کادیلاک

معرفی کادیلاک لیریک الکتریکی با طراحی خیره‌کننده و ویژگی‌های چشمگیر

هرچند ممکن است کادیلاک کمی دیر به مهمانی خودروهای لوکس الکتریکی وارده شده باشد اما اولین قدم در این زمینه را بسیار محکم برداشته و با معرفی رسمی کراس‌اوور الکتریکی لیریک (Lyriq) خط و نشانی جدی برای رقبایی مثل مرسدس بنز و آئودی کشیده است. البته این خودرویی که هم‌اکنون معرفی شده درواقع یک نمونهٔ نمایشی یا کانسپتی نزدیک به تولید است اما به گفتهٔ سخنگوی کادیلاک، هرچند تغییراتی در نسخهٔ تولیدی ایجاد خواهد شد اما این نمونهٔ نمایشی ۸۰ تا ۸۵ درصد با نسخهٔ تولیدی یکسان خواهد بود.

لیریک اولین محصول الکتریکی کادیلاک و همین‌طور اولین خودروی الکتریکی جنرال موتورز محسوب می‌شود که از پلت‌فرم الکتریکی ماژولار جدید این شرکت و همین‌طور باطری‌های دوربرد موسوم به اولتیوم استفاده می‌کند. در این باطری‌ها جدیدترین ترکیب شیمی نیکل، کبالت، منگنز، آلومینیوم بکار رفته و به‌منظور کاهش نیاز به فلزات کمیابی مثل کبالت، در کاتُد باطری از آلومینیوم استفاده شده است. به ادعای جنرال موتورز، این باطری‌های جدید در مقایسه با باطری‌های کنونی این شرکت به ۷۰ درصد کبالت کمتری نیاز دارند. علاوه بر این، الکترونیک باطری‌ها مستقیماً در ماژول‌ها جای می‌گیرد و تقریباً ۹۰ درصد از سیم‌کشی باطری‌ها را کاهش می‌دهد.

لیریک به باطری‌های اولتیوم ۱۰۰ کیلووات ساعتی مجهز شده که با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن بیش از ۴۸۰ کیلومتر را فراهم می‌کنند. این کراس‌اوور لوکس همچنین از قابلیت شارژ با شارژرهای سطح دو تا ۱۹ کیلووات و شارژرهای سریع DC تا ۱۵۰ کیلووات برخوردار است. لیریک در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به بازار عرضه خواهد شد. رئیس جنرال موتورز آمریکای شمالی «استیو کارلایل» در مورد این خودرو می‌گوید:

کادیلاک به رهبری لیریک طی یک دههٔ آینده با سبد جدیدی از خودروهای الکتریکی تحول‌آمیز، تجمل آمریکایی را بازتعریف خواهند کرد

لیریک همچنین نشان‌دهندهٔ دوران طراحی جدیدی برای کادیلاک هم هست. استایل بیرونی این ماشین با سطوح تخت و ساده به همراه خطوط قدرتمند و سقف کم‌ارتفاع، تعریف شده است و چیزی را ایجاد کرده که این روزها اکثر خودروسازان آن‌را کراس‌اوور کوپه می‌نامند. بخش جلویی لیریک تحت سلطهٔ جلوپنجرهٔ بزرگی است که کادیلاک آن‌را بلور سیاه می‌نامد. در این جلوپنجره همچنین نورپردازی LED هم کار شده که می‌تواند رقص نورهای مختلفی را به نمایش بگذارد. در عقب خودرو نیز شاهد چراغ‌های دوقسمتی منحصربه‌فردی هستیم که بخش بالایی آن‌ها تا روی ستون‌های C کشیده شده و نمای بسیار بدیع و خاصی را ایجاد کرده‌اند.

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های لیریک اما در داخل آن به چشم می‌خورد یعنی صفحه‌نمایش عظیم ۳۳ اینچی یک‌تکه که بخش عمده‌ای از طول داشبورد را پوشش داده و اطلاعات مربوط به راننده، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و تصاویر دوربین‌ها را به نمایش درمی‌آورد. به گفتهٔ کادیلاک، این نمایشگر بالاترین تراکم پیکسلی در کل صنعت خودروسازی حال حاضر دنیا را دارد و با بیش از یک میلیارد رنگ که ۶۴ برابر بیشتر از هر خودروی دیگری است، تجربهٔ واقعاً خیره‌کننده‌ای را در داخل ماشین ارائه می‌کند.

علاوه بر این، لیریک به نمایشگر سربالای دوقسمتی با واقعیت افزوده هم مجهز شده است که قسمت نزدیک آن اطلاعاتی مثل سرعت، جهت و موارد دیگر را نشان می‌دهد درحالی‌که قسمت دورتر سیگنال‌های ناوبری و سایر هشدارهای مهم را به نمایش درمی‌آورد. همچنین مطمئناً لیریک به جدیدترین نسخه از سیستم سوپر کروز کادیلاک هم مجهز خواهد بود که اولین سیستم کمک‌رانندهٔ واقعی در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود که امکان رانندگی بدون نیاز به دخالت دست را فراهم می‌کند. کادیلاک همچنین در این ماشین تکنولوژی مقابله با سروصدای جدیدی را هم ارائه خواهد کرد که از میکروفون‌ها و شتاب‌سنج‌های بیشتری نسبت به قبل استفاده می‌کند. این سیستم می‌تواند محدودهٔ فرکانس سروصدای تایرها را حذف کند تا تجربهٔ آرامی در داخل کابین ایجاد شود.

کادیلاک فعلاً اطلاعات بیشتری در مورد لیریک مثل قدرت و گشتاور یا ابعاد بیرونی را اعلام نکرده اما گفته شده اندازهٔ آن تقریباً شبیه مدل XT5 خواهد بود که ۴,۸۱۳ میلی‌متر طول دارد. قرار است تولید و فروش لیریک در سال ۲۰۲۲ آغاز شود تا باقدرت به بخش کراس‌اوورهای لوکس الکتریکی وارد گردد. هرچند هنوز برای دانستن قیمت این ماشین زود است اما کادیلاک می‌گوید لیریک نه‌تنها در مقایسه با خودروهای الکتریکی بلکه حتی در برابر کراس‌اوورهای بنزینی هم قیمتی رقابتی خواهد داشت.

[دانلود ویدئو]

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه

  1. کادیلاک

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (45 ديدگاه)

    خیلی عالی طراحی داره

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. یانکی

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1062 ديدگاه)

      تو روزگاری که لوکسازان آلمانی به بن بست طراحی رسیدن آمریکاییها شرایطی مشابه ده ۶۰ و ۷۰ ایجاد کردن.بی نظیره.منتظر سلستیک میمونیم

      موافقم ۴
      مخالفم ۱
      1. عرفان

        ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (475 ديدگاه)

        مگه میشه آمریکایی دست رو یه چیز بذاره و شاهکار تحویل نده؟

        موافقم ۴
        مخالفم ۲
        1. علی آقا

          ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (306 ديدگاه)

          بله میشه.

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
      2. امین قلی پور

        ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (131 ديدگاه)

        جوگیر نشو حالا ۲ سال دیگه قراره یه ماشین بدن بیرون در ضمن طراحی بسیار زشتی داره

        موافقم ۱
        مخالفم ۸
      3. امین قلی پور

        ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (131 ديدگاه)

        ههههههههه عجب جوکی تا جایی که من میدونم بنز و فولکس واگن و آعودی و پورشه هستن که روز به روز ابر قدرت میشن و این کادیلاک هست که فسیل شده و خیلی وقته از دایره رفته بیرون این ماشینم طراحی بسیار زشتی داره چراغ های عقبش افتضاحن

        موافقم ۲
        مخالفم ۵
        1. اصل کار

          ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (15 ديدگاه)

          خدا کمکت کنه!

          موافقم ۴
          مخالفم ۰
  2. نامجو

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2816 ديدگاه)

    محشره. هم داخلش عالیه و هم بیرونش

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  3. JDM

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (91 ديدگاه)

    چه عجب بلاخره پدال یه مطلبی از لیریک گذاشت
    بیشتر از سوپرکروز جدیدش هیجان زده شدم
    نمای داخلی و بیرونیش هم عالیه

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  4. Twin H Power

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (61 ديدگاه)

    اولین ماشینی هست که پس از سالها لیاقت اسم کادیلاک رو داره . خیلی عالی شده .
    البته خیلی دوست داشتم کادیلاک یه سدان با همین سبک طراحی و موتور v8 سنتی داشته باشه …

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  5. PaRHaM

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (735 ديدگاه)

    واقعا خیره کننده اس!
    ب شدت منتظر Celestiq ام!

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  6. Infinite

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (431 ديدگاه)

    به نظرم این زیباترین خودروی معرفی شده کادیلاک طی این چند سال اخیر هست. گرچه کانسپته…

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
    1. z

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (217 ديدگاه)

      کانسپت نیست و قراره به فروش برسه

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. Infinite

        ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (431 ديدگاه)

        “البته این خودرویی که هم‌اکنون معرفی شده درواقع یک نمونهٔ نمایشی یا کانسپتی نزدیک به تولید است اما به گفتهٔ سخنگوی کادیلاک، هرچند تغییراتی در نسخهٔ تولیدی ایجاد خواهد شد اما این نمونهٔ نمایشی ۸۰ تا ۸۵ درصد با نسخهٔ تولیدی یکسان خواهد بود.”

        موافقم ۱
        مخالفم ۱
  7. کادیلاک

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (45 ديدگاه)

    طرفدارای المانی‌ یه ایراد هم به این بگیرین دیگه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. مانی

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2036 ديدگاه)

      نمای جولوش افتضاحه
      توش خوبه فرم کلی‌ و استایل بیرونیش خوبه
      اما طراحی عقب عجیب و نا زیبا و طراحی جلو زشتی داره
      یه جلو پنجره عظیم که مثل لکزز رفتن با خطوط پیچیده قشنگش کنن

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. OMID

        ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1551 ديدگاه)

        لکزز؟
        فکر کنم لاقل لفظ لکسس درست تر باشه

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
        1. مانی

          ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (2036 ديدگاه)

          نمیشه گفت درست تره
          بسته به کشور فرق میکنه
          مثلا تو ایران لکسوس عمومیت زیادی داره
          شما تلفظ آمریکایش رو پیدا کن

          موافقم ۰
          مخالفم ۱
        2. مانی

          ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (2036 ديدگاه)

          برای رفع سؤ تفاهم
          تقریبا همه کشور‌ها میگن لکسوس
          آمریکا و انگلیس میگن لکسس خخخ
          من نوشتم لکزز؟؟؟کجا دیدی؟؟؟

          موافقم ۰
          مخالفم ۱
      2. OMID

        ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1551 ديدگاه)

        مگه توی همین کامنتت ننوشتی لکزز؟
        (یه جلو پنجره عظیم که مثل لکزز رفتن با خطوط پیچیده قشنگش کنن)
        گفتم حداقل لکسس صحیح تره تا لکزز
        لکسوس هم درسته
        ولی لکزز نه

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  8. Ho3ein

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (131 ديدگاه)

    طراحی قشنگی داره چه نمای داخلی چه نمای خارجی
    ولی ای کاش میشد این الکتریکی شدن رو کنسل میکردن
    حس میکنم پرستیژ نداره الکتریکی شدن ماشین ها

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  9. زیزیگولو

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (410 ديدگاه)

    کمپانی جنرال موتورز در زمینه تولید ماشینای الکتریکی خیلی از کمپانیای دیگه عقبتر بود ولی حالا داره سعی میکنه تو میدون رقابت فعالیت جدی تری داشته باشه و یه خودی نشون بده

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
    1. OMID

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1551 ديدگاه)

      اتفاقاً جلو هم بود از اکثر کمپانی ها
      بولت و ولت بودن

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  10. سید علیرضا

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (115 ديدگاه)

    .
    فوق العاده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. Javad GT500

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (5 ديدگاه)

    کادیلاک و چراغ های همیشه خاصش که امضای این برند بوده از قدیم تا الان
    خیلی زیباست امیدوارم دنیا به سمت و سوی خودرو های برقی بره البته نه به طور فراگیر که دیگه صدای اگزوز های خودرو های بنزینی رو نشنویم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. net

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1308 ديدگاه)

    طراحی قشنگی داره فقط چراغ عمودی در سپر جلو و چراغ عمودی در سپر عقب و چراغ عقب بالای لاستیک ستون c بد هست و حیف طراحی این ماشین که چراغهای عقب و جلو زیبایی نداره.ال ای دی داخل جلوپنجره هم بد هست.کادیلاک و لکسوس چراغهای جلو و عقب زیبایی ندارند

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. spr00

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (13 ديدگاه)

    سایت چرا سیستم لایکش اینجوری شده قبلا که میخواستم لایک کنم باید صد بار کلیک میکردم تا رای م ثبت بشه الان که دیگه بدتر شده با ی کلیک رای ها صفر میشن ، تعجب میکنم چرا اینقدر این سیستم لایک زنیه این سایت ایراد داره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. Elmiraj

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1670 ديدگاه)

    مثل همیشه زیبا ، اصیل ، باوقار و مملو از تکنولوژی….
    .
    جالبه از این به بعد همه مدل های الکتریکی کادیلاک پسوند IQ خواهند داشت و بعد لیریک ، سلستیک و سمبولیک اسم های بعدی خواهند بود…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. ارشیاsvj

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (913 ديدگاه)

    اخ اخ یاد کادیلاک سلستیک افتادم🙄🙄🙄🙄🙄

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. امیر

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    دوستانی ک‌میگن زشته و طراحیش عجیبه….اول یه نگاه به طراحی های امرزوه دیگر برندها بندازن بعد از این ماشین ایراد بگیرن
    قطعا نسخه تولیدی بسیار زیباتر ازین خواهد بود
    کادیلاک کم کم داره به روزای اوج دهه ۵۰ و ۶۰ میرسه
    به عنوان اولین محصول، بسیار عالی عمل کرده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. امین قلی پور

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (131 ديدگاه)

    🧤

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. OMID

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1551 ديدگاه)

    خیلی زیباست
    یه حس مدرن و آروم داره طراحیش
    کاش مشخصات فنی هم اعلام میکردن
    شتاب و اینا

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. Hadi

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (807 ديدگاه)

    عجب چیزی ساختن 👌

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. سروش

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (14 ديدگاه)

    عشق است کادی زیباترین آمریکایی
    جلوش عالیه ولی پشتش سلیقه ام نیست ولی بازم خوبه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا