فورد

دانستنی‌های جالب درباره تاریخچه فورد سری F

فورد F-150 شناخته‌شده‌ترین خودروی آمریکایی است. بی‌شک اهمیت این خودرو در تاریخ فورد به اندازه مدل T می‌باشد. سری F فورد بیش از ۴۰ سال است که عنوان پرفروش‌ترین پیکاپ آمریکا را یدک می‌کشد. همچنین پیکاپ محبوب فورد بخش اعظمی از فروش سالانه خودروها در این کشور را به خود اختصاص داده و مدل‌های سدان، هاچبک و کراس اوور را کنار زده است.

البته برخی افراد می‌گویند سری F خانواده‌ای متشکل از چندین عضو بوده اما آمار فروش آن به‌صورت یکجا منتشر می‌گردد ولی باید دانست این موضوع محبوبیت بسیار بالا و تاریخچه‌ی درخشان سری F در صنعت خودرو را تغییر نمی‌دهد. قطعاً سری F خودروی بسیار مهمی بوده و ما باید نکات مهمی درباره آن را با شما در میان بگذاریم.

  1. خودرویی در دهه ۴۰ عمر خود

تاریخ پیکاپ های سری F به سال ۱۹۴۸ بازمی‌گردد. البته در سال ۱۹۵۳ بود که نام F100 جایگزین نام F-1 شد و اگرچه به نظر می‌رسد فورد این نام را به خاطر ادای احترام به جنگنده سوپر سابر F-100 انتخاب کرده بود اما احتمالاً دلیل آن عدد بزرگ‌تر بهتر بوده است. نام F-150 در سال ۱۹۷۵ انتخاب شد تا فاصله بین F-100 و F-250 را به عنوان پیکاپی نیم تن پر کند. این خودرو همچنین از کاهش وزن بهره می‌برد تا استانداردهای آلایندگی جدید را برآورده کند.

  1. پیکاپی همیشه قدرتمند

سری F اولین پیکاپ سبک بود که به عنوان محصولی کوچک برای کارهای سنگین طراحی شده بود. مدل T با محفظه‌های بار برای تحویل و حمل اشیا ساخته شده بود اما سری F خودرویی متفاوت بود. در سال ۱۹۴۸ دو پیشرانه برای F-1 ارائه می‌شد که یکی از نوع ۶ سیلندر ۳.۷ لیتری ۹۵ اسبی و دیگری از نوع ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری با قدرت فراتر از ۱۰۰ اسب بخار بود. پیشرانه ۸ سیلندر همچنین باعث شد F-1 در ادامه هات رودی محبوب باشد.

  1. سیستم تعلیق جلوی مستقل

تا سال ۱۹۶۵، سواری پیکاپ ها بسیار ناراحت بود. عرضه سیستم تعلیق مستقل بازی را تغییر داد و باعث شد مردم بیشتری پیکاپ ها را انتخاب کنند. سیستم تعلیق دو میله‌ای سری F ساده بود و جایگزین فنرهای تخت پیچشی شد. این موضوعی شاید ساده باشد اما تأثیری باورنکردنی داشت و تا سال ۱۹۹۶ روی پیکاپ های F-150 بکار رفت.

  1. ظاهر شدن سیستم چهار چرخ محرک در سال ۱۹۵۹

این روزها اگر نیازمند پیکاپی چهار چرخ محرک باشید گزینه‌های زیادی خواهید داشت. تنها کاری که باید بکنید انتخاب این گزینه در زمان خرید خودروست؛ اما تا سال ۱۹۵۹ پیکاپ موردنظر باید به شرکت‌های افترمارکتی همچون ناپکو، مارمون هارینگتون و… فرستاده می‌شد تا این سیستم روی خودرو نصب می‌شد. در واقع شرکت مارمون هارینگتون بود که نصب سیستم چهار چرخ محرک روی پیکاپ های فورد را در اواخر دهه ۳۰ میلادی شروع کرد اما این ارتش بلژیک بود که اولین بار خواهان پیکاپ هایی با سیستم چهار چرخ محرک شد.

  1. مدل‌های سفارشی سوپر کمپر

در دهه ۷۰ میلادی فورد نسخه‌های سفارشی زیادی از سری F ساخت که شامل مدل کانتراکتور، فارم و رنچ، اکسپلورر و هوی دیوتی بود. از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹ فورد پیکاپ F-350 را برای کمپرها طراحی کرد و در آن اتصالات ویژه برای تریلر، سپر عقب کشویی و… وجود داشت و فاصله بین محوری نیز افزایش یافته بود.

  1. تولید F-100 و F-250 با طراحی یونی بادی

فورد سری F را از صفر طراحی کرده بود بنابراین برخی مشکلات در آن وجود داشت. یکی از مشکلات به سری F یونی بادی مربوط می‌شود هرچند واژه‌ی یونی بادی کاملاً درست نیست. این خودرو از نظر فنی یونی بادی نبوده زیرا کابین و بخش عقب به عنوان یک واحد ادامه‌دار تولید شده بود و فاصله‌ای بین آن‌ها وجود نداشت. نتیجه‌ی نهایی تولید خودرویی با طراحی بدنه روی فریم بود تا یک پیکاپ. البته حذف فاصله بین کابین و محفظه بار باعث ایجاد بخش بارگیری بزرگ‌تری شد. متأسفانه خبرهایی درباره بارگیری سنگین این خودروها، کج شدن برخی بخش‌ها و باز نشدن درب‌ها منتشر شد که این خودرو را تحت تأثیر قرار داد.

  1. رنجر در ابتدا تریمی برای سری F بود

ما از سال ۱۹۸۳ تاکنون رنجر را پیکاپی با هویت مجزا می‌دانیم اما در سال ۱۹۶۵ فورد از این نام برای برخی تریم های سری F و برانکو استفاده کرده بود. این نام حتی پیش از آن نیز برای نسخه پایه فورد ادسل بکار رفته بود. فورد ادسل رنجر فاقد تریم ضدزنگ روی درب‌های جلو و گلگیرها بود. موضوع عجیب اینکه خودروی یاد شده به خاطر تولید محدود خود ارزش کلکسیونی داشته و مردم به‌شدت دنبال آن هستند.

  1. فروش استثنایی این پیکاپ

ما درباره فروش بسیار زیاد سری F صحبت کرده‌ایم اما بهتر است آماری دقیق‌تر بدهیم. در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار فروش این خودرو در یک سال از مرز ۱ میلیون دستگاه عبور کرد. این برای چهل و دومین سال پیاپی بود که سری F عنوان پرفروش‌ترین پیکاپ آمریکا را کسب می‌کرد. همچنین برای سی و هفتمین سال پیاپی، این خودرو پرفروش‌ترین محصول در بازار خودروی آمریکا بوده است؛ به‌عبارت‌دیگر فورد به‌طور متوسط هر ۲۹.۳ ثانیه یک دستگاه، هر دقیقه دو دستگاه، هر ساعت بیش از ۱۲۰ دستگاه، هر روز بیش از ۲۸۸۰ دستگاه و هر هفته بیش از ۲۰ هزار دستگاه سری F را به فروش رسانده است. در کل فورد بیش از ۲۷ میلیون دستگاه از این پیکاپ را در آمریکا فروخته و مدل T با فروش کلی ۱۶ میلیون دستگاهی را پشت سر گذاشته است. فروش جهانی این خودرو هم‌اکنون بیش از ۳۵ میلیون دستگاه است.

  1. فورد F-250، اولین پیکاپ هیولای دنیا

بیگ فوت نامی شناخته شده در سراسر دنیا بوده و این محبوبیت به نقطه‌ای رسید که یک مشتری برزیلی در سال ۱۹۹۰ بیگ فوت ۹ را تصاحب کرد و از آن موقع تاکنون دیده نشده است. حالا بیگ فوت ۲۱ تولید شده اما اولین نمونه آن در حقیقت فورد F-250 1974 بود که توسط باب چندلر ارتقا یافته بود و تا سال ۱۹۷۹ اولین پیکاپ هیولای دنیا محسوب می‌شد. به دلیل بحث‌های اسپانسری، بیگ فوت ۱۰ و ۱۹ از بدنه پیکاپ های شورولت استفاده می‌کردند.

  1. یک قطعه برای ۲۰ سال

پیکاپ های سری F فورد نسل به نسل تکامل می‌یابند. به این ترتیب قطعات زیادی از یک نسل به نسل بعدی منتقل می‌شود اما قطعه‌ای که بیش از همه در نسل‌های گوناگون این پیکاپ بکار رفته سپر جلوست. سپر جلوی مشترک در طول سه نسل سری F و از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۹ بکار رفته است.

  1. تولید در سراسر آمریکا

زمانی که اولین بار فورد F-1 معرفی شد، تمامی ۱۶ کارخانه‌ی این برند در آمریکا اقدام به تولیدش کردند. تا سال ۱۹۵۶، پیکاپ ها تخصصی‌تر شده و فورد تولید آن را به سایت‌های خاصی محدود کرد. در اواخر دهه ۷۰ میلادی بود که فورد کارخانه‌های خود را برای تولید پیکاپ ها یا سواری‌ها جدا کرد. هم‌اکنون تمامی پیکاپ های فورد از جمله مدل‌های صادراتی در تأسیسات کانزاس سیتی میسوری و دیربورن میشیگان تولید می‌شوند.

  1. حفظ قیمت در بازار کارکرده‌ها

پیکاپ های سری F ارزش خود را به خوبی حفظ کرده و معمولاً جوایزی را از مجله و وب‌سایت KBB دریافت می‌کنند. البته بسته به شرایط، این خودروها پس از ۵۰ سال می‌توانند حدود ۵۰ درصد ارزش خود را حفظ کنند. این میزان حفظ ارزش ۲۵ درصد بیش از متوسط صنعت بوده و یکی از دلایل آن به نگهداری بیشتر این خودرو توسط مالکان مربوط می‌شود. آمار فروش بالای سری F شاید بتواند توضیح دهد که چرا شورولت سیلورادو و تویوتا توندرا ارزش خود را بهتر حفظ می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
carbuzz

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. REZA

    ۷ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (12 ديدگاه)

    سلطان بلامنازع جاده ها و نجیب و زیبا…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. Farzad

    ۷ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    اگر تمامی f150 هایی که از سال ۱۹۷۰ ساخته شده‌اند را پهلو به پهلو پارک کنیم ، ۲ دور دور کره زمین را می‌زنند . ( برگرفته شده از ویکی پدیا ) .

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. احمدرضا

    ۷ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (877 ديدگاه)

    بهترین پیکاپ دنیا و البته پرفروش ترین
    چقدر این ماشین زیباست و جذاب
    اما حیف که از ما دریغه
    دوست ندارم کامنتمو و این مقاله رو با این حرف. خراب کنم ولی بریم وانت پرایدامونو سوار شیم
    ?????

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. احمدرضا

    ۷ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (877 ديدگاه)

    بهترین پیکاپ دنیا و البته پرفروش ترین
    چقدر این ماشین زیباست و جذاب
    اما حیف که از ما دریغه
    دوست ندارم کامنتمو و این مقاله رو با این حرف. خراب کنم ولی بریم وانت پرایدامونو سوار شیم
    ?????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Country boy

    ۷ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (121 ديدگاه)

    اگه قرار باشه بین همه ماشینای دنیا یکیو برای همیشه انتخاب کنم این سالاره.
    همه کاره.جا دار.سریع.زیبا.استهلاک کم.قلدر.رفیق.همه خوبی ها رو یکجا داره

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. MAHDI

      ۷ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (208 ديدگاه)

      خدا رو شکر نسل اول یا دومش ایران نیومد ینی تولید نشد وگرنه تا الان هم تولیدش میکردن و باید در خیابانها میدیدیمش یاسوار میشدیم دقیقن مثل نیسان گاوی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. net

    ۷ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    از زمانی که فورد رنجر میان سایز تولید شده وانت f150 فول سایز محبوبیت سابقش کمتر شده.امریکاییها هم یواش یواش دارند میرن سمت وانت میان سایز چون زیباتر و ابعادش کوچکتر هست

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Mad.z.Max

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1841 ديدگاه)

      نظر میدی فقط به تایید خودت میرسه : ))

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ارش

    ۸ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    یعنی این ماشین فوق العاده ست .گذشته ی عالی و درخشانی داره عکسها یک از یک عالی تر من که لذت بردم .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا