ایران خودروچشم انداز

فیس لیفت خانواده دنا با نام دنا سال در اواخر 1402 روانه بازار می‌شود

به گزارش خبرنگار مجله پدال، در جریان چهارمین دوره نمایشگاه خودرو تهران، مسئولین غرفه ایران خودرو با اشاره به اینکه برای ارتقا خانواده دنا پروژه‌های متعددی در نظر گرفته‌اند، اعلام کردند که تا پایان سال آینده نسخه‌ی ارتقا یافته و فیس‌لیفت شده محصول دنا با نام دنا سال روانه بازار شده و جایگزین تیپ‌های فعلی خانواده دنا و دنا پلاس می‌شود.

رندر دنا فیس لیفت توسط حسین سلیمانی
رندر دنا فیس لیفت توسط حسین سلیمانی، سر طراح ایران خودرو

دنا سال که الگویی مشابه به دنا پلاس موجود در بازار دارد، در نمای خارجی کمترین تغییرات را داشته و طبق آخرین اطلاعات از این پروژه، صرفاً مجموعه سپرهای خودرو تغییر کرده‌اند. مهم‌ترین بخش این پروژه نیز مربوط به تریم داخلی بوده و کابین خودرو به‌طور کامل بازطراحی شده است.

رندر داخل دنای فیس لیفت
این تصویر غیر رسمی و تزئینی است

پس از گذشت حدوداً هشت سال از اولین حضور دنا در جاده‌های ایران، مالکین این خودرو همیشه نسبت به طراحی اتاق دنا و کمبود فضا گله داشتند. با توجه به اینکه اتاق دنا و سمند مشترک هستند، این انتظار می‌رود که ابعاد و راحتی فضای اتاق آن نیز مشابه به سمند باشد. اما به دلیل نوع طراحی مجموعه داشبورد که الگویی مشابه به سوناتا وای اف دارد، باعث شده تا داشبورد دنا فضای بیشتری نسبت به داشبورد سمند اشغال کرده و فضای پا در ردیف جلو محدود شود. در ردیف عقب نیز به دلیل طراحی و جانمایی نامناسب صندلی‌های ردیف جلو، شاهد کمبود فضای پا نسبت به سمند هستیم. در پروژه دنا پلاس نیز با افزوده شدن سانروف و استراکچر آن به سقف خودرو، فضای سر سرنشینان نیز کم شد. با توجه به این سه نکته، مرکز تحقیقات ایران خودرو در پروژه دنای سال‌تریم داخلی را به‌طور کامل بازطراحی کرده و دنا به‌زودی با کابینی کاملاً جدید عرضه خواهد شد. با این اقدام علاوه بر تأمین فضای مناسب برای سرنشینان، شرایط برای نصب آپشن های جدید ازجمله دکمه استارت نیز فراهم شده است (در جریان معرفی تیپ جدید دنا پلاس در نمایشگاه تهران، نکته‌ی عجیب و تأسف‌بار محل نصب دکمه استارت خودرو بود که با واکنش منفی بازدیدکنندگان نیز مواجه شد). برای فضای سر نیز قرار است سقف شیشه‌ای ثابت یا اصطلاحاً مونروف (مشابه به پژو ۲۰۷) جایگزین سانروف فعلی شود.

در بخش فنی نیز تغییرات خوبی انجام شده و قرار است دنای جدید به پیشرانه‌های EF7 پلاس و EF7 پلاس توربو مجهز شود. نسل جدید موتور ملی در نسخه تنفس طبیعی مجهز به اویل پمپ متغیر، سیستم متغیر سوپاپ دوگانه هوا و دود و سیستم بهینه مدیریت حرارت موتور شده است. این موتور قدرتی مشابه به موتور فعلی داشته اما مصرف سوخت کمتری نسبت به آن دارد. در نمونه پرخوران نیز علاوه بر مواد فوق، مهم‌ترین تغییر، مجهز شدن به توربوشارژر برقی بوده که باعث رفع لگ اولیه توربو نسبت به نسخه قبلی و افزایش ۱۵ اسب بخاری قدرت خروجی شده است. قدرت این موتور ۱۶۵ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتون متر است. این پیشرانه‌ها که مجهز به استاندارد آلایندگی پایه یورو ۵ قابل ارتقا به یورو شش هستند، از طریق گیربکس شش سرعته دستی و یا شش سرعته اتوماتیک قدرت را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهند.

در دنای جدید امکاناتی نظیر فرمان برقی، ورود و خروج بدون کلید، دکمه استارت، سیستم کنترل پایداری، سیستم فشار باد تایر، سنسور تعویض دنده GSI، سنسور نور و باران، سامانه تماس اضطراری SOS و چراغ روشنایی روز به‌طور استاندارد در تمامی تیپ‌ها مشاهده می‌شود و در نمونه‌های فول آپشن نیز مواردی نظیر ایربگ های جانبی، سقف شیشه‌ای، تودوزی چرم، گرمکن-سردکن و ماساژور صندلی، رادار نقطه کور، ترمز پارک برقی و شیفتر پشت فرمان برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۸ دیدگاه‌ها

  1. TML BN

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    یا ابلفضل یک لحظه بدجوری ترسیدم😂😂

    موافقم 124
    مخالفم 7
    1. دکتر استاپ

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      فکر کنم دیگه خارجی ها بجای حسادت به صنعت خودروسازی ایران باهامون ابراز همدردی کنن😂😂😂

      موافقم 128
      مخالفم 13
    2. 206RC

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      همه چی سُنَتیش خوبه
      جدیدا همه دارن میشن، -گیربکس cvt -دنده دستی برقی -شاسی بلند نما -داشبورد کلا تبلتی
      هیچ حس درایوری نمیمونه دیگه

      موافقم 52
      مخالفم 50
  2. Saipa

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (122 ديدگاه)

    عالی
    ✅موتور ۱۶۵ اسب که معادل ۳۰۰ _۴۰۰ اسب خارجی هاست
    ✅طراحی زیبا و فراتر از خودرو های غربی مثل بنز و بی ام و که بلد نیستن ماشین بسازن
    ✅داشبورد زیبا تر از پورشه و باکیفیت تر از رولزرویس که در داشبوردش آب میریزد تا بیشتر شود
    ✅✅خدایا شکرت که در کشور های غربی بدنیا نیومدیم و در اینجا به محصول داخلیمون افتخار میکنیم❤

    موافقم 188
    مخالفم 70
    1. دکتر استاپ

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      ترول خودتی
      قبلیا اداتو در میوردن😂

      موافقم 92
      مخالفم 9
      1. ایلیا

        ۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ماشین ایرانی از لحاظ کیفیت و ایمنی پایین هستش ولی باید این طرح عملی بشه نه تصویر یچی مدل موقع ساخت یچی دیگه….!!اگه همین ماشینو یه مارک چینی بزنیم خیلی انتقادا کمتره …..

        موافقم 38
        مخالفم 17
        1. علی

          ۱ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (7 ديدگاه)

          گویا کامنت خودروهای چینی رو درست نخوندی!
          دلیل اینکه انتقاد ماشینهای ایرانی زیاده چونکه پدال یه رسانه با ارزشه ترول های سلطان گو پارس و فن ارابه های ایرانی توش وجود نداره
          چینیها حتی اون پیکاپ گنده زیر 60 اسب بخاریشون که همه در عجب بودن چطور این میتونه راه بره حتی طراحیش از این سمی که عکسش رو پسته واقعا زیباتره
          به طراحی پخته سدان های 2022 چینی بنگر و طراحی پیرمردی تارا رو ببین از نمای پشتی هم درسته چراغ پیوندی روش زدن اما سپر افتضاحش و کی میخواد بپوشونه؟
          بزرگترین افتخارشون موتور چینی (به ظاهر آلمانی ایرانیزه شده) EF7 توربوشارژره که 150 اسب بخار قدرت داره
          حتی اگه مارک برند چینی رو این طراحی افتضاح و یک موتور نهایتا 150 اسب بخاری بود کامنت های منفی زیادی حتی از سوی رامین چینی فن هم شاهد بودیم!

          موافقم 20
          مخالفم 13
    2. Porsche 911

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      👍

      موافقم 18
      مخالفم 13
    3. TML BN

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1058 ديدگاه)

      سایپا دیگه وقت تغییر نامه😂😂😐
      حنات دیگه رنگی نداره

      موافقم 20
      مخالفم 7
      1. Saipa

        ۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (122 ديدگاه)

        نترس نصف اکانتای جنجالی مال خودمن😂😂😂
        حالا ها بیخ ریشتونم

        موافقم 17
        مخالفم 6
    4. viper2

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      قبلنا ماشین لوکسمون کادیلاک سویل بود الان دنا پلاس توربو .

      موافقم 49
      مخالفم 14
    5. علی

      ۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خواستی جنس بگیری از موتوری نگیر از پرادویی بگیر جنس خوب میده

      موافقم 18
      مخالفم 1
    6. محمد ملکی

      ۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (13 ديدگاه)

      جدی اینا رو گفته یا داره مسخره بازی در میاره؟؟؟؟؟

      موافقم 7
      مخالفم 0
    7. فرحان نصیری

      ۳ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (44 ديدگاه)

      یا خدا😱

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. آنتی چاینا

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینم فوقش یه دو رنگشو میارن یا سقف شوشه ای . داشبوردشم یه خرده عوض میکنن پلاستیک ضایعاتی بیشتر میریزن توش .
    قیمتشم رفت برای ۸۰۰ میلیون .

    موافقم 68
    مخالفم 5
  4. aminbikar

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (301 ديدگاه)

    با توش مشکل ندارم اما اگه بچه از بیرون بینتش شب خوابش نمی‌بره 🗿😐

    موافقم 45
    مخالفم 6
  5. GMA

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    دنا تکراری شده،باید اسم چنین خودرویی که مثل کوه استواره را بزارن سهند یا سبلان، تفتان هم خوبه:))

    موافقم 44
    مخالفم 7
  6. M

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (190 ديدگاه)

    کاچی به از هیچی
    دوستان توجه نمیکنند که برای تولید یک خودرو به طوری که پلتفرم و قوای محرکه جدید داشته باشند باید میلیون ها دلار هزینه صرف کرد و سالها خودرو تحت تست های گوناگون قرار بگیره تا ماشین به مرحله فروش برسه و این یعنی یک ماشین جدید طبق اون چیزی که یادمه در حدود یک ملیون دستگاه فروش داشته باشه تا موفقیت تجاری برای شرکت خودروساز داشته باشه . در نتیجه معرفی یک محصول کاملا جدید از ایران خودرو با فرض محال اینکه دانش کافی داشته باشند عملا شدنی نیست و اگه بشه با موفقیت تجاری همراه نیست چون کل نیاز خودرو در ایران یک ملیون سیصد هزار دستگاه است( طبق گفته نماینده های انقلابی یک میلیون و سیصد هزار دستگاه هست که منطقی نیست چون کشور های بسیار پر جمعیت تر بزرگ تر و پیشرفته تر این مقدار ماشین رو نیاز دارند مثلا هند و المان 2 ملیون دستگاه خودرو در سال میفروشند یا کره و روسیه یک و نیم ملیون دستگاه در سال فروش خودرو دارند بعد نیاز ما هم شبیه همین هاست نمیدونم پولی اصلا تو چیپ مردم مونده یا اتوبان و کوچه پس کوچه هامون ظرفیت اضافه شدن سالی یک میلیون دستگاه خودرو را دارند یا نه).ضمنا ایران مثل کره و ژاپن و حتی چین نمیتونه در بازار های کشور های در حال توسعه یا توسعه یافته حضور پیدا کنه چون تحریمه.
    و با همه این تفاسیر سوال اساسی اینه که کشوری که اینقدر از لحاظ اقتصادی توسعه نیافته هست و بازار خودرویی کوچکی در داخل داره چرا باید خودروساز داشته باشه مثل اینه که یکی ماهی 2 لیتر مصرف شیرشه بعد بره گاو بخره بعد کلی هزینه گاو کنه!!!

    موافقم 34
    مخالفم 27
    1. پدرام

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (797 ديدگاه)

      اگه ساخت محصول جدید شدنی کلا جمعش کنن 43 سال فقط شعار خوبه همون پیکان قبل از انقلاب تولید شد که اینا تا چندین سال بعدش بتونن یه چیزی روی خط تولید داشته باشن!

      موافقم 24
      مخالفم 5
    2. Mad.z.Max

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1841 ديدگاه)

      وای از این طرز تفکره کاچی به از هیچی که نزدیک ۵۰ ساله عقب مونده بودنمون رو روش سرپوش کشیده..

      موافقم 30
      مخالفم 5
    3. Navid_A.J

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      مگه نمیدونی، یه روز یه ایرانی خودشو تحقیر نکرد و حسرت دیگران رو نخورد، رفت تو کما

      موافقم 18
      مخالفم 14
  7. Jdm باز

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    به به
    شیفتر پشت فرمون داره با قابلیت رقابت با bmw m8
    ماساژور داره صد برابر بهتر از s کلاس
    موتورشم که نگم برات، تو تست داینو ۹۸۰ اسب بوده قدرتش
    یکی از بهترین سوپر سدان های بازار 👌
    ممنونم از ایرانخودرو عزیز که همچین سوپرخودروی فوق العاده ای با قابلیت رقابت با amg gt 4door ساخته

    موافقم 50
    مخالفم 11
    1. فرحان نصیری

      ۳ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (44 ديدگاه)

      ماذا فازا

      موافقم 4
      مخالفم 3
  8. علی جردن

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (417 ديدگاه)

    فعلا یه نقاشیه که دهنمون رو اب انداخته اما واقعیت اینا این خودروی ساده رو سال ها پیش باید جایگزین پراید می شد اما الان همین شده فقط یه طرح … یه وعده وعید .‌.. ساخته نشده تا الان💘💔

    موافقم 17
    مخالفم 10
  9. علی جردن

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (417 ديدگاه)

    صندلی ها در سبک پانامرا داشبورد در سبک CHR فرمون در سبک 2008 موافقید؟ آیا نظر بهتری دارید؟؟

    موافقم 17
    مخالفم 5
    1. ابراهیم

      ۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      تصویر داخل تزئینیه رسمی نیست

      موافقم 5
      مخالفم 0
  10. حمید

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (97 ديدگاه)

    کاشکی یه مرد پیدا شه با همین طرح واردات زیر ۱۰۰۰ سی سی با تعرفه ۱۰ درصدی یه ۵ میلیون دستگاه از «کی‌کار – kei cars»های مختلف ژاپنی وارد کنه.

    موافقم 27
    مخالفم 5
    1. پدرام

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (797 ديدگاه)

      این جور ماشین ها کسی نمی خره مگه اینکه دیگه چی باشه اگه هم قیمت کوییک و تیبا بدن! نمونه اش همین میتسوبیشی میراژ زمانی 70 بود x33 هم 70 بود اما کسی سمت میراژ نمی رفت!!

      موافقم 15
      مخالفم 3
  11. حمید

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (97 ديدگاه)

    باتوجه به ابعاد ماشین توی تصویر، لاستیکایی که زیر ماشینه باید ۱۹ اینچی باشه. عمرا ایرانخودرو رینگ ۱۹ بندازه زیر یه سدان

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. Habib

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (56 ديدگاه)

      این که فیس لیفت نیست، کلا یه مدل جدیده و جا داره واسه طراحی این پدیده و کشیدن رو قیمتش بر مردم منت هم بگذارند.

      موافقم 3
      مخالفم 1
  12. علی جردن

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (417 ديدگاه)

    تنها تغیری که تو سال ۱۴۰۲ مشاهده خواهیم کرد فقط دوخت لوزی شکل این طرح فقط اجرا می شه اگهه بشههه

    موافقم 14
    مخالفم 2
  13. محمد مهدی اکبریان

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    هر مسئولین سایپا کوییک و ساینا خریدند ما هم دنا و دنا سال می خریم 😀🤪🤪🤪

    موافقم 17
    مخالفم 0
  14. Alive man

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    گاریِ سال

    موافقم 17
    مخالفم 3
  15. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    این که دیگه شد رقیب چارجر هلکت ردای که

    موافقم 21
    مخالفم 0
  16. Ilia2008

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (163 ديدگاه)

    یه دنا تو نمایشگاه خودرو تهران خراب شده بود . شاید همونه

    موافقم 17
    مخالفم 1
  17. M.rAMK

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    باید از اول چراغ های دنا رو کشیده تر درست می کردند

    موافقم 5
    مخالفم 2
  18. Mahosien

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به مولا ایران خودرو تا ۵۰ ۶۰ سال دیگه هم همچین چیزی نمی سازه ، اگر هم بسازه کلیه هامون بفروشیم نمی تونیم بخریمش
    این فقط یه طرحه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  19. ناصر

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    انشاالله له له له له له له _1440میرسه دست امت ایران

    موافقم 7
    مخالفم 1
  20. امیرشایان فرازی

    ۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    این دیگه چه سمیه
    شک کردم
    تو این ماشین هیچ وقت سم خونت نمیوفته

    موافقم 6
    مخالفم 1
  21. ساندرو استپ وی

    ۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای بابا این ماشینا چیه هر بار راه بری تققققق خرابن به فرغون یه اینه وفرمون اضافه می کنن میشه دنا بایه مانیتور داخلش می ذارن دنا فیس لیفت🤣🤣

    موافقم 3
    مخالفم 0
  22. مرجان

    ۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو خیلییی داغونی تو اصلا معلومه از سمند بالاتر سوار نشدی تووو اصلا بنز بی ام و از یک قدمی دیدییی😂😂😂😂 بنده خدا غار نشینه فکر کنم میگه از رولزرویس باکیفیتتره😂😂😂

    موافقم 6
    مخالفم 0
  23. ابراهیم

    ۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یعنی چراغهای مه شکن جلو کجاست؟!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  24. جamir

    ۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه دفعه بگو بیان اسم قله های ایران رو بزارن

    موافقم 3
    مخالفم 0
  25. مصطفی

    ۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    اخ جون فیس لیف صابون م من میارم

    موافقم 5
    مخالفم 0
  26. فرحان نصیری

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    دنا همینطوری طراحیش خراب بود خراب تر هم شد☹🤦‍♂️

    موافقم 3
    مخالفم 2
  27. Ef7

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایران اصلا نمیتونه این ماشین رو بسازه این فقط فتوشاپ اگر ساخت بعد بگید خوبه یا بده ایران صد سال هم نمی تونه این ماشین رو بسازه اگر هم بسازه چیزی مثل تارا رو میسازه که دادن به افغانستان نخواستند اینم خودرو ملی😂😂

    موافقم 7
    مخالفم 1
  28. روح الله

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چراغهای تارا جلو پنجره قدیمی با اندکی تغییر موتورم که موتور قدیمی با نام جدید کیفیت بدنه و داخلی صفر از بیست نمره میشه دنا سال تولید داخلی رقابت با نمونه های خارجی؟ اصلا قابل قباس نیس .

    موافقم 5
    مخالفم 0
  29. momeni

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    درسته آخرشم ایرانخودرو خودروساز نشد . اما خداییش نقاشیش داره خوب میشه . فکر کنم کلاس نقاشی میره .
    من که میگم بجای خودروسازی و کشتن مردم بره برای کتاب داستانهای گروه سنی الف نقاشی بکشه و بچه ها رنگش کنن . اینطوری برای جامعه و انسان ها کم خطر تر و مفید تره . البته اگر نقاشیهاش مثل ماشینهاش دچار حریق نشن .

    موافقم 8
    مخالفم 1
  30. مهدی

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    باز هم خوبه که از امسال قطعات بی کیفیت در ایرانخودرو و سایپا دیگه نداریم و خودروها استانداردها رو رعایت میکنند ولی هنوز باید خیلی پیشرفته تر باشیم این اول راهه

    موافقم 2
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا