کیامیتسوبیشینیسان

بررسی سدان‌های اقتصادی بازار امریکا؛ نیسان و کیا و میتسوبیشی 17 هزار دلاری

محدودیت قیمت برای واردات خودرو به ایران، توجه عموم مردم به مدل‌های ارزان و کم‌مصرف ساخت برندهای مشهور را افزایش دهد. این موضوع، البته در شرایط امروز ایران و شروع مهرماه ۱۴۰۱، اهمیت چندانی ندارد؛ چراکه امید به تحقق وعده‌های مسئولان در زمینه‌ی واردات خودرو، جدی به نظر نمی‌رسد. ظاهرا مدیران بلندپایه در وزارت صنعت هم، قول‌های ابتدای سال و مسئله‌ی واردات خودرو را از یاد برده‌اند.

براساس مصاحبه‌های رسمی انجام شده توسط افراد مسئول در وزارت صمت و نمایندگان مجلس، سقف قیمت ۲۰ هزار دلار برای واردات خودرو تعیین شد. اولویت ورود (در صورت انجام) با مدل‌های برقی و هیبرید خواهد بود که البته این موضوع نیز باتوجه به قیمت خودروهای بازار جهانی، جای بحث دارد. در شرایط کنونی، باوجود مدل‌های برقی ارزان قیمت ساخت هند و چین، باز هم سرنوشت واردات خودرو مبهم است. ظاهرا حفظ منافع خودروسازان داخلی و ادامه‌ی فعالیت آن‌ها، اولویت اصلی وزارت صمت محسوب می‌شود.

تویوتا یاریس 2022

در سمت دیگر ماجرا، نه‌تنها  کشورهای کمتر توسعه یافته در آسیا، افریقا و امریکای جنوبی میزبان خودروهای ارزان‌قیمت ساخت برندهای شناخته شده هستند؛ بلکه  بازار کشورهای متمول مثل امریکا و انگلیس نیز، مدل‌های اقتصادی متنوع دارد. مثلا تویوتا یاریس سدان هم‌اکنون در امریکا عرضه نمی‌شود و خودرویی مخصوص بازار آسیا است یا کراس‌اور رنو کویید، در هند طراحی و فروخته شده است. هم‌چنین مدل‌های متنوع از برند ام‌جی ساخت چین در بازار انگلیس حضور دارند.

باتوجه به اینکه خودروهای سدان (چهاردر صندوق‌دار) برای غالب مردم دارای اهمیت هستند؛ سه مدل اقتصادی موجود در اروپا و امریکا که آستانه قیمت ۱۶ تا ۱۷ هزار دلار دارند را بررسی کرده‌ایم. امید است غول‌های خودروسازی ایران، عقب‌افتادگی در تولید مدل‌های مدرن را جدی بگیرند.

کیا ریو ۲۰۲۲ قیمت پایه ۱۷,۵۰۰ هزار دلار

ریو برای مردم ایران، شناخته شده است. نمونه‌ای از این خودرو توسط سایپا به بازار ایران رسید اما حضوری کم‌رنگ در بازار جهانی داشت. هدف از تولید ریو توسط کیا، ساخت جای‌گزین برای پراید بود تا خودرویی اقتصادی مخصوص بازار کره جنوبی و دیگر کشورها عرضه شود.

کیا ریو 2022

نسل پنجم ریو از سال ۲۰۱۶ تا امروز بدون تغییر کلی در ظاهر و تجهیزات فنی، همچنان توسط کارخانه‌های کیا در کره جنوبی، روسیه، مکزیک و الجزایر مونتاژ می‌شود. ریو امروزی، حاصل طراحی پیتر شرایر است و مشابه نسل‌های قبل، دو نوع بدنه‌ی سدان و هاچبک چهاردر دارد.

ارزان‌ترین مدل ریو ۲۰۲۳ مجهز به موتور ۱۶۰۰ سی‌سی تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۲ نیوتن‌متر است. این خودرو با دنده‌ی اتوماتیک CVT تولید می‌شود و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸/۶ ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت ریو ۶/۵ لیتر در صد کیلومتر است و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند.

 

میتسوبیشی میراژ  G4 مدل ۲۰۲۲ قیمت پایه ۱۷ هزار دلار

میراژ هاچبک در بسیاری از کشورها دنیا، آستانه قیمت ۱۶ هزار دلار دارد. مدل سدان مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT، به قیمت ۱۷ هزار دلار در امریکا فروخته می‌شود.

میراژ در سال‌های اخیر، کوچک‌ترین و ارزان‌ترین خودروی تولیدی میتسوبیشی بوده است. این مدل نسبت به رقبا، فضای کمتری برای سرنشینان فراهم می‌کند و البته پیشرانه‌ی ضعیف‌تری دارد؛ اما به دلیل مصرف سوخت پایین و سهولت استفاده در شهرهای پرترافیک، همچنان در کشورهای مختلف دنیا مشتری دارد.

نسل اول میراژ در سال ۱۹۷۸، یک خودروی اسپرت هاچبک مشابه هوندا سیویک بود. این مدل در ابتدا، نسخه‌ی بدون صندوق لنسر محسوب می‌شد و تا سال ۲۰۱۲، به کلاس خودروهای کوچک شهری تعلق نداشت.

میتسوبیشی میراژ سدان

نسل ششم میراژ در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد تا یک مدل جمع‌و‌جور، مشابه دوو ماتیز (شورولت ماتیز) باشد. فیس‌لیفت میراژ در سال ۲۰۱۹، جذابیت ظاهری این خودرو را افزایش داد و نسخه‌ی سدان را به خط مونتاژ اضافه کرد.

روی کاغذ، گیربکس خودکار CVT، مهم‌ترین مورد جالب برای نسخه‌ی پایه از میراژ سدان است. این مدل با پیشرانه‌ی سه سیلندر ۱۲۰۰‌ سی‌سی، ۷۸ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای میراژ G4 سدان، ۱۳ ثانیه زمان می‌برد و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت دارد. این خودروی ۹۵۰ کیلوگرمی، میانگین مصرف سوخت ۵ تا ۵/۵ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌دهد.

 

نیسان ورسا ۲۰۲۲ قیمت پایه ۱۶,۵۰۰ دلار

برخلاف نسخه‌های قبل، طراحی جذاب و عامه‌پسند برای مدل جدید ورسا وجود دارد. نسل اول این خودرو، سال ۲۰۰۶ معرفی شد و سال ۲۰۱۹، نسل پنجم به بازار جهانی رسید.

نیسان ورسا 2022

ورسا ۲۰۲۲ فقط با بدنه‌ی سدان تولید می‌شود و مدل هاچبک ندارد. نسخه‌ی پایه مجهز به پیشرانه‌ی ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متری است اما همراه جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی دستی عرضه می‌شود. خریدار می‌تواند با پرداخت ۱۵۰۰ دلار، امکانات اضافی شامل گیربکس اتوماتیک CVT نیز سفارش دهد. ورسا اتوماتیک، در زمان ۱۰/۵ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این خودروی ۱۲۰۰ کیلوگرمی، ۶/۵ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. آریا

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (32 ديدگاه)

    قیمت بازار آزاد تارا دنده و اتومات رو با نیسان ورسا مقایسه کنید… و البته امنیت و کیفیت تارا و ورسا قابل مقایسه نیست…

    موافقم 83
    مخالفم 0
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (2346 ديدگاه)

      من عمدا سراغ بازار امریکا رفتم تا مخاطب از نظر کیفیت ساخت و ایمنی، دیدگاه مناسب داشته باشه
      وگرنه بازار هند و چین و روسیه و امریکای جنوبی، تنوع بیشتری از خودروهای سدان اقتصادی دارن

      موافقم 98
      مخالفم 2
      1. al-ml-kh

        ۱۲ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (99 ديدگاه)

        جناب اشتری نظرتون درباره خود تارا اتومات چیه؟درسته قیمتش یه مقدار بالاس ولی جدای از قیمت بیشترش نسبت دنا اتومات نظرتون رو کدومه؟ و ممنون میشم علتش رو هم بگین

        موافقم 28
        مخالفم 6
        1. فرامرز

          ۱۲ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1595 ديدگاه)

          بدون تجربه و فقط با دیدن چند تا ریویو میگم تارا بهتره. دنا که همون سمنده (خودم باشم سمند میگیرم تا دنا) ولی تارا حداقل از نظر پلتفرم و مخصوصا گیربکس بالاتره

          موافقم 22
          مخالفم 3
      2. نوید AJ

        ۱۴ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        فقط یه مورد دیگه دوست داشتم اضافه کنین. سیستم فروش فایننس و لیزینگ. این که مثلا کرولا رو بدون پیش پرداخت، با ماهیانه 240 دلار یا هفته ای 60 دلار میشه لیز کرد. دلم میخواد در ایران هم سیستم لیزینگی و اجاره ی خودرو از کمپانی، راه بیفته. با توجه به این که افت قیمت نداره، معادله ی پیچیده ای میشه که در هیچ جای دیگه ی دنیا نمونه نداره و کمپانی ها باید فرمول جدید لیزینگ مخصوص ایران بنویسن.

        موافقم 2
        مخالفم 0
    2. علی

      ۱۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (836 ديدگاه)

      نیسان ورسا ،، بهترینشونه . کاش بیاد

      موافقم 20
      مخالفم 0
  2. دکتر

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (338 ديدگاه)

    نیسان ورسا ی سر و گردن زیباتر از اوناس

    موافقم 53
    مخالفم 3
  3. Porsche 911

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    کمتر از نصف قیمت اکثر چینی ها و آشغال های داخلی و کیفیتی که قابل قیاس نیست و یه سر و گردن بالاتره

    موافقم 51
    مخالفم 2
  4. amiirrjdm

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    جاشون تو ایران خالیه

    موافقم 37
    مخالفم 1
  5. افشار

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (706 ديدگاه)

    مسئولین ادعا میکنن که فقط خودروهای با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار وارد خواهد شد و البته اگر به فکر واردات یک مشت چینی نباشن ، همین سه تا مورد سه تا از بهترین گزینه ها هستن

    موافقم 34
    مخالفم 4
  6. فرامرز

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (229 ديدگاه)

    این ماشین ها اگرم وارد بازار ایران بشه در خوشبینانه ترین حالت چیزی بین ۳۵ تا ۴۵ هزار دلار قیمت خواهد داشت که از دسترس عموم مردم خارج خواهد بود چون اگر به قیمت واقعی دست مصرف کننده برسه دیگه کسی سراغ لگن های داخلی و چینی های یکبار مصرف نخواهد رفت

    موافقم 23
    مخالفم 2
  7. AMIN JAFARI

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (123 ديدگاه)

    هر خودرویی در بازار امریکاس باید استاندارد های خاصی در زمینه تصادف پاس کند برای همینه خودروهای سفارش امریکا بازار ایران ک با چراغ های کوچک نارنجی شناخته میشن قیمت و مشتری بیشتری دارند از نمونه معمولیش

    مقاله هوشمندانه ای بود ممنونم

    موافقم 23
    مخالفم 2
  8. احمدرضا

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (728 ديدگاه)

    انتخاب من نیسان چون خیلی زیباتره و اینکه دنده دستیم داره

    موافقم 31
    مخالفم 1
  9. Erfan

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (536 ديدگاه)

    ورسا بسیار زیبا تر هستش
    منتهی شتاب ریو با این موتور و توان خیلی خوب و جالبه و بهتر از رقبا هستش
    🖤منتهی ژاپنی چیز دیگه ای

    موافقم 16
    مخالفم 2
  10. عارف

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (251 ديدگاه)

    ماشین های خوابیده در گمرک بوشهر به مزایده گذاشته شده.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. Hadi

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (580 ديدگاه)

    نیسان ورسا تو این لیست بهترینه…
    ولی در کل هوندا سیتی بنظرم پادشاه این کلاس هستش موتور ۱.۵ لیتری vtec با۱۲۰اسب و گیربکس ۶ دنده دستی یا CVT دبل کلاچ کابینش هم خیلی جاداره قیمتش هم ۱۶ هزار دلار…
    ولی تویوتا یاریس سدان جدید هم واقعا طراحیش عالیه امکانات زیادی داره و کیفیتش هم دیگه تویوتاس 👌🏼

    موافقم 13
    مخالفم 2
  12. Reza

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (95 ديدگاه)

    کیا ریو بهتره

    موافقم 10
    مخالفم 7
    1. علی

      ۱۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (836 ديدگاه)

      جوک جدید : کیا از نیسان بهتره!!!!!

      موافقم 7
      مخالفم 8
  13. علی

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (271 ديدگاه)

    واقعا چینی های این رنج قیمت شرف دارن به این اشغال های اقتصادی

    موافقم 5
    مخالفم 35
  14. خان

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (84 ديدگاه)

    جالب بود۰۰۰

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. morty59

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    میراژ چقد فاجعه ست شکلش

    موافقم 11
    مخالفم 8
  16. گلاب

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (186 ديدگاه)

    خریدشون بعد فردای آزادی

    موافقم 21
    مخالفم 4
  17. پدرام

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    میراژ نسبت به قیمتش وقتی که با ورسا و ریو مقایسه می کنی اصلا نمی ارزه شما فقط اسب بخاروگشتاور رو ببین!!!

    موافقم 11
    مخالفم 3
  18. MC20

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    زشت تر از میراژ ، خودشه …

    موافقم 9
    مخالفم 6
  19. هاتف

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    ۱۶۵۰۰ دلار واسه ورسای دنده دستی میشه پونصد میلیون تومن. (پول مالیات و پلاک و .. بماند). چند ماه پیش تصادف کردم و این ماشین رو اجاره کردم چون ارزون بود. به جرات میگم چیز خاصی بیشتر از یه ۲۰۶ صندوقدار نداشت. تارا رو سوار نشدم ولی تارای اتومات اگه بهتر نباشه قطعا برابری میکنه

    موافقم 2
    مخالفم 12
  20. Kamy

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (687 ديدگاه)

    بهترین گزینه برای واردات ماشینای رنو و داچیا هستن

    موافقم 0
    مخالفم 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا