خودروهای چینی

اولین تصاویر رسمی از چانگان CS85، کوپه بلندبالا

درحالی‌که آلمانی‌ها پیشگامان ساخت کراس‌اوورهای کوپه بودند، اما این روزها با افزایش محبوبیت این خودروها، خودروسازان دیگری هم به این بخش وارد شده یا خواهند شد. دراین‌بین خودروسازان چینی هم که با سرعت خیره‌کننده‌ای در حال پیشرفت هستند، از بخش کراس‌اوورهای کوپه غافل نمانده و طی چند وقت اخیر نمونه‌هایی از این خودروها را معرفی کرده‌اند. یکی از جدیدترین کراس‌اوورهای چینی اما چانگان CS85 است که در بهار امسال اولین تصاویر جاسوسی از آن در اینترنت منتشر شد و چند ماه بعد نیز تصاویر بدون پوششی از آن انتشار یافت. حال سازندهٔ چینی اولین تصاویر رسمی از CS85 را منتشر کرده است.

CS85 از استایل بیرونی زیبا و هماهنگی برخوردار است. نمای جلویی این خودرو طبق زبان طراحی جدید چانگان طراحی شده درحالی‌که در نمای عقبی آن الهاماتی از محصولات ب‌ام‌و دیده می‌شود اما بااین‌حال به‌طورکلی CS85 را می‌توان خودروی زیبا و جذابی دانست. این کراس‌اوور کوپه بر اساس کراس‌اوور میان سایز چانگان CS75 ساخته شده که اخیراً فیس‌لیفت و به‌روزرسانی کلی را تجربه کرده است. CS85 اما ۴.۷۲ متر طول دارد که این یعنی ۷ سانتیمتر کشیده‌تر از CS75 است اما عرض و ارتفاع آن به ترتیب برابر با ۱.۸۴ متر و ۱.۶۶ متر است و بنابراین ۵ میلی‌متر باریک‌تر و ۳۰ میلی‌متر کم‌ارتفاع‌تر از CS75 است. فاصلهٔ محوری این کراس‌اوور کوپه نیز ۲.۷۰ متر است که افزایشی ۵ میلی‌متری را نسبت به CS75 نشان می‌دهد.

چانگان CS85 با دو پیشرانهٔ بنزینی مختلف به بازار عرضه خواهد شد. موتور اول یک واحد ۱.۵ لیتری توربو با ۱۸۰ اسب بخار قدرت است درحالی‌که موتور دوم از نوع ۲ لیتری توربو بوده و ۲۳۵ اسب بخار قدرت دارد. برای انتقال نیروی این موتورها نیز تنها یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است؛ اما هنوز مشخص نیست که CS85 هم مانند بسیاری از کراس‌اوورهای چینی صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود یا سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن ارائه می‌گردد. هرچند نمی‌توان چانگان CS85 را با ب‌ام‌و X4 یا مرسدس بنز GLC کوپه قابل‌مقایسه دانست اما چنین خودرویی از یک سازندهٔ چینی واقعاً قابل‌تحسین است. از سوی دیگر اما CS85 نسبت به دیگر کراس‌اوورهای چینی، خودروی جذاب‌تری است.

هم‌اکنون در بازار چین کراس‌اوور کوپهٔ بورگوارد BX6 به فروش می‌رسد و کراس‌اوورهای کوپهٔ دیگری چون بیسو T7 و دانگ‌فنگ iX5 هم به‌زودی راهی بازار چین خواهند شد؛ اما غیر از خودروسازان چینی، شرکت‌های خارجی هم کراس‌اوورهای کوپه‌ای را برای بازار چین تدارک دیده‌اند که از اشکودا کودیاک کوپه می‌توان به‌عنوان یکی از آن‌ها نام بُرد؛ بنابراین رقابت در این بخش از بازار در چین بسیار داغ خواهد بود. قیمت چانگان CS85 از حدود ۱۴۰ هزار یوآن معادل ۲۰,۷۰۰ دلار آغاز شده و نهایتاً به ۲۰۰ هزار یوآن برابر با ۲۹,۵۰۰ دلار می‌رسد. برای مقایسه، نسل اول ب‌ام‌و X4 هنوز با قیمت ۴۸۹,۸۰۰ یوآن معادل ۷۱,۷۰۰ دلار در چین عرضه می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    این روزا هر خبری میخونم ، افسوس میخورم بابت ایرانی که ویرانش کردن .
    دستپخت نونهالهای خودرویی چین را با دستپخت صنعت آشغال سازی ۶۰ ساله ایران مقایسه کنید .

    ببالید از این که ایرانی هستید ، هستم .
    من که دیگه هیچ امیدی به بهبود صنعت خودرویی ایران ندارم از بس که همه جارو بوی گند اختلاس و دزدی گرفته .
    البته چیزی نمونده کشور ترکیه هم داره به جمع ایران گل و بلبل میپیونده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سام

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    چانگان به عنوان دومین برند پرفروش چین بعد از جیلی،این روزها طرح های بسیار جذابی را بیرون می دهد.کلا در حال حاضر،پنج کمپانی چینی در قضیه طراحی جلوتر از بقیه رقبای وطنی خود هستند و خودروهای آنها از لحاظ فرم بدنه به خودروهای روز دنیا بسیار نزدیک شده است.این چهار کمپانی عبارتند از جیلی،چانگان،چری،بی وای دی و سایک (شامل ام جی و رووی).

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رضا

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5 ديدگاه)

    واقعا قشنگه. دمشون گرم، به این میگن پیشرفت. ما هم 111 بدون زه بغل میزنیم :|

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (116 ديدگاه)

    ایکس 4 چینی هم نمیتونیم بگیریم همون چانگان cs85????.
    بیاد ایران میشه 250 میلیون حتما.????????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. بهراد

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    از روابط عمومی سایپا تو برنامه زنده شبکه آموزش سوال کردن چرا زه پرایدو حذف کردین؟گفت تو هوای گرم چسب زه ها شل میشد میوفتاد!!
    مجری هم گفت ممنون که به فکر هموطنان اهوازی و خوزستانی بودین که بخاطر دو تا شهر گرمسیر این کارارو کردین، پراید تکنولوژی نداره همونم شما بیا حذفش کن،

    این بی ام و ایکس ۴ هم خوب از آب دراومده به شرطی که سراگزوز پیکان روش نزارن، یکی بزرگترشو بزارن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. رامتین

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3050 ديدگاه)

    واقعا پیشرفت چینی ها تحسین بر انگیزه و شکی نیست در دهه آینده جز 5 قدرت برتر خودروسازی دنیا خواهند شد. نکته بعد اینکه به صنعت خودروی کشور هیچ امیدی نباید داشت و بارها گفتم اینقد در مورد وضعیت خودرو نگران نباشید. دغدغه جوان ایرانی که صرفا خودرو باشه، خنده داره و در این کشور و در مدت زندگیتون به پیشرفت خودتون صرفا فکر کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا