کونیگ‌زگ

پیشرانه برقی کونیگ زگ چگونه 800 اسب بخار قدرت تولید می‌کند؟

کونیگ زگ به عنوان یکی از جذاب‌ترین برندهای دنیای خودرو از نسخه تولیدی هایپرکار جمیرا رونمایی کرده است، خودرویی که از دو پیشرانه درون‌سوز و برقی استفاده می‌کند.

پیشرانه برقی کونیگ زگ جمیرا با نام دارک مَتِر نیز شناخته می‌شود؛ اما این پیشرانه با اندازه کوچک خود چگونه می‌تواند قدرت قابل‌توجهی تولید کند؟ ما جزئیات مربوط به این پیشرانه را نمی‌دانیم اما به تازگی خود کریستین ون کونیگ زگ مدیرعامل شرکت درباره آن سخن گفته است. پیشرانه برقی موردبحث که به نظر می‌رسد در پوسته‌ای از جنس فیبر کربن فورج کاری شده قرار دارد زیر ۴۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت. کونیگ زگ ادعا می‌کند دارک مَتِر ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند.

از آنجایی که می‌دانیم جمیرا دارای ساختار ۸۰۰ ولتی است بنابراین این خودرو برای تولید حداکثر قدرت خود جریان برق ۷۵۰ آمپر را دریافت خواهد کرد که رقم قابل‌توجهی است. اینجاست که جزئیات شش فاز پیشرانه کونیگ زگ مهم جلوه می‌کند. پیشرانه شش فاز در اکثر موارد شامل دو موتور سه فاز است که به‌صورت یک واحد عمل می‌کند. این نوع طراحی اجازه عبور جریان برق بالاتر را می‌دهد تا به این ترتیب توزیع انرژی بهینه‌ای صورت بگیرد و از داغ شدن قطعات جلوگیری شود. کونیگ زگ به‌صورت مختصر درباره پیشرانه شش فاز جمیرا صحبت می‌کند. تقریباً تمامی پیشرانه‌های برقی بکار رفته در خودروها از نوع سه فاز هستند. برای مثال پیشرانه کم‌توان‌تر کوارک کونیگ زگ نیز سه فاز است. فازها به‌طور ساده دسته‌ای از سیم‌پیچ‌های مسی هستند که الکترومگنت ها را در استاتور تشکیل می‌دهند. پیشرانه سه فاز شاید دارای ۳ یا ۳۳ سیم‌پیچ باشد و تعداد آن‌ها به هدف طراح پیشرانه بستگی دارد. برای کاربری‌های صنعت خودرو استفاده از ۶ تا ۹ سیم‌پیچ معمول خواهد بود.

در پیشرانه آهن‌ربای دائمی و انواع دیگر حداقل ۳ سیم‌پیچ برای طراحی کاربردی موردنیاز است. اضافه شدن فازهای بیشتر ضروری نیست زیرا تا زمانی که خواهان کاربری خاصی نباشید مزیت زیادی نخواهد داشت. در مورد کونیگ زگ احتمالاً استفاده از ۶ فاز به معنی استفاده مشترک از یک پوسته است. البته از آنجایی که ما داخل دارک مَتِر را ندیده‌ایم بنابراین تمامی این موارد گمانه‌زنی هستند. هرچند قبلاً پیشرانه‌های برقی ۶ فاز دیگر در خودروهای برقی همچون سوپر ون فورد با ۱۹۷۳ اسب بخار قدرت را دیده‌ایم.

نکته دیگر که کمی بهتر از گمانه‌زنی است به شار شعاعی پیشرانه کونیگ زگ مربوط می‌شود. پیشرانه‌های آهن‌ربای دائمی با شار شعاعی دارای استاتوری به شکل دونات هستند که اطراف روتور آهن‌رباهای رو به بیرون را احاطه می‌کند. تقریباً تمامی پیشرانه‌های خودروهای برقی از نوع شار شعاعی هستند زیرا استاتور با استفاده از نیروی شعاعی آهن‌ربای دائمی را به‌صورت دورانی حرکت می‌دهد. برای مثال پیشرانه‌های کارای لوسید چنین روش کارکردی دارند. اکثر پیشرانه‌های شار شعاعی به این صورت از آهن‌رباهای دائمی استفاده می‌کنند اما سیم‌پیچ‌های استاتور در چنین پیشرانه‌هایی قابل‌تشخیص هستند. صفحات سیم‌پیچ موازی بزرگ‌ترین طرف آهن‌رباهای دائمی هستند. این نوع طراحی باعث تولید پیشرانه برقی مسطح‌تر و باریک‌تر می‌شود و شار هم در جهت محوری مخالف جهت شعاعی عمل می‌کند و نام آن نیز چنین چیزی را نشان می‌دهد. اجزای پیشرانه شار شعاعی همانند چند کیک که در جهت خلاف یک دونات قرار گرفته‌اند چیده می‌شوند. شرکت بریتانیایی یاسا که اخیراً توسط مرسدس بنز خریداری شد جزو پیشتازان در زمینه تولید محصولات شار شعاعی است. این شرکت قبلاً با کونیگ زگ نیز همکاری داشت.

می‌توان حدس زد که پیشرانه شار شعاعی کونیگ زگ ترکیبی از این دو ایده باشد و روش‌های معدودی برای انجام آن وجود دارد. سیم‌پیچ‌های استاتور می‌تواند نوعی چنبره U شکل باشد. روتور می‌تواند داخل این سیم‌پیچ‌های U شکل قرار گیرد و دسته‌ای از آهن‌رباها نیز در طرفین سیم‌پیچ‌ها نصب شوند تا در کل سه دسته از آهن‌رباها با چنین آرایشی قرار گیرند. البته احتمال دارد روش‌های بهتر دیگری نیز برای این کار وجود داشته باشد. کونیگ زگ گفته است با افزایش شعاع روتور و بهینه‌سازی شعاع بیرونی استاتور توانسته است به چنین طراحی بهینه‌ای دست یابد. البته جزئیات زیادی از طراحی دقیق پیشرانه برقی کونیگ زگ در دست نیست اما در نهایت خروجی کار به دست آمدن قدرت و گشتاور بیشتر خواهد بود. بدون در دست داشتن جزئیات دقیق این پیشرانه جدید نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد اما قدر مسلم کونیگ زگ یک‌بار دیگر تکنولوژی بسیار جذابی را توسعه داده است. احتمالاً در آینده اخبار بیشتری در این زمینه خواهیم شنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    من که چیزی نفهمیدم به جز اینکه فکر کنم یک شاهکار درست کرده و غیر ممکن رو ممکن کرده‌‌.
    اگه شخصی بتونه ساده تر توضیح بده ممنون میشم‌.

    موافقم 44
    مخالفم 4
  2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2348 ديدگاه)

    ۸۰۰ اسب بخار با وزن و ابعاد پایین

    موافقم 51
    مخالفم 2
    1. یه نفر

      ۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام آقای اشتری سادست
      نوع موتور از نوع axial flux bldc (موتور جریان مستقیم بدون زغال شار محوری) هست که از میدان مغناطیسی هر دو طرف سیم پیچ استفاده میشه و طبیعتا بازدهی دو برابری نسبت به موتور های bldc معمولی میده پروژه ترم پیش من بود یک نمونه کوچک از آن ساخته بودم میتوانید داخل یوتیوب یا اینترنت axial flux bldc سرچ کنید.

      موافقم 31
      مخالفم 8
      1. فرشید همراهی

        ۲ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (187 ديدگاه)

        باورنکردنیه. توی صنعت الکتروموتور با توان 600 کیلو وات حداقل 3 تن وزن داره

        موافقم 16
        مخالفم 0
    2. مجتبی .

      ۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1167 ديدگاه)

      بله واقعا این موتورها نصبت به الکتروموتورهای معمول خیلی کوچکتر هستن واز نظر وزن اصلا قابل قیاس نیستن. یک الکترو موتور دویست اسب معمولی براحتی یک تن میرسه اما اینا خیلی سبک هستن.

      موافقم 14
      مخالفم 0
  3. احسان

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    وقتی می بینم خودرو های الکتریکی توان و گشتاور و شتابی رو می تونند ارائه بدهند که تصورش برای یک اتومبیل سوخت فسیلی بعید هست و با توجه به اینکه زنجیره تامین منبع انرژی اش در سال های آینده سبز تر خواهد بود و آلودگی و انتشار کربن کمتر خواهد بود.به نظرم ارزشش رو داره از خودرو های فسیلی خداحافظی بشه. کاش میشد در ایران هم خودرو ها الکتریکی میشد چون تنفس در کلانشهر ها روز به روز سخت تر میشه.

    موافقم 32
    مخالفم 7
  4. امیر

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    به به 😍😍 محصولات برقی amg قرار از این نوع باتری ها استفاده کنند که با فرض اینکه برای amg هم مثل کوئینگزگ ۸۰۰ اسب قدرت تولید کنه ، ژرمن ها میتونن با قرار دادن دو تا از این باتری ها ( که وزن خیلی کمی هم دارن ) راحت به ۱۶۰۰ اسب بخار برسن !! این تازه اول راهه برقی ها هست : باتری های گرافیتی که فعلا در حد کانسپت هستن ( ولی قرار تا کمتر از ۱۰ سال دیگه تولید انبوه بشن ) بیشترین تراکم انرژی و بین تمام انواع باتری ها خواهند داشت با وزن خیلی کم و ابعاد کوچک ! مثلا فکرشو بکن یه باتری ۵۰ کیلویی گرافیتی میتونه بیش تر از ۳۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید کنه 😰

    موافقم 6
    مخالفم 27
    1. عبدالله

      ۲ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      باتری که ۳۰۰۰ اسب بخار تولید کنه؟ حالت خوبه؟ ایجاده گشتاور و نیرو پیشران مربوط به موتور ماشین هست چه ربطی به باتری داره؟

      موافقم 18
      مخالفم 0
    2. ❤BMW❤

      ۲ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1246 ديدگاه)

      چه می‌گویی؟

      موافقم 5
      مخالفم 0
    3. M

      ۲۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (681 ديدگاه)

      باهوش به این سادگی نیست کونیگزگ تغییرش داده
      اینطوری باشه ایران خودرو هم دوتا می‌بنده رو پارس میشه ۱۶۰۰ اسب

      موافقم 4
      مخالفم 0
  5. BMW

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1217 ديدگاه)

    خدای موتور وقایع عقب باشه به نظر من خیلی بهتره تا اینگه جلو باشه ولی به ماشینش

    موافقم 5
    مخالفم 3
  6. شکیبا

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    ماشین برقی یعنی خدا حافظی با ۵۰۰۰ قطعه اتوموبیل سوخت فسیلی کسی که از ماشین نون میخوره ( شوفر) میدونه که این چه مژده مسرت بخشیه برای نسل اینده

    موافقم 18
    مخالفم 4
  7. 18:45

    ۲ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (470 ديدگاه)

    دوباره نا ممکنی رو ممکن کرد این کمپانی اَبَر فناوری…

    موافقم 4
    مخالفم 0
  8. JaMsHiD

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (967 ديدگاه)

    75 اسب بخار ضعیف تر از پژو 208 پایکس پیک که رکورد زده😐
    خیلی حرفه همچین قدرتی

    موافقم 0
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا