دوراهی: ام وی ام 550 یا ام جی 360؟

اگر از دیدن و راندن سدان های تکراری داخلی خسته شده‌اید و یا خواهان خودرویی با ظاهر جدید و البته امکانات بیشتر هستید چندین راه پیش رو دارید که البته هریک نیز به ذائقه و البته بودجه شما بستگی دارند: یک اینکه بخواهید خودروهای وارداتی صفرکیلومتر را خریداری کنید که در این صورت باید بودجه زیادی را در نظر بگیرید. روش دوم نیز خرید همین خودروهای وارداتی اما کارکرده و با قیمتی پایین‌تر است که البته در این صورت هم باید ریسک مشکلات احتمالی یک خودروی دست‌دوم را نیز بپذیرید. نهایتاً به راه سوم می‌رسیم که با بهای کمتر یک سدان چینی صفرکیلومتر بخرید.

ام وی ام 550 یا ام جی 360
این بار و در سلسله نوشتارهای “دوراهی” تصمیم داریم دو سدان چینی را رو در روی یکدیگر قرار دهیم که یکی شناخته شده تر بوده و از معرفی آن یکی چند ماهی بیشتر نمی‌گذرد. ام وی ام 550 سدان ساخت چری است که در بازارهای خارجی با نام E5 شناخته می‌شود. این خودرو جایگزین مدل 530 شده که قبلاً نیز توسط مدیران خودرو تولید می‌شد؛ اما محصول دیگر ام جی 360 است که قطعاً برخی از مدل‌های وارداتی این کمپانی را می‌شناسید.

MVM 550
البته یک نکته را باید گفت و آن اینکه ام وی ام 550 هم‌اکنون تولید نمی‌شود اما شاید بتوان نمونه‌های صفرکیلومتر آن را در برخی نمایندگی‌ها و نمایشگاه‌ها یافت. این خودرو که تکامل یافته 530 بوده از همان پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری مدل 530 استفاده کرده و خروجی 139 اسب بخاری و گشتاور 182 نیوتون متری را ارائه می‌کند. این پیشرانه به یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 7 سرعته CVT با قابلیت تعویض دستی متصل می‌شود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این خودرو 11 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 185 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

ام جی 360
ام جی 360 که در اصل محصولی با برند سایک موتورز در بازار چین است در شهر تبریز مونتاژ می‌شود. شرکت پارس موتورز مسئولیت تولید و فروش این خودرو را بر عهده داشته و اولین نمونه‌های آن نیز به مشتریان تحویل داده شده است. 360 از نظر طراحی خودروی قابل قبولی بوده و در صورت قیمت‌گذاری صحیح، شبکه‌ نمایندگی‌های وسیع و کیفیت مناسب خودروی موفقی باشد.


در بازار چین ام جی 360 با دو پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی یا توربو عرضه می‌شود اما مدلی که فعلاً در ایران مونتاژ می‌شود از پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کند. این پیشرانه قدرت 107 اسب بخاری و گشتاور 135 نیوتون متری داشته و آن هم به یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک متصل است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 360 برابر با 12.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 180 کیلومتر در ساعت است. نسخه 1.5 لیتری توربوشارژر با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته نیز در برنامه تولید صنعت خودروی آذربایجان قرار دارد. به نظر می‌رسد حداقل در روی کاغذ ام وی ام 550 از نظر قوای محرکه و خروجی پیشرانه دست برتر را دارد.


بحث دیگر به مصرف سوخت و گنجایش صندوق بار این دو رقیب مربوط می‌شود. عمده خریداران سدان ها خانواده‌هایی هستند که به این دو فاکتور اهمیت بالایی می‌دهند. مصرف سوخت 550 در هر صد کیلومتر 7.7 لیتر اعلام شده و حجم صندوق بار آن نیز 450 لیتر می‌باشد. در طرف دیگر پیشرانه کم‌توان‌تر ام جی 360 مصرف 7.5 لیتری دارد که در مقایسه با ام وی ام 550 پرمصرف‌تر نشان می‌دهد؛ اما صندوق عقب ام جی گنجایش 482 لیتری دارد.

ام جی 360
نکته‌ای که باید ذکر شود مشکلات کیفیتی ام وی ام 550 است به گونه‌ای که این خودرو در ارزیابی‌های صورت گرفته تنها موفق به کسب 1 ستاره کیفی شده بود. از آنجایی که ام جی 360 خودرویی تازه‌وارد محسوب می‌شود بنابراین نمی‌توان درباره کیفیت آن نظر قطعی داد و قضاوت دراین‌باره را باید به آینده موکول نمود. ام جی 360 در نسخه دنده دستی فاقد ابتدایی‌ترین امکانات نظیر کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان، صندلی‌های عقب تاشو، مانیتور لمسی و بلوتوث، چراغ‌های روزتاب، سانروف، روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی و دوربین دید عقب می‌باشد. البته همه این امکانات در نسخه دنده اتومات موجود می‌باشند.


نهایتاً به بحث قیمت‌گذاری می‌رسیم. نمونه‌های صفرکیلومتر ام وی ام 550 در مدل دستی قیمت حدود 56 میلیون تومانی داشتند درحالی‌که مدل‌های اتوماتیک با بهای 64 میلیون تومانی عرضه می‌شدند. ام جی 360 نیز قیمت‌گذاری تقریباً مشابهی داشته به گونه‌ای که نسخه‌های دستی و اتوماتیک آن به ترتیب 57 و 67 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.


خب انتخاب شما چیست؟ ام وی ام 550 یا ام جی 360؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

مقایسه مشخصات فنی

  ام جی 360

ام وی ام 550

موتور

4 سیلندر 1.5 لیتری 4 سیلندر 2 لیتری
قدرت  107

 139

گشتاور

 135 182
گیربکس 5 سرعته دستی/چهار سرعته اتوماتیک

5 سرعته دستی/7 سرعته اتوماتیک

طول

 4579  4580
عرض  1804

 1760

ارتفاع

 1490  1483
فاصله بین دو محور  2660

 2600

وزن

 1115  1366
مصرف سوخت 7.5

7.7

حجم صندوق بار

 482  450
شتاب صفر تا صد 12.5

11

حداکثر سرعت

 180 185
قیمت 57.7 دستی/67.5 اتوماتیک

56 دستی/64 اتوماتیک

 

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

22 دیدگاه

    1. سامان اذری
      سوابق: (2610 دیدگاه) ,

      هردوشونو از نزدیک دیدم
      ام جی خیلی خیلی با کیفیت تر از ام وی ام هست
      ولی با 65 تومن میشه یه ماکسیما خرید و حال کرد باهاش

      پاسخ
      1. شایان
        سوابق: (150 دیدگاه) ,

        حساب اینم بکن که نفر قبلی ممکنه زیادی باهاش حال کرده باشه 🙂

        پاسخ
        1. سامان اذری
          سوابق: (2610 دیدگاه) ,

          داش دیگه

          نخوردیم نون گندم
          دیدیم دست مردم

          ماهم تو کار خرید و فروش ماشین بودیم پسر عموم مکانیکه چند تا دوست صافکار و نقاشم دارم
          خودمم تو ماشین خیلی حساسم میدونم که از کی باید ماشین بخرم

  1. sina
    سوابق: (1217 دیدگاه) ,

    خدا هیچ کافری رو دچار همچین دوراهی ای نکنه ایشالا

    پاسخ
  2. Sina
    سوابق: (282 دیدگاه) ,

    یادش بخیر من مزدا ۳ نیو نسخه فولشو سال ۹۰ خریدم ۵۳ میلیون ،اونم به شکل شرایطی که ۲۵ میلیون دادم ماشینو دو روز بعد تحویل گرفتم و ۲۸ میلیون باقی مونده رو طی یکسان هر چهار ماه هفت میلیون دادم ، نقدی ۵۰ میلیون بود من شرایطی خریدم 53 میلیون یعنی تو یکسال فقط ۳ میلیون سودش شد

    پاسخ
    1. حامد
      سوابق: (569 دیدگاه) ,

      تازه همون موقع هم بیخود و بی جهت گرون بود
      ۵۰ میلیون هم خیلیه

      پاسخ
    2. حسین دهمرد
      سوابق: (478 دیدگاه) ,

      اون موقع چقدر درآمد داشتین؟
      اون موقع حقوق یه معلم یا کارمند معمولی حدودا 700 تومن بوده.

      پاسخ
  3. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
    سوابق: (2546 دیدگاه) ,

    ام وی ام خدمات پس از فروشش گسترده‌تره، قطعاتشم راحت‌تر گیر میاد، اما به شخصه اگر قرار باشه تو این رنج قیمت چینی صفر کیلومتر بخرم، قطعا چانگان ایدو رو به این دو تا ترجیح میدم.

    پاسخ
    1. رامتین
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      البته همین هفته پیش نسل دوم چانگان در چین رونمایی شد که موتور 1.5 لیتری توربو 160 اسبی داره و ممکنه به ایران هم بیاد. من حس میکنم بین سدانهای چینی چانگان ایدو و بسترن b50 نسخه rs که اون هم در سال آتی توسط بهمن میاد، بهترین هستند. موافقید؟

      پاسخ
  4. امیر رضا
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    گشتاور هارو جابه جا وارد کردید.
    روی کاغذ و در ظاهر زیاد باجی به هم نمیدن…فقط طراحی خارجی ام جی قشنگ تره و طراحی داخلیشون هم خیلی تفاوت نداره…
    مشخصات فنی ام وی ام بهتره که با وزن بیشتر به لطف موتور قوی تر شتاب بهتری رو داره…
    ولی در باطن اونایی که چند مدت ازشون استفاده کردن میدونن…
    و من صلاحیت نظر دادن در این مورد رو ندارم!

    پاسخ
  5. رادین
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    راستش من مدل 530 رو دارم و خوشبختانه بعد از 5 سال تقریبا هیچ خرابی نداشته،تنها نقطه ی ضعفش همون کمک های جلوش بود که با نمونه ماکسیمایی عوض کردم.نمی دونم علت اینکه به مدل 550 فقط یک ستاره می دادن چی بود چون کیفیتش مسلما از خیلی از دو ستاره های امروزی هم بهتره.ولی به هر حال این مقایسه رو درست نمی دونم چون 550 دیگه تولید نمیشه بهتر بود با مدلی که تولید میشه مقایسه کرد.

    پاسخ
  6. مجتبي
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من دقیقا دوساله ۵۵٠ ام وی ام رو دارم خیلی راضیم ازش ، منکه ام وی ام رو انتخاب میکنم چون قبل خرید خیلی تحقیق کردم

    پاسخ
  7. Behrouz. anzali
    سوابق: (88 دیدگاه) ,

    من خودم 3 سال هست 550اتومات دارم . واقعا بگم ازش راضی هستم بجز کمک هاش که دوستمون گفتن با کمک ماکسیمایی عوض کردم . شتابش خوبه قدرت موتور هم خوبه .کلا ماشین بی ازاری هست . ولی ام جی ماشین مدرن تری هست و تجربه ای ازش ندارم.

    پاسخ
  8. iman
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    درسته ام جی 360 محصول رووی هست و برای بازار انگلستان نیست ولی در حقیقا همون ام جی 5 یا جی تی هست
    در واقع ماشین کاملاطراحی و زیر نظر ام جی هست
    تو همین راه اندازی کارخونه آذربایجان ناظرهای انگلیسی ام جی کاملا بودند

    پاسخ
  9. sunmartin
    سوابق: (1859 دیدگاه) ,

    امجی 360 خیلی خودروی با ارزشیه برای خرید بخصوص مدل توربو و اصلا با لیوان و جک و چری قابل مقایسه نیس

    پاسخ
  10. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من در عجب هستم که با کدوم منطق کسی خودرو ام جی با ام وی ام مقایسه میکنه؟؟؟؟ ام وی ام با خودروهای لیفان و جک باید مقایسه کرد .کمی مطالب کارشناسانه تر در شایت بگذارید لطفا

    پاسخ
  11. vahid
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    واقعا جای سوال نیست. کیفیت ام جی چیکار داره به جک و جیلی و ام وی ام. گیربکس آیسین، موتور ام جی GT ، پلاتفورمش ، طراحیش ، متریالش ، 210 تا گشتاور، هندلینگش. یکم فقط هزینه نگهداریش بیشتره که اونم کم خوبیاش. آذویکو هم که تعداد نمایندگی هاش را رسونده به 17 تا و خیلی سریع گسترش داده. الان داره توی بازار 88 تومن معامله میشه.

    پاسخ
  12. پرهام
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    ام جی ماشین خوش ساخت تری هستش ولی ام وی ام 550 موتور خوبی داره

    پاسخ
  13. احمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر من کسی باید نظر بده که یکی از این دو خودرو را داشته باشه واگر نه از روی حرف دیگران نمیشه اظهار نظر کرد من 550 دارم فوقالعاده ازش راضی هستم. اون کسانی که بهش یه ستاره دادن بیان بگن مثلا فلان قطعه اش مشکل داره….اینا همه سیاسی بازیه که راه انداختن حتی. عدم تولیدش هم معلوم نشد نمایندگی ها میگن بیشترین فروش ام وی ام مدل 550بود که دیگه نیست

    پاسخ
  14. ابي
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من 550داشتم خیلی آشغاله.گیربکسش که بدردنخوره.شتابشم که افتضاحه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.