با همکاری «انستیتو طراحی اروپا»، این مدل تکتولیدی به مناسبت تولد زوندا معرفی شده است.
انگار همین دیروز بود که پاگانی از نخستین محصول خود با نام زوندا رونمایی کرد اما از آن زمان بیش از ۲۴ سال میگذرد. این خودرو آنقدر برای بنیانگذار این شرکت، «هوراچیو پاگانی»، عزیز بود که تا سال ۲۰۲۲ همچنان روی مدلهای خاص آن کار میکرد. حال با وجود تولد نوه زوندا یعنی یوتوپیا، باز خودرویی دیگر از این برند ایتالیایی معرفی شده که یاد و خاطره نخستین سوپراسپرت این شرکت را گرامی میدارد. پاگانی «آلیشا» به مناسبت تولید ۲۵ سالگی این خودرو و برند پاگانی رونمایی شده است.
این خودرو با نام و برند پاگانی رونمایی شده اما همانطور که از تصاویر آن هویدا و آشکار است، از زبان طراحی نسبتا متفاوتی سود میبرد؛ چراکه بار اصلی این پروژه را مجموعه انستیتوی طراحی اروپا، «IED»، به دوش کشیده است.
طرح اولیه این خودرو توسط دانشجوی دوره کارشناسی ارشد این موسسه ارائه و سپس به یک مدل ۱:۱ تبدیل شده بود. این طراح برای دستیابی به سطحی صاف و طراحی یکپارچه، از هواکشهای متعدد که در انواع سوپراسپرتها دیده میشوند دوری کرده است. البته المانهای دیگری چون حجم بیشتر طاق چرخها، چراغهای LED جدید و رینگهای متفاوت ظاهر متمایزی به آن میدهند؛ درحالیکه استفاده از آرایه چهارگانه چراغ جلو و اگزوزهای عقب بههمراه فرم اتاق و تناسبات بدنه، زوندا را در ذهن بیننده تداعی میکنند.
این سوپراسپرت تکتولید با ابعاد بدنه ۲ در ۴.۵ متر تنها کمی از زوندا اولیه کشیدهتر است. قد آن حدودا ۱ متر است و به کابین الهامگرفته از مسابقهدهندگان گروه C دهه ۸۰ میلادی مجهز شده است. در مقام مقایسه میتوان به آینهبغلهای بالارفته آلیشا اشاره کرد که بهمنظور حصول فرم یکدست بدنه و حفظ اصالت آنالوگ محصولات پاگانی، بیشازاندازه باریک شدهاند.
آلیشا برخلاف مدلهای مختلف زوندا یا حتی نمونه استاندارد آن که در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۹ رونمایی شد، چهرهای آرام دارد؛ انگار که قصدی برای سرعتگرفتن ندارد و دوست دارد گوشهنشینی کند؛ این حالت بهگونهای خودنمایی میکند که حتی نمیتوان آن را با هوایرا و نسخههای سرسخت آن مانند ایمولا مقایسه کرد.
البته که آلیشا از مدلهای مختلف این خودروساز دور نیست اما همچنان با یوتوپیا فاصله زیادی دارد. از آنجا که برند پاگانی به ساختن مدلهای خاصتر از سوپراسپرتهای خاصش شهرت دارد، ممکن است درصورت تمایل یک خریدار وفادار و متمول، از المانهای طراحی آلیشا در یک محصول ویژه استفاده کند. برای مشاده تصاویر کابین این خودرو، گالری زیر را تماشا کنید. نظر شما درباره این مدل مفهومی چیست؟ آیا طراحی آن را میپسندید؟
کولول خودرو شانس
۲۴ فروردین ۱۴۰۳چقدر خوشگله حاجی
amir
۲۴ فروردین ۱۴۰۳ولی این زبان طراحی هوایرا که تو کوادلونگا و یوتوپیا هم تکرار شده یکم به نظرم تکراری میشه
پاگانی و کلا ایتالیایی ها هیچ ضعفی در زمینه طراحی ندارن و بسیار توانان و به نظرم وقتشه که یه زبان طراحی شاهکار جدید از پاگانی ببینیم
هومن
۲۵ فروردین ۱۴۰۳به نظرم چقدر خوشگل به زوندا بیشتر میخوره، واقعا چطور شرکتی که زوندا رو طراحی میکنه، الان این شکلی طراحی کرده
مازیار
۲۴ فروردین ۱۴۰۳محشره
و چقدر با تصاویر فیلم همخونی داره
هنر ناب
Mr.Lucifer
۲۴ فروردین ۱۴۰۳از سبک طراحی استریم لاین بهره برده و خیلی بهتر از یوتوپیا از آب در اومده
Zonda
۲۴ فروردین ۱۴۰۳این چیه آخه . شبیه سرندیپیتی شده
مقایسه کنید با zonda R افسانه ای
https://www.supercarworld.com/images/fullpics/654.jpg
زیزیگولو
۲۴ فروردین ۱۴۰۳سطوح صاف و خیلی ساده بدنه ……… من اینو زیبا نمیبینم
فرزند ایران
۲۴ فروردین ۱۴۰۳از کنار منو یاد Devel Sixteen میندازه یه مقدار
Mahdi
۲۴ فروردین ۱۴۰۳طراحیش بیشتر به ماشین های الکتریکی میخوره چون با این طراحی اکسیژن کافی به موتور نمی رسد و خب نسخه تولیدی طراحی متفاوتی با این نسخهها در بخش بدنه خواهد داشت
محمد
۲۴ فروردین ۱۴۰۳چقدر زشته ؛ فکرکنم قصدشون احترام به زوندا نبوده و بیشتر تخریبش بوده و گرنه انقدر افتضاح نمیشد، جلوی ماشین رو که انگار به یه بچه دبستانی دادی از روی زوندا برات نقاشی بکشه .
آرش
۲۴ فروردین ۱۴۰۳عاااالی طراحی فوق العاده ای داره
ممد ژانگولر
۲۴ فروردین ۱۴۰۳اسم زیبایی انتخاب کردن . طراحی جلوش وقتی بهش نگاه میکنی یاد یک نوع مار میوفتی که خیلی ترسناک و خشن نیست . نوع مارشو یادم رفته ولی خیلی چهره گرد و ساده ایی داره. دمشون گرم برای طراحیشون ارزش قائلن
از تیزرش میشه فهمید
ناخدا
۲۴ فروردین ۱۴۰۳مار عینکی
ممد ژانگولر
۲۴ فروردین ۱۴۰۳آفرین دقیقا مار عینکی 👏
amirboss
۲۴ فروردین ۱۴۰۳برای یه خودرو با تولید تنها یک عدد عالیه.
برای این خودرو که به مناسبت یادبود تولید شده قوای فنی مورد بحث نیست.
محمد
۲۴ فروردین ۱۴۰۳طراحی خیلی زیبایی داره اما خب با زوندا فرق هم داره چون زوندا خطوط شکسته تر و چهره تهاجمی تری داشت
من که خودم توی تاپ گیر وقتی اولین بار زوندا رو دیدم طراحی اون رو دوست نداشتم و به نظرم زشت میمیومد البته خب اگر اشتباه نکنم اونموقع پاگانی هدفش خودرویی با پرفورمنس بالا بود تا طراحی خیلی خوب و آنچنانی
ولی الان که دیگه اسم رسم داره و مطرحه میتونه از طراحی این استفاده کنه و محصولات آینده زیبا تری بسازه
چون به نظرم یوتوپیا زیاد زیبا نیست
علی
۲۵ فروردین ۱۴۰۳خیلی عالی شده مدرن و آینده نگر
همایون
۲۵ فروردین ۱۴۰۳بسیار لایقتر از یوتوپیا هستش واسه جایگزینی هوایرا.درسته که هنوزم به زیبایی هوایرا نمیشه ولی خیلی بهتر از یوتوپیا طراحی شده مخصوصا داخلش