چشم انداز

بهترین سوپراسپرت‌ها با پیشرانه خودروهای معمولی، از وایپر تا فورد GT

در این مطلب خواهیم دید که سوپرکارهای قدرتمند و گران‌قیمت چطور توانستند از پیشرانه‌هایی که در خودروهای معمولی استفاده می‌شود بیشترین پرفورمنس را بیرون بکشند.

به‌منظور کاهش هزینه‌ها، استفاده از قطعات مشترک بین خودروها اقدامی متداول است که توسط خودروسازان انجام می‌شود. دراین‌بین، پیشرانه به‌عنوان یکی از پرهزینه‌ترین قطعات خودرو، یکی از رایج‌ترین قطعهٔ مشترک بین خودروها و حتی خودروسازان مختلف محسوب می‌شود. به همین دلیل، گاهی پیشرانهٔ خودرویی معمولی را در یک سوپراسپرت می‌بینیم. البته در چنین مواردی، موتوری که در سوپراسپرت می‌بینیم معمولاً بسیار قوی‌تر از نمونه‌ای است که در خودروهای معمولی استفاده می‌شود. این نشان می‌دهد که این پیشرانه‌ها چقدر خوب مهندسی شده و توسعه پیدا کرده‌اند که می‌توانند برای سوپرکارها پرفورمنسی بسیار سریع‌تر را فراهم کنند. در ادامه با ۹ سوپراسپرتی آشنا خواهیم شد که از پیشرانهٔ خودروهای معمولی استفاده می‌کنند.

لوتوس امیرا

پیشرانه: V6 تویوتا کمری

لوتوس و تویوتا رابطه‌ای دیرینه داشته‌اند و ازآنجایی‌که لوتوس همیشه درگیر مشکلات مالی بوده، بهترین تصمیم این شرکت بریتانیایی استفاده از پیشرانهٔ تویوتا در محصولات خود بوده است. این کار در دههٔ ۹۰ آغاز شد و تا آخرین خودروی درون‌سوز لوتوس یعنی امیرا ادامه داشته است. همچنین شهرت تویوتا به قابلیت اطمینان هم بدون شک به لوتوس برای جلب خریدار در بازارهای بین‌المللی کمک کرد. امیرا از همان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تویوتا کمری استفاده می‌کند که در لوتوس اوورا ارائه می‌شد. این موتور در امیرا به لطف سوپرشارژر، ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

دوج وایپر

پیشرانه: V8 دوج رم

دوج برای وایپر به دنبال پیشرانهٔ مناسب بود و راه‌حل را زیر کاپوت پیکاپ‌های خود پیدا کرد. در آن زمان، لامبورگینی در اختیار کرایسلر بود و از این شرکت ایتالیایی برای ساخت نیروگاه هیولایی وایپر کمک گرفته شد. این موتور ۸ لیتری V10 بر اساس پیشرانهٔ هشت سیلندر LA کرایسلر ساخته شد که بیشتر در تراک‌های سنگین و تجاری دوج استفاده می‌شد. این موتور توسط دوج و لامبورگینی ارتقاء پیدا کرد تا ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور در نسل اول وایپر سال ۱۹۹۲ تولید کند. در آخرین نسل وایپر، حجم این موتور به ۸.۴ لیتر و قدرت آن به ۶۴۵ اسب بخار رسید.

نوبل M600

پیشرانه: V8 ولوو XC90

نوبل یک خودروساز کوچک بریتانیایی است که سوپراسپرت‌های دست‌ساز تولید می‌کند. M600 یکی از محصولات این شرکت است که از سال ۲۰۱۰ تاکنون تولید می‌شود. این یک سوپرکار آنالوگ سبک‌وزن است که به فراری F40 تشبیه می‌شود. M600 از نسخهٔ توئین توربوی پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 ولوو استفاده می‌کند که ۶۵۰ اسب بخار قدرت را به گیربکس شش سرعتهٔ دستی تحویل می‌دهد. این اما در اصل موتور آرامی بود که با ۳۱۰ اسب بخار قدرت در ولوو XC60 و سپس S90 استفاده می‌شد.

سالین S7

پیشرانه: V8 فورد

سالین یک شرکت کوچک آمریکایی است که کار خود را با تیونینگ و تقویت فورد موستانگ آغاز کرد و در سال ۲۰۰۰ اولین محصول اختصاصی خود را با نام S7 به بازار فرستاد. این سوپراسپرتی دست‌ساز با یک پیشرانهٔ V8 تمام آلومینیومی بود که بر اساس موتور ۵.۷ لیتری بلوک کوچک ویندزور فورد ساخته شده بود. پیشینهٔ این موتور به دههٔ ۶۰ میلادی بازمی‌گردد اما سالین به‌طور گسترده‌ای آن را اصلاح و بازطراحی کرده بود. این موتور ۷ لیتری تنفس طبیعی، ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما سالین بعداً نسخهٔ توئین توربوی S7 را هم با ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید کرد.

فورد GT نسل اول

پیشرانه: V8 فورد F150

فورد در سال ۲۰۰۴ سوپرکار جدید GT را معرفی کرد. این گران‌ترین خودروی تولیدی تاریخ فورد محسوب می‌شد و نشریات آن را با فراری ۳۶۰ مودنا مقایسه می‌کردند.GT به نسخه‌ای از موتور ۵.۴ لیتری V8 ماژولار فورد مجهز شده بود که در بسیاری از پیکاپ‌ها و ون‌های این شرکت در دههٔ ۹۰ دیده می‌شد. البته این موتور با استفاده از سرسیلندرهای متفاوت و یک سوپرشارژر، ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و به سوپرکار فورد کمک کرد تا بار دیگر به رقابت با اروپایی‌ها بپردازد.

فورد GT نسل دوم

پیشرانه: V6 اکوبوست فورد F150

فورد برای تأمین پیشرانهٔ نسل دوم GT هم سراغ همان فرمول قبلی رفت. البته زمانی که در سال ۲۰۱۵ این شرکت اعلام کرد سوپرکار نمادین خود را بجای موتور V8 سنتی با پیشرانهٔ V6 توئین توربو تولید خواهد کرد، با اعتراضاتی مواجه شد. بااین‌حال، خیلی زود مشخص شد موتوری که قرار است در سینهٔ GT جدید قرار گیرد، بر اساس V6 توئین توربوی F150 ساخته خواهد شد. با گذشت زمان و موفقیت در لمانز اما همه به ایدهٔ استفاده از موتور V6 در فورد GT علاقه‌مند شدند. همچنین پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری اکوبوست فورد در این ماشین ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که برای ساکت کردن منتقدین کافی بود.

پاگانی زوندا

پیشرانه: V12 مرسدس بنز ۶۰۰ SEL

موتور V12 عملکرد نرم و قدرت بالایی دارد و بنابراین عجیب نیست که از آن در بسیاری سوپرکارها استفاده می‌شود. زمانی که «هوراچیو پاگانی»، طراحی سابق لامبورگینی تصمیم گرفت شرکت سوپراسپرت‌سازی خودش را تأسیس کند نیز به چیزی کمتر از دوازده سیلندر راضی نمی‌شد. بااین‌حال، پیدا کردن چنین پیشرانه‌ای یک چالش بود زیرا خودروسازان زیادی موتور V12 نمی‌ساختند و اصلی‌ترین سازندگان این نوع موتور یعنی فراری و لامبورگینی هم به شرکتی که قرار بود به رقیبشان تبدیل شود موتور نمی‌دادند. به همین دلیل، پاگانی سراغ مرسدس رفت و موتور ۶ لیتری M120 را انتخاب کرد که در S کلاس و کوپه‌های لوکس این شرکت استفاده می‌شد. این موتور V12 که بعداً حجم آن توسط AMG به ۷ لیتر و ۷.۳ لیتر افزایش پیدا کرد، در انواع مختلف زوندا استفاده شد و قدرت آن در آخرین نسخه به ۸۰۰ اسب بخار رسید.

مک‌لارن F1

پیشرانه: V12 ب‌ام‌و ۷۵۰iL

مک‌لارن F1 نیازی به معرفی ندارد. خودرویی با تکنولوژی‌های خارق‌العاده‌ای مثل آیرودینامیک فعال، مونوکوک کامپوزیتی، گیربکس شش سرعتهٔ ترنس‌اکسل، کلاچ کربنی، تعلیق پوشراد، دیفرانسیل الکترونیکی، ترمزهای کربنی و… که تا سال‌ها بعد در خودروهای جاده‌ای دیده نمی‌شدند؛ بنابراین، برای F1 باید پیشرانه‌ای انتخاب می‌شد که به همین اندازه فوق‌العاده باشد. حجم بالا، تنفس طبیعی، دوازده سیلندر، حداقل ۵۵۰ اسب بخار قدرت، ردلاین ۷,۵۰۰ rpm، طول حداکثر ۶۰ سانتی‌متر و وزن حداکثر ۲۵۰ کیلوگرم شرایط تعیین‌شده برای موتور این ماشین بود و خوشبختانه پیشرانهٔ دوازده سیلندر S70 ب‌ام‌و که در سدان ۷۵۰iL استفاده می‌شد تمام این شرایط را داشت یا می‌توانست فراهم کند.

کونیگزگ CC8S

پیشرانه: V8 فورد موستانگ

مثل بسیاری از شرکت‌های نوپا و کوچک ساخت سوپرکار، کونیگزگ هم برای نیرو بخشیدن به اولین محصول خود باید از یک خودروساز بزرگ موتور می‌گرفت. سوئدی‌ها برای سوپرکار خود پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 ماژولار فورد را انتخاب کردند در بسیاری از محصولات این شرکت آمریکایی مثل موستانگ، لینکلن کانتیننتال، اکسپلورر و… استفاده می‌شد. این پیشرانه اما برا اینکه در سینهٔ کونیگزگ قرار گیرد تغییرات زیادی را تجربه کرد که مهم‌ترین آن‌ها تجهیز به یک سوپرشارژر بود. با این کار، خروجی موتور به ۶۶۴ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور رسید. محصول بعدی کونیگزگ یعنی CCR هم از نسخهٔ توئین سوپرشارژ همین موتور با ۸۱۷ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۳ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. نشناسی بهتره

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (389 ديدگاه)

    لیستی از ابرشاهکار های دنیای خودرو💪😎
    F1هنوزم ابهت ازش میبباره👌😍

    موافقم 56
    مخالفم 2
    1. Cyber truck punk

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (140 ديدگاه)

      یک جورایی میشه گفت این لیست آخرین خودرو های بازمانده بودن که باید تو عصر طلایی میبودن ولی تو یخ رفتن و بعد چند سال سر از عصر نقره ای دنیای ماشین ها در آوردن.

      موافقم 24
      مخالفم 0
      1. نشناسی بهتره

        ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (389 ديدگاه)

        واقعاً هم اینجوریه:(((

        موافقم 13
        مخالفم 0
  2. blackwing

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (895 ديدگاه)

    نسل اول فورد GT عجب صدا استارتی داشت 🤤

    موافقم 34
    مخالفم 0
  3. JDM

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (633 ديدگاه)

    هرچه بیشتر میخوندم موتورا از معمولی بودن خارج میشدن مثلا V8 فورد موستانگ یا V12 750il
    اما این حرکتی که لوتوس امیرا یا دوج وایپر زدن خیلی خوبه مثلا لوتوس از پیشرانه تویوتا استفاده کرد و با یه سوپرشارژ قدرتشو دوبرابر کرده سیاست درستیه و از طرفی از لحاظ هزینه و … برای لوتوس کم خرج تره و به‌صرفه
    مثل همون حرکتی که تویوتا سوپرا و Z4 انجام دادن استفاده از پلتفرم و انیجن مشترک به نظر من که کار درستیه برای همین هم هست این ماشینایی که تو این لیست بودن موفق بودن

    موافقم 20
    مخالفم 1
  4. الف.ی

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1645 ديدگاه)

    عالی
    وزن سبک و ایرودینامیک بالا و مهندسی فوق العاده گیربکس رو فراموش نکنید
    انتظار داشتم آریل اتم رو هم تو لیست ببینم
    خودم تو این لیست فورد جی تی جدید رو خیلی میپسندم
    و شاهکار مهندسی خودروسازی هم مکلارن F1

    موافقم 17
    مخالفم 1
  5. Siyavash

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (662 ديدگاه)

    تویه این جمع .f1 یه شاهکار و به جرعت میگم هیچ وقت هم تکرار نمیشه …با ۵۵۰ اسب تونست بیشتر از ۳۸۰ کیلومتر سرعت بره..جدا از شتاب و سرعت شاسی پیشرفته و تک تک اجزای این ماشین شاهکار هستن .بعد f1 تویه این لیست لوتوس برام جالب ترین هست نمیدونستم با موتور تویوتا کمری تولید میشه …کاشکی خودشون برایه نسل جدید یوپرا از همین موتور استفاده میکردن ….

    موافقم 18
    مخالفم 0
    1. محی

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (136 ديدگاه)

      البته بالای ۶۰۰ اسب شد در نهایت

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. Navidd

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (20 ديدگاه)

      داداش تویوتا که نمیاد روی سدان خانوادگی موتور ۴۰۰ اسبی بزاره

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. همایون

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (582 ديدگاه)

      618 اسب داره مکلارن f1

      موافقم 2
      مخالفم 0
  6. Tesla

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    سوپر اسپرت فقط باید برقی باشه تا بتونه معنا واقعی سرعت و لذت رانندگی و نشون بده !! سوپرکار با موتور تویوتا چه سمی هست 🤣🤣🤣 پس برای اینه که لوتوس بیچاره داره ورشکست میشه !! یکی نیست بهش بگه : این موتور آشغال حداکثر به درد تاکسی های درون شهری بخوره جاپون اگه عرضه ساخت قوای محرکه داشت هیچوقت نمیرفت جلوی ب ام و و byd گدایی کنه !!🤣🤣 خلاصه نباید با کسانی که به سرنوشت شوم نوکیا دچار میشن ، ارتباط برقرار کرد 🤣🤣⚡️⚡️⚡️💪💪💪

    موافقم 10
    مخالفم 102
    1. نشناسی بهتره

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (389 ديدگاه)

      مطمئناً اون یدونه لایک هم خودت دادی آره؟

      موافقم 29
      مخالفم 3
    2. همایون

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (582 ديدگاه)

      سلسه‌جوار نمک مگه اینکه خودت به حرفات بخندی.فکر کنم الگوت امیر تتلو باشه داری راه اونو میری.اگه سنت بالای بیست و پنج باشه همون نوکیا و این سوپر کارها یه زمانی اوج آرزوهات بودن مگه اینکه از دوران جنینی مرید آقاتون ایلان ماسک بوده باشی

      موافقم 5
      مخالفم 2
    3. Farhan

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (73 ديدگاه)

      من ازت یه سوال دارم چرا زمانی که اینجور مطالب تو پدال هست تو پیدات میشه اما وقتی از ایرادات تسلا مطلبی گذاشته میشه ازت اثری نیست نکنه میترسی نتونی جواب ماهارو بدی و فشار میخوری میای خودتو اینجا خالی میکنی جمع کن کاسه کوزتو اول کره ای فنا بعد تو امثال خودت ناموسا جمع کن خودتو

      موافقم 4
      مخالفم 1
  7. R@min

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1680 ديدگاه)

    اگر بخواییم دقیق بگیم فقط موتورهای فراری از ابتدا به طور اختصاصی برای سوپراسپرت ها و مسابقات توسعه داده میشن و موتورهای برندهای دیگه صرفا ارتقایی از موتورهای پایه ابرکمپانی ها هستن.

    موافقم 7
    مخالفم 12
    1. blackwing

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (895 ديدگاه)

      باهات موافقم
      وقتی همه کمپانی‌ها ، درگیر پیدا کردن موتور برای ماشین هاشون هستن فراری داره مسیر خودشو میره.. خود فورد هم که توی این لیست میدرخشه باز هم دست به دامن موتور اف۱۵۰ و سدان‌هاش هست.

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1680 ديدگاه)

        این یه سیاست کاملا منطقی هست توسعه یه موتور پرفورمنس اختصاصی بشدت پر هزینه و نیازمند یه تیم نخبه از بهترین و باتجربه ترین مهندسان موتوراسپرته همین فراری هم اگر حمایت مالی فیات نبود هیچ وقت نسل جدید موتورهای تیپو ساخته نمی شد.

        موافقم 9
        مخالفم 0
    2. الف.ی

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1645 ديدگاه)

      پس لامبورگینی کشکه؟
      یا مکلارن که این همه سال موتور های V8 اش رو ارتقا داد رو کنار بگذاریم؟
      مرسدس و موتور های پر قدرتش
      موتور ۶ سیلندر تخت پورشه ۹۱۱
      موتور های جدید موستانگ شلبی و کوروت
      و …
      و …

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1680 ديدگاه)

        لامبورگینی موتورهاش ساخته فولکس و زیر مجموعش آئودی با کد FSI هست.
        هشت سیلندر مک لارن موتور ارتقا یافته نیسان VRH هست.

        مثل اینکه دو هزاریت کج افتاده دوست من، منظور حرف این بود که هیچ برندی جز فراری موتوری فقط برای کلاس سوپراسپرت نساخته و بقیه موتورهای پایه خودشون برای محصولات پرفورمنس ارتقا دادن.

        موافقم 6
        مخالفم 7
        1. الف.ی

          ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1645 ديدگاه)

          آهان خب شاید بله فقط فراری
          من فکر کردم اینو به عنوان یه آپشن مثبت برای فراری و منفی برای دیگر خودروساز ها مطرح کردین
          چون اگه اینجور در نظر بگیریم که کلا اشتباست
          در تمام دنیا شرکت ها برای گرفتن نتایج بهتر با هم همکاری میکنن
          اصلا نمیشه ایراد گرفت که زیر مجموعه های فولکس واگن با هم همکاری کردن
          و همینطور موتور های ارتقا یافته شرکتی مثل مکلارن هم قطعا میزان زیادی تغییرات مهندسی و به روز رسانی روش صورت گرفته و نمیتونیم به حساب شرکت ابتدایی تولید کننده موتور بذاریم
          موتور های مکلارن عملا مال خودشن نه مال نیسان
          البته همون موتور های فراری هم ارتقا یافته نسل های متفاوتش هستن

          موافقم 2
          مخالفم 0
  8. Royal Driver

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    مکلارن اف وان همیشه به عنوان بهترین ابرخودروی تاریخ میمونه و خواهد ماند! زبان در وصف چنین الماس باارزشی کم میاره

    موافقم 13
    مخالفم 0
  9. JaMsHiD

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (984 ديدگاه)

    دقت کردید یه ب ام و M5 CS هشت سیلندر از یه مک‌لارن موتور ب ام و دوازده سیلندر قدرت بیشتری تولید میکنه؟
    جهان داره به سمت موتور های کوچیک با قدرت بالا میرن ، تا بتونن با توربو مصرف بنزین رو بیارن پایین (که دروغی بیش نیست . اگر هوای بیشتری وارد موتور بشه پس به سوخت بیشتری برا احتراق کامل نیاز داریم) که فقط برای گول زدن هست و به رخ کشیدن تکنولوژی .
    مثلا تویوتا قدیم از یه موتور شش سیلندر خطی سه لیتری دویست و هشتاد اسب بخار قدرت میگیره ، الان از یه موتور سه سیلندر یک و شش دهم لیتری
    یا ب ام و یا بنز یا هر شرکت دیگه ای
    که تهش هم به برقی شدن خودرو ها ختم میشه🤝😞

    موافقم 3
    مخالفم 13
  10. .Amir.

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    چرا حس می کنم نویسنده عنوان مطلب از موتوری جنس می گیره.
    همه این ماشین ها ماشین های خاصی هستند که هیچ وقت از یاد ما ماشین باز ها نمیره مثل f1 و ford gt و همینطور gt جدید که جانشین خوبی برای نسل قبلش هست.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. .Amir.reza.

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    الان یعنی
    750li
    V12 بنز
    V8 موستانگ
    ماشین های معمولی هستند یا نه چون تو ایران این خودرو هارو زیاد نمیبینم برامون معمولی اند.

    موافقم 7
    مخالفم 2
  12. قاسم

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    شاهکار یعنی اینکه موتور و همه را خود کمپانی درست کنه نه اینکه هر تیکش مال یجا باشه!

    موافقم 1
    مخالفم 21
    1. بهنام

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (828 ديدگاه)

      جناب آقای قاسم
      بنظرم شما درک درستی از خودروسازی ندارین . این رویه تقریباً از ابتدای ساخت خودرو تا بحال بوده .

      موافقم 10
      مخالفم 0
    2. یوسف

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (939 ديدگاه)

      اگه به گفته شما باشه…. پس گودیر و میشلن و پیررلی چقدر ماشین ساختن و خودشون خبر ندارن….

      موافقم 2
      مخالفم 0
    3. همایون

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (582 ديدگاه)

      کسی میدونه فورد GT جدید چه موفقیتی تو لمان به دست اورده؟من که هر چی سرچ کردم چیزی ندیدم جز افتخارات GT40 یا فورد کاثورث

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. طاها

        ۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عزیز تا جایی که من خوندم:

        بعد GT40 و اون کل کل ها با فراری..
        فورد از لمان رفت!

        با ساخت نسل جدید فورد GT،
        به لمان برگشت و دوباره تیم فورد اول شد.

        (ظاهراً فقط برای دیده شدن GT جدید) و
        دوباره رفت.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  13. سرزمین آفتاب تابان

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    پاگانی زوندا بدجوری دلبری می‌کنه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  14. JDM سابق

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (378 ديدگاه)

    فورد جی تی حیف شد چه شاهکاری بود که موتور V8 پرفورمنسشو که از بدو تولد باهاش بود و با یه موتور V6 پیکاپ عوض کردن تقریباً بقیه شون از سره موتور نداشتن از بقیه موتور گرفتن

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. Farhan

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (73 ديدگاه)

    مطلب بسیار عالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا