سایر خودروهای اروپایی

ونوال وندرول، هایپرهاچبک برقی 135 هزار دلاری با 650 اسب بخار

وندرول یک هاچ‌بک داغ برقی از یک نام باسابقهٔ بریتانیایی است که به‌تازگی احیا شده و قرار است اولین محصول جاده‌ای خود را سال آینده به بازار عرضه کند.

شاید تاکنون نام ونوال (Vanwall) را نشنیده باید اما این یک تیم فرمول یک و سازندهٔ خودروهای مسابقه‌ای بریتانیایی بود که در سال ۱۹۵۸ اولین قهرمانی فرمول یک خود را در بخش سازندگان به دست آورد. سال ۱۹۵۸ اما آخرین سال حضور کامل ونوال در فرمول یک بود و به دلیل افزایش سن و بیماری بنیان‌گذار و مدیر تیم «تونی وندرول» (Tony Vandervell)، این تیم در سال ۱۹۶۱ به‌طور کامل از مسابقات کناره‌گیری کرد. اخیراً اما ونوال توسط یک تیم مسابقه‌ای بنام ByKolles احیا شده و امسال با هایپرکاری در مسابقهٔ لمان حضور یافت.

حال ونوال قصد دارد با یک هاچ‌بک الکتریکی وارد بازی خودروهای تولیدی شود. این خودرو وندرول نام گرفته است که ادای احترامی به بنیان‌گذار تیم است. این خودرو هاچ‌بک داغی است که در دو نسخه ارائه خواهد شد. مدل پایه بنام S با ۳۵۰ اسب بخار قدرت است و مدل پرچم‌دار بنام S پلاس با ۶۵۰ اسب بخار قدرت که فقط در ۵۰۰ دستگاه ساخته می‌شود و باید آن را یک هایپرهاچ‌بک دانست. هردو نسخه به سامانهٔ چهارچرخ محرک، لانچ کنترل اختصاصی و سیستم احیای انرژی ترمزها مجهز هستند. ونوال وزن این ماشین را هم حدود ۱,۸۰۰ کیلوگرم اعلام کرده است.

ونوال برای طراحی وندرول رویکردی رترو را دنبال کرده و در قسمت جلو با استفاده از خطوط صاف و چراغ‌های مربعی کوچک، نمایی قدیمی به خودرو بخشیده است. کاپوت در کناره‌ها قسمتی کم‌ارتفاع‌تر دارد که روی دهانهٔ گلگیرها کشیده شده است. به گفتهٔ ونوال، این طراحی باعث می‌شود بدنه به‌خوبی روی لاستیک‌های فاق کوتاه که رینگ‌های آلیاژی ۲۱ یا ۲۲ اینچی را می‌پوشانند جریان پیدا کند. در پروفیل جانبی هم ونوال شیارهای باریکی را در انتهای درهای عقب و روی ستون‌های C تعبیه کرده است که هوا را به سمت دفلکتور یکپارچهٔ عقب هدایت می‌کند.

وندرول اما هرگز خودروی ارزانی نیست و قیمت پایهٔ آن از حدود ۱۱۰ هزار پوند آغاز می‌شود. این هاچ‌بک داغ الکتریکی قرار است در سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۲۴ با شش رنگ مختلف مثل سبز مسابقه‌ای تیم ونوال برای فروش به بازار عرضه شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    برق چقدر سریع رکوردهای قدرتی رو جابجا میکنه که بنزینی ها سالها تلاش کردن بهش برسن!

    موافقم 21
    مخالفم 2
  2. Deca

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آیونیک ۵ رو برداشتن یکم تغییر دادن و باتری بزرگتر گذاشتن و ۱۱۰ هزار دلارم پول میگیرن .
    دلال تر از بریتانیایی جماعت مگه داریم . اگه آلمان حمایت نمیکرد این بریتانیا رو الان از صحنه روزگار محو شده بود .
    ماشیناش و آدماش یک شکلن . قیافه های خوش تیپ ، باطن به شدت غیر قابل اطمینان .

    موافقم 30
    مخالفم 21
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1512 ديدگاه)

    چرا یه عکس از پشتو و داخلش نیست؟

  4. AMANTE

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1911 ديدگاه)

    طراحی ماشین خیلی حس و حال Hyundai ioniq 5 داره.

    موافقم 17
    مخالفم 1
  5. Dan

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (677 ديدگاه)

    1800 کیلوگرم برای یه هاچبک؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. Xin

      ۲۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      برقیا کلا همینن . باتری و … وزن رو خیلی بالا میبره

      موافقم 12
    2. amir

      ۲۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3596 ديدگاه)

      باید رژیم رطب شعب ابی طالب بگیره
      آخه از کی تاحالا هاچبک دو تنه؟

  6. Ahmad

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (195 ديدگاه)

    اووف عجب چیزیه🇬🇧🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿

    موافقم 6
    مخالفم 7
  7. Amirmohammad

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (563 ديدگاه)

    اینکه همون ایونیک ۵ هست

    موافقم 7
    مخالفم 3
  8. reza342

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (216 ديدگاه)

    جذابه ولی بی ارزشه. حداکثر باید 70هزار تا میبود.

    موافقم 15
    مخالفم 5
  9. Reza-a

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طراحی جذابی برای یک هاچبک داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا