تویوتا

حراج یک تویوتا 2000GT مدل 1967، جواهر نایاب یک میلیون دلاری

۲۰۰۰GT بدون شک افسانه‌ای‌ترین خودروی تاریخ تویوتا محسوب می‌شود و قیمت نمونه‌هایی از آن که در موارد نادری برای فروش گذاشته می‌شوند گواهی بر این ادعا است. به‌عنوان‌مثال، این نمونهٔ بکر مدل ۱۹۶۷ که در تاریخ ۲۵ اکتبر در حراجی RM Sotheby به حراج گذاشته شد، با قیمت ۹۱۲,۵۰۰ دلار به فروش رفت درحالی‌که قیمت ۸۵۰ هزار دلار برای آن تخمین زده شده بود. البته این ۲۰۰۰GT جذابیت بیشتری دارد زیرا توسط رانندهٔ مسابقهٔ افسانه‌ای آمریکایی «اتو لینتون» خریداری شده و متعلق به او بوده است.

این ۲۰۰۰GT مدل ۱۹۶۷ پیشنهادات خرید زیادی داشت چون یکی از بهترین نمونه‌هایی محسوب می‌شود که چند وقت اخیر برای فروش گذاشته است. این خودرو در سال ۱۹۶۷ با رنگ قرمز سولار و شماره شاسی MF10-10100 ساخته شده است که این یعنی این نمونهٔ قرمزرنگ صدمین دستگاه از کل ۳۵۱ دستگاهی است که در طول سه سال از ۲۰۰۰GT تولید شد. همچنین این یکی از تنها ۶۲ دستگاهی است که به‌صورت فرمان چپ برای بازار ایالات‌متحده ساخته شد.

لینتون که نمایندگی تویوتا در پنسیلوانیا را داشت، بیش از ۳۰ سال این کوپهٔ کمیاب را در اختیار داشت و سپس آن‌را به یکی از همکاران خود بنام «ریچ جاکوبسن» فروخت که آن‌هم مالک نمایندگی تویوتا بود. وی این خودرو را به کلکسیون شخصی خود اضافه کرد اما بعدها آن‌را فروخت و پس از چند بار جابجایی مالکیت و یک بازسازی کامل سرانجام به مجموعهٔ RM Sotheby رسید. این ۲۰۰۰GT مدل ۱۹۶۷ از سوی حراج‌کننده خودرویی با ظاهر اصیل و شایسته و همین‌طور بدنه و محفظهٔ پیشرانهٔ بی‌عیب توصیف شده است. تصاویر نیز صحت این توصیف را نشان می‌دهند زیرا می‌توان دید که همهٔ قسمت‌های خودرو وضعیت بسیار مطلوبی دارند.

تویوتا ۲۰۰۰GT که از موتوراسپرت متولد گردید، زمانی که در سال ۱۹۶۷ معرفی شد به اولین محصول چشمگیر و جنجالی تویوتا مبدل گشت. البته این در اصل پروژه‌ای متعلق به یاماها بود اما در اختیار تویوتا قرار گرفته و این شرکت از پروژهٔ ۲۰۰۰GT به‌عنوان یک فرصت استفاده کرد تا ثابت کند که مهندسان و طراحانش می‌توانند با بهترین‌های جهان رقابت کنند. یاماها برای این خودرو از پیشرانهٔ ۲ لیتری شش سیلندر خطی تویوتا کراون استفاده کرد اما این موتور را با نصب میل بادامک‌های دوتایی برای استفاده در ۲۰۰۰GT متناسب نمود. این کار قدرت موتور را به ۱۵۰ اسب بخار رساند که از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. البته یک گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک هم قابل سفارش بود.

۲۰۰۰GT به لطف وزن سبک ۱۰۸۸ کیلوگرمی و توزیع وزن ۴۹ به ۵۱ در جلو و عقب، یک خودروی رانندهٔ واقعی بود. علاوه بر این، این ماشین توانست به سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت برسد که در آن زمان اتفاق نادری بود. این کوپهٔ اسپرت ژاپنی همچنین یکی از گران‌ترین خودروهای زمان خود هم محسوب می‌شد زیرا در هنگام عرضه، قیمت آن ۱۰۰۰ دلار بیشتر از جگوار E تایپ و پورشه ۹۱۱ بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1596 ديدگاه)

    انصافا زیباست. آدم یاد فراری میفته

    موافقم 71
    مخالفم 7
    1. کیان

      ۱۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1435 ديدگاه)

      اره قبول دارم، شمایلش ناخواسته ادم و یاد فراری میندازه
      من داخلش بیشتر دوس دارم، بنظرم اون چوب و چرم صندلی، کلیدهای آنالوگ ، امپرهای عقربه ای ، بنظرم اینها نشانه های یه ماشین هستن نه صفحات تمام دیجیتال رنگی !!!

      موافقم 44
      مخالفم 3
  2. Hadi

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    این ماشین نیست…
    یک تیکه جواهره…
    یه جورایی لکسس LFA اون دوران محسوب میشد…

    موافقم 59
    مخالفم 2
  3. /AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    عجب جواهری❤

    موافقم 28
    مخالفم 2
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    Gt2000 ، سوپرا ، LFA ، از جمله محصولاتی هستند از تویوتا که در آینده و حراجاشون بیشتر میشنویم و خودم بشخصه اگر توانش را داشتم سوپرا میخریدم ، بینطیره این ماشین که طراحیش جلوتر از زمان خودش بوده .

    نوشته GT2000 مدل سال ۱۹۶۷ ، یعنی زمانی که موسس شرکت هیوندای داشت پیشرفت ایران را در سر میپروراند و میگفت میشه ما هم یه روز خودروساز بشیم مثل ایران‌ناسیونال و… ، بعد یه مشت بچه میان اینجا از لذت‌های لگن سواری جوری تعریف میکنند که اگر نمیدونستم ، فکر میکردم دارن از بوگاتی تعریف میکنند ? .

    موافقم 34
    مخالفم 5
  5. میثم

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (3544 ديدگاه)

    یاماها دست رو هرچیزی گذاشت عالی از آب دراومد.
    اگزوز LFA رو هم یاماها تنظیم کرده که یکی از زیباترین صداهای اگزوز در دنیاست

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. یانکی

      ۱۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      موتور ساخت یاماهاست

      موافقم 17
      مخالفم 4
      1. datsun

        ۱۰ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (3504 ديدگاه)

        2000 gt یک پروژه میان یاماها و نیسان بود که نیسان میانه راه همکاری با یاماها رو لغو میکنه یاماها پروتایپش رو به تویوتا پیشنهاد میده و تویوتا تولیدش میکنه.

        موافقم 15
        مخالفم 0
    2. محمدهادی

      ۱۲ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2148 ديدگاه)

      یاماها توکارش خیلی حرفه یی عمل میکنه
      یکی از جاهاییه تو ژاپن که ناااب ترین مهندسا با سابقه های خیلی طولانی دارن توش کارمیکنن حاجی

      موافقم 3
      مخالفم 0
  6. مهدی

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    ووواااییی جواهری از زمان قدیم با قیمتی بالا ولی ارزش دار عشق است توی جذاب ترین خودرو های چراغ مخفی تاریخ هم هست

    موافقم 8
    مخالفم 4
  7. MR.JJ

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (109 ديدگاه)

    2000GT برای تویوتا آن ارزشی رو داره که
    300SL برای مرسدس داره

    موافقم 26
    مخالفم 0
    1. /AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///

      ۱۱ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1200 ديدگاه)

      ۳۰۰sl که یه لذت دیگست

      موافقم 3
      مخالفم 3
  8. محمد

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    کابینشو

    موافقم 12
    مخالفم 0
  9. mahdi-abdi

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (496 ديدگاه)

    اصل جنسه.به به

    موافقم 6
    مخالفم 2
  10. ارشیاsvj

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    ادم باورش نمیشه این تویوتاست!!!???

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. Amin-MC20

      ۱۰ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      جواهره تراش خوردس??????

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. محمدهادی

        ۱۲ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (2148 ديدگاه)

        اینه تفاوت فاحش بین کره ای ها و ژاپنیا
        ژاپنیا اگه یه زمان معروف بودن به ساخت ماشینای کم مصرف و اقتصادی و ارزان قیمت و بادوام،اینجور مدلای نااابی هم لابلای تاریخچه فعالیتشون مثل خورشید درخشان توی صنعت میدرخشن
        چیزی که کره ای ها و اخیرا چینی ها توش بشدت فقیرن و به هر ترتیبی که هست دنبال دست و پاکردن اصالت و اعتبار برای ماشیناشونن
        عمرا داداش،باید یه فرق مشخصی بین خودروی اروپا،امریکا و ژاپن با نوظهورای بی هویت باشه یانه
        همینطوری کششکی که نیس

        موافقم 1
        مخالفم 0
  11. مهراب

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (41 ديدگاه)

    انقدر به جگوار و فراری شبیه ادم فکر میکنه شاسی یا پلتفرمش از اوناست
    کلا واقعا قشنگه….

    موافقم 6
    مخالفم 0
  12. حسین دهمرد

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    یعنی اون موقع هم بودن کسایی که بگن از فراری کپی کرده؟

    موافقم 0
    مخالفم 4
  13. سامورایی

    ۱۰ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    بعد یه مشت ……. میان ماشینای کره ای رو با تویوتا مقایسه می کنن ??

    موافقم 6
    مخالفم 1
  14. یاس ی

    ۱۱ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1021 ديدگاه)

    خداییش ارزش داره تا دو میلیون دلار هم پول بابتش بدی. فقط از نمای بغل یک میلیون می ارزه ، یک میلیون هم بابت طراحی داخلی و فنی. خوشششا به حال صاحبش.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. حسن

    ۱۱ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (304 ديدگاه)

    جواهرنگوبگوالماس تراش خورده

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. دانیال

    ۱۱ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (596 ديدگاه)

    عکسها با چه عکسی به پایان رسید…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. امیر

    ۱۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (61 ديدگاه)

    طراحی دسته دنده شو نگاه کنید .بخدا یه دسته دنده این ماشین که متعلق به ۶۰ سال پیشه .از نظر مادی .معنوی .مهندسی .کیفیت .طراحی و زیبایی می ارزه به کل کارخانه آشغال سازیِ ویران خودرو و سایپا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا