ایران خودرورنو

مقایسه تندر 90 و سمند LX

مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

logan

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

tondar L90 logan

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

samand lx

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵,۸۸۹ دیدگاه‌ها

  1. احمد

    ۱ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز.ازمقایسه تندر با سمند های lxقدیمی تنذر خیلی سر تره امه سمندهای با موتور ef7که معروفن به موتور ملی خیلی از تندر قوی تر و سریع ترن چون 16سوپاپن وساخت موسسه تحقیقات موتورالمان هستن منکه خودم دارم راضیم وبعضی وقتا که با ماکسیما هم کورس میزارم کم نمیاره!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمد

    ۲ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (7 ديدگاه)

    فابل توجه که ماکسیما 6 سیلندر و دارای 217 قوه اسب است ولی با سمند برابری میکند پس بی خود 40 ملیون پول ندید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. عباس

    ۶ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من هم سمند داشتم هم تندر 90. باید عرض کنم که در حالت تئوریک شاید تندر 90 برتری محسوسی به سمند نداشته باشه. ولی وقتی وارد دنیای واقعی میشید بعلت نظارت دقیق رنو پارس بر تولید و خدمات پس از فروش تندر 90 ، فرق اون رو با سمند متوجه میشید. من 52000 کیلومتر تندر 90 رو با بیرحمی تمام روندم و بجز روغن و بنزین و لنت ترمز هیچ خرجی برام نداشت و اصلا به نمایندگی گذرم نیافتاد. در حالیکه سمندداران از هفته بعد از خرید باید جلوی نمایندگی برای تعمیرات کلی و جزیی صف بکشند و وقت بذارند و اعصابشون خورد بشه و کلی هم هزینه کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی

    ۸ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مقایسه جالبی بود
    اما معلومه که نویسنده طرفدار سمند بود !!
    مثلا هیچ اشاره ای به کم مصرف بودن تندر و استانداردهای این خودرو نشد.
    اشاره ای به فضای داخلی بزرگتر تندر نشد.

    جا داره از عباس هم تشکر کنم به خاطر نکته جالبی که اشاره کرد
    منم تندر دارم و تا الان 63 تا رفته.
    تنها خرجی که کردم روغن و بنزین و 1بار لنت بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فرزاد

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام
    به نظرمن مبحث برررسی خودرو تا حدودی پیچیده تر از اونیه که بدون اطلاعات کافی بتونیم راجبش صحبت کنیم.
    اماباید گفت که باوجودتعصب خاص نویسنده به سمند باید اشاره کرد که ال90 خودرویی درعین حال کم مصرف.با 5 ستاره روز اروپا ایمن تراز سمند.کیفیت بیشترقطعات..پرشتابتر.اصطحلاک خیلی کمتر.تسلط بیشتر راننده و فنی بودنش خیلی از سمند سرتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حمید فرجامی قاین

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (49 ديدگاه)

    به نظر من چراغ های جلو تندر نود یه کمی توی ذوق میزنه داخلشم خیلی جذاب نیست واگر نه ماشین خوبی هست
    بعد میخوام یه مقایسه ای بین تندر و مگان 1600انجام بدین بعضی از نمایشگاه دار ها میگویند پول اضافی واسه مگان ندید فقط ظاهرش فرق میکنه بعد یه مقایسه ای بین مدل های مختلف تندر انجام بدهید
    با تشکر حمید بجه ی قاین پایتخت طلای سرخ جهان(زعفران و زرشک)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. saeed speed

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام من خودم ال نود دارم و ازش راضیم فکر کنم نویسنده خیلی تعصبی برخورد کرده وگرنه ال نود چیزی که از سمند کم نداره ازش سر تر هم هستش-فقط کمی قیافش با ماشین های دیگه متفاوته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. میثم کیوانی قاین

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من از لحاظ شتاب و استحلاک ال 90 سر تر باشه اما نسبت به موتور و ایمنی سمند EF7 از ال90 سر تر باشه در ضمن ظاهر سمند بهتر از ال90 هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمید

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام

    نویسنده عزیز این مقایسه خودش هم قبول داره تندر سر تره ولی آخرش گفته انتخاب با شماست……….؟
    این قدر تعصب برای یه ماشین نوبر والا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. داود

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر من ال نود در مجموع بمراتب ملشین بهتری است و مزایای مناسبتری از لحاظ جا دارابودن- پرشتاب در عین کم مصرف بودن و ایمنی بیشتر به لحاط طراحی اوریجینال شاستی و …دارد.
    با بقیه دوستان موافقم که نویسنده با جانبداری ملمموس به سمند مقاله را نوشته است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سینا

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با توجه به نظر دوستان باید عرض کنم

    تندر 90 کجا ؟؟؟!! سمند کجا

    تندر 90 در تمام کشور های پیشرفته به عنوان یک ماشین سدان خانواده خوبی تولید میشه
    ولی متاسفتانه در کشور ما موتور 20 ساله گذسته فرانسه رو ماشینه سمند میذارن وبا تغیرات جزئی خدرو ملی می نامند……
    ولی این دو ماشین از هر لحاظ اصلا قابل مقایسه نیستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. بهزاد

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام
    من تقریبا 3 ساله تندر دارم و حدود 000/50 تا کار کرده و فقط بنزین و روغن ریختم . تندر خیلی مزایا داره ، تکنولوژی بالایی هم داره سیستم ECU پیشرفته هم داره که کل ماشین رو کنترل می کنه که بعضی ها کامپوتر هم بهش می گن . قدرت بالا ، مصرف کم ، ایمنی بالا و … ولی سمند فقط دست پرورده ایران خودرو هستش و کلی باش تبلیغ می کنه خودرویی که تو 16 کشور تولید میشه مطمئنا بهره از خودروی ایرانی است .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. محمد

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا من یه دوچرخه دارم
    از همه اینا هم سر تره
    پس الکی تو سر و کله هم نزنین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. امیر رضا

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (6 ديدگاه)

    انصافا سمند جاده خیلی خوبی داره منظورم اینه که سرعت بالاش خیلی عالیه ولی در کل تندر پیروز میدان هستش ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. عليرضا

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باید گفت با توجه به وضعیت رانندگی در ایران و جاده های غیر استاندارد مهمترین ویژگی یک خودرو ضریب ایمنی ان است که سمند از این لحاظ برتری دارد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. علیرضا

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان من خودم طرفدار ال 90هستم چون از همه نظر از سمند بر تره .از نظر ایمنی که باید بگم سمند ماشینیه که نسبتا ایمنی خوبی داره ولی این ماشین از نظر اوروپا هیچ ستاره ای کسب نکرده و جز, ماشینایه از رده خارج محسوب میشه در صورتی که ال90 3/2ستاره از اوروپا کسب کرد .از نظر مصرف سوخت سمند نزدیک11تامیسوزونه ولیال90ن7تا میسوزونه ازنظر مانور تو جاده هایه شلوغ ایران باید بگم ال90شتابی که نسبت به سمند داره سمندو میخوره در واقع شما ال90سوار شید در واقع انگار سوار مگان 1600شده اید شاید بگین این کجا و اون کجا ولی اگه تحقق کنید میبینید که این امر صحت داره من جمله باید عرض کنم E2فول ال 90 دارای2air bagیاکیسه هواست که سمند فاقداین کیسه هواست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. حامد

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام.جاتون خالی.خونه ما جنگ بود سر سمند و ال نود.بابام سمند ال اکس سال داره و خودم 2سال ال نود دارم.باید یگم ک در ظاهر سمند واقعا سرتره اما در مورد سواری و قدرت موتور و شتاب هیچ حرفی برای زدن جلوی ال90 نداره.در مورد مقایسه ال90همین بس که 0 تا 100 ال نود 8.2ثانیه است نه 10.2ثانیه.که شتاب اون هم از ماکسیمای 8.9 ثانیه ای کمتره هم از زانتیای 8.4ثانیه ای.در ضمن ال90بعد از انداختن رینگ اسپت و ارتفع دادن خیییلی هلو میشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. علی اصغر عجم زاده

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چرا در پژو پارس سرعت سنج از 220
    به 210
    کاهش یافته است. و چرا ایران خودرو برای پژو پارس امکانات داخلی نذاشته است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Pingback: فروش رنو لوگان E2-LP - صفحه 2
  20. علیرضا ف

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با عرض سلام حامد جان فکر کنم شما یا تا حالا ماکسیما سوار نشدی یا خودت رو به حماقت زدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. محمد

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مثل اینکه اکثر دوستان از سمند EF7 بی خبرن که دارن ال90 رو با سمند XU7 مقایسه میکنن سمند EF7 در حالت بنزین 113 اسب و در حالت گاز 103 اسب قدرت داره و مصرف سوخت آن خیلی کمتر از سمند با موتور XU7 ه لطفا ازاین به بعد کسی خواست مقایسه کنه ال90 رو با سمند EF7 مقایسه کنه . . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. زمان

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    حالا ما که خریداریم چیکار کنبم؟
    کدوم یکی رو بخریم؟
    سرعت و شتاب بالای ماشین برام خیلی مهم نیست، من ماشینی می خوام که هم کشش خوبی داشته باشه و هم از فردای بعد از خرید دم تعمیرگاه نایستم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. محمد

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.یک ماهی میشه که من تندر90خریدم و پسرخالم محمدرضا سمند ال ایکس ef7 موتور سمندش حرف نداره هم قدرتمنده هم خیلی خیلی کم مصرف و اقتصادی اما صندوق عقبش اصلا جا نداره اما راحت تر میشه باهاش سرعت بری و نرم ترهم هست اما کاش سفارشی گرفته بود چون داخلش حال مونو بهم میزنه تو دراش موکته سیستم صوتیشم افتزاح!افتزاح!تندر خوبه ولی خیلی دزدی توش شده همه آپشناشو از روش برداشتن بهر حال اگه میخواین حال کنین با ماشینتون پژوپارس معمولی بخرید با ترمز ای بی اس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. محمد

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام نظرات دوستان جالب و ارزشمند بود از همه این مطالب و نوشته ها نتیجه می گیریم که هر دو این خودروها دارای قابلیت و خصوصیتهای ویژه و منحصر بفردی هستند . انتخاب خودرو بسته به سلیقه و تمایل افراد فرق می کند و هر شخصی معیار و ملاکی برای خودش در انتخاب دارد البته تکنولژی برتر و صنعت به روز دنیا در انتخاب نقش مهم و اساسی دارد .من با توجه به اطلاعاتی که کسب کردم و مشخصات فنی و اعتبار شرکت سازنده خودرو تندر 90 را تایید و بزودی زود اگر خدا بخواهد یک دستگاه از این خودروی با کلاس را خریداری خواهم کرد انشاءاله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. رشا

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که از اول مقایسه شما تا آخرش خندیدم مخصوصا اونجایی که گفتید داخل سمند پرهیجان است وموضوع کلی اینکه سمندlx اصلا خودرویی در سطح تندر نیست تندر90 یک خودرو بین المللی است و کاملا تهت نظارت رنو ساخته میشود و در بیشتر نقاط جهان قطعاتش هستش از همین ترکیه بگیر تا کلمبیا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. جواد

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام به همه دوستان عزیز
    خدمت همتون عرض کنم که اولا باعث تاسفه که کشور مهم و بزرگی مثل ایران یک یا چند خودروی خوب نداره که واقعا ملی باشه و بشه بهش چشم بسته افتخار کرد و همه رقباش رو جا بذاره تو همه دنیا این یه رسمه که مرتب یک نمونه جدید و به روز میدن بیرون
    دوما الان نزدیک به ده ساله که هیچ خودروی جدید و خوب به روز بعد از سمند ندادند بیرون اینم که فقط شده آش کشک خاله
    سوما همیشه تو دنیا اول موتور خوب میسازن بعد رو چند تا بدنه بنا به سلایق مشتری میزارن پس مشکل اصلی موتوره که نه خود شرکتهای وابسته به دولت میسازند نه اصلا به بخش خصوصی اعتبار رقابت تولید میدن
    چهارما فقط گرونی خودروی داخلی است (فقط بیزینس و دلالی خودرو سازهای ظاهرا خصوصی؟؟؟!!!) که اگه به خصوصی ها هم اجازه بدن هم قیمت کم میشه هم خودرو خوب میاد اونوقت بیان به من بگین خودروی ملی یعنی چه
    پنجم دوست دارم باور کنید که زمانی خودرو سازی ایران اونی میشه که همه ما میخوایم که بخش واقعا خصوصی با استعدادایرانی بیاد میدون
    ششم اینه که میدونستین ما اصلا نه موتور بنزینی ساخت داخل داریم نه دیزلی اش که بشه روش قسم خورد البته EF7 شاید بتونه خوب باشه ولی خیلی روش معطل میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. امید

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.. چه جنگی…
    من طرف داری از هیچ کدوم این لگنا نمیخام بکنم.. ولی واقیت اینه که اگه یه روزی بیان موتور یه لامبورگینی رو رو اتاق یه پیکان بزارن بعد بیان با همون قیمت یه لامبورگینی با موتور پیکان بسازن… خداییش شما کدومشو میخرید؟؟؟؟ لازم دونستم اهمیت شکل و ظاهر..! خصوصا برای خرید یه ماشینو بهتون یاداوری کنم.. اگه واقعا کسی مثل من کهیر نمیزنه از قیافه تندر …. خب معلومه که بهتر از سمنده! ماشین فرانسویه…….!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. سامان دهناد

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام

    آقا ما نه تندر داریم و نه سمند ما تازه یک پراید 131 گرفتیم سینه تندر 90 است و من هم بیشتر طرفدار تندر 90 هستم چون سمند تپ است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. مصطفی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم طرفدار ال نودم و ال نودو دوست دارم ولی چونکه 407 دارم اصلا خودمو وارد بحثتون نمیکنم و 407 رو تو رنج خودروهای تراز اول اروپا میدونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. hosein ef7

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام من دقیقا صحبت محمد اقا رو قبول دارم مثل اینکه هیچ یک از اقایون بخصوص اقا امید نمیدونن موتور سمند ef7ساخت المانه و16سوپاپه اینقدر فرانسو فراسووتوی سر ما نزن ما خودمون اینقدر تحقیق کردیم بالاخره معلوم شد سمند ef7ال90 میخوره وسمند ef7 ثبت نام کردیم یک چیییییییییز عجیب شما رویتان شد سمند ef7رو با ال 90 مقایسه کنید…..از بین این همه فقط یک روشن فکر هست اونایی که هی میگن ال 90 ال90 متوجه شدم هنوز سوار سمند ef7 نشدند…..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا