ایستگاه خبر

صنعت قطعه‌سازی خودرو، محرک توسعه اقتصاد صادرات محور

دغدغه‌ها، موانع و راهکارها

دکتر سیاوش سیار ایرانی: در باب اقتصاد صادرات محور گفتارها و دستورالعمل‌های زیادی را شاهد بودیم و هستیم که هرکدام به بیان کلیات بسنده کرده و علیرغم وجود گزارش‌ها و داده‌های ارزشمند که از دل صنایع مختلف حاصل شده‌اند، به ایجاد راهکار عملی با در نظر گرفتن شرایط روز و رفع موانع، کمتر پرداخته‌اند یا اصلاً توجهی نکرده‌اند. باید به این اصل ایمان بیاوریم که ایجاد تحول درونزا با سیاست و استراتژی دستوری قابل حصول نبوده و همت اجرایی و هماهنگی و همکاری تنگاتنگ بین نهادهای سیاست‌گذاری، اجرایی و فعالین این حوزه را می‌طلبد.

اقتصادی مولد تلقی می‌شود که حداقل به یکی از حوزه‌های کشاورزی، صنعت یا خدمات با نگاه مزیت رقابتی مطلق بنگرد و یا از مزیت نسبی این حوزه‌ها در راستای توسعه تجارت خارجی بهره ببرد و ایجاد انگیزه و زیرساخت لازم برای فعالیت‌های مولد پایه و اساس اقتصاد صادرات محور شناخته می‌شود.

به مناسبت انتشار سند تحول صنعت خودرو و از دید یک تولیدکننده در این گفتار به بیان اهم شرایط لازم برای ایجاد این تعریف در بخش صنعت و علی‌الخصوص صنعت قطعه‌سازی می‌پردازیم.

ایجاد تحول نیاز به تدوین استراتژی دارد. استراتژی با تبیین اهداف، رسالت، چشم‌انداز (بخش اول) شروع می‌شود، با تحلیل شرایط جامعه، نیاز مشتریان، پتانسیل رقبا و وضعیت حال حاضر سازمان (بخش دوم) پیگیری می‌شود، با بخش‌بندی مشتریان، هدف‌گذاری و جایگاه‌یابی (بخش سوم) و آمیخته بازار اعم از قیمت، محصول، ترویج فروش، توزیع، شرایط پرسنل و افراد، فرایندها و شواهد فیزیکی، شکل می‌گیرد و در انتها نیاز به بررسی و ایجاد اصلاحات مورد نیاز داریم.

مراحل فوق به روشنی حجم کاری که برای ایجاد یک تحول ساختاری نیاز داریم را بیان می‌کنند. در یک نما، هدف و رسالت یک قطعه ساز تولید محصولی با کیفیت و ارزش‌آفرین و در نتیجه حفظ و بسط بازار داخلی و خارجی با گام‌های زمان‌بندی شده می‌باشد.

صنعت قطعه سازی

در این راستا نیاز داریم تا نیاز مشتریانمان را بررسی کنیم. آیا محصولات تولیدی ما که با پوشش بازار داخلی به بقای خود ادامه می‌دهند و آن هم با کیفیت‌هایی که بعضاً در کارگاه‌های مرسوم به زیر پله‌ای و بدون ذره‌ای نظارت و احساس مسئولیت تولید می‌شوند نیاز مشتریان خارجی ما را که خودروهای روز دنیا را سوار می‌شوند برطرف می‌کند؟! حتی قریب به‌اتفاق برترین قطعه سازانمان هم در سبد محصول خود قطعه‌ای که برای بازار هدف خارجی طراحی و تولید شده باشد، ندارند.

لذا اولین گام ایجاد ارتباط و شناخت نیاز مشتریان خارجی است که تا بدین لحظه بستری بدین منظور ایجاد نشده (از بحث ارتباطات فرا مرزیمان بهتر است سخنی نگویم و به‌جای بحث سیاسی به گفتمان تخصصی بپردازیم).

در گام دوم مقایسه تکنولوژی، دستاوردها و شرایط رقبای خارجی‌مان با وضع فعلی‌مان شکل می‌گیرد. دسترسی به تکنولوژی روز دنیا، دانش فنی و مهارت‌های ارتقا یافته، بهره‌وری در تولید و فاکتورهای زیاد دیگر نشان‌دهنده‌ی نقاط ضعف ما و نقاط قوت رقبای خارجی‌مان است. حمایت‌ها برای دسترسی به دانش روز و ارتباط با پیشروهای جهانی این صنعت نسخه‌ای ساده البته حیاتی برای پوشش دادن این نقطه ضعف می‌باشد.

در گام سوم و شاید به جرئت بتوان گفت مادر بحران‌های کنونی اقتصاد و صنعت کشورمان، بررسی وضعیت و شرایط حاکم بر فعالان این صنعت است. از عدم ثبات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و کمبود منابع تأمین، وجود نا عدالتی‌ها و رانت‌های افسارگسیخته، عدم ثبات شرایط اقتصادی و سختی معیشت نیروی کار که بعضاً سیستم‌های تولیدی را با نافرمانی‌ها و اعتراضات مواجه می‌کند، وجود قوانین کمرشکن و نامتناسب با شرایط که جز سنگ‌اندازی در پیش پای تولیدکننده جور دیگری تفسیر نمی‌شود و … شرایطی ایجاد کرده که موتور محرکه‌ی صنعت قطعه‌سازی خودرو که در زیر چتر خود ۶۰ صنعت دیگر را تحت پوشش دارد را دچار چالش‌های عدیده نموده و مسیر ستون گذاری اقتصاد صادرات محور را سد نموده.

تولید مبنای اصلی مبادلات تجاری است و اگر این مؤلفه را از تجارت حذف کنیم، علاوه ‌بر از دست رفتن سود حاصل از تجارت، زیان‌های دیگری را در سطح ملی متحمل می‌شویم. در کشوری که یکی از مشکلات اصلی آن معضل اشتغال است، خام‌فروشی و بی‌توجهی به ایجاد ارزش افزوده و اقتصاد مولد علاوه‌ بر از دست رفتن سودآوری ارزی، امکان ایجاد اشتغال مولد در کشور را نیز از بین می‌برد.

به نظر می‌رسد درمجموع برای آنکه کشور تجارتی واقعی و سودآور را تجربه کند و بتواند ارزآوری مناسبی از تجارت خارجی داشته باشد، نیاز به زیرساخت‌هایی وجود دارد. بنابراین جا دارد تا سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان حوزه اقتصاد‌ در این زمینه وارد عمل شوند و پیش‌زمینه‌ها و زیرساخت‌ها را به شکل مطلوبی فراهم آورند تا سرمایه‌های سرگردان ‌سرمایه‌گذاران دوباره در مسیر تولید بیفتد و بتواند در توسعه اقتصادی و تجاری کشور نقش‌آفرینی کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دکتر سیاوش سیار ایرانی

مدیر فروش و بازاریابی شرکت پاس صنعت پرتو

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. ارسلان

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (457 ديدگاه)

    توسعه صادرات با صنعت قطعه سازی حاصل نمیشه چرا ؟؟
    فرض کن شما حتی توانایی تولید قطعات فراری و پورشه رو داری حتی با کیفیت بهتر از اورجینال ش !!
    خب وقتی بیان بگن هیچکی نباید از این کشور قطعه بخره وگرنه تحریم میشه اون موقع شما میمونی قطعه !!
    پس توسعه صادرات چجوری حاصل میشه ؟؟
    جواب ::
    اول اینکه شما باید توی دنیا متحد سازی کنی تا دیگه نخوای به بازار متحدان دشمنت فکر کنی
    الان اگه ایران توانایی ساخت محصولات صنعتی با کیفیت جهانی و قیمت رقابتی داشت فقط همین بازار چین و روسیه براش بس بود
    دوم باید قیمت تموم شده رو با هر روشی که میتونی تا جای ممکن پایین بیاری تا بتونی بازار کشور هدف رو قبضه کنی که به دو روش امکان پذیره یکی از اختلاف ارزش پول کشور تولید کننده با کشور هدف حاصل میشه چین از این روش استفاده کرده
    روش دیگه هرچی تولید قطعه زیادتر باشه قیمت قطعه هم پایین تر میادش یعنی هر چی بازار صادرات مجموع کشورهای هدف بزرگتر باشه هزینه های تولید هم به همون اندازه پایینتر میاد چونکه تولید بالا میره و هزینه تولید بین تمام قطعات تولید شده پخش میشه
    از طرفی اگه کشور مبدا تولید کننده محصولات صنعتی خودش تولید کننده انرژی هم باشه مثله ایران و مثله چین هزینه خرید انرژی نده بازم قیمت قطعه تولیدی ش به شدت پایین تر میاد و از این نظر ایران میتونه حتی رو دست چین بلند شه
    چون نه تنها برای انرژی هزینه نمیکنه بلکه قیمت نیروی کارش هم پایینتره

    موافقم 12
    مخالفم 1
  2. زیزیگولو

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (4946 ديدگاه)

    خُب مثلاً میخاین قطعه به کجا صادر کنین؟؟؟؟ واتر پمپ و دینام بفرستین واسه کمپانی بنز؟؟ یا پیستون و سیلندر و سرسیلندر و میل سوپاپ بفرستین واسه کمپانی پورشه یا شورلت؟؟؟

    موافقم 9
    مخالفم 1
  3. Ariom

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (22 ديدگاه)

    الانه در صنایع نفت و گاز کمبود قطعات یدکی داریم و قیمت ی پمپ یا کمپرسور خارجی با توجه به کاهش ارزش پول ملی به شدت گرون میفته .طرف قیمت ی میکسر آلمانی رو زده ۷۵۰میلیون .خوب صد در صد به صرفه نیست .میدیم شرکت های ایرانی بسازن ولی به شرط اینکه بعد از برداشته شدن تحریم با زهم شرکت های داخلی رو ساپورت کنیم

    موافقم 4
    مخالفم 0
  4. ارین صاحب جمعی

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    مشکل صنعت خودروسازی ایران سه تا چیزه : ۱. مدیران ابله ۲. منع واردات خودروهای درست و حسابی ۳. وصل شدن به چین تازه تاسیس بجای ( امریکا و آلمان و ژاپن یا حتی کره جنوبی )

    موافقم 8
    مخالفم 5
  5. onegold

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (41 ديدگاه)

    فنر لول پراید رو بفرستن واسه آلمان

    موافقم 2
    مخالفم 2
  6. onegold

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (41 ديدگاه)

    خیر دوست عزیز.فقط یه مشکل هست.سیستم کومونیستی موجود مشکل اصلیه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  7. بهزاد

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2417 ديدگاه)

    با احترام به کارشناسانی که زحمت نوشتن این مقاله ها را میکشند و با نگاهی دوراندیش غم اقتصاد کشور را دارند بگم در جایی که بن بست سیاسی وجود داره صحبت کردن از تجارت جهانی و مراودات بین المللی کاملا بی معنیه.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. سینا

    ۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    عالی بود

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا