بی ام و

خیز دوباره قهرمان: بررسی ب‌ام‌و سری 5 جدید

برای بیش از ۴ دهه ب‌ام‌و سری ۵ در رده‌های بالای کلاس سدان های اجرایی قرار داشته است؛ اما در سال‌های اخیر و با پیر شدن سری ۵ قبلی رقبایی تازه‌نفس از آئودی، جگوار و مرسدس بنز این خودرو را تحت‌فشار قرار داده بودند.

bmw_530d_02
هرچند ب‌ام‌و نیز دست روی دست نگذاشته و نقاب‌ها را کنار زده و هفتمین نسل سدان دل‌چسب خود را به مصاف رقبا فرستاده است.

BMW 5-Series 2017
نه تنها این خودرو سریع‌تر، سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر از قبل است بلکه تجهیزات خیره‌کننده‌ای داشته و قول داده در بخش راحتی، کیفیت و آسایش رقیبی برای لیموزین‌های لوکس باشد؛ و این همه‌چیز نیست زیرا مسئولان ب‌ام‌و ادعا می‌کنند که ترکیب رژیم کم‌وزن و شاسی راضی‌کننده باعث شده تا سری ۵ جدید تقریباً به اندازه‌ی برادر کوچک‌تر یعنی سری ۳ فرز و چابک باشد.

BMW 5-Series 2017
بنابراین ب‌ام‌و به وضوح برخی اهداف جاه‌طلبانه را برای فرزند نورسیده‌ی خود در نظر گرفته اما آیا این خودرو خواهد توانست حریفان سرسخت خود را از میدان به در کند؟ برای فهمیدن این موضوع ما پشت فرمان یکی از اولین نمونه‌های تولیدی این خودرو نشسته ایم تا ببینیم که ب‌ام‌و چه چیزی را تدارک دیده است. انتظار می‌رود که مدل ۵۲۰d در انگلستان پرفروش باشد اما تنها نسخه‌ی دیزلی در دسترس در زمان حال مدل بزرگ‌تر ۶ سیلندر ۵۳۰d است.

BMW 5-Series 2017
با دیدن مدل جدید به وضوح مشخص می‌شود که ب‌ام‌و در طراحی نسل جدید ریسک نکرده است. در چنین کلاس محافظه‌کارانه‌ای واضح است که طراحی خودرو تکاملی است نه انقلابی. تناسبات بکار رفته در بدنه جذاب و زیبا بوده اما بسیاری از انحناهای بصری نسل جدید از مدل قبلی به عاریت گرفته شده‌اند.

BMW 5-Series 2017
برخی جزئیات جالب وجود دارند. همانند سری ۳، چراغ‌های جلوی LED متمایز هم‌اکنون به سوی جلوپنجره‌ی کلیوی شکل کشیده شده‌اند و در کل بدنه خطوط و انحناهای چشمگیرتری دارد. این جزئیات به پنهان شدن حجم بدنه کمک کرده و علیرغم اینکه نسل جدید ۳۶ میلی‌متر طویل‌تر و ۶ میلی‌متر پهن‌تر از قبل شده اما خیلی بزرگ‌تر به چشم نمی‌آید. این خودرو آئرودینامیک نیز بوده و مدل‌های سطح پایه ضریب درگ برجسته‌ی ۰.۲۲ را دارند.

BMW 5-Series 2017
خریدارانی که خواهان دُز اسپورت بودن بیشتری هستند می‌توانند مدل M اسپورت را انتخاب کنند که در آن سپرهای عمیق‌تر به همراه رکاب‌های جانبی مناسب و رینگ‌های بزرگ‌تر ۱۹ اینچی اضافه شده‌اند.

BMW 5-Series 2017
درحالی‌که ظاهر بیرونی سری ۵ جدید نسبتاً آشناست اما زیر پوست خودرو تغییرات بزرگی رخ داده است. این پلتفرم پایه در سدان پرچم‌دار سری ۷ نیز وجود داشته اما هسته‌ی گران‌قیمت فیبر کربنی تنها مختص برادر بزرگ‌تر باقی مانده است. هرچند استفاده‌ی وسیع از آلومینیوم در ساختار، پانل‌ها و سیستم تعلیق باعث شده وزن خودرو ۱۰۰ کیلوگرم کمتر از نسل قبلی باشد.

BMW 5-Series 2017
این کاهش وزن به همراه سیستم دوبل جناغی در جلو و اکسل عقبی ۵ اتصالی باعث شده که سری ۵ جدید هوشیارتر باشد و پاسخ‌های فرزتری را نسبت به نسل قبلی و رقبای خود به نمایش بگذارد. این کاهش وزن به افزایش کارایی خودرو نیز کمک کرده است.

BMW 5-Series 2017
خودروی حاضر در تست به پیشرانه‌ی دیزلی ۶ سیلندر ۳ لیتری که بازنگری‌های اساسی داشته مجهز بوده و از تکنولوژی توربو با هندسه‌ی متغیر سود می‌برد. به عنوان نتیجه خروجی ۲۶۱ اسب بخاری و گشتاور ۶۲۰ نیوتون متری را شاهدیم. این گشتاور عظیم از دور ۲ هزار پیشرانه در دسترس است. پیشرانه‌ی دیزلی به همراه سیستم چهار چرخ محرک xDrive ب‌ام‌و باعث می‌شود سری ۵ جدید در ۵.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد که این رکورد سه‌دهم ثانیه سریع‌تر از مدل استاندارد است.

BMW 5-Series 2017
با وجود گشتاور زیاد نگرانی درباره‌ی دور پیشرانه وجود ندارد و کافی است که پدال گاز را بفشارید تا سری ۵ با قدرت زیاد به راه خود ادامه دهد. گیربکس ۸ سرعته ی استاندارد به افزایش گیرایی سرعت خودرو کمک می‌کند. با استفاده از پدال‌های روی فرمان شاهد تعویض‌های بسیار سریعی بوده و هیجان ذاتی سری ۵ از پشت فرمان دوچندان می‌شود.

BMW 5-Series 2017
با ورود به پیچ سری ۵ به ورودی‌های فرمان دقیق و سبک به سرعت پاسخ داده و چسبندگی بالای بخش جلویی به راننده اجازه می‌دهد تا با اعتمادبه‌نفس لاین رانندگی خود را انتخاب کند. ماهیت چابک خودرو به این معنی است که در پیچ‌ها و راه‌های پرپیچ‌وخم ابعاد واقعی خودرو را فراموش می‌کنید.

BMW 5-Series 2017
چابکی خودروی حاضر در تست با استفاده از تنظیمات سفارشی فرمان فعال داخلی (۹۹۵ پوند) افزایش یافته است. این سیستم برای اولین بار با سیستم چهار چرخ محرک همراه شده است. این سیستم که به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود چرخ‌های عقب را در خلاف جهت چرخ‌های جلو می‌چرخاند و همین امر مانور پذیری خودرو را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

BMW 5-Series 2017
همه‌ی مدل‌های سری ۵ جدید کنترل حالت سواری آشنایی دارند که به شما اجازه‌ی انتخاب حالت‌های راحت، اسپورت و اکو را می‌دهد. هر حالت به‌صورت جداگانه فرمان و پاسخ پدال گاز را به فراخور شرایط تنظیم می‌کند.

BMW 5-Series 2017
خودروی حاضر در تست همچنین از دامپرهای تطبیق پذیر ۹۸۵ پوندی سود می‌برد که بسته به حالت انتخابی راننده سواری خودرو را سفت یا نرم می‌کند. به این تنظیمات سیستم اطلاعات سرگرمی حرفه‌ای ب‌ام‌و را نیز اضافه کنید. این سیستم هوشمند بی‌وقفه فرمان‌های شما را کنترل می‌کند تا بهترین پاسخ‌ها را ارائه نماید. این سیستم همچنین از سیستم ناوبری ماهواره‌ای برای تشخیص خطرات پیش رو از جمله پیچ‌های تند و تقاطع‌ها استفاده می‌کند.

BMW 5-Series 2017
با وجود دامپرهای تطبیق‌پذیر سفارشی، سری ۵ جدید به راحتی دست اندازها را رد می‌کند. در حالت راحت سیستم تعلیق نرم و مناسب بوده و البته حتی در حالت اسپورت نیز خودرو عملکرد مناسبی در ناهمواری‌ها دارد.

BMW 5-Series 2017
در دیگر جنبه‌ها سری ۵ کاملاً ساکت است و در اکثر شرایط تفاوت‌های کمی بین این خودرو و سری ۷ دیده می‌شود. بخشی از این کاراکتر آرام خودرو می‌تواند به تکنولوژی SYNTAK ب‌ام‌و مربوط باشد که اساساً قسمت‌های مختلف پیشرانه را با مواد صدا خفه‌کن پوشانده است. پیشرانه‌ی دیزلی ۳ لیتری این خودرو تقریباً بی‌صدا بوده و حتی وقتی تحت‌فشار قرار می‌گیرد باز هم طبیعت آرام خود را حفظ می‌کند.

BMW 5-Series 2017
به لطف آئرودینامیک فوق‌العاده و شیشه‌ی آکوستیک مخصوص از صدای باد نیز خبری نیست. در حقیقت سطوح خشن جاده فضای آرام کابین را اندکی مختل می‌کنند.

BMW 5-Series 2017
احساس گران‌بها بودن خودرو با کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ی کابین افزایش یافته است. مواد درجه‌یک در اکثر بخش‌ها بکار رفته و کیفیت ساخت خودرو به آسانی با رقبایی چون آئودی و مرسدس بنز برابری می‌کند. سطح وسیع تریم ها و جزئیات باعث می‌شوند که احساس خاص‌تری را بسازید.

BMW 5-Series 2017
همانند همه‌ی سدان های ب‌ام‌و، راننده موقعیت رانندگی پایینی داشته و نشان‌دهنده‌ها در مرکز دید قرار دارند. همان‌طوری که از ب‌ام‌و انتظار دارید، طراحی کنترل‌ها نقطه‌ای بوده و سوئیچ‌ها نیز عملکرد ترد مانند و دقیقی دارند.

BMW 5-Series 2017
از نقاط برجسته‌ی کابین می‌توان به جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی اشاره کرد که از صفحه لمسی ۱۰.۲۵ اینچی بزرگی در بالای داشبورد استفاده می‌کند. مطابق معمول از کلید چرخان ب‌ام‌و برای کنترل سیستم استفاده می‌شود اما تکنولوژی کنترل حرکتی نیز همانند سری ۷ ارائه شده است. با تکان دادن انگشتان و دست‌ها جلوی کنسول مرکزی می‌توان صدای سیستم صوتی را تنظیم کرد و به منوهای مختلف دسترسی داشت. همچنین می‌توان به تلفن پاسخ داد. در کل این سیستم ۱۶۰ پوندی به خوبی کار کرده و به ندرت گیج می‌شود. هرچند انتظار داشتیم که سیستم اپل کارپلی یک ویژگی استاندارد بود نه آپشن ۲۳۵ پوندی.

BMW 5-Series 2017
دیگر تکنولوژی پیشرفته‌ی سری ۵ جدید تنظیمات رانندگی خودران و پیشرفته‌ای است که توانایی کنترل سرعت، فرمان و ترمز تا سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت را داراست. این سیستم بسیار خوب کار می‌کند اما نیازمند هوشیاری راننده و توجه اوست.

البته شما می‌توانید رانندگی را به فرد دیگری سپرده و خودتان را در صندلی‌های عقب استراحت کنید. افزایش ۷ میلی‌متری فاصله‌ی بین دو محور به این معنی است که سری ۵ هم‌اکنون بیشترین میزان فضای پا بین رقبا را دارد. حجم صندوق‌عقب نیز با ۱۰ لیتر افزایش به ۵۳۰ لیتر رسیده است.

بهای مدل ۵۲۰d SE از ۳۶۰۲۵ پوند آغاز شده و به ۴۹۹۴۵ پوند برای مدل پرچم‌دار ۵۴۰i xDrive M Sport می‌رسد. هرچند بخش اعظم فروش سری ۵ به مشتریانی مربوط می‌شود که خواهان آلایندگی پایین برای کاهش مالیات‌ها هستند. این تازه‌وارد به اندازه‌ی مرسدس E کلاس پاک نیست اما مدل ۵۲۰d در هر صد کیلومتر مصرف ۴.۱ لیتری دارد. حتی مدل سریع‌تر و دو دیفرانسیل ۵۳۰d نیز مصرف تحسین‌برانگیز ۵ لیتری دارد.

BMW 5-Series 2017

با پیشینه‌ای ۴۰ ساله، سری ۵ بهتر و بهتر شده است. جدیدترین نسل این خودرو یک مدل تکنیکال است که راحتی و آسایش فوق‌العاده‌ای در این کلاس دارد. هنوز هم مثل سایر ساخته‌های ب‌ام‌و، این خودرو رانندگی عالی‌ای داشته و بسیار کم‌مصرف است. هنوز برای قضاوت نهایی درباره‌ی سری ۵ جدید زود است اما این تجربه نشان داد که کلاس سدان های اجرایی پادشاه جدیدی دارد…

h3>مشخصات ب‌ام‌و ۵۳۰d xDrive SE

قیمت: ۴۵۹۶۵ پوند
پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: ۲۶۱ اسب بخار/۶۲۰ نیوتون متر
گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۵.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۵ لیتر در هر صد کیلومتر

[دانلود ویدئو]

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. سیاوش

    ۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (221 ديدگاه)

    جدیدا ب ام دبلیو خیلی تکراری شده نیاز به آپدیت دارن

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Parker

      ۶ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      این ماشین بی نظیره.
      هر نسل بهتر از قبلی
      هیچ عیبی نمیشه در این ماشین پیدا کرد.
      ⏫??⏫?????

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. بهنام طیبی

        ۶ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        ببین چه مصرف سوخت قدری داره
        عالیه عالی

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. وحید

        ۷ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (325 ديدگاه)

        بی ام و با اون موتورهای شش سیلندر خطیش
        و اون هندلینگ و تعلیق بی نظریش
        همیشه حرفی برای گفتن داشته
        من بی ام و رو یه کلاس بالاتر از آئودی می دونم
        و تو بعضی کلاس ها مثل suv ها بالاتر از بنز قرار می گیره

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. Bavaria

          ۷ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (581 ديدگاه)

          انقد که بنز و ب‌ام‌و و آئودی خوبن که انتخابه بینشون فقط به سلیقه بستگی داره،البته این سه کمپانی با اینکه خیلی ماشین توو کلاس همدیگه دارن ولی با زیرکی هرکدوم ماهیتی به خودروهاشون دادن که براحتی میشه بینشون یکی رو انتخاب کرد

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Bavaria

          ۸ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (581 ديدگاه)

          لطفا تیتر مطلب رو اصلاح کنید،فکرکنم :
          خیز دوباره قهرمان باشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. فقط تویوتا و هوندا

      ۶ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (571 ديدگاه)

      داداش وقتی طراحیش عالیه چرا باید بهش دست بزنن؟ بی ام و که ماشین غیر لوکس نیس که هر سه سال یه بار عوضش کنن. این هنر این شرکتو میرسونه که بعد از این همه سال با این زبان طراحی هنوزم جزو بهترین و زیباترین ماشین های لوکسه. فقط هرچند سال یه بار یه تغییر کوچیک توش میدن. آدم از ساعت ها نگاه کردن به بی ام و اصلاً خسته نمیشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. امير علي

    ۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (399 ديدگاه)

    سری 5 همیشه جزء بهترین ها بوده هست و خواهد بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. اعتمادیان

    ۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (257 ديدگاه)

    واقعا حیرت آوره ، شما یک خودرو لوکس و واقعا خوش قیافه جوون پسند با کلی امکانات در نظر بگیرید که میتونه تو اتوبان 250 تا رو پر کنه در عین حال با یک امنیت مثال زدنی و هندلینگی که معیار سنجش بقیه خودرو هاست ، اونوقت مصرفش هر صد کیلومتر 5 لیتر باشه ، این اسمش تکنولوژی نیست یه چیزی فراتر باید باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Alireza.GT86

    ۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (236 ديدگاه)

    زیاد دوستش ندارم ، اگه همچین چیزی بخوام میرم یه سری ۷ میخرم ، یه سری ۷ ارزون شده به نظر میاد ، البته همچین ارزون هم نیست ، رینگاشم کوچیکه.
    در کل سری ۵ قبلی رو خیلی بیشتر دوست داشتم !

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. علي دانشمند

    ۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    خرید سگمنت سری 5 یا E کلاس بنظرم درست نیست بهترین سگمنت سدان ها کامپکت ها هستند مثل سری 3 یا C کلاس.(نظرشخصی) چون اینا هم 5نفر ظرفیت دارن و جمع و جورتر و رانندگی ویا پارک کردن تو شهر لذت بخش تر وهم آسون تره

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. تيرداد

      ۸ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (16 ديدگاه)

      سلیقه هرکی یک جوره ولی خب کسی که پوله بیشتر داشته باشه معمولا اینارو میگیره سایز بخاطره قیمتشونه ولی خب از نظر داخل و بیرون اینا خوشگل ترن چون کلاس سطحشون خیلی فرق داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. shirkoooo

    ۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    تو کلاس خودش بی رقیب و بهترینه ، فقط صبر کنید خواهید دید ام ۵ جدید چه بلایی بر سر رقیباش می یاره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Parker

    ۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    واقعا آیده آله
    مصرف سوخت و سرعت و شتاب ایده آل داره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. آرمین

    ۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    کسایی که بی ام و دارن خیلی از لذت رانندگی باهاش تعریف میکنن مخصوصا چسبندگیش سر پیچا و حرف گوش کن بودن ماشین اصلا کلاس کار بی ام دبلیو همینه. پیرمرد هشتاد ساله پشت فرمونش احساس 18 ساله بودن میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. pooriya

    ۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (584 ديدگاه)

    فوق العاده بی نظیر و عالی تنها میشه همین گفت بهترین کلاس دنیا و بهترین در بین رقبا???BMW???

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. ساسان.م

    ۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (338 ديدگاه)

    تو این سگمنت بنز E class انتخاب منه
    اتاق BMW به نظرم یه جوریه که دوست ندارم شخصاً

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Parker

      ۶ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      هر 2 عالین.
      برای سلایق مختلف

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. Saied

    ۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    و باز هم افسوس. و قسمتی که از بنز یه سرو گردن جلو تره قیمت پایین هستش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حسام

    ۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    پس کی سری سه عوض میشه انگار قرار نیس اصن چون طرح جاسوسیشم نیومده حتی.
    این سیستم چرخیدن برعکس چرخ عقب ک شنیدم رو تالیسمان ها هم گذاشتن ایا کسی میدونه اسم خاصی داره و این ک رو چه مدل ماشین هایی نصب شده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۷ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      سلام
      تو همین پدال سرچ کنین تصاویر جاسوسی سری 3 هستش
      ارادت

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسام

        ۷ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (5 ديدگاه)

        سپاس.
        در خصوص اون سیستم اطلاعی ندارین ک مثلا رو x3 ها هستش یا نه؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۷ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (4526 ديدگاه)

          سلام راستش نمیدونم بصورت استاندارد عرضه بشه. اگه هم باشه بصورت سفارشی خواهد بود.
          فک کنم منظورتون rear wheel steering باشه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  13. mohammad fm480

    ۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    مضخرفه .کلا شبیه سری 7 شده. کلا این مدل طراحیش زیاد جالب نیس
    سری 5 قبلی قشنگتر بود و حس خاصی داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا