تویوتا لندکروزر ۳۰۰ با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلار، گرانتر از لندروور دیفندر است اما آیا بهاندازه رقیب بریتانیایی خوب خواهد بود؟
زمانی که نسل جدیدی از تویوتا لندکروزر معرفی میشود، همیشه اتفاق مهمی بهحساب میآید و بنابراین تعجبی ندارد که وقتی سری ۳۰۰ برای اولین بار در اواسط سال ۲۰۲۱ معرفی شد، خریداران هیجانزده شدند. البته این خودرو در ایالاتمتحده عرضه نشد و تویوتا بجای آن نسل جدید پرادو را به آمریکا فرستاد اما سری ۳۰۰ از اواخر سال ۲۰۲۱ راهی بازار استرالیا شد. لندکروزر دههها است که در این کشور از محبوبیت بالایی بین خریداران برخوردار است و به همین دلیل سری ۳۰۰ با تنوع مدلهای بسیار زیادی در استرالیا عرضه میشود.
خانوادهٔ لندکروزر در این کشور شامل شش نسخهٔ اصلی است که از تیپ پایهٔ GX با قیمت ۱۰۲,۷۷۰ دلار استرالیا معادل ۷۰ هزار دلار آمریکا آغاز شده و نهایتاً به Sahara ZX با قیمت ۱۰۶,۸۰۰ دلار آمریکا میرسد. ما تصمیم گرفتیم پشت فرمان گرانترین نسخهٔ این شاسیبلند ژاپنی بنشینیم. تمام نسخههای سری ۳۰۰ در استرالیا با یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 دیزلی توئین توربو عرضه میشوند که جایگزین V8 نسل قبلی شده است. هرچند برخی سنتگرایان از تصمیم تویوتا برای کنار گذاشتن موتور V8 راضی نبودند اما این V6 دیزلی با ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور، خروجی بیشتری نسبت به پیشرانهٔ V8 دیزلی قبلی دارد. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک ساخت آیسین صورت میگیرد و به گفتهٔ تویوتا در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۸.۹ لیتر گازوئیل مصرف میکند.
صحرا ZX هرچند گرانترین نسخهٔ لندکروزر است اما متمرکزترین مدل روی آفرود نیست زیرا این وظیفه به نسخهٔ GR اسپرت سپرده شده است که به قفل دیفرانسیل جلو و عقب و آنتیرول بار الکترونیکی فعال مجهز است. صحرا ZX از این ویژگیها بیبهره است اما در عوض لوکستر و راحتتر از GR اسپرت بوده و هرچند برای رانندگی بهتر روی جادهها طراحی شده اما هنوز هم از تواناییهای آفرود بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر این، صحرا GX صرفاً بهصورت پنجنفره ارائه میشود درحالیکه برای دیگر تیپها امکان سفارش صندلیهای ردیف سوم هم وجود دارد.
صحرا ZX هم در بیرون و هم در داخل واقعاً لوکس به نظر میرسد. این نسخه در بیرون از ویژگیهایی مثل رینگهای ۲۰ اینچی نقرهای، سپرهای متمایز و پله رکابهای منحصربهفرد با نورپردازی بهره میبرد و بهصورت استاندارد به سیستم تعلیق متغیر تطبیقی مجهز است. بااینحال، هرچند این تیپ بسیار لوکستر از سری ۲۰۰ است اما در داخل تفاوت چندانی با تیپ ارزانتر صحرا ندارد. بااینحال، خوشبختانه همان تیپ صحرا هم کاملاً مجهز بوده و از تجهیزاتی مثل نمایشگر ۱۲.۳ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی، کنترل تهویه چهار منطقهای، گرمکن و تهویه صندلیهای جلو، گرمکن غربیلک فرمان، هدآپ دیسپلی، سیستم سرگرمی عقب با دو نمایشگر و… بهره میبرد هرچند که فقدان ماساژور در خودرویی با این قیمت عجیب است.
علاوه بر این، نرمافزار اطلاعاتی-سرگرمی لندکروزر گرافیکی ضعیف و طرحی قدیمی دارد و دیدن هدآپ دیسپلی هم با عینک آفتابی غیرممکن خواهد بود. مشکل بعدی عملکرد سیستم حفظ حرکت میان خطوط است که بهدرستی کار نمیکند و باعث جابجایی خودرو بین خطوط میشود. این مشکل در طول سفر رفتوبرگشت ۱۵۰۰ کیلومتری ما بین ملبورن و آدلاید آزاردهنده بود. ما طی یک هفته با لندکروزر در مناطق شهری، جادههای روستایی و بزرگراهها رانندگی کردیم و میانگین مصرف ۱۰.۴ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کردیم که هرچند بیشتر از ادعای تویوتا است اما هنوز هم برای خودرویی که بیش از ۲.۶ تن وزن دارد و ظرف ۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد رقم قابلاحترامی است.
در صحرا ZX شش حالت رانندگی مختلف وجود دارد که پدال گاز، فرمان، گیربکس و تعلیق را تنظیم میکند. از دید ما، اسپرت S بهترین حالت است زیرا سواری در حالات اقتصادی، راحت و معمولی بسیار نرم است و در سرعتهای بالا باعث حرکت شناور خودرو میشود. خوشبختانه حالت اسپرت S همهچیز را تا حد مناسبی سفتتر میکند. پیشرانهٔ V6 و گیربکس ۱۰ سرعته خیلی خوب باهم هماهنگ هستند و در سرعتهای بزرگراهی شتاب نرم و ثابتی را فراهم میکنند. گیربکس هرچند خیلی سریع نیست اما تعویض دندهها را به نرمی و دقت انجام میدهد. لندکروزر همچنین ظرفیت یدک کشی ۳.۵ تن را دارد که برای کاروانهای بزرگ کافی خواهد بود.
سری ۳۰۰ حتی در نسخهٔ صحرا ZX با ۲۳۵ میلیمتر فاصله از زمین و قابلیت حرکت در عمق ۷۰ سانتیمتری آب به همراه گیربکس کمکی ضریب سنگین، کرال کنترل و حالت کمکی چرخش، در خارج از جاده و مسیرهای ناهموار هم حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت. تویوتا در سری ۳۰۰ برای کاهش وزن درها، کاپوت و سقف را از آلومینیوم ساخته است اما کاپوت آلومینیومی آنقدر نازک است که هنگام رانندگی تکان میخورد. این مشکل در سرعتهای بزرگراهی بیشتر خود را نشان میدهد و آزاردهنده خواهد بود.
جمعبندی
لندکروزر ۳۰۰ مثل پیشینیان خود همچنان یک شاسیبلند همهکاره با گسترهٔ وسیعی از تواناییهای مختلف است که هرچند گران است و ایراداتی دارد اما هنوز هم یک گزینهٔ قابلتوجه بهحساب میآید. بااینوجود، با همین پول میتوان یک لندروور دیفندر ۱۱۰ فول آپشن خرید و اگر نظر ما را بخواهید، ترجیح میدهیم سراغ شاسیبلند بریتانیایی برویم.
JaMsHiD
۲۴ فروردین ۱۴۰۳این ماشین دقیقا همون چیزیه که خاور میانه ، یعنی خونه این ماشین میخواد .
نه دیفندر نه جی کلاس .
net
۲۴ فروردین ۱۴۰۳رینگ خاکستری و پره رینگش خیلی قشنگه . تعجبه ۷۰ درصد ۶ کشور ثروتمند عربی (عربستان کویت امارات بحرین عمان قطر) با اینکه ثروتمند هستند شاسی بلند نیمه لوکس تویوتا لندکروز می خرند و ۲۰ درصد دیگر این ۶ کشور ثروتمند عربی شاسی بلند نیمه لوکس نیسان پاترول می خرند و ۱۰ درصد دیگر شاسی بلند لوکس می خرند و تعجبه چرا به شاسی بلند لوکس علاقه ندارند
زیزیگولو
۲۴ فروردین ۱۴۰۳یکی از فانتزیام اینه که یکی واسم یه جعبه بزرگ کادو بیاره و توش یه جعبه کوچکتر باشه و تو اون جعبه کوچیکتره هم یه جعبه کوچیکتر باشه و همین روند ادامه پیدا کنه و آخرش برسه به یه سویچ لکسوسRX یا حضرت لندکروزLC300 ❤💯
AMG
۲۵ فروردین ۱۴۰۳خریداران لندکروز اگه پول خرید جی کلاس رو داشتن حتی لحظه ای هم به تویوتا فکر نمیکردن
MehdiTurbo
۲۵ فروردین ۱۴۰۳یا تو عکس اینجور یا تو واقعیتم همینطور نمیدونم ولی طراحی داخلیش اصلا ابهت نسل قبلی اخرین فیس لیفت نداره یکی از دلایلشم حجم بزرگ کابین و خلوتی زیاد این نسل که مثل نسل قبل پر نشده و دریچه کولری که باریک شده حتی بیرونیم همینطور علتشم چراغای بزرگ غول اسای بزگ بود که تو این نسل اتفاقا حجم انگار بیشتر شده ولی چرتغای باریکتر ظریفتر
اون چراغای غول اسا بزرگ نسل قبل بیشتر با ابهت لندکروز هماهنگتر بود هر چند همه خودرو سازا وا رفتند و انگار دارند میرند به یه سمتی یه طراحی اینده ای مده نظرشان فورمورستانگ ظریف شده بنز همین لندکروز حتی پرادو حالا چه داخلی چه بیرونی یکی از دلایلش برقی شدن که فک کنم قصد دارن یواش یواش خودرو ها را ظریف کنند و تغییر شکل بدن به مرور نسل یه جاییم که کلا خودران و ماشین پرنده میشه ولی طی نسلایی که دارند معرفی میکنند مشهود چرا لندکروز چه بقیه نمه نمه دارند میرند جلو
زیزیگولو
۲۵ فروردین ۱۴۰۳دیدن عکس با دیدن ماشین از نزدیک خیلی تفاوت داره و من بهت اطمینان میدم اگه LC300 و داخل کابینش رو از نزدیک ببینی نظرت عوض میشه و عاشقش میشی
Mercedes
۲۷ فروردین ۱۴۰۳شوخی دیگه؟
اینو با دیفندر مقایسه میکنی؟
اگه این حضرت باشه
دیفندر والا حضرته
J7
۲۴ فروردین ۱۴۰۳بااینوجود، با همین پول میتوان یک لندروور دیفندر فول آپشن خرید و اگر نظر ما را بخواهید، ترجیح میدهیم سراغ شاسیبلند بریتانیایی برویم.
هنوزم کسی هست بگه تویوتا از لندرور بالاتره ؟
چطوری میتونید کمپانی که ۷ – ۸ دهه صرفا متخصص ساخت شاسی بلنده رو با این مقایسه کنید ؟
ناخدا
۲۴ فروردین ۱۴۰۳تو اگر یک ذره ماشین شناس بودی همچین حرفی در مورد لندکروز نمیزدی
فرزند ایران
۲۴ فروردین ۱۴۰۳شاید بریتانیا از ژاپن بهتر باشه
ولی هند نیست
heshmat021
۲۴ فروردین ۱۴۰۳لندروور به غیر قابل اعتماد بودن معروفه، تویوتا بر عکس اش
هر چند آنچنان تفاوتی نباید باشه و این قضیهبیشتر مال زمانیه که همه چی مکانیکی بود
KAIZEN
۲۵ فروردین ۱۴۰۳یه مثلی هست بین آفرود بازهای آمریکایی که میگن:
خیلی ماشینا هستن که شما رو به دور دستها میبرن، ولی تویوتا شما رو برتون هم میگردونه
MAHDI1
۲۵ فروردین ۱۴۰۳یه مثلی دیگه هم هست بین آفرود باز های آمریکایی که میگن :
خیلی ماشینا شما رو به دور دست ها میبرن و تا مسیر برگشت هم شما رو همراهی میکنن ولی
ولی آفرودر های آمریکایی و اروپایی علاوه بر اینکه برتون میگردونن تو مسیر هم اصلا گیر نمیکنن و از هر چالشی و هر مسیری هم بر میان
مهدی
۲۵ فروردین ۱۴۰۳با این صحبت شما پس میشه گفت که شرکت تویوتا 2 یا 3 ساله که لندکروز رو تولید میکنه
سابقه تولید این کمپانی معظم بالای 70 ساله کجایی برادر؟؟؟؟
Mercedes
۲۷ فروردین ۱۴۰۳تجربه اصلا ملاک خوبی نیست
مهمه ولی این تصور که هرکسی قدیمی تره بهتره خیلی خنده داره
با ملاک شما ایران و مصر باید الان ابرقدرت اول دنیا باشن چون از همه قدیمی ترن
بزرگ شین یکم
البته خودم دیفندر رو ترجیح میدم ، ولی میگم ملاکتون اشتباهه
با همین ملاک چینی کره ای ها هم میکوبید
قرار نیست هرکسی اول شروع کرده تا قیامت بهترین باشه که.
علی جردن
۲۴ فروردین ۱۴۰۳موتور کوچک و ضعیف شده از نظرم
نسل قبلی با موتور ۸ سیلندر بهتر بود
هیچی موتور تنفس طبیعی نمیشه
موتورهای توربو دار علاوه بر حساسیت به بنزین لذت موتور تنفس طبیعی نداره
KAIZEN
۲۵ فروردین ۱۴۰۳موتورش دیزله و دیزل با توربو هیچ مشکلی نداره
gholii
۲۴ فروردین ۱۴۰۳لندکروزی که لندکروز نباشد لندکروز نیست
باشد که همانا با سری 200 رستگار شوید
۲۴ فروردین ۱۴۰۳با قیمت ۱۰۰ هزار ؟ گرونه ؟ اوخی 😢
تو ایران یه نسخه ۲۰۱۰ ترکیدش قیمتش ۲۵۰ هزار دلار رو رد کرده
بیچاره ها باید ۱۰۰ هزار بدن لندکروز صفر 😢😢
امیر
۲۴ فروردین ۱۴۰۳این مدل رو من تو خیابون دیدم .دقیقا مثل لندمارکه .واقعا مسخرست .ابهت اتاق قبلش کجا اینکجا
۲۴ فروردین ۱۴۰۳حتما اتاق ۲۰۰ رو دیدی که نیو فیس ۳۰۰ کرده 😂😂😂
ناخدا
۲۴ فروردین ۱۴۰۳آفرین👏👏 فیس لیفتهای مسخره دستی و من درآوردی
۲۴ فروردین ۱۴۰۳اتاق ۲۰۰ های تو ایران فقط برای فیس لیفت کردن به ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ خوبه
اگه تبدیل به اتاق ۳۰۰ بشه واقعا زشت میشه
زیزیگولو
۲۴ فروردین ۱۴۰۳حضرت تویوتا لندکروز همیشه آماده هر چیزی هست💪💪
علی
۲۶ فروردین ۱۴۰۳لند کروز ماشین خوبی هست واسه اونایی که ماشین چینی رو لوکس میدونن لند کروز واسشون خداست یاحضرت ندیدی یا یادت رفته
حضرت فقط جی کلاس هست وسلام
Lc lover
۲۷ فروردین ۱۴۰۳لندکروز ژاپنی نه چینی احمق
Taha Ayoobi
۲۸ فروردین ۱۴۰۳حضرت جی کلاس؟
فکر کنم کادیلاک اسکالید سری V رو نمیشناسی
J7
۲۴ فروردین ۱۴۰۳100 هزار دلار چرا باید برای لندکروز داد ؟
بیخود نیست این ماشین در اروپا و امریکا هیچ حرفی برای گفتن نداره . فقط در کشور استرالیا و عرب ها و اینا میخرن اینو .
من پاترول رو به علت قیمت منصفانه و لکسوس GX و LX رو به علت قیمت مشابه به علاوه لاکچری بودن ترجیح میدم . لندرور و امریکاییا هم که اصلا سر جای خودش .
اصلا شما میتونی با همین پول و حتی کمتر لکسوس GX مجهز بگیری هم تعلیق بهتری داره هم لوکسه . حتی قیمتش به LX هم خیلی نزدیکه !!
فقط داره بخاطر اسم و رسم گذشته نون میخوره وگرنه گزینه های خیلی بهتری داره
علی
۲۶ فروردین ۱۴۰۳از همون اول از این مدل خوشم نیامد توی عراق با این گوسفند جابجا میکنن اون وقت توی ایران به میگن حضرت
البته توی کشوری که تیگو و لاماری و فونیکس ماشین لوکس حساب میشه بیشتر از این انتظاری نیست
وگرنه هممون میدونیم علاحضرت لقب جی کلاس بنز هست
samurai
۲۴ فروردین ۱۴۰۳توی استرالیایی (انگلیسی) واسه لندروور هندی تبلیغ نکنی کی بکنه :))
خروح از خطوط مشکل نرم افزاریه با یه اپدیت درست میشه از ماشین نمیتونی ایراد پیدا کنی چرت میگی
کیففیت لندکروز (حضرت) انقد بالاست هنوزم صف خرید داره با این مفالات و مقایسه های ابکی چیزی عوض نمیشه :))
P
۲۴ فروردین ۱۴۰۳بله بله ، پس شما هم نگران ارزش سهامتون تو تویوتا( مادر حضرت )نباشید
امیر دهقان
۲۴ فروردین ۱۴۰۳این مطلب توسط نویسنده سایت آمریکایی کاراسکوپ در سفر به استرالیا نوشته شده
کاش همه به این باور برسیم که هیچ ماشینی در جهان بینقص نیست
ماکان
۲۵ فروردین ۱۴۰۳سلام . موافقم
J7
۲۴ فروردین ۱۴۰۳لندکروز که هیچ حتی LX هم با وجود قیمت ۷ رقمی در مقابل دیفندر حرفی برای گفتن نداره . هر وقت تونست تو امریکا و اروپا بفروشه حسابه
امثال شماها که همیشه پشت عدد و رقم فروش قایم میشین ، چرا از فروش تو امریکا حرفی نمیزنین ؟
لندکروز نیست تو امریکا اما LX هست قیمت هر دو هم نزدیکه . کلا سالی به زور داره ۵ – ۶ هزارتا میفروشه
در حالیکه دیفندر داره بالای ۲۰ هزار تا میفروشه و همین قدرم تو اروپا فروش داره
کیان
۲۴ فروردین ۱۴۰۳من هیچ کاری به این لندکروز و یا … ندارم. کاریم ندارم کدوم لاکچریه و …
ولی بعضی چیزها واقعا سخت نیست درکش و حساب و کتابش و …
یکی مثه تویوتا میاد 100 هزار دلار خرج کیفیت و دوام بررای ماندگاری و طول عمر میکنه و اطمینان برای کارکرد در شرایط سخت، چیزی ک میخواد براش ساخته بشه
به فرض اروپاییها هم میان بیشتر هزینه رو فنسی بودن و لاکچری بودن و مسائل اینطوری هزینه میکنن، کسی ک مثلا لندرورو میخره با کسی ک لندکروز برای کار کشیدن میخره زمین تا اسمون استفادش فرق داره.
من هنوز ک هنوز ماشینهای خدمت تویوتا و نیسان های پیکاپ و هایلوکس قدیمی یادم نمیره، یه جاهایی تو به سختی با پاهات از کوه رد میشدی، اونوقت اون پیکاپ با بار باورت نمیشد ک چه جوری رد میشه و …
تهشم همه ماشینها عیب و ایراد دارن، هیچ ماشینی بی عیب نیست و نخواهد بود. خیلی از انتخابها هم دلی هست بیشتر
مازیار
۲۴ فروردین ۱۴۰۳وقتی تو مقایسه های رسانه ای _ اونجا که تویوتا همیشه دست بالا و لندروور دست پائین رو داشته _ شاهد نتیجه های پی در پی دور از انتظار هستیم، وقت اونه که بپذیریم اصول در حال تغییره
datsun
۲۴ فروردین ۱۴۰۳عاشق تویوتام در حالی که تمام رسانه ها علیه این کمپانی ان ولی طوفانی روبه جلوست تا حالا ندیدیم تو هیچ رسانه ی در مورد تویوتا مغرضانه قضاوت نشه علتش هم کاملا مشخصه، ولی تویوتا جوری شناخته شده و مطرحه بین مردم دنیا که هیچ رسانه ی نمیتونه خرابش کنه، نمونش همین لندکروز که صف انتظار چند ساله داره و فلان رقیب که به زور تبلیغات و خرید رسانه ها به دنبال فروش چندتا دونه س،
سرار تاریخ این کمپانی پیشرفت و رشد بوده هیچ نقطه تاریکی تو این کمپانی دیده نمیشه،
S66
۲۴ فروردین ۱۴۰۳«هیچ نقطه تاریکی تو این کمپانی دیده نمیشه،»
یک bz4x معذرت . تازه این یه نمونشه
مجتبی .
۲۴ فروردین ۱۴۰۳ما که فقط باخوندن اعداد وارقام وشنیدن نظر دیگران باید رای بدیم ولی خداییش تاهمون مدلایی که اومده واقعا ماشین قابلی هست اما این نسل فکرنکنم بتونه براحتی مچ پاترول روبخوابونه مخصوصا که ده پونزده هزار دلار هم اختلاف قیمت هست.
علی
۲۶ فروردین ۱۴۰۳لندکروز همیشه پشت سر پاترول بوده پاترول هم زیباتره هم قویتره. هم قیمتش رو پایین تر نگه میداره
Omid
۲۵ فروردین ۱۴۰۳انگار نویسنده فراموش کرده که تویوتا یه بخش لوکس تر هم داره بنام لکسوس که میتونه ماساژور یا سیستم اطلاعات و سرگرمی با گرافیک بالاتر رو از مدلهای مختلف لکسوس انتظار داشته باشه…
ضمنا کسی که نوشته لندروور ۷۰ سال سابقه داره باید بدونه که تویوتا لندکروز ۸۳ سال سابقه ساخت شاسی بلند رو داره از اوایل جنگ جهانی اول سال ۱۹۴۱ با مدل AK10 تا حالا درحالیکه لندروور از سال 1948 و بعد از جنگ جهانی دوم شروع به کار کرده
با اینکه لندروور هم شاسی بلند خوبیه ولی لندکروز از همه لحاظ حتی با توجه به قیمتش به لندروور برتری داره و بدنه لندکروز هم آلومینیومیه و مجموعا در همه مدلهاش پرفروشترین شاسی بلند دنیاست.
۲۵ فروردین ۱۴۰۳باز خوبه تو مقایسه های همین اخیرا هم با جدید دیدیم برتری لندروور رو که لندرووور از هر نظر بهتر بوده تو مقایسه اعداد و ارقام مهمه که هم با اعداد و ارقام اثبات شد و هم در عمل هم نتیجه همین بود بعرها مقابسه ها رو دیدیم تازه این لندروور بود که سابقه ۷۰ ساله داره جیپ که سابقه بیش از ۱۰۰ ساله داره و یکی از مدل هاش از سال 1941 وارد خدمت شد که اتفاقا همون لندکروز بر اساس همین جیپ ساخته شد که حتی اسمش هم بر اساس جیپ نامگذاری کرده که البته به پای خود جیپ نرسیده و نمیرسه
کلا لندکروز شاسی بلند مقبولیه ولی به پای خود آفرودر ها و شاسی بلند های اروپایی و آمریکایی که نمیرسه چون از هر نظر برتری دارن در انواع محصولات که هر طور حساب کنیم چه نوع لوکس باشه چه نوع آفرودی
Akbar Khazaee
۲۵ فروردین ۱۴۰۳چهره اش میتونست که بهتر ازاین باشه
علی
۲۶ فروردین ۱۴۰۳اینایی که میگن لندکروز خوبه. قول میدم. اینا حتی یکبار سوار رنجرور نشدن یا سوار کادیلاک یا اینفینی نشدن یا پاترول جدید رو از نزدیک ندیدن. اگه میدیدن مطمنم نظرشون عوض میشه
ALI.S
۲۶ فروردین ۱۴۰۳خوب بود