هفته نامه

تاریخچه خودروهای برقی، از 1830 تا قرن بیستم

درحالیکه خودروهای الکتریکی به‌عنوان وسایل نقلیهٔ جدیدی در نظر گرفته می‌شوند اما پیشینهٔ این خودروها به دههٔ ۱۸۳۰ بازمی‌گردد.

شاید فکر کنید خودروهای الکتریکی پدیدهٔ نسبتاً جدیدی هستند که در پاسخ به نگرانی‌های تغییرات آب‌وهوایی و آلودگی هوا در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم ساخته شده‌اند. البته قطعاً تولید خودروهای الکتریکی در مقیاس انبوه در قرن جاری انجام شد اما اگر فکر می‌کنید خودروهای الکتریکی وسایل قرن بیست و یکمی هستند، ادامهٔ این مطلب را بخوانید.

چه کسی اولین خودروی الکتریکی را ساخت؟

تعیین اینکه چه کسی اولین خودروی الکتریکی را ساخته دشوار است زیرا تاریخ مملو از مخترعین خلاقی است که به دنبال تبدیل درشکه‌های اسبی به چیزی بودند که با قدرت خودش حرکت کند. بااین‌حال، ما داستان را از دههٔ ۳۰ با «رابرت اندرسون» اسکاتلندی آغاز می‌کنیم که بین سال‌های ۱۸۳۲ تا ۱۸۳۹ درشکهٔ موتوری برقی خود را ساخت. در سال ۱۸۳۷ نیز یک اسکاتلندی دیگر بنام «رابرت دیویدسون» پروتوتایپی از یک لوکومتیو الکتریکی ساخت که می‌توانست ۲.۴ کیلومتر را با سرعت ۶.۵ کیلومتر بر ساعت طی کند.

درشکۀ برقی رابرت اندرسون

اما مشکل اینجا بود که در آن زمان باطری‌ها یک‌بارمصرف بودند و اساساً خودروهای الکتریکی پس از اختراع باطری‌های سرب اسیدی قابل شارژ در سال ۱۸۵۹ کاربردی شدند. در سال ۱۸۸۰، مخترعی فرانسوی بنام «گوستاو تروو» یک موتور الکتریکی کوچک و باطری قابل شارژ را روی سه‌چرخی انگلیسی نصب کرد. این سه‌چرخه امروز به‌عنوان اولین وسیلهٔ نقلیهٔ الکتریکی شناخته می‌شود. البته تروو در ثبت اختراع این وسیله ناکام بود تا اینکه در سال ۱۸۸۸ در آلمان، «آندریاس فلوکن» خودرویی بنام فلوکن الکتروواگن را به نمایش گذاشت. این یک درشکهٔ چهارچرخ بود که با نیروی باطری حرکت می‌کرد. الکتروواگن با یک موتور الکتریکی ۱ اسب بخاری و وزن حدود ۴۰۰ کیلوگرم، می‌توانست به حداکثر سرعت حدود ۱۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

هرچند الکتروواگن به تولید نرسید اما به‌عنوان اولین خودروی الکتریکی کاربردی شناخته می‌شود. برای اولین موفقیت تجاری در زمینهٔ خودروهای الکتریکی اما باید به سال ۱۸۹۷ و لندن سفر کنیم یعنی جایی که «والتر برسی» ناوگان تاکسی‌های الکتریکی را طراحی و تولید کرد. در همان سال، در نیویورک هم ناوگانی از کابین‌های الکتریکی معرفی شد. سپس در سال ۱۸۹۸، خودرویی بنام ایگر لونر C.2 فیتون با طراحی پورشه در آلمان پدیدار شد. فیتون با یک موتور الکتریکی ۳ اسب بخاری، به حداکثر سرعت ۳۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و برد آن حدود ۸۰ کیلومتر بود.

ایگر لونر C.2 فیتون

در سال ۱۸۹۹ درحالیکه خودروهای درون‌سوز اولیه راهی جاده‌ها شده و مردم را با سرعت‌های نگران‌کننده می‌ترساندند، یک مخترع جسور بلژیکی بنام «کامیل جناتزی»، جهان را با رکوردشکنی خود شگفت‌زده کرد. وی در آوریل ۱۸۹۹ با خودرویی الکتریکی بنام لاژامه کونتانت که برای رکوردشکنی ساخته شده بود، به سرعت ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد. جناتزی اولین کسی بود که با خودرو به سرعتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید. سه سال بعد، «لئون سرپولت» فرانسوی با یک خودروی بخار رکورد وی را با دستیابی به سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت شکست تا اینکه نهایتاً در سال ۱۹۰۲ اولین خودروی درون‌سوز با نام مورس، با ثبت سرعت ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت، رکود دار سرعت شد.

خودروی رکوردشکن کامیل جناتزی

درحالیکه جناتزی در حال ثبت رکوردهای سرعت بود، در آمریکا شرکت بیکر موتور تولید خودروهای الکتریکی قابل‌استفادهٔ عمومی را آغاز کرد. در آن سال‌ها، عطش فزاینده‌ای برای داشتن وسیلهٔ نقلیۀ شخصی شکل گرفت و تا سال ۱۹۰۶، بیکر با تولید سالانه ۸۰۰ دستگاه خودرو، به بزرگ‌ترین سازندهٔ خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل شد اما با افزایش هزینهٔ موارد اولیه، قیمت برخی خودروهای بیکر از ۴ هزار دلار فراتر رفت و زمان آن رسید که خودروهای درون‌سوز با قیمت بسیار ارزان‌تر، حکمانی خود را بر دنیای خودروها آغاز کنند.

خودروی الکتریکی بیکر موتور

در سال ۱۹۰۸ نیز تکنیک‌های نوآورانهٔ هنری فورد برای تولید خودرو و معرفی مدل T که خودرو را در اختیار عموم مردم گذاشت، میخ آخر را بر تابوت خودروهای الکتریکی زد و دوران اول این خودروها به پایان رسید. اولین فورد مدل T در سال ۱۹۰۸ قیمت ۸۵۰ دلاری داشت که این رقم تا سال ۱۹۲۳ به زیر ۳۰۰ دلار رسید درحالیکه بسیاری از خودروهای الکتریکی ۱۰ برابر گران‌تر از این بودند. البته این موضوع برای افراد ثروتمندی مثل «کلارا فورد» همسر هنری فورد که خودروی تولیدی شوهرش را کثیف و پرسروصدا می‌دانست اهمیتی نداشت. وی از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۴ از خودروهای الکتریکی ساخت دیترویت الکتریک استفاده می‌کرد.

خودروی الکتریکی دیترویت دیزل

ازقضا، یک موتور الکتریکی به دشمن واقعی خودروهای الکتریکی تبدیل شد و به کمرنگ شدن مخالفت‌های کلارا با خودروهای بنزینی کمک کرد. این ظهور استارت برقی بود که اولین بار برای کادیلاک ۱۹۱۲ اختراع شد و مشکل هندل زدن برای روشن کردن خودروهای بنزینی را حل کرد. البته در طول جنگ جهانی اول به دلیل افزایش قیمت بنزین، بازار خودروهای الکتریکی کمی بهتر شد اما نهایتاً تا قبل از جنگ جهانی دوم، در این جدال بنزین پیروز شد و اکثر سازندگان خودروهای الکتریکی یا به ساخت مدل‌های درون‌سوز روی آوردند و یا تعطیل شدند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    شاید اگه سازنده ها اون موقع دست از توسعه برقی ها نمیکشیدن تاریخ حمل و نقل جور دیگه ای رقم میخورد ، خودرو برقی چند دهه قبل خودرو های بنزینی ساخته شده بودن ، ولی بازی روزگار جالبه دوباره بعد از صد و چند سال برگشتیم به ماشین های برقی ، یه سری مثل ایلان ماسک هم خیلی این قدیمی تر بودن ماشین های برقی رو راجبش صحبت میکنن و میگن از اول تو مسیر درست بودیم نباید خرابش میکردیم

    موافقم 29
    مخالفم 0
    1. 제네시스

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (402 ديدگاه)

      امروز ایفون 15 رونمایی میشه.. تبریک به طرفداران اپل 👏

      موافقم 25
      مخالفم 33
      1. R

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1046 ديدگاه)

        آشغال ۱۵

        موافقم 5
        مخالفم 28
  2. ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (4267 ديدگاه)

    ماشینای خوبی بودن

    موافقم 10
    مخالفم 5
  3. امیر

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    واقعا پیشرفت علم و تکنولوژی حیرت انگیز ! تا ۱۹۰ سال پیش حداکثر تکنولوژی جهان : درشکه ای بوده که بدون کمک هیچ حیوانی راه بره 😂😂 چیزهایی که الان برای ما خنده دار به نظر میان یک زمانی اوج تکنولوژی بودن ! حالا فکر کنید ۱۹۰ سال دیگه چه اتفاقی میوفته ؟ شاید تا اون موقع سفینه های فضایی با سرعت نور که الان برای تخیلی هستن ، تبدیل به واقعیت بشن ! ( چیزی که در مورد آینده واضحه اینه که کاملا غیر قابل پیش بینی هست و امکان هر چیزی وجود داره )

    موافقم 22
    مخالفم 6
    1. 제네시스

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (402 ديدگاه)

      دوست عزیز مطمئن باش سفینه های با سرعت صوت و نور هم در آینده میاد همین الانشم کشورهایی پیشرفته مثل آمریکا و آلمان و …این تکنولوژی ها رو در اختیار دارن ! اما الان زوده که رو کنن ، جالبه بدونید تمام این فناوری هایی که وجود داشت و داره با کمک موجودات فرازمینی به انسان بدست اومده و میاد

      موافقم 13
      مخالفم 34
      1. امین

        ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (504 ديدگاه)

        بسه نوید

        موافقم 20
        مخالفم 0
  4. Aref

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (257 ديدگاه)

    ای کاش تو ایران از همین اول که میخواد برقی بشه نسخه خورشیدی تولید کنند

    موافقم 4
    مخالفم 10
    1. مازیار

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (819 ديدگاه)

      تو ایران؟!!!

      موافقم 11
      مخالفم 3
  5. Enzo Ferrari 2008

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    الان خوب شده

    موافقم 5
    مخالفم 1
  6. 18:45

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (511 ديدگاه)

    عالی، جذاب و آموزنده بود امیر جان🙏🌹🌹🌹

    موافقم 5
    مخالفم 0
  7. abbas

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (259 ديدگاه)

    پس اینکه میگفتن صنعت ماشین برقی ی چیز نو و تازه و نوپاس چرته
    قد همون ماشین درون سوز ظاهرا تاریخچه داره
    ولی هیچ وقت نتونسته ( جز اکنون ) در قامت ی رقیب جدی ظاهر بشه
    الانم ک خوب گلوبالیست ها و مشکل سوخت فسیلی و … مزید برعلت شده
    وگرنه بنظرم کماکان این نیز بعد ها گندش در میاد که این ایده برقی ها هم چندان بدرد بخور نبوده

    موافقم 6
    مخالفم 2
  8. R

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    پس قیمت عامل تعیین کننده ی تاریخ بوده

    موافقم 5
    مخالفم 0
  9. abbas

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (259 ديدگاه)

    الان ی سوال برام پیش اومده اولین خودرو احتراقی توسط بنز 1886 ساخته شده
    یعنی تاریخچه ماشین برقی 50 سال حدودی بیشتر از ساخت اولین خودرو احتراقی؟!

    موافقم 11
    مخالفم 0
  10. JaMsHiD

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1526 ديدگاه)

    اگه تو یه سالی بیکر موتور موارد اولیه گران نمی‌شد و هنری فورد زن ذلیل بود و به حرف زنش گوش میداد الان دنیا برقی بود ولی چون منابع ساخت باتری داشت تموم میشد می‌رفتیم سمت بنزینی ! وارونه زمان الان
    چقدر چیز های کوچک روی کل جهان اثر گذاشته !!!

    موافقم 0
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا