جهان نامید. هرچند بوگاتی قصد تولید EB112 را داشت اما متأسفانه در سال ۱۹۹۵ ورشکست شد و این ماشین در حد کانسپت باقی ماند. بااین‌حال، EB112 آغازگر طراحی‌ای بود که امروز به نماد بوگاتی تبدیل شده است.

بعداً در طول دههٔ ۹۰، کارآفرینی بنام «گیلدو پالانکا پاستور» دارایی‌های بوگاتی را خرید که سه دستگاه EB112 را هم شامل می‌شد. سپس دو نمونه از این خودروها در سال ۱۹۹۸ تکمیل شدند که یکی به رنگ مشکی براق و دیگری آبی نفتی بود. این سه نمونهٔ EB112 تفاوت‌های ظریفی مثل محل قرارگیری چراغ‌های عقب و تغییرات آیرودینامیکی با یکدیگر دارند.

هر سه دستگاه اما به پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی مجهز هستند که ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی متصل است و نیرو را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد. EB112 ظرف ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

به گفتهٔ بوگاتی، این سدان کانسپت آغازگر فلسفه‌ای بود که ویرون و شیرون را ایجاد کرد. طراح EB112 «جورجتو جوجارو» نیز می‌گوید این ماشین ویژگی‌های طراحی نوستالژیکی دارد که از بوگاتی‌های اواخر دههٔ ۳۰ الهام گرفته است. این ویژگی‌ها جلوپنجرهٔ نعل اسبی و شیشهٔ عقب دوقسمتی هستند که از بوگاتی تایپ ۵۷ SC آتلانتیک الهام گرفته و بعداً در ویرون هم استفاده شدند. جوجارو در ادامه می‌گوید:

EB112 از بسیاری جهات یک خودروی رؤیایی و پیشروی چیزی بود که امروزه به‌عنوان مدل‌های فست‌بک پرفورمنس بالا می‌شناسیم. این خودرو طراحی بی‌نقصی را با ویژگی‌های فنی و مهندسی که جلوتر از زمان خود بودند ترکیب کرد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2119 ديدگاه)

    درست تو جهان بوگاتی چهار در نداریم اما بجاش پانامرای چهار درب توربو اس داریم خوشگ تر و پر آپشن تر از بوگاتی داریم

    موافقم 27
    مخالفم 86
    1. پیام

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2133 ديدگاه)

      واقعا بهتر که با این طراحی هیچ وقت تولید نشد

      موافقم 17
      مخالفم 52
    2. کیان

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1488 ديدگاه)

      به سال طراحیش نگاه کنی بنظرم میبینی کم لطفی کرده در حقش واقعا
      طراحی عقبش خیلی خوبه، جلوش هم کلا طراحی چراغای بوگاتی دل چسب نیست این ک قدیمی هم هست حالا باز به نسبت خوبه واقعا

      موافقم 24
      مخالفم 4
  2. HR3

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (241 ديدگاه)

    بعدها همین طراحی رو فولکس واگن برد برای پورشه پیاده کرد

    موافقم 40
    مخالفم 6
  3. Siyavash

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (766 ديدگاه)

    زیبا و قدرتمنده…

    موافقم 22
    مخالفم 3
  4. Siyavash

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (766 ديدگاه)

    زیباه و قدرتمند..کاشکی بوگاتی سدان هم تولید می‌کرد..از نظر لوکس بودن با رولز رویس مقایسه میشد و از نظر قدرت و پرفورمنس با سوپراسپرت هایه رده بالا..

    موافقم 29
    مخالفم 7
    1. Trump

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (200 ديدگاه)

      هیچ خودرویی رو با رولزرویس مقایسه نفرمایید با تشکر
      چون خودش امضای این کلاس هست

      موافقم 28
      مخالفم 24
    2. iceblowuparmature

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      ولی از نظر من باید با استون مارتین ریپید مقایسه می شد

      موافقم 6
      مخالفم 3
  5. Blue

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (384 ديدگاه)

    یعنی اگه سال تولید رو نمینوشتید فکر میکردم ماشین بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تولید شده !!!!
    قشنگ یه ده پونزده سالی جلوتر از زمان بوده طراحیش

    موافقم 28
    مخالفم 2
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    بوگاتی همون ابر خودرو تولید کنه
    چهاردر پیش کش

    موافقم 2
    مخالفم 27
  7. دانیال

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (605 ديدگاه)

    خیلی خواستنیه
    باوقار و خاص

    موافقم 10
    مخالفم 1
  8. حسین دهمرد

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2637 ديدگاه)

    جلوپنجره ش برای سرد کردن رادیاتور یکم کوچیک نیست؟ اونم گرمایی که یک v12 تولید میکنه

    موافقم 3
    مخالفم 3
  9. ا. فرهاد

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط رنگش به کل صنعت اتومبیل سازی ما می ارزه.

    موافقم 10
    مخالفم 3
  10. جمشیدی

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    یه جورایی سگ داره رخش… خیلی زیاد خوشگله که بخش مهمی از زیباییش هم برای رنگشه… بوگاتی محترم و منحصر بفرده ولی نه تو زیبایی، منتهی این طفلکیِ تولید نشده زیبایی خاصی داره…

    موافقم 6
    مخالفم 1
  11. فرشاد

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    جلو پنجره ش شبیه سیبیل چارلی چاپلین شده
    مابقی جاهاش خوبه اما نه با یه انیجنv12
    بش میومد یه v6تنفس طبیعی روش باشه با حداکثر 400اسب منتها بوگاتی و این مشخصات کلا تناقض هس

    موافقم 2
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا