خودروهای سنگین

معرفی پرتوریان TG3، مینی‌بوس آفرود 4×4 برای ماجراجویی‌های دسته‌جمعی!

این مینی‌بوس که روی شاسی کامیون مان ساخته شده است، با حداکثر ظرفیت ۳۴ نفر، آماده فتح سخت‌ترین مسیرهای روی کره زمین است.

شرکت تورسس (Torsus) اهل جمهوری چک از سال ۲۰۱۸ تولید یک مینی‌بوس آفرودی و بسیار انعطاف‌پذیر بنام پرتوریان را آغاز کرد. این مینی‌بوس که برای کشف مکان‌های غیرقابل‌عبور و انجام مأموریت‌های غیرممکن ساخته شده بود، یکی از توانمندترین آفرودرهای جهان به‌حساب می‌آید. پرتوریان می‌تواند به‌عنوان وسیله‌ای برای جستجو و نجات و یا سرویس حمل‌ونقل پرسنل محل‌های کار دورافتاده مورداستفاده قرار گیرد. حال شرکت چکی نسل سوم این مینی‌بوس آفرودی را با نام پرتوریان TG3 معرفی کرده است

برای ساخت این مینی‌بوس توانمند، تورسس از شاسی کامیون مان TGM استفاده کرده است. روی این شاسی، بدنه‌ای از کامپوزیت قرار گرفته است که در داخل ظرفیت حمل تا ۳۴ نفر را دارد. نسل دوم پرتوریان که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، در عقب به فنرهای شمش مجهز بود اما در نسل سوم از تعلیق بادی جدیدی استفاده شده است که باعث راحتی بیشتر سواری و کنترل آسان‌تر خودرو در جاده‌های پردست‌انداز و مسیرهای ناهموار می‌شود. علاوه بر این، سیستم تهویهٔ مینی‌بوس هم ارتقاء پیدا کرده است.

بازطراحی کابین راننده، افزایش ارتفاع کاپوت برای دسترسی بهتر به موتور، وینچ ۱۲ تنی ۳۰ متری، پنجره‌ها و آینه‌های جدید برای دید بهتر و پلهٔ برقی برای راننده نیز از دیگر تغییرات نسل سوم مینی‌بوس آفرودی تورسس هستند. سازندهٔ چکی همچنین برای مینی‌بوس آفرودی خود سیستم‌های کمک‌رانندهٔ مدرن مثل سنسور نور و باران و سیستم تشخیص لاین را هم تدارک دیده است. پرتوریان TG3 به سه قفل دیفرانسیل و ترمزهای دیسکی ۱۹.۵ اینچی مجهز است. این مینی‌بوس می‌تواند از شیب‌های ۶۵ درصدی بالا برود و تا عمق ۶۷ سانتی‌متری آب حرکت کند.

چیزی که در نسل سوم پرتوریان تغییر نکرده پیشرانه است. در سینهٔ این مینی‌بوس همچنان همان موتور ۶.۹ لیتری شش سیلندر خطی دیزلی قرار دارد که از مان گرفته شده است و ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس ۱۲ سرعتهٔ ZF و سامانهٔ ۴×۴ هوی دیوتی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. این مینی‌بوس ماجراجو روی لاستیک‌های میشلین XZL 365 قرار گرفته است و ۳۵ سانتی‌متر از زمین فاصله دارد. پرتوریان با زاویهٔ ورود ۲۲ درجه، زاویهٔ خروج ۲۲ درجه و زاویهٔ شکست ۴۱ درجه، در مسیرهای ناهموار وسیلهٔ فوق‌العاده توانمندی است.

پرتوریان اما با ۸۶۸ سانتی‌متر طول و ۲۵۳ سانتی‌متر عرض، خودروی بسیار بزرگی است و تورسس حداکثر وزن مجاز آن را ۱۳.۴ تن اعلام کرده است. سازندهٔ چکی هم‌اکنون تولید پرتوریان TG3 را آغاز و عرضهٔ آن را در بازارهایی مثل آلمان، اسپانیا و اوکراین شروع کرده است. این مینی‌بوس با ۱۴ ترکیب صندلی مختلف و قیمت پایهٔ ۲۲۵,۸۳۱ یورو به بازار عرضه می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. ...

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (59 ديدگاه)

    قیمتو دیدم پرام ریخت با این پول میشه یک کمپر درجه یک ساخت

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. نانو

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (55 ديدگاه)

      فقط بدرد مسیرخط رسالت تجریش میخوره با این همه چاله چوله

      موافقم 13
      مخالفم 0
    2. ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دسته جمعی بشینی تو مینی بوس بزنی به دل طبیعت چالوس همه جا رو زیر چرخات له کنی و اهنگ پارسال بهار دسته جمعی هم پلی باشه . هر ۱۰۰ متری بزنی بقل و بساط تفریحات سالم شامل جوج و قلیون و سیب کبابی و چای ذغالی بر پا باشه و چندین تُن پوست تخمه رو ول بدی تو طبیعت چون زود تجزیه میشه و برای طبیعت شمال هم خوبه و اصلا همه ما از خاکیم و به خاک برمیگردیم 😐

      موافقم 7
      مخالفم 9
      1. ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4716 ديدگاه)

        چرا با اسم من کامنت میزاری من حامی طبیعتم 😐

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          من اسمم فرق داره با تو چرا دقت نمیکنی 😐

          موافقم 3
          مخالفم 4
        2. A

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (31 ديدگاه)

          نه این آقا بیشتر از تو حامی طبیعته اول چالوس رو چرخاش له قلیون میکشه میکنه بعدم پوست تخمه داخل طبیعت میریزه که واسه طبیعت چالوس خوبه

          موافقم 6
          مخالفم 1
        3. ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4716 ديدگاه)

          اره 😐

          موافقم 2
          مخالفم 0
  2. علی جردن

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    کم نظیره کاش مینی بوس های فرسودمون اسقاط شن و یدونه ازینا و یا با مدل برقی جایگزین شن
    مینی بوس و کامیون های ایران هنه مال زمان جنگ جهانی دوم هستند…

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. VX

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      قیمت : ۲۲۵,۸۳۱ یورو
      خوش خیالی هم حدی داره

      موافقم 13
      مخالفم 0
      1. علی جردن

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1595 ديدگاه)

        مردم ما تمدن هزاران ساله دارن اگه الان بهمون خیانت شده دلیل نمیشه لیاقتشو نداشته باشیم

        موافقم 11
        مخالفم 4
        1. کسرا

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (114 ديدگاه)

          همین مردم هم الان خودشون خودشون رو به این وضع در آوردن
          .
          میدونی مشکل ماها چیه؟اینکه تاریخ ۱۰۰۰ سال پیشمون رو به یاد داریم ولی ۱۰ سال پیش رو نه….
          .
          از ماست که برماست
          این تمدن هم الان به هیچ دردمون نمیخوره

          موافقم 13
          مخالفم 0
        2. JaMsHiD-R1988

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1795 ديدگاه)

          اینقدر تمدن تمدن کن تا ملتی که میگن مجبوریم و باید بسازیم و تو قرعه کشی کوییک صف می‌کشن زیر پاشون علف سبز بشه
          هر بلایی سر ملت بیاد حقشونه من که ازشون نمی‌گذرم هیچوقت هم قرار نیست به عنوان هموطن نگاهشون کنم

          موافقم 7
          مخالفم 0
      2. ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4716 ديدگاه)

        آقا جردن راست میگه
        روزی صد ها هزار برابر قیمت همین اتوبوس رو برای کشور های افغانستان و فلسطین و سوریه و اینا خرج میکنن پس اگه یه روز خرج نکنن میتونن برای ایران از این اتوبوسا بگیرن

        موافقم 16
        مخالفم 3
        1. کسرا

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (114 ديدگاه)

          ۱:باید واسه حرفت منبع موثق بیاری
          ۲:اگه این پولا خرج نمیشد قدرت سیاسی تمامیت ارضی و امنیت باتوجه به موقعیت ایران در قلب خاورمیانه به خطر میفتاد و چه بسا ازبین میرفت
          لطفا سطحی فکر نکنید

          موافقم 1
          مخالفم 19
        2. Taha Ayoobi

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2473 ديدگاه)

          بله، اینکه ما باید چیزای خوب سوار شیم درست، ولی هرچیزی کاربری داره، این به درد ما نمیخوره.

          موافقم 7
          مخالفم 0
        3. ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4716 ديدگاه)

          شما بیشتر اینجا رو به خطر انداختید
          وگرنه اینهمه دشمن نداشتیم ما

          موافقم 9
          مخالفم 0
        4. ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4716 ديدگاه)

          اره ولی باید اتوبوس ها رو عوض کنن دیگه نه اینکه موتورو گیربکسشونو عوض کنن بدن دست پیرمرد راننده

          موافقم 7
          مخالفم 0
    2. Cert

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (71 ديدگاه)

      امیدوارم سیستم فنربندی خوبی داشته باشد و گرنه ….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Taha Ayoobi

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2473 ديدگاه)

    باحاله
    ولی احساس میکنم عرضش باید بیشتر باشه.

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. Gabriel

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (117 ديدگاه)

    ماجراجویی فقط مسیری که بچه های متولد اول فروردین ۱۳۷۰ تا حالا طی کردن و از این به بعد پیش روشونه!یکم فروردین ۷۰ حرف داره نه متولدین ۶۰ نه ۸۰ نمیفهمن اینکه تو ۱۸سالگیت بشه سال ۸۸ و اول تحریم و توسری خور شدن مملکتت یعنی چی…..!!

    موافقم 8
    مخالفم 6
    1. ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4716 ديدگاه)

      فکرشو کن تو ۱۵ سالگی تو سال ۸۸ تو اعتراضات (جنبش سبز) پیاده باشی وسط خیابون درحال برگشت از باشگاه و حتی ماشین هم نداشته باشی و هیچکی هم نداشته باشی از اونجا نجاتت بده و مجبوری تا شب یه جا قایم شی✋🏻

      موافقم 10
      مخالفم 3
      1. Amir

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (155 ديدگاه)

        تغییرات و اتفاقات ناگواری که بچه های دهه هشتادی تو این سالای عمرشون دیدن بچه های زمان جنگ جهانی ندیدن :)
        خودتون که میدونین تو این مملکت چه خبره 😔

        موافقم 8
        مخالفم 2
        1. JaMsHiD-R1988

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1795 ديدگاه)

          Amir اصلا موافق نیستم
          یه نگاه کن چه شکلی جوونایی مثل مهرداد عبداللهی تلف شدن که آخرش هموطنمون خودمون رو بکشه

          موافقم 2
          مخالفم 3
    2. TGX

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (148 ديدگاه)

      مملکت ما خدا رو شکر عدالت و برابری حرف اول رو میزنه . مردم عادی ، از بچه تا پیر همشون مشکل دارن . کم هم نیست و شکر خدا این برابری و عدالت در بدبختی ، در جای جای جامعه و شهرای مختلف موج میزنه . فرقی نداره دهه ۶۰ و ۷۰ و غیره . همشون درگیرن
      ولی اگه منصفانه نگاه کنیم از دهه شصتیا بیچاره تر نداریم

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2473 ديدگاه)

        در کل بد وضعیتی شده.

        موافقم 5
        مخالفم 0
      2. Gabriel

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (117 ديدگاه)

        دهه ۶۰ ای عزیز تو جوون که بودی ۲۰۶ ده میلیونی و آپارتمان ۱۰۰میلیونی دیدی اگه اهل کار کردن عادی بودی تونستی بخری الآن ی سقفی بالا سرت لااقل

        موافقم 6
        مخالفم 0
  5. ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    خوراک عشق و حاله

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. علی جردن

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      خوراک تورهای طبیعت گردی و کویرنوردی هست

      موافقم 6
      مخالفم 0
  6. شاپور

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (306 ديدگاه)

    خیلی مینی بوس تا به دندان مسلحیه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  7. Roham

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (751 ديدگاه)

    من اشتباه می کنم یا دریچه تهویه وسط داشبورد برای راننده تدارک ندیدن!
    اگه بخوای بگی اون سمت شاگرد، که تو کتم نمیره چون خیلی از راننده دوره و واسه تنظیم جهت باد به مشکل می خوره

    موافقم 5
    مخالفم 0
  8. زیزیگولو

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5908 ديدگاه)

    آفرود با اتوبوس یا مینی‌بوس عجیب و دور از ذهن به نظر میرسه ………. ولی همه اینا نشون دهنده اینه که هیچ چیزی غیرممکن نیستش

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1285 ديدگاه)

    باحال و متفاوت

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. amirboss

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (453 ديدگاه)

    آفرود با اتوبوس به خاطر ثقل بالا و مسائل ایمنی فوقش به گذشتن از مسیرهایی با شیب نهایت ۳۰درجه و عبور از چاله چوله های سطح پایین خلاصه میشه ولی درکل خوبه.فنیش خوبه و اگه نسخه ۶چرخش هم بزنن کلی به کاربریش افزوده میشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. Arad

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (129 ديدگاه)

    واقعا خوشگله

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. توفیق اجباری

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولی ظرفیت حداکثر ۳۴ نفر بنظرتون درسته؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا