چشم اندازهفته نامه

استانداردهای 85 گانه جدید خودرو، از ادعا تا عمل…

سازمان ملی استاندارد ایران اخیراً استانداردهای ۸۵ گانه جدید خود برای خودروهای تولیدی را اعلام کرد. این سازمان اعلام کرده از ابتدای دی ماه سال جاری باید ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرا شود و بعد از آن نیز تا تیرماه سال ۹۷ دو استاندارد دیگر به موارد قبلی اضافه شده و نهایتاً با اضافه شدن استانداردهای جدید دیگر، تعداد کل استانداردها در دی ماه سال آینده به ۸۵ مورد می‌رسد.


اگر محصولات تولیدی خودروسازها نتوانند تا دی ماه سال جاری همان ۶۱ استاندارد تعیین شده را رعایت کنند تولید خودروی موردنظر متوقف خواهد شد. در کل هر چه به ضرب‌الاجل دی ماه سال آینده نزدیک شویم استانداردهای سازمان ملی استاندارد سخت‌گیرانه‌تر خواهد شد. به همین خاطر است که این سازمان مدت‌زمان بیشتری را برای رعایت استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر در نظر گرفته است.

saipa corp
اما موضوع قابل‌تأمل در استانداردهای جدید اینکه برخی از آن‌ها بسیار پیشرفته بوده به گونه‌ای که نظیر آن‌ها را می‌توان در محصولات روز دنیا مشاهده کرد. از جمله این استانداردها می‌توان به الزام نصب سیستم‌هایی چون حفاظت از عابران پیاده، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته و سیستم هشدار انحراف از مسیر اشاره کرد.


اقدام سازمان ملی استاندارد در وضع چنین استانداردهای سطح بالای جای بسی تقدیر دارد اما دو سؤال واضح با دیدن چنین استانداردهایی به ذهن خطور می‌کند. اول آنکه آیا چنین استانداردهایی قابلیت نصب در محصولات تولید داخل که اکثراً از تکنولوژی قدیمی و رده خارجی بهره می‌برند وجود دارد؟ همان‌گونه که شما عزیزان بهتر از ما می‌دانید چندی از پرتیراژترین و پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل به چندین دهه قبل تعلق دارند و به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت هم قصد خداحافظی از خط تولید را داشته باشند. یک خودروی قدیمی طبیعتاً ساختاری قدیمی داشته و هرچقدر که تجهیزات ایمنی روی آن نصب شود نتیجه چندان درخشانی حاصل نخواهد شد.

Saipa Saina
سؤال دیگر اینکه چه ضمانتی برای اجرای این استانداردها وجود دارد. بارزترین مثال برای این موضوع کشمکش اخیر بر سر توقف تولید ۹ خودروی تولید داخل به خاطر مصرف سوخت بالاتر از ۸.۵ لیتر در هر صد کیلومتر بود. هرچند نقاط مبهم فراوانی درباره چگونگی و زمان انجام این مصوبه وجود داشت اما پلیس راهور از بیستم شهریور اقدام به توقف شماره‌گذاری ۹ خودروی تولید داخلی کرد درحالی‌که برخی شرکت‌ها همچنان اقدام به فروش آن خودروها کرده و تنها کسی که در این میان ضرر می‌کرد خریدار بود.


به هر صورت پس از گفت‌وگوهای فراوان و بنا به گفته یکی از مقامات مسئول، با فشاری که از سوی خودروسازان وارد شد شماره‌گذاری این خودروها از سر گرفته شد. با توجه به موضوع یاد شده، این مسئله به ذهن می‌رسد که تضمین اجرای استانداردهای ۸۵ گانه جدید چیست؟ آیا شماره‌گذاری خودروهایی که نتوانند این استانداردها را پاس کنند واقعاً متوقف خواهد شد یا اینکه پس از مدتی دوباره شاهد جولان آن‌ها در خیابان‌ها خواهیم بود؟


بی‌تردید وضع استانداردهای سطح بالا و نوین، تولید خودروهای روز و با قیمت مناسب آرزوی ما و تمامی هم‌وطنان عزیز بوده و اعلام این استانداردها را به فال نیک گرفته و امیدواریم که روزهای بهتری در انتظار صنعت خودروی کشورمان باشد. به امید آن روز…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    حالا چرا ۸۵؟ ):

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مرتضی

      ۳ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (196 ديدگاه)

      این طوری انگیزه خودروسازها بیشتر میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. رضا

      ۳ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (242 ديدگاه)

      چون هشتاد و پنج عدد خوبیه!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. حسین

      ۴ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (419 ديدگاه)

      میگن مقدسه !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. John

    ۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (214 ديدگاه)

    در صورت اجرای استانداردها توسط تولیدکننده محتمل ترین سناریو اینکه قیمت محصولات حداقل دو برابر بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ali a

    ۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    ( نصب سیستم‌هایی چون حفاظت از عابران پیاده، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته و سیستم هشدار انحراف از مسیر )…!! استاندارهای که تا 20 سال دیگه هم روی ماشین های ایرانی که از رده خارج هستند همگی غیره ممکنه نصب بشه ! تازه واقعا خودروسازامون ! تکنولوژی و قابلیت فنی نصب این امکانات رو دارن یا باید از چین بخرن ؟!! 20 سال دیگه هم که دیگه تمام دنیا خودروهای تمام برقی و خودران هستند… یعنی دلمون خوشه فقط !!

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. آریا

      ۴ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      فکرکن پارس ترمز اضطراری داشته باشه!
      بدون شک چند مورد پر هزینه حذف میشه و استاندارد 85 گانه میشه مثلا 78 گانه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. پرسپولیس

    ۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    ببینیم وتعریف کنیم استانداردهشتادوپنج گانه چیه برای هراستاندارداردقیمتی دیگر طلب نمیکندپرایداگه این همه استاندارد رویش کار شود احتمال فراوان نابودشود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ونوم اف ۵

    ۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    تنها چیزی که اجرا میشه استاندارد ریش سفید هست یعنی بین خودروساز و سازمان استاندارد اختلاف پیش میاد و بالاخره یکی ریش سفیدی میکنه و مشکل رو حل میکنه و به عبارتی به جای اینکه خودرو استاندارد بشه استاندارد سطح توقعش رو پایین میاره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. hussein

    ۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    طرز فکر ها خیلی متفاوت هست
    تو خارج حرف از رقابت میزنن که باعث ایجاد تکنولوژی بهتر و محصول بهتر میشه ولی تو ایران چی میگن؟ کاملا برعکس این موضوعه . کدم رقابت در جریانه؟ رقابت انحصاری بین پژو و سایپا که هردوتاشون هم از دولت پول میگیرن هم بابت فروش محصولاتی که نصف قیمت هم ارزش ندارن

    تو کشورهای حتی جهان سوم دارن قوانینی تدوین میکنن که اتومبیل هایی با سوخت فسیلی کمتر و کمتر بشه
    تازه اینا به فکر این رسیدن که استاندارد برای خودروسازی تدوین کنن
    همینطور که ما امروز میگیم شصت سال پیش هواپیما داشتیم اعراب شتر سوار میشدن و ژیان صادر میکردیم و اعراب شتر سوار میشدن، الان عربها میگن ما به ایران ماشین صادر میکردیم اونا پراید سوار میشدن، نخست وزیرهامون زنه ایران نمیزارن برن ورزشگاه
    عقب افتادگی همینه دیگه
    با هزار بار یاداوری گذشته و تاریخ و تمدن هم درست نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ahmad

    ۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (659 ديدگاه)

    بازم خدروشکر بعد از گشت چند ده سال اخیرا سازمان استاندارد عزم مقابله با مونتاژ کار های آشغال ساز وطنی رو کرده و میخواد با زور چماق کیفیزت تولید اونها رو تا حدی ارتقاا بده و با زور به توسعه مجبورشون کنه.
    هرچند که اینجا هم سازمان استاندارد زورش کمه و همیشه مثل بلیس باید جلوی مافیای دولتی کمر خم کنه!
    مثلب همین قضیه ممنوعیت شمار ه گذاری خودرو های آلاینده که با اعمال فشار و لابی وزارت صنعت منتفی شد و شماره گذاریشون از سر گرفته شد! سلامت مردم هم که به درک!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رامین

    ۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (9 ديدگاه)

    جای نگرانی نیست .مشکل افزایش قیمت رو که شورای رقابت(رفاقت!) برای خودرو سازها حل کرده. سازمان استاندارد هم بالاخره یه جورایی با خودرو سازها کنار میاد.فقط خریدار سرش کلاه رفته و بس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رامین

    ۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    جای نگرانی نیست .مشکل افزایش قیمت رو که شورای رقابت(رفاقت!) برای خودرو سازها حل کرده. سازمان استاندارد هم بالاخره یه جورایی با خودرو سازها کنار میاد.فقط خریدار سرش کلاه رفته و بس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Fit Demon

    ۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    تمام خودروهای ایران به کنار
    ساینا اتوماتیک یه طرف
    دنا پلاس هم یه طرف دیگه!
    دوتا افتضاح به تمام معنا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. aston martin

    ۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    چرته عملی نمیشن
    اینهمه مدت گفتن بی کیفیت هارو شماره گذاری نمیکنیم با یه لابی ساده برداشته شد اینا همش وعده سر خرمنه
    نهایت با قیمته باباشون میدنازن به ملت
    کیفیتم که صفر
    سر شصت هزار تای اول نصفش از کار میوفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. یه پسر

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    85 :))))
    .
    ایمنی!! مث آپشن و بزک دوزک نیست که بشه چارصد و پنج رو با یه مانیتور و دو تا کیت سخت افزاری تبدیل به یک ماشین جدید کرد (دنا)
    خودرو های ایرانی یا مث چارصد وپنج و متعلقاتش (سمند و دنا و پارس) از رده خارج و تموم شدن یا مث ال نود مشکل ساختاری از جهت ارتفاع و ابعاد دارن
    ایمن شدنشون با یه ایربگ دو ایربگ امکان نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیرعارف

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (876 ديدگاه)

    از حرف تا عمل راه بسیار است . با توجه به سابقه درخشان تواین 30 سال پیش بینی میشه باز هم با زیرمیزی خیلی مسائل خودروساز حل میشه اگه نشد با مهره های توانمندشون قانونی ، تبصره ای چیزی علم میکنند و باز هم مردم بزرگترین بازنده خواهند بود. ما مردم خودمون تغییر را در عمل نمیخواهیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. sevlan

    ۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (186 ديدگاه)

    حالا رو کاغذ یه چیزی نوشتن ،جدی نگیرین دوستان ، حرف منافع و پول وپله که باشه ، سازمان استاندارد و حمایت و پلیس و دولت و…دستشون با هم تو یه کاسه ست ، مثل زالو خون این ملت همیشه در صحنه رو میمکن ،پول قلمبه و باد آورده که زیر زبون مزه کرد ، دیگه کاریش نمیشه کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ایمان

    ۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (68 ديدگاه)

    سنگ بزرگ علامت نزدن است
    الان این سیستم های حفاظت از عابر پیاده و حفظ خودرو بین خطوط و … در پیشرفته ترین کشورهای دنیا هم اجباری نیست اونوقت قراره ما تو یه کشور جهان سوم که تازه ده ساله ماشینا انژکتوری شدن روی ماشینهای با قدمت سی سالمون سیستم حفظ خودرو بین خطوط نصب کنیم و این سیستم هم بتونه خطوط جاده های استانداردمون رو هم تشخیص بده.
    اگه بگن قراره انسان به کره ماه بفرستیم باور پذیر تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حسین

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که دو ساله ماشین چینی دارم نمیگم عالیه ولی از حق نگذریم اصلا قابل مقایسه با تولیدات داخل نیست خیلی راضیم هر چی باشه ماشینم تست تصادف داره و 5 ستاره ایمنی داره و این خیلی مهمه(امنیت سرنشین) چینیا بدجور دارن تو صنعت خودرو سازی پیشرفت میکنن این عدم تولیدم صد در صد سیاسته ک ماشینای که بیست سال از عمرشون گذشته و تکراری با قیمت گرون بفروشن …یعنی سمند پراید تیبا و غیره (حالا نمیگم از چینیا ) از کره بهتره؟؟؟؟؟ … بازم دم چینیا گرم حداقل ماشین تکراری درست نکردن شرایط فروششم خوبه واقعا بی انصافی شد……بعدم این استاندارد 85 گانه حتی توی به روزترین ماشینام کم پیدا میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. علی

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام دوستان
    همش دروغه من یادمه سال 94قرار بود پراید و405از رده خارج بشن که الان با افتخار تولید میکنیم واقعا ملت ایران لیاقت این قوطی حلبیا رو ندارن الان تمام تولیدات داخل دو ماشین هستن یعنی دو پلتفرم تو ایران تولید میشه ایران خودرو سمند از هر نوعش پارس و دنا همش پلتفرم405 تیبا و تیبا2 و ساینا و کوئیک همش پلتفرم پرایده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. علی

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    الان تولید کنندگان به اصطلاح داخل
    دارن خودرو وارد میکنن بعد پول مفتو از ما میگیرن
    به جیب مبارک خودشون میزنن کی به کیه هر کی از یه طرف داره جیب مردمو میزنه این استاندار ها هم رعایت نمیشه الان خرید ماشین تو ایران زوری شده عزیزم بیا پراید بخر اگه نخری با این پول هیچ ماشینی نمی تونی بخری اگرم بخری خدمات نداره
    این تولید داخله میل خودته اگه نخری به پرداخت 20000000تومان جریمه نخریدن محکوم میشی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا